851 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Det med at give ansvaret videre (dårlig betydning) Det med at give ansvaret videre (dårlig betydning)

Hejsa. smiley

Nu kommer jeg så igen med et af mine forumemner, men jeg er nysgerrig efter at vide noget.

Nu har jeg altid været uheldig med mine katte - har altid fået syge/halvdårlige dyr.

Zim Zim var jo syg altid - hver måned måtte vi til dyrlægen for så fejlede hun det her og så var der også lige det der.

Zehra fik jeg samtidigt med at jeg havde Zim Zim - det lille kræ var så syg at hun ikke stod til at redde og i sidste ende var hun (delvis) skyld i at Zim Zim også måtte aflives.

Nu har jeg så Hannibal. Kan ikke helt finde ud af hvad det er, men har mistanke om at Hannibal er født med en eller anden form for defekt i/omkring luftvejene/lungerne. Han trækker vejret på den her mærkelige måde der lyder mest som vist vi f.eks. fik en halvstoppet næse og vi derfor "hvæser" når vi selv trækker vejret.

Sund og rask i alle aspekter af ordet - på nær det der. Dyrlægen har heller ingen anelse om hvad det er, for hun kan ikke finde noget på/i ham der kunne give os et fingerpeg til hvad der er galt med ham. Alt lyder fint hos ham.

Derfor bliver Hannibal hos mig da jeg er af den overbevisning at man giver/sælger IKKE syge dyr videre.

Nu kommer mit spørgsmål så:

Hvad mener I om at give/sælge syge syr videre? De fleste af mine katte jeg har haft har været katte folk ville af med af alle mulige årsager og så kommer mit store, blødende hjerte og siger:

"Giv de små kræ til mig så skal jeg nok tage mig af dem."

Jeg kan ikke forstå dem der tænker at det er helt i orden at give/sælge et dyr videre uanset race, er helt i orden hvis de ved at dyret er sygt og jeg kan sku blive gal på dem der gør det alligevel.

Hvad mener I?

God dag. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det med at give ansvaret videre (dårlig betydning)
  • #1   17. nov 2016 2 af mine 3 katte var ikke planlagte - den ene en tilløbet på 6 måneder og den anden en 4 ugers hittekilling.

Jeg vil gerne være ærlig at indrømme, at hvis jeg ikke kunne beholde mine katte, ja så ville jeg ikke sælge dem, men nærmere aflive.
    Sådan som katte bliver behandlet nu til dags ville jeg ikke turde at lade dem komme andre steder hen - i hvert fald til folk jeg ikke kendte.

Men nej.. Jeg forstår ikke folk der sælger syge dyr.

• #2   17. nov 2016 Er katten rask, ung/forholdsvis ung, kan tåle psykisk at blive flyttet, så ser jeg intet problem. Men NEJ, det er det største no-go at sælge syge dyr. Det gør man bare ikke! Personligt så vil jeg selv næsten hellere aflive end at skulle give mine katte videre. Men de fleste af mine katte var også halvt vilde - næsten helt vilde, da jeg tog dem til mig, så det vil være synd og alt for stressende for dem. Jeg har dog aldrig stået for at skulle sælge en af mine katte.

• #3   17. nov 2016 Jeg vil sige, at det ville komme an på, hvad katten fejler. Og under alle omstændigheder ville det stå i kontrakten, og prisen ville være sat ned, efter hvad og hvor alvorligt det er. Nogle sygdomme kan katte jo leve med i mange år uden de store problemer.

• #4   17. nov 2016 Hvis nu de nye ejere var klar over og indforstået med sygdommen den pågældende kat fejler og at der kan iberegnes dyrlægeregninger udover de sædvanlige, så kan jeg også godt acceptere - HVIS det er folk jeg kendte i forvejen - at katte hos mig kom ud til andre.

Men det er så sandelig også kun hvis katten absolut ikke kan blive hos mig af den ene eller den anden grund.

Zim Zim var jo vitterligt døv af øremider da jeg fik hende. Tog fat i sælger og forklarede ham hvordan landet lå og han indrømmede også at han godt havde vist at killingerne havde øremider, det var - efter egen udtalelse - bare ikke hans problem.

• *Berit *
    *Berit * Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 501 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #5   17. nov 2016 nu er der heldigvis forskel på hvad sygdomme vi snakker om,der findes jo heldigvis meget som kan forebygges,f.eks at vaccinere sine katte inden de skal have killinger.

eller vælge at få sin killing et sted fra,hvor man ved at mormis er vaccineret.
    selvfølgelig skal ikke give syge killinger bort,men der er da heldigvis ting,som dyrlægen kan give noget mod, hvis man har været uheldig og fået en killing hjem med infektion i de øvre luftveje.
    og så kan stress påvirke en killings immunforsvar ret meget i forbindelse med flytning,og møde med nye katte smiley
    men selvfølgelig skal man ikke give en syg killing/kat væk ...

• #6   17. nov 2016 Det er sådan set kun opdrættere og internater, der er seriøse omkring deres ansvar og sørger for ikke at sælge syge dyr videre - vælger man at (ja undskyld) købe en kat fra private, som ikke er opdrættere, er der desværre ingen garantier - du køber katten i sækken og kan ende med en kat der både er syg fysisk men også psykisk - der er ingen lov eller krav på området og kun opdrættere og internater ligger under for krav - så hvis du vil have en rask kat eller en kat, som er undersøgt, er internater eller opdrættere eneste sikkerhed.

• #7   17. nov 2016 Hm hm, af erfaringer så er internaterne altså ikke altid med rent mel i posen angående sygdom.

• #8   17. nov 2016 Og ej heller opdrættere.

• #9   21. nov 2016 Nej, syge dyr skal ikke gives videre!
    Da jeg skulle have Freddie fik jeg en tjekliste af dyrlægen hvad jeg skulle se efter når jeg købte kat af en privat sælger.
    Der er så mange der står med krokodilletårer (har været der) og fik overdraget en syg kat.
    Er din kat tjekket for astma?
    Har den en "opstoppernæse" - altså en lidt for kort en af slagsen. Det har min Elvis og det lyder som om han er forkølet hvis han bliver bange eller ligger i en bestemt stilling. Det er absolut ufarligt og han er ikke ofte forkølet.
    Nu lyder det til at ZimZim og den anden har haft FIV eller FeLV og det er altid godt at få testet sine kommende katte inden de flytter ind - med mindre at mormis er testet negativ, det er jo ligesom den eneste smittekilde. Som de andre siger, er det bedst at få fra en sælger hvor mormis er vaccineret.

Mon ikke Hannibal ikke bare er i samme båd som Elvis?
    Håber at han får et langt godt liv smiley

• #10   21. nov 2016 Husk Vildkattene:

Jeg har aldrig selv fået sådan en liste og jeg indrømmer blankt at jeg har lavet samme fejl med alle katte med undtagelse af Turtle, at jeg bare ser dem og så er jeg solgt.

Jeg ved ikke hvad Zim Zim havde, men jeg ved med sikkerhed at Zehra havde kattesyge. Hun var kun 3-4 måneder da hun fik konstateret det og hun var så hårdt ramt af det at der ikke var noget at gøre.

Zim Zim blev selvfølgelig også syg med kattesyge og jeg valgte at få hende aflivet. Dels fordi hun havde så lille en chance for rent faktisk at overleve (hun var stadig en killing) men også fordi at det tog hårdt på hende at være syg hele tiden.

Det lyder mærkeligt, men for mig at se, virkede det som om at Zim Zim ikke ville mere - måske en alt for menneskelig beskrivelse, men ved ikke hvad ellers der kan komme i nærheden af det. Det var heller ikke et liv der var værdigt for hende og syns sku at det var synd for hende til sidst, så jeg ville have aflivet hende uanset hvad - at hun blev syg med kattesyge var bare det det gjorde det for jeg var godt nok modvillig i forhold til at få hende aflivet.

I forhold til Hannibal så har tanken strejfet mig, men ved ikke helt om det kan være det. Jeg havde en kat på et tidspunkt der havde astma og han lød ikke som Hannibal.
    Det lyder mest som om at han har en stoppet næse konstant - du ved ligesom vi har hvor vi laver sådan en hvæsende/rallende lyd.
    Det er bare konstant. Det bliver heller ikke værre af at han er aktiv, det er kun når han sover at det er slemt - men det er med snorken kun.

Det virker dog ikke - for mig at se - at han er besværet af det. Han er en superglad, snakkende, legende, fræk killing.

• #11   21. nov 2016 Listen fik jeg kun fordi jeg bad om den.
    Men til gengæld så sælger måbende til imens jeg tjekkede bagdel, øjne, ører og stillede et hav af spørgsmål.

Hvis den ikke hoster og kun snorker gennem næsen, så tror jeg bare at han har det samme problem som Elvis smiley

Kommentér på:
Det med at give ansvaret videre (dårlig betydning)

Annonce