4.316 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Min kat kan ikke vaske sig pga halskrave Min kat kan ikke vaske sig pga halskrave

Vores søde, men bestemte hunkat, Lakrids, har i går været en tur hos dyrlægen med en byld i ansigtet, der viste sig at være et bid, ret dybt, som skulle sys med et par sting, antibiotikabehandles og deraf krave på i 10 dage, da hun ikke må kradse i det nye sår/sting. Det betyder at hun ikke kan komme til at vaske sig for kraven - særligt ikke bagi. Vi kan godt se at kraven er voldsomt irriterende for hende og hun prøver at få den af, hvilket også lykkedes lige da vi havde forladt klinikken. Hurtigt tilbage til lægen og på med kraven igen - det krævede næsten at dyrlægen og jeg "lå" på hende, da hun strittede voldsomt imod. Det lykkedes dog at få den på hende.
Nu tør vi ikke tage den af hende før de 10 dage er gået, men jeg synes dog allerede hun lugter lidt..
Er der nogen, der har et godt råd til hvordan vi kan hjælpe hende til at blive vasket her mens kraven er på? Hun holder sig normalt meget ren og jeg synes det er så synd for hende. Kan se at hun virkelig prøver..
Kan der blive nogen "adfærdsmæssige" konsekvenser af 10 dage uden mulighed for selv-vask?

Tak til dem, der orkede at læse det hele????

Knus fra Lakrids og mor

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min kat kan ikke vaske sig pga halskrave
  • #1   25. okt 2016 Jeg ville tage kraven af ind imellem hvis katten er under opsyn. Min ene han kat havde også dræn sat i pga af en byld og der klarede vi det uden krave. Det var også øverst på hovedet. Han rørte det faktisk ikke og alt gik fint. Men hvis hun er meget i det er det måske ikke muligt ? Jeg synes de kraver er meget belastende for kattene. Er det en blød krave.

• #2   25. okt 2016 Jeg tror ikke vi får kraven på hende igen, hvis vi tager den af. Kraven er hård, vil jeg mene. Vi har ikke tidligere haft udekat og det er længe siden vi sidst havde kat, så vi er ikke så erfarne på området, når det gælder skader/sygdom.

• #3   25. okt 2016 jeg har aldrig brugt krave til mine - selv om de har været ordnet, haft bylder mm. og har aldrig haft noget

men enten skal I vaske hende eller også skal I prøve at tage kraven af når i er i rummet og holder hende under opsyn.
    det er ikke svært at sætte kraven på igen. bare tag det stille og roligt.

• #4   26. okt 2016 Man kan altså få nogle bløde kraver . Hvis i vælger at beholde kraven på vil en blød krave nok være mere langt mere behagelig for katten. Men jeg tror da heller ikke det er nødvendigt i alle ti dage. hvis i holder øje med katten. Det er længe for en kat at gå med en stiv krave.

• #5   26. okt 2016 Måske er en blød krave ikke mulig, da såret jo sidder i ansigtet - der kan den bløde krave godt være lidt for 'nem' at smutte udenom. Vores havde på halen, der kunne vi næsten ikke bruge den bløde da han kunne nå såret (heldigvis ikke når kraven sad helt korrekt, men han var strid og fik hurtigt lært at skubbe den)

Vores ene havde forfærdelig dårlig mave, men pga operation skulle han have krave på - der kunne han ikke ordne det selv, og vi holdt ham i et rum for sig selv og vaskede ham når vi kunne.

• #6   26. okt 2016 Hvis i næsten skal ligge på hende for at få kraven på bliver hun vel også helt ude af det over en vask. Jeg ville nu forsøge med den bløde krave når i kan se såret har fået lidt ro. Måske kan i få en ved dyrlægen. Jeg fik en blød krave med hjem til min kat af dyrlægen . Jeg ved jo ikke hvor stort såret er på jeres kat min fik også et par sting. Hos min hjalp det meget efter trådene blev fjernet.

• #7   26. okt 2016 Jeg tvivler på at der bliver nogle adfærdskonsekvenser ved at lade kraven blive på i 10 dage.
    Men jeg har også lidt svært ved at tro at det ikke er muligt at tage kraven af hende et par timer hver dag så hun kan vaske sig m.m. under opsyn og så sætte den på igen. Da min Smilla blev steriliseret fik hun krave på for hun kunne ikke lade operationssåret være, men hun var så lille og kraven var til så stor Gene at hun snublede i den, så jeg tog den af, men stadig kunne hun ikke lade såret være, hun endte med at få bodystocking på, det er ikke en løsning g for dig det ved jeg, min pointe er blot at hun kun havde beskyttelse for såret når hun var alene og om natten, resten af tiden hvor hun var under opsyn af os der havde hun ikke noget på, det krævede jo selvfølgelig at vi var nød til at v?re over hende hele tiden og stoppe hende hvis hun slikkede eller kradsede i såret, og ja det var en kamp at få bodystockingen på hende når det var nødvendigt og det er nok også en kamp at få kraven på jeres kat hver gang, men er den kamp ikke besværet værd hvis det gør katten lidt gladere??

Desuden så lærer katten nok hen af vejen hvordan hvordan den kan vaske sig med kraven på, det er jo så kort tid siden den fik kraven på og alt er svært i starten.

• #8   26. okt 2016 Tak for alle jeres svar. Jeg kontaktede i dag vores dyrlæge for at høre hendes råd til både blød krave, vask og muligheden for at tage kraven af et par gange. Den bløde krave er ikke en mulighed for Lakrids og hun tvivlede stærkt på - med hendes kendskab til katten - at vi ville få held med at tage kraven af og på. Men vi må se hen ad vejen hvad der bliver behov for, det skal jo heller ikke være alt for synd for det søde væsen. Det var rart at få jeres besyv, så endnu en gang tak for det:)

• #9   26. okt 2016 Jeg synes så til gengæld, at det vil være hamrende synd at tage kraven af katten et par timer og så give hende den på igen. Det er nød til at være enten eller. Ellers har katten ikke en chance for at vænne sig til kraven.

Jeg har næsten lige haft en, der har gået med krave i 5 dage. Hun var nød til at have den af, når hun skulle spise vådfoder, men ellers havde hun den på hele tiden. Og det overlevede hun fint.

Det var kun de første par dage, hun gik og slog kraven imod alt for at få den af.

Kommentér på:
Min kat kan ikke vaske sig pga halskrave

Annonce