Min kat kan ikke vaske sig pga halskrave Min kat kan ikke vaske sig pga halskrave
Vores søde, men bestemte hunkat, Lakrids, har i går været en tur hos dyrlægen med en byld i ansigtet, der viste sig at være et bid, ret dybt, som skulle sys med et par sting, antibiotikabehandles og deraf krave på i 10 dage, da hun ikke må kradse i det nye sår/sting. Det betyder at hun ikke kan komme til at vaske sig for kraven - særligt ikke bagi. Vi kan godt se at kraven er voldsomt irriterende for hende og hun prøver at få den af, hvilket også lykkedes lige da vi havde forladt klinikken. Hurtigt tilbage til lægen og på med kraven igen - det krævede næsten at dyrlægen og jeg "lå" på hende, da hun strittede voldsomt imod. Det lykkedes dog at få den på hende.
Nu tør vi ikke tage den af hende før de 10 dage er gået, men jeg synes dog allerede hun lugter lidt..
Er der nogen, der har et godt råd til hvordan vi kan hjælpe hende til at blive vasket her mens kraven er på? Hun holder sig normalt meget ren og jeg synes det er så synd for hende. Kan se at hun virkelig prøver..
Kan der blive nogen "adfærdsmæssige" konsekvenser af 10 dage uden mulighed for selv-vask?
Tak til dem, der orkede at læse det hele????
Knus fra Lakrids og mor
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
okt 2016
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
men enten skal I vaske hende eller også skal I prøve at tage kraven af når i er i rummet og holder hende under opsyn.
det er ikke svært at sætte kraven på igen. bare tag det stille og roligt.
jul 2012
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Vores ene havde forfærdelig dårlig mave, men pga operation skulle han have krave på - der kunne han ikke ordne det selv, og vi holdt ham i et rum for sig selv og vaskede ham når vi kunne.
jul 2012
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men jeg har også lidt svært ved at tro at det ikke er muligt at tage kraven af hende et par timer hver dag så hun kan vaske sig m.m. under opsyn og så sætte den på igen. Da min Smilla blev steriliseret fik hun krave på for hun kunne ikke lade operationssåret være, men hun var så lille og kraven var til så stor Gene at hun snublede i den, så jeg tog den af, men stadig kunne hun ikke lade såret være, hun endte med at få bodystocking på, det er ikke en løsning g for dig det ved jeg, min pointe er blot at hun kun havde beskyttelse for såret når hun var alene og om natten, resten af tiden hvor hun var under opsyn af os der havde hun ikke noget på, det krævede jo selvfølgelig at vi var nød til at v?re over hende hele tiden og stoppe hende hvis hun slikkede eller kradsede i såret, og ja det var en kamp at få bodystockingen på hende når det var nødvendigt og det er nok også en kamp at få kraven på jeres kat hver gang, men er den kamp ikke besværet værd hvis det gør katten lidt gladere??
Desuden så lærer katten nok hen af vejen hvordan hvordan den kan vaske sig med kraven på, det er jo så kort tid siden den fik kraven på og alt er svært i starten.
okt 2016
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 806 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.351
Jeg har næsten lige haft en, der har gået med krave i 5 dage. Hun var nød til at have den af, når hun skulle spise vådfoder, men ellers havde hun den på hele tiden. Og det overlevede hun fint.
Det var kun de første par dage, hun gik og slog kraven imod alt for at få den af.
Min kat kan ikke vaske sig pga halskrave