{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.794 visninger | Oprettet:

Katte ude om natten ?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har to store killinger på 10 måneder. De er fritgående og hidtil har jeg hentet dem ind inden mørket falder på, hvilket i øjeblikket er ved 20 tiden. Nogle gange lægger de sig bare til at sove, men andre gange ræser de rundt, hænger i alting og vil bare ud igen. Og så starter de igen før fanden får sko på, for at komme ud. Jeg er lidt i syv sind, for jeg kan godt se, at dagene bliver kortere, så problemet højst sandsynligt vil blive større. Min frygt er, at de vil gå alt for langt væk, når kvarteret ligger stille hen, hvor de om dagen holder sig rimelig tæt på matriklen, fordi de ikke kan lide, når det larmer i de forskellige haver, eller at de vil blive kørt ned, når der er stille på vejen. Den ene af dem, Charlie, er i forvejen ikke vild med at sove inde, hvor den anden, Oliver, trods alt kommer ind og sover middagslur en gang i mellem. Så vil han overhovedet komme hjem, hvis han først får lov til at være ude hele tiden ?? Jeg vil nok heller ikke få lukket et øje, hvis de ikke er kommet hjem, inden jeg nødt til at gå i seng, så hvad hulen gør man ?? Er det bare mig, som er for pivset ?? Hvad gør I andre som har fritgående katte ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte ude om natten ??
  • #1   12. sep 2016 Jeg vil mene at du er for pylret, de skal nok komme hjem og ja, det kan da ske at de går sig en tur, men de skal nu nok passe på dig selv smiley det er også synd at holde dem inde, når de gerne vil være ude. Jeg ville nok vælge en kattelem, så kan de selv komme ind og ud som de vil og så selvfølgelig sørge for at der står frit tilgængeligt mad til dem.

  • #2   12. sep 2016 katte er bare mest aktiv i tysmørke - så tidlig morgen og aften er helt normale tider for alle katte at være aktive.

    Lige nu er det sommer og vejret er skønt, så ser jeg heller ikke alverden til mine katte, da de helst vil være ude. Vores yngste Tarzan er egentlig en del hjemme, hvorimod Felix elsker udelivet og hvis det er godt vejr, ser vi ham kun hjemme 2 gange. Vi ved så hvor han går hen(over i en skov) så hvis vi savner ham, går vi derover og kalder på ham og størstedelen af tiden så svarer han og kommer.
    når det begynder at blive træls vejr igen med faldende temperature og regn, så kommer han ind og sover igen.
    De går ude hele døgnet.
    Mit bud vil være at de stadig vil komme hjem og få mad, men de vil nok være en del ude, hvis de også får natadgang.
    Jeg tror ikke de går meget længere væk af den grund, men noget af krudtet vil blive brændt af udenfor i stedet for inde. Det er så bare et spørgsmål om hvad du foretrækker.


  • #3   12. sep 2016 Først vil jeg lige sige at 2 katte i en alder af 10 mdr er 2 katte i lømmelalderen og hvad enten du gør det ene eller det andet så er de en mundfuld at holde styr på, for de har en masse energi der skal brændes af.
    Det bliver ikke nødvendigvis værre som dagene bliver kortere, for i takt med dagene bliver kortere så bliver det også ko!deres og en del katte bliver mere inaktive om vinteren og hø!der sig mere inde, men ingen garanti for katte er forskellige smiley
    Der er jo i øvrigt heller ingen der siger at fordi det bliver tidligere mørkt at du så skal kalde dem ind så snart mørket falder på, du kan jo vælge et fast tidspunkt at kalde dem ind på og hø!de det tidspunkt året rundt, feks klokken 20 eller hvad der passer dig.

    Nu har jeg ikke selv udekatte mere, men da jeg havde var det fast at de blev kaldt ind omkring klokken 22 inden jeg gik i seng, og fordi det var samme tidspunkt så var kattene altid i nærheden og kom ind ret hurtigt, selvfølgelig om sommeren kunne det godt tage lidt længere tid at få dem ind, men aldrig om vinteren da var de lige i nærheden, og hvis vi var på besøg og kom senere hjem så lå de ude i vores skur og ventede på os. Det handler lidt om at gøre tingene til en vane for katte er vane dyr, men det tager jo lidt tid at få en vane ind under huden samtidig med at du skal arbejde med 2 katte i lømmelalderen med en masse energi.

    Personligt ville jeg ikke sove roligt hvis min kat ikke var i de om natten, men omvendt hvis de er ved at splitte huset ad for at komme ud så ville jeg heller ikke få meget søvn smiley


  • #4   12. sep 2016 Ja det er lidt pest eller kolera, som man siger :). Man får ikke sovet, hvis de ikke er kommet hjem, og det er også enormt irriterende, at de larmer, så det heller ikke er til at sove :). Jeg tror, at jeg vil prøve at lade klokken 20 være fast tidspunkt og så kalde dem hjem, og så håbe på det bedste, for de er jo ikke til at finde derude i mørket, når dagen bliver kort.

  • #5   12. sep 2016 Jeg har ikke selv haft udekatte, men har læst at der er større risiko for konflikt med andre katte om natten, netop fordi de er mest aktive der, og så stiger smitte risikoen også.
    Her tager de også mest bytte.
    Så det skulle være bedst, at have dem inde om natten, det er noget over 50% at smitterisikoen falder.
    Men selvom mine kun kommer i haven, kan jeg altså ikke få dem ind så tideligt ?? Og ja de venter på, at jeg står op om morgenen, så de kan komme ud igen, og de er over lømmelalderen.
    Kan du ikke give dem en vane med, at de får lægger vådkost hver aften før du går i seng? Så kunne du måske komme ind der?

    Jeg kan ikke se mine i mørket, og de mener kun de skal komme når jeg kan se dem, så jeg må bruge lygte, og så snart jeg har set dem, så kommer de ind når jeg kalder ??


  • #6   12. sep 2016 Mad er altid en god motivation. Jeg kalder dem altid ind med en dåse lækkerbidder, som rasler, så de ved, hvad det handler om :). De får allerede deres ynglings vådfoder, når de er kommet ind. Jeg tror, at de mange gange har ædt nogle mus, for det er ikke altid at de er sultne, når de kommer ind. Ja jeg tror gerne, at der er flest konflikter om natten, når der er ro for menneske larm, og kattene skal ud og inspicere territorier.

  • #7   12. sep 2016 Dengang jeg havde udekat, blev kattene altid kaldt ind, inden vi gik i seng. Det vidste de, og det var fast rutine.

    Ganske få gange kom de ikke. Men det var sjældent.

    Jeg er bare glad for, at mine katte nu er indekatte. Det giver sådan en dejlig ro i sjælen. smiley


  • #8   12. sep 2016 Ja det handler ganske givet om, at man får kørt nogle rutiner ind, som man kan leve med. Inde- eller udekat, det vil nok altid være et stort emne, men jeg kan godt forestille mig, at man slipper for nogle bekymringer:).

  • #9   12. sep 2016 Mine katte får lov at være ude om natten. Garagen står altid åben, så hvis det regner, eller de bare er trætte, kan de få lov at gå derind og lægge sig i en papkasse eller på en måtte i reolen. Det fungerer fint, bortset fra at hunkatten altid ombestemmer sig og vil ind kl. 3. Det er lidt irriterende, at hun står dér og miaver midt i den dybe søvn, men det affinder vi os med.

  • #10   13. sep 2016 Da jeg stadig boede hjemme, og min daværende kat var tvunget til at være udekat, blev han altid kaldt ind inden vi gik i seng smiley

  • #12   21. sep 2016 Du kan sagtens blive ved med at tage dem ind hvis det giver dig mere ro, og så de ikke begynder at løbe langt. Jeg ville heller ikke kunne lide at mine kom for langt væk, mine katte kommer kun ud når jeg er hjemme til at holde lidt øje med dem, og så har jeg opdraget dem til at komme når jeg kalder så de er nemme at få ind igen når jeg skal noget. Er nok lidt for pylret, men elsker de små dyr, der må ikke ske dem noget, men de skal stadig have lov til at være katte og klatre i træer, jage smådyr, få den motion de har brug for, og frisk luft:) de acceptere det fuldt ud smiley Tror også det afhænger af at vende dem til de rutiner du stiller op for dem smiley

  • #13   25. sep 2016 Ja man vil jo gerne, at de har et dejligt og naturligt katteliv, men man ved jo også, at der lurer mange farer derude.

Kommentér på:
Katte ude om natten ??

Annonce