{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.111 visninger | Oprettet:

Kat inde om natten? {{forumTopicSubject}}

Tænke på om der er nogen som ved, om det vil være synd at vende en kat til at blive inde om natten, når den altid har haft fri adgang til at gå ud/ind. (katten er godt 2 år, og har haft kattelem i ca 1½ år)
Overvejer nemlig at gøre det ved Charmus, idet jeg er så frygtelig bange for der skal ske den noget og nu har vi også fået killing og den vil jeg absolut ikke lade gå ude om natten når den er så lille.
Så det vil også gøre det lidt lettere hvis vi også holdte Charmus inde om natten.
Hvad er jeres kommentarer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat inde om natten?
  • #1   23. okt 2006 vi har omvendt vores katte før, det eneste der kan ske er at de ikke kan finde ud af hvor de skal på toilet henne.

  • #2   23. okt 2006 Ja det er også et problem, han har brugt kattebakke da han var lille, men har ikke brugt den siden han begyndte at gå ude. Kan de godt selv finde ud af at bruge den igen? og vil de i det hele taget?

  • #3   23. okt 2006 Jeg har altid, mens jeg boede i hus, gjort det sådan, at jeg holdt kattene inde om natten.
    Jeg fodrede dem simpelthen om aftenen, så kom de automatisk ind alle sammen.

    Hende, jeg har tilbage nu, skulle pludselig vænnes til at være indekat, da jeg flyttede sammen med min kæreste i lejlighed for 2 år siden.
    Det eneste "problem" vi har er, at hun SAVNER MEGET at kunne komme ud.
    Vi håber også snart på at finde et hus på landet, så hun kan komme ud igen.

    Vi har ikke haft nogle problemer mht. at bruge kattebakken, men nu er hun også MEGET renlig i forvejen.
    (De fleste katte ER meget renlige af natur).
    Jeg har dog haft to katte (Matilde´s søster + én, jeg fandt), som IKKE har været renlige - og Matilde´s søster blev jo ellers vænnet til bakke fra helt lille ligesom Matilde.

    Jeg tror ikke, det bliver et problem for dig at vænne ham til at være inde om natten.

    Men vær ikke nervøs, hvis han ikke kommer ind en aften - så er han der nok om morgenen.
    Dét har jeg også flere historier om, men det må blive en anden gang...

    Mvh
    Line.


  • #4   23. okt 2006 Hmmm Charmus ELSKER at være ude, havde hørt at de fleste farer var om natten, så det var derfor at jeg overvejede at holde den inde om natten. Vi bor også på landet, ud til en lille landevej og troede egentlig ikke den var den store fare. Nu mistede vi jo bare vores ene kat som blev kørt ned (om natten tror jeg) og derfor er jeg nok så pylret og ængstelig. Det første jeg gør om morgenen er at gennemsøge hele huset for at se om Charmus er inde og hvis ikke kimmer jeg kæresten ned for at høre om han så den inden han tog på job.
    Jeg vil heller ikke lukke den inde hvis det er synd, den ved jo ikke det bare er for at passe på den.
    Er der nogle som kender statistikkerne? Er de største farer om natten eller dagen?


  • #5   24. okt 2006 Jeg vil helst have mine inde om natten.
    Tror de fleste som bliver kørt over er om natten, fordi bilisterne ser katten for sent, eller ser den slet ikke før de mærker bumpet.
    Så jeg prøver også altid at få mine ind til natten. Så blir der fodret.


  • #6   24. okt 2006 Ja, så vil jeg alligevel fortælle et par historier...

    Først boede jeg hos min tidligere kæreste i et hus på hjørnet af 3 veje.
    Dér havde jeg i starten 6 katte - Pjevs med sine killinger Mr. Gray, Stribe og Phoenix + de 2 søskende Cheaky og Aristoteles.

    Pjevs gav jeg væk til en sød familie på landet.

    Stribe gav jeg til én af min mors venner - han har det godt.

    Phoenix blev kørt over på den store vej om dagen.

    Det var meningen, jeg selv skulle beholde Mr. Gray, for han var så sød og kælen og rigtig flot.
    Men en dag, da min kæreste havde set ham forsøge at fange sommerfugle bag i haven, kom en af hans venner ind og spurgte, om ikke det var vores kat, som lå og var kørt over ude på den store vej...
    Jeg løb derud, og ganske rigtigt - det var Mr. Gray. Hans hjerne var som grød - han var heldigvis død på stedet.
    Og jeg græd.
    Det var også om dagen.

    Phoenix og Mr. Gray blev kørt over få uger før, de skulle have været kastreret.

    Aristoteles VAR kastreret og 1½ år gammel, men også han måtte lade livet en dag - også om dagen - på den mindste vej. Jeg syntes ellers altid, han havde været så påpasselig...

    En aften havde jeg ikke kunnet finde Cheaky - og heller ikke om morgenen.
    Men da jeg kom hjem fra arbejde, lå hun på trappen.
    Hun var blevet påkørt, men levede stadig.
    Hun blødte fra næsen og snøftede og krøb sammen.
    Så jeg fik en af naboerne til at køre mig og hende ned til dyrlægen med det samme.
    Hun overlevede uden mén - kun en lille misfarvning på næsen.

    Jeg bestemte mig for, da hun var 2 år, at hun skulle have killinger, så jeg holdt op med at give hende p-piller.
    Hun fik 3 killinger - Bette, Silke og Matilde.

    På det tidspunkt købte jeg også min hund, Max.

    Ca. 2 måneder efter flyttede jeg i eget hus, lige op ad en vej - min kæreste og jeg kunne ikke sammen mere...

    Jeg troede ellers, at Cheaky havde lært af at blive påkørt, og hun var en rigtig god mor, og hun holdt killingerne væk fra vejen - hun lærte dem, at biler var noget farligt noget, så hver gang de hørte en bil, løb de ned bag i haven - det var rigtig godt!

    Men så en dag - da killingerne var 13 uger, var hun pludselig væk.
    Da var hun på p-piller igen.
    Jeg var rundt i området og kalde på hende, men intet...
    Jeg satte sedler op og efterlyste hende.
    En dag fik jeg at vide af købmanden, at en kunde havde fortalt, at han en nat mente, at det var hende, han havde set død i vejkanten i et sving.
    Jeg var oppe og kigge - jeg bankede også på hos folk deroppe og spurgte, om de havde set en kat, og jeg kiggede i skraldespande, men intet...
    Jeg formoder, at det var hende - at hun er blevet kørt over, men jeg har ingen konkrete beviser.
    Dét er nok det værste - ikke at være sikker på, hvad der er blevet af hende...

    Nå, men jeg fandt efterfølgende 2 killinger (ikke sammen).
    Den ene gav jeg til min gamle kæreste, da han savnede en kat i huset.
    Han (katten) manglede det halve af overlæben - jeg går ud fra, at han også havde hilst på en bil en gang... Derfor kaldte jeg ham Missing Lips. Min kæreste omdøbte ham til Messing.
    Han nåede at blive omkring ½ år, inden han blev kørt ned på den lille vej - også om dagen.

    Udover det har der været et par nætter, hvor jeg har været lidt bekymret, når en af kattene ikke er kommet ind om aftenen - men så har de altid været der om morgenen.
    Engang var Silke væk en hel uge, inden hun dukkede op igen - sulten, men ellers ok.

    Nå, men nok om død - Bette gav jeg væk til nogle på en gård, da hun ikke var renlig. Silke og den anden killing, jeg havde fundet (Charley), forsøgte jeg at finde nye hjem til, da jeg skulle flytte igen - efter nyt arbejde. Det lykkedes mig ikke, så jeg blev nødt til at give dem til et dyreinternat. Jeg håber, de har det godt i dag.

    Så var det, jeg fandt min nuværende kæreste i Kbh. og flyttede over til ham.
    Vi bor i dag sammen med Matilde og min hund Max i en stor lejlighed i Kbh., men vi håber på en dag at kunne flytte i hus på landet, så Matilde kan komme ud igen, for det savner hun meget.

    Note: At de fleste af mine katte er blevet kørt over om dagen, behøver jo ikke at betyde, at det er farligst for dem om dagen.
    Jeg holdt dem jo inde om natten, så der har de jo ikke haft mulighed for at være ude og blive kørt over...

    Selvfølgelig kører der ikke så mange biler på vejen om natten, men til gengæld er det mest lastbiler, der kører om natten.
    Og om natten kan katten måske tro sig sikker, for der kommer jo ikke nogen, og pludselig dukker der én op.
    Om dagen kører de hele tiden - det er mere forudsigeligt, at der kommer en bil.
    Og om dagen har bilisterne meget bedre chance for at se kattene - selvom man ikke må bremse for en kat. Jeg håber dog, der findes bilister derude, ligesom mig, der vil bremse eller undvige for en kat.

    Til sidst en lille mini-vits:
    Jeg undviger for alt i verden pindsvin - jeg bryder mig nemlig ikke om pigdæk!...

    Mvh
    Line.


  • #7   26. okt 2006 Alle undersøgelser der er lavet omkring udekatte viser at katte der render ude om natten/når det er mørkt, har størrer risiko for at komme til skade. Jeg forstod det ikke lige i starten, da der da tit ikke er så mange biler om natten som om dagen, men det har noget at gøre med at bilisterne ikke så godt kan se kattene om natten. Da vi går en mørkt tid i møde har jeg derfor købt reflekshalsbånd til mine 2...de lyser virkelig op!.
    Desuden holder jeg begge mine inde om natten...det har de altid været vant til, og de sover begge næsten hele natten ud og bruger kattebakken når de er inde. Hvis de er de ude om aftenen kommer de altid ind senest kl.22...og så går de "i seng". Til gengæld vækker de mig kl. 6:30 uanset om det er hverdag eller weekend...så får jeg lige et slik i hovedet...for så vil de ud:)
    Jeg har det bedst med at vide hvor de nogenlunde er og hvor længe de har været ude...for jeg ved at der er noget galt, hvis jeg ikke ser mine i løbet af 3 timer fra de er gået ud. Derfor villle jeg virkelig ikke kunne sove om natten hvis de var ude, for så havde jeg jo ingen kontrol med hvor lang tid de havde været ude...og kunne da slet ikke bære hvis man så fandt dem døde om morgnen på vejen, når man måske kunne ha gjort noget hvis man havde været vågen og det havde været dag.

    Håber du kan bruge det til noget:)


Kommentér på:
Kat inde om natten?

Annonce