11. okt 2006 Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Medicin til katte i pilleform. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Da jeg har læst at nogen har svært ved at give sin kat piller fordi de er for store eller slet ikke kan få piller i katten. Har jeg nogen steder læst at der bliver skrevet man kan knuse pillerne, men knuste pillers indhold kan give ætsningskader i mund/hals/svælg, fordi stoffet inden i pillerne først er beregnet til at blive frigivet og "omsat" i mavesyren.
Man bør aldrig knuse piller eller ødelægge piller i kapselform, for bedre at kunne få det ned, hverken hos dyr eller mennesker og så er det en rigtig god ide at give missen vand eller noget vådfoder efter at have givet den sin medicin.:-)
Jeg læste dette i et nyhedsbrev...
LIVSFARLIGT AT KNUSE PILLER.
Mange danskere – specielt børn og ældre – har svært ved at sluge piller og derfor knuser de dem. Det kan udløse alvorlige, og i nogle tilfælde livstruende, komplikationer.
”Det er farligt at knuser piller på mange måder. Det kan for eksempel betyde, at virkningen udebliver, men mere alvorligt, at man får en overdosis af et stof, hvor der er meget kort fra virkning til skadevirkning,” siger apoteker Peter Lund Nielsen, der er en af landets førende eksperter i denne problematik.
Mange piller er beregnet til at blive nedbrudt langsomt i kroppen, så patienten får en jævn dosering fordelt over 24 timer. Hvis man knuser en sådan depotpille, får man en døgndosis på én gang, og denne solide overdosis kan i nogle tilfælde være livstruende og i mange tilfælde medføre alvorlige bivirkninger.
Knus /Janne
dec 2005
Følger: 23 Følgere: 21 Emner: 20 Svar: 1.582
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
Men har de en rille (delekærv),kan de uden problem deles.
Det er kun hvis pillen er helt glat (glaseret) over alt,dvs uden en rille,at den ikke må deles.
Sådan en pille man kalder for depotmedicin og den bliver den langsomt opløst i tarmsystemet.
Håber at du forstod min forklaring...
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Helle H....Hvis det står på indlæggelses sedlen, så er det fint. Men jeg plejer altid når jeg giver mine katte medicin at sørge at give dem vand eller noget vådfoder bagefter, så jeg er sikker på der ikke sidder noget i hals/svælget.
Medicin til katte i pilleform.