Min kat er utilfreds, hvad gør jeg? Min kat er utilfreds, hvad gør jeg?
hej alle sammen
det er lang tid siden at jeg har været her inde men nu står jeg i en situation hvor jeg virkelig godt kunne bruge noget input.
jeg har været nødt til at flytte, og Winston er blevet ved min tidligere kæreste og jeg har så taget Shellie med mig.
Shellie er begyndt at miawe hele tiden, eller det føles som hele tiden, han er tydeligt utilfreds men jeg aner det hvad det er han vil, jeg sidder og græder imens jeg skriver det her for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre....jeg ved ikke hvad han vil. jeg elsker min kat og bliver bare så ulykkelig når jeg kan se at der er noget der stresser ham vildt meget men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre.
der står mad og vand to forskellige steder i rummet, han får vådfoder en gang om dagen, jeg har lavet huler til ham, jeg har lavet så han kan komme op på hylder og helt op under loftet. der er kradse træer tre steder. jeg leger med ham men han begynder bare vræle igen efter 10 min leg.
jeg har overvejet om han skal finde et andet hjem til ham men han er syg og skal ha piller hver dag og jeg kan ikke forestille mig at nogen vil tage det kæmpe ansvar.
hvis nogen har nogen visdoms ord så tager jeg imod det med kyshånd.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Hardest Han mulighed for udeliv Der hvor i boede før? Selv en altan kan blive savnet,, hvad har du af muligheder på den front?
Nej en kronisk syg kat som får daglig medicin, er ikke nem at få nyt hjem til, så du står i den situation, at du må finde muligheder i dit daglige liv, for at gøre ham tilfreds, eller give ham fred.
Jeg har ikke lige styr på hvad han fejler, men måske skal han til tjek, stres og sygdom kan forværres ved flytning, og nogle katte kan snakke meget i den situation, og måske kan dyrlægen hjælpe, men jeg tør ikke foreslå, alternativ/ egen behandling af en kat som er syg, derfor må du tale med dyrlægen, for der er midler som kan berolige katten, hvis det er flyttestres.
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
Følger: 5 Følgere: 498 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
men syntes det er lidt synd,at skille kattene,hvis de har gået sammen i flere år.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 240
han har intet udeliv haft før, og det er 1,5år siden han har været ude på altanen.
det er meningen at han skal ha et udeliv her nu men jeg skal jo lige ha ham til at forstå at det er her han bor nu og lige fører ham sammen med den anden kat der bor nedenunder (som ikke kan lide andre katte)
jeg kan ikke lukke ham ud endnu da jeg bor på 1 sal og døren til udenfor er nedenunder hvor den anden kat er.
det er meget kompliceret alt sammen.
ja og så flytter den anden kat måske om et halvt år for det er ikke min kat.
han er på binyrebark hormon så hans dage er talte, derfor har jeg valgt at han må komme udenfor (har ikke gjort det endnu) så han kan opleve lidt mere.
han ledte efter Winston i et par dage, så stoppede det og alt for ok end til for et par dage siden hvor vræleri er startet. han har boet det nye sted i 2,5 uge nu.
maj 2012
berit/ det kan godt være det, bare at det er tilstedeværelsen af en anden kat han savner. jeg syntes også det er synd men jeg havde ikke andet valg.
maj 2012
maj 2012
jeg kan ikke holde ham indenfor, vi bor 9 mennesker sammen og der er 450 kvm med masser of masser af vinduer, og folk åbner dem bare og glemmer at lukke dem så hellere give ham lov at gå ind og ud som det passer ham end at jeg skal løbe hele huset igennem hver time for at checke vinduer.
valgmuligheder er, aflivning, ny familie eller prøve at få det til at fungere her ude.
maj 2012
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
det er den bedste tid at holde katte inde, fordi det er koldt og bliver bare koldere endnu, så folk er bedre til at huske at lukke døre og vinduer.
jeg tror at han trænger til at opleve et eller andet. det hele er nyt og så må der gerne ske noget mere
for lidt over 2 år siden flyttede vi i eget hus, og der gik ca 2 uger så startede min ene hankat. han ville ud hele tiden. det var bare fordi vi normalt havde en løbegård til dem. men vi skulle jo lige være færdig med den nye.... men han havde altså travlt. da den var færdig ja så var der ikke nogle problemer mere.
nogle gange er det der udeliv (rigtigt eller i løbegård) noget som bare trækker. og det er lige det som der skal til.
må man spørger hvad der er galt med ham?
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 20
Den anden ting. Jeg har selv en kat som mildt sagt ikke reagere godt på flytning / forandringer i det hele taget. MEN vi fik det råd at prøve feliway, der frigør et beroligende kattehomon, og det virker sku utroligt nok. Vi prøvede det første gang da vi fik lillemissen.
Vi har flyttet et par gange siden, og det har betydet meget, det er en lille difusor der sættes i en kontakt. Man kan også få en "akut spray".
Jeg tror personligt det er en kombi af flytning og at miste sin makker, alt er jo blevet rykket i stykker for ham. Det tager tid og til tider Laaang tid. Pludselig er der "kun" En person. Før var der både hans makker og din kæreste.
Prøv evt. Med at lukke ham ud i snor og / eller en lille løbegård / kattesikret terrasse. For sys godt nok det lyder lidt risikabelt at have ham rendende ud og ind når det er.
Desuden kan det sagtens være han "søger sin ven" når han er ude, hvilket også gør ham stresset i sig selv.
maj 2012
Han fik det bedre men da prøverne kom tilbage, stod der at de ikke kunne finde ud af hvad han fejlede pga medicin i hans system. Miskommunication mellem os og to dyrlæger.
Så vi kan ikke finde ud af hvad han fejler da bare han misser en dags medicin, han kan finde på at brække det op, så får han det værre. Og for at tage nye prøver skal han være af medicin i to måneder.
Vi, i samråd med dyrelæger, tror at det er en autoimum sygdom, lidt lige som soreasis (staves?)
maj 2012
Vi har overvejet om det er fordi han prøver at finde folk og andre dyr som ikke er der.
maj 2012
Kæresten siger at jeg skal lade være med at tage beslutninger lige nu, da jeg har tandpine, har meget smertestillende i kroppen, og er i søvn underskud.
Jeg har planlagt at tage i maxi zoo imorgen og få fat i en feliway.
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Feliway kan man købe i Maxizoo, Petworld og online, f.eks er det billigt på zooplus.dk eller zooplus.de (tager lige lang tid at få det)
feb 2013
maj 2012
Når jeg rører ved ham så flytter han sig og miawer et andet sted. Og så sidder han bare der og vræler. Når vi bevæger os så stopper han kort så må gå ud fra at det er forbi han vil have os til at gøre et eller andet.
Ahh bliver snart sindssyg.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Min den lille kan finde på nøjagtigt det samme, hvis min den store har valgt at være i et andet rum som er aflukket for den lille, det får den store nogle gange lov til fordi de 2 ikke er bedste venner og der er et stort aldersspring mellem dem, så nogle gange har den store bare brug for totalt fred, når den lille så er mere eller mindre alene og fyldt med energi, så begynder der hun og kede sig, så sætter hun sig et tilfældigt sted og begyndte der at miave højt og skingert, så kan man lege med hende lidt i stil hun ikke gider det mere, efter en tid så kan hun finde de på at miave igen.
Vi har så en stor kælder med masser af edderkopper og andre smådyr, der plejer jeg så at åbne døren til så kan hun underholdning!de sig selv lidt og så stopper piveriet.
Så jeg tror desværre at løsningen er at give ham mere plads og evt udeadgang, hvis problemet er at det er for usikkert at give ham fri udgang til udelivet lige nu samt mødet med den anden kat, så tænker jeg Prøv at tage ham ud i snor, bare et par gange om dagen og i starten måske blot af 5-10 minutters varighed, det gør at han får en masse indtryk og nok er træt når han kommer ind igen så vil han måske helst sove og dermed ikke kede sig.
Men det er en rigtig god ide at prøve feliway og måske også zylkene for noget af det kan også være alle de nye lyde og dufte som gør ham lidt utryg, jeg hælder dog mest til kedsomhed.
maj 2012
Han får adgang til resten af huset gradvist så den anden kat også kan vende sig til at der lugter af kat på dens territorie.
feb 2013
Min kat er utilfreds, hvad gør jeg?