{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.544 visninger | Oprettet:

Foder til kattekilling, som sluger fodret ? {{forumTopicSubject}}

Jeg er den heldige ejer af to blandingskattekillinger.

Gizmo er købt med kendt "afstamning" - far er huskat, mor er 1/2 mainecoon, 1/4 perser og en 1/4 hellig Birma.
Gizmo er fra 1 august 2016, korthåret, er kastreret, og har en vægt på 3,5 kg - en høj langbenet flot fyr, som er en meget aktiv jæger.

Gilbert er fra internat, hvor de havde fået et kuld killinger ind fra en stald, hvor moren var væk. Alder ukendt, men formentlig 9-10 uger, da jeg får ham dømt ud fra vægt og udseende.
Der er "etellerandet" langhårskat i ham, for han en semilanghåret med megen "dækpels" hen over ryggen, stor busket hale og øretuffer.
Han har et meget "firkantet markeret" kæbeparti - løveagtigt. En noget mere afslappet kat, der elsker hygge, og nu er i vel fin foderstan med 3,3 kg.

Gilbert er mit "foderproblembarn" forstået på den måde, at han på det nærmeste ikke kan tygge foder, men bare kaster det ned i gabet og sluger det. Han er lige for tiden i gang med at skifte tænder, og er nået til hjørnetænderne.

De får begge RC kitten - men bør jeg kører dem over på RC Maine coon kitten ? For at få ham til at tygge sit foder ?
Eller er det ligegyldigt, så længe han bare trives ?

Et billed af Gilbert som helt lille direkte fra internattet


Mvh Charlotte



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til kattekilling, som sluger fodret ?
  • #1   27. jan 2017 Hvis han sluger foderet, er det nok meget godt det er små foderbidder...

    Måske mere vådfoder var noget for ham?....


  • #2   27. jan 2017 Der sker egentligt intet ved han sluger det, som sådan.
    Men da min Tøsen havde en periode hvor hun bare slugte maden, da skiftede jeg over på RC Maine Coon.

    Ulempen ved at han ikke tygger maden er at han kan spise meget hurtigt og måske spise mere end han egentligt har behov for. Fra katten indtager tørfodret går der ca 15 minutter før det begynder at udvidde sig i maven ( når det kommer i kontakt med væske) så det vil sige at han hurtigt kan få en masse mad ned får en egentlig mættede fornemmelse indtræder.

    Hvis du vælger at skifte så lad værre med at skifte til RC Maine Coon Kitten, men skift blot til RC Maine Coon (voksen) der er egentligt ikke en god årsag til at fodre med Kitten, Kitten indeholder blot mere fedt og efter neutralisering behøver de ikke det ekstra fedt, de skal nok vokse fint og sundt uden, desuden er RC Maine Coon rimeligt fedtholdigt i sig selv.


  • #3   27. jan 2017 Mjau jeg havde et tilsvarende problem med Foxen hvor han slugte våd mad og kastede det op et par timer senere. Løsningen var at dele det op så han fik det 2 gange med 1 times mellemrum - det hjalp. Du kunne prøve at tilsætte lidt H2O til tørfoder

  • #4   27. jan 2017 Vi har løst problemet ved at blande store stykker i deres mad. Så spiser de langsommere. Spiser de for hurtigt, så kommer det bare retur igen.

  • #5   27. jan 2017 Jeg tror da han har lidt smerter ved tandskiftet, det er ikke så unormalt.

    Men mange katte sluger maden uden at tygge, jeg har så også før haft foder både med store og små bidder, nu har jeg kun med små bidder, fordi Røde er tandløs og han tygger ikke fodret, og Mitti gør heller ikke, og jeg vil gerne undgå, at noget sætter sig fast i halsen,,, men de får meget vådkost hver dag.


  • #6   27. jan 2017 Hmmmm jeg tror lige jeg kigger på lidt vådfoder til ham, og så måske kunne prøve at blande lidt RC Maine coon i RC kitten.

    Det kan godt være det er tænderne som driller lidt lige nu - men ifht Gizmo så har Gilbert altid haft svært ved at tygge fx små guffer, man har nærmest skullet hælde det ned i gabet på ham, fordi han kunne ikke bare tage og tygge det.

    Når vi nu lige er ved foder - jeg har hørt nogle give daggamle kyllinger til kattene. Gizmo spiser gladeligt mus, men Gilbert har endnu ikke vist de evner. Mon sådan en kylling kunne få ham til at tygge/gnave ? Men hvor finder man sådanne kyllinger, hvis ikke ligefrem jeg skal gå på rov over hos naboens hønsegård smiley


  • #7   27. jan 2017 Jeg har givet Foxen lidt kylling strimler fra Netto. Det glider da ned

  • #8   30. jan 2017 Det er helt normalt at katte ikke tygger deres foder... det er deres tænder eller kæber slet ikke bygget til.
    De har flænsetænder og tænderne er designet til at skære kødet over og sluge det. Så han gør det en helt normal kat gør.

    Er der nogen grund til du vil have ham til at tygge sin tørkost ??
    Er enig i at vådfoder er godt, mens de skifter tænder.. vi har killinger her, der ligefrem stopper med tørkosten, simpelthen fordi det gør alt for ondt med de hårde piller.


Kommentér på:
Foder til kattekilling, som sluger fodret ?

Annonce