10.081 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Hvordan skal såret se ud efter sterilisation? Hvordan skal såret se ud efter sterilisation?

Fie blev steriliseret i går. Ud over en kæmpe forskrækkelse (fra min side) over hendes tilstand, da hun kom hjem, er det faktisk gået fint. Hun var allerede frisk her til morgen og kunne gå uden problemer.

Mit spørgsmål er så bare hvordan skal såret/området ved såret se ud? Der har været ret meget hævelse ved Fies sår, det ligner nærmest at stingene går indad fordi der er hævet i området rundt om. Er det normalt? Hvis i har billeder af et pænt sår, må i gerne ligge det op, eller hvis i har billeder af et sår, som ser "forkert" ud, må i også gerne ligge det op..

jeg kigger på hendes sår i morgen tidlig og tager evt billede. Lige nu sover hun med bodystucking på.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan skal såret se ud efter sterilisation?
  • *Berit *
    *Berit * Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 494 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #1   4. mar 2017 sådan ser det ud på min Aida,men hun har også fået lavet det fra siden,og det er kun ca 1,5cm.hun har så ikke haft krave eller noget på,da det ikke har generet hende.vil anbefale at få det lavet sådan.

profilbillede
  • #2   4. mar 2017 Jeg har oplevet flere gange, at der har været hævelser rundt om, når katten er syet med indvendige sting. Det fortager sig, efterhånden som stingene bliver opløst.

Det vigtigste er, at det ikke er rødt og varmt, for så er der tale om en infektion.

Det skal være tørt og ellers pænt at se på.

• #3   4. mar 2017 Sådan så vores ud 5 dage efter

profilbillede
  • #4   4. mar 2017 Hævelsen er forsvundet nogenlunde. Vi synes det ser pænt ud, men det føltes dog lidt varmt før? Det er dog ikke rødt..

• #5   4. mar 2017 Hvis du lagde et billede op af hendes sår var det lidt nemmere at sige om det er OK eller ej.

Jeg har 2 hunkatte begge steriliseret, men jeg har aldrig tænkt på at tage et billede af såret, så kan ikke ligge et billede op.
    Men kan dog fortælle at da min den yngste blev steriliseret da hævede såret og området omkring op i en lille bule på størrelse og form som en halv golfbold, det forskrækkede mig meget så jeg kontaktede fluks dyrlægen og fik det svar at hvis ikke det ændrede farve er højrød eller føltes brandvarm samt katten ellers var varm som når den har feber så var det helt normalt og hævelse ville falde i løbet af 5-7 dage, dyrlægen havde helt ret, hævelsen faldt efter 5 dage og såret blev så fint. Det er en slags reaktion der sker på de indvendige sting.

Når du skriver at det føltes varmt, så skal du jo tage i betragtning at katten også er varm, så det skal føles varmt som hvis du har feber og har varm pande.
    Men en tommelfinger regel hvis du er usikker på at alt er som det skal være så kontakt dyrlægen, hellere en opringning for meget end en for lidt.

• #6   4. mar 2017 husk at huden vil være varm når katten er blevet baberet.

• #7   5. mar 2017 Så fik jeg taget et billede.. synes selv det ser pænt ud smiley

profilbillede
  • #8   5. mar 2017 Det ser dog ud som om der er sivet noget blod ud ved såret. men dyrlægen sagde at det var normalt?

• #9   5. mar 2017 Det ser da super flot ud, der er slet ingen grund til at være nervøs for at det ikke er ok.
    Det er så fint.

• #10   5. mar 2017 Det var godt lige at få det bekræftet. Hævelsen er også stort set forsvundet, og hun har affundet sig med at have bodystucking på om natten smiley

• #11   6. mar 2017 Vi har lagt mærke til at Fie ryster nogle gange.. som regel ligger hun på min kæreste og han opdager så, at hun ryster. Vi oplevede det lige før, og vi lagde også mærke til det i går.. Umiddelbart tænkte jeg på en sammenhæng med operationen, men min kæreste siger nu, at hun har gjort det før..

• #12   6. mar 2017 Du skriver ryster....
    Mener du at hun giver nogle små spjæt eller, for tænker det kan være hun drømmer, det kan godt opfattes som en slags rysten.

• #13   6. mar 2017 Nej ikke spjæt, hun ryster rigtigt. Lidt ligesom hvis man fryser, sådan lidt sitre agtigt. Min kæreste løftede hende lidt op, og så sitrede/rystede hendes ben også, det er helt kroppen. Hun virkede ikke kold da hun rystede her til aften, jeg ved ikke med de andre gange. Det gik hurtigt over. Jeg var ikke rigtig klar over, at hun havde gjort det før, så ved ikke om det har sammenhæng med operationen i torsdags.

Hun har været til dyrlæge i december pga noget andet, og jeg går stærkt ud fra, at hun er blevet dyrlæge tjekket inden sterilisationen, så hun burde jo egentlig være sund og rask, og hun spiser og drikker og er aktiv. Jeg vil bare ikke mene, at det er helt normalt sådan at ryste på den måde?

• #14   6. mar 2017 Jeg tror ikke det har noget med operationen at gøre.
    Når hun ryster/sitre sover hun så eller er hun vågen??
    Hvis hun sover så tror jeg stadig det er dømmende, det han udvise sig på mange forskellige måder.

• #15   6. mar 2017 Hun er vågen..

• #16   6. mar 2017 Hmm så er det nok noget jeg ville snakke med dyrlægen om, evt lave en video næste gang hun gør det og vise dyrlægen. Jeg tror ikke hun fryser men det kan være noget neurologisk evt et ellepsi anfald eller noget i den stil, jeg er ikke dyrlæge så gætter blot, syntes bare det er noget man skal få undersøgt.

• #17   6. mar 2017 Jeg må lige høre vores dyrlæge ad, det kunne måske godt være noget neurologisk, som du er inde på. Jeg synes nemlig heller ikke at det virker helt normalt.

• *Berit *
    *Berit * Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 494 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #18   7. mar 2017 tag hendes temperatur,og se om der er feber.

• #19   10. mar 2017 Nu ser såret sådan her ud, er det stadig fint?

profilbillede
  • #20   10. mar 2017 Et til billede..

profilbillede
  • #21   10. mar 2017 Meget fint

• #22   10. mar 2017 Der er desuden kommet en lille bule under syningen, hvilket jeg har læst skulle være normalt. Men hvornår bør bulen forsvinde igen?

• #23   10. mar 2017 Det er helt normalt at der kommer en lille bule, det er en reaktion på de indvendige sting når de begynder at gå i opløsning.
    Hævelsen bør falde og helt forsvinde efter en lille uges tid, hvis den ikke er forsvundet efter 7-8 dage bør du kontakte dyrlægen.

• #24   12. mar 2017 Nu er det jo 10 dage siden hun blev steriliseret, og bulen er der stadig. Den virker ikke øm eller rød og varm.

• #25   13. mar 2017 På billedet kan jeg ikke se nogen bule??
    Men tommelfingerregel er at hvis du er i tvivl så kontakt dyrlægen, det bør intet koste da det er opfølgning på operation.

• #26   13. mar 2017 Nej den er ikke til at se på billedet. Den er heller ikke så stor, den stikker heller ikke så meget op, man kan bare mærke den under huden.

Jeg tjekker lige op på om hun stadig har den, og så må vi lige ringe og forhøre os hos dyrlægen. Men tak for hjælpen smiley

• #27   14. mar 2017 Bulen du beskriver kan være fra indvendig tråd. Den forsvinder i løbet af en måneds tid. Det kan også være en lille blodansamling. Også en sådan forsvinder af sig selv (bare huden ikke bliver voldsomt rød).
    Det ser meget fint ud. Desuden vil der hvor sammensyningen er komme en hævelse (muligvis let lyserød) i forbindelse med arvævdannelsen. Dette opstår ca. 1 måneds tid efter operationen og fortager sig igen ca. 1 måned senere. Det er fuldstændig normalt og det samme sker for mennesker.

Kommentér på:
Hvordan skal såret se ud efter sterilisation?

Annonce