{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Kattens første nytår? {{forumTopicSubject}}

Hej da jeg kun har haft min kat siden i sommers, og derfor ikke har holdt nytår med den endnu, vil jeg hører hvad i giver jeres katte eller vid hvad man kan give dem af beroligende, vis de ikke kan lide larmen udenfor, da jeg ikke vid hvordan hun håndtere, at der bliver fyret fyrværkeri af (også fordi folk gør det på vores parkeringsplads lige udenfor min lejlighed, selvom man ikke må, så det bliver tæt på), og derfor ikke vid om hun bliver bange, det skal siges, at hun nemt bliver bange når vi går i sele, hvorefter hun løber væk fra det (har stadig fat i hende, og må følge med), eller fryser på stedet, så kunne lidt frygte, at hun også bliver det nytårsaften smiley har tænkt mig, at ringe til min dyrlæge engang i december, og snakke om det, derfor vil jeg gerne have nogen forslag til, hvad jeg kan give hende?

Iforvejen bliver jeg hjemme hele dagen, og skal ikke have gæster, så omdanner mit spisebord til et skjul for hende med nogen tæpper osv. Hun er indekat, og vid ikke rigtig om jeg bør gå en tur med hende enden det går løs, så hun er lidt træt, og måske falder i søvn, men umiddelbart vil jeg holde hende inde. Også får hun noget ekstra lækkert, så føler en god plan er lagt, mangler bare, at være sikret vis hun som sagt bliver bange, har ikke lyst til en miavede kat der hænger i gardinerne og fræser rundt i hele lejligheden, for vil gerne give både hende, og mig en god nytårsaften smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattens første nytår?
  • #1   15. nov 2016 På et tidspunkt i løbet af december vil der sikkert blive fyret noget af ude på din parkeringsplads, jeg tænker du skal vente til det og se hvad hun siger til det, bliver hun bange, ja så skal der nok gøres noget for hende til nytår, men bliver hun ikke bange, så det godt. Uanset hvad skal du ikke gå rundt og pylre om hende når der bliver fyret af, for så lærer du hede bare det er farligt.

    Min egen han er fuldstændig ligeglad med nytår, han sover igennem midnat og hvis der er noget der siger højt bang, kigger han kort op og ligger sig så til at sove igen, og det er selvom vi har haft gæster også.


  • #2   15. nov 2016 Katte kan ikke som hunde få beroligende piller, men de kan få noget af det vi bruger til almen beroligelse at katte, feks. Call foder, zylkene og andet af samme slags, og de skal startes i god tid før.
    Men når du nu ikke ved om den overhovedet er bange, så vil jeg foreslå de gængse ting som, hav radio eller tv kørende med lyd på, det kamuflere lyden udefra, og de store blink kan skjules med lys inden for, og så sørger du for god foder først på aftenen, og at der er steder hvor katten kan gemme sig.
    Det værste du kan gøre, er at være bange slev eller sige "nåååå det er også synd for dig" du bør lade som om alt er ganske normalt, så klare katten det også.
    Jeg har haft katte som gemte sig og jeg har haft katte som sad i vinduet og kikkede på, uden at rykke en mm, selvom en raket fløj lige forbi vinduet, og at det var i byen med mange brag, ja 3 katte på rad og række havde jeg i vinduet den gang,,, dem jeg har nu virker lidt ligeglad med det, men jeg er så også altid hjemme, og efter maden bliver der bare slappet af, snakket eller set tv.


  • #3   15. nov 2016 jeg ville så ikke gå tur med hende når det begynder at være mere larm i området. for du risikere at hun smutter, og en løs kat med sele er en rigtig dårlig ting
    så brug hellere noget tid hjemme på leg. køb noget nyt legetøj

    jeg har 14 katte, og der er kun 1 som ikke bryder sig om nytår.


  • #4   15. nov 2016 Du skal se tiden an i dagene op til nytårsaften. Hvis katte stresser over fyrværkeriet så kan du give hende zylkene, det er et naturligt produkt som bliver udvundet af modermælk, det sløver ikke katten men virker angstdæmpende.
    Begge mine er totalt ligeglade med fyrværkeri, de syntes nærmest det er spændende og sidder gerne i vindueskarmen og kigger på alle de flotte farver himlen får.

    Det er helt normalt hun er ekstra nervøs når hun er ude i sele og snor, hun er udenfor sin trygge base og kan ikke forudsige evt farer der lurer samt hun ved hun ikke kan flygte hvis hun bliver bange.
    Mine er også nogle bangebukse når de er ude i sele, hjemme er de nærmest frygtløse for der er de jo trygge og beskyttede.

    Det med at lave en slags hule under spisebordet syntes jeg er en dårlig ide, hjemmet skal helst forefindes så normalt som muligt uden de store forandringer, for forandringer fortæller katten at noget er i gære og hun skal Være på dupperne. Lad i stedet dørene til soveværelset Være åben eller på klem og hav gardinerne trukket for derinde så hun kan flygte derind hvis hun har lyst.
    Og lad Være med at pylre og ynke for så fortæller du hende at hun har ret i at hun skal Være nervøs og på dupperne, opfør dig så normalt som muligt og lav de samme rutiner som du normalt udfører til hverdag.


  • #5   15. nov 2016 Du kan jo forsøge med en af de DVD'er man kan få til træning af fyrværkeri med hunde og se hvordan din kat reagere på det. Normalvis så sørger vi for at radioen er tændt, at der er en stille og rolig atmosfære i huset, er der gardiner, så trækkes de for. Det er dumt at gå tur med hende dagene op til og på dagen. Som en anden siger, så risikere du at hun bliver så bange at hun stikker af og det vil ikke være super fedt eller smart.. smiley

  • #6   15. nov 2016 Det kan godt være jeg får høvl fra nogle smiley ...men jeg har aldrig været hjemme til midnat når det er nytår og jeg er sikker på min den ene bliver lidt bange - hun bliver nemt skræmt. Men jeg giver dem intet beroligende, men starter i stedet radioen og så ruller jeg gardinerne ned i soveværelset, så blinkende fra fyrværkeriet ikke kommer der ind. Mere gør jeg ikke ved det og de har indtil videre overlevet og jeg har ikke mærket nogen forskel, når jeg kommer hjem senere hen på aftenen.

  • #7   18. nov 2016 Jeg kan fortælle hvordan mine katte plejer at reagere. I år bliver så første år for Tarzan, men jeg tror ikke han bliver noget problem.
    Felix er ikke tryg ved høje lyde og bliver ofte forskrækket hvis taber noget der larmer.
    Men indtil videre har han taget nytår meget pænt. De plejer ikke at være stresset op til eller i løbet af aftenen. Det har først været lige efter 12 hvor helvedet bryder løs her, at de gemmer sig under sengen(hvor der er trukket mørklægningsgardiner for, så der er ingen lysglimt) Her sidder de så ca 30 min indtil skyderiet stilner af. Derefter opfører de sig normalt igen.
    Vi har ofte kigget til kattene under sengen og de sidder ikke og ser vildt skræmte ud. De har altid ser ret rolige ud, selvom de gemmer sig.
    Vi har sidste år givet dem noget KALM som jeg mener er i familie med zyklene. De virker ikke som om de bliver sløve af det, så jeg har lidt svært ved at vurdere hvor meget effekt det har.
    Men det hjalp lidt på Ziggy når hun skulle til dyrlæge(hvilket hun hadede og desværre var vi i nogle år nød til at sætte hende i tvangsbur og bedøve hende før at dyrlægen kunne håndtere hende, og her hjalp det sammen med rå mængder af feliway til at dyrlægen den sidste tid godt forsigtig kunne rører hende og vaccinere uden bedøvelse)


  • #8   19. nov 2016 Dyr er kloge og kan mærke hvis vi er ængstlige eller gør særlige foranstaltninger såsom at lave huler.
    Dette er slet ikke nogen kritik, for en kat skal have et sted at gemme sig, så i princippet godt tænkt smiley
    Lad katten blive inde den dag og evt. dagen derpå, her bliver der ikke fred for fyrværkeri.
    JA! Det kan godt være at den er bange for fyrværkeri, men rul gardinerne ned, tænd TV'et på en kanal hvor de ikke skyder nytår ind eller spil sagte klassisk musik.
    Åben nogle skabe, så den har mulighed for at gå i dækning.
    Hvis du vælger at starte med noget angstdæmpende, vil jeg anbefale AnxiCalm eller Kalm. Supplér evt. med RC Calm (foder). Det er ren naturmiddel og den bliver ikke afhængig. Du skal i gang nu, der kan gå op til 6 uger inden der er fuld effekt.
    Mine går i dækning, men kun til jeg kommer hjem som regel omkring kl. 01.00.

    Måske er jeg barsk, men hvis jeg er rolig, så bliver kattene det også smiley
    De aflæser mig og det er uanset om der er nogen nede i ingeniørgangen under huset eller om det er tordenvejr.

    Håber at du kan bruge mit svar til noget smiley


Kommentér på:
Kattens første nytår?

Annonce