Katteinfluenza Katteinfluenza
Min hankat på 10 år, har lige fået konstateret katte influenza, virusinfektion i de øvre luftveje igår hos dyrlægen.
Han var virkelig dårlig igår morges, men han havde stort set heller ikke spist i 2 -3 dage samt var virkelig nedstemt og lidt halthed.
Så igår har han været indlagt med væskebehandling i blodbanen, da han var dehydret og have 39.3 i feber samt har fået smertestillende. Heldigvis har der ikke været påvirkning på de andre organer.
Vi har fået ham med hjem idag da han selv spiser og drikker lidt nu, og ingen feber, men er stadig sløv.
Men han skal have smertestillende i 5 dage endnu.
Mit spørgsmål kommer så her:
Han blev vaccineret med den årlige vaccine for 14 dage siden, der var godt nok gået 4 mdr. over i forhold til forrige vaccine.
Dvs. at han er blevet syg cirka 7 dage efter vaccinen, da dyrlægen kunne se på blodprøven at han har haft virusset i cirka 1 uge.
Kan han have fået sygdommen pga. vaccinen? eller er han blevet smittet på klinikken? Har jo læst mig frem til at Inkubationstiden er 2-10 dage.
Skal lige siges han er ellers en meget sund og rask kastreret indendørs kat. Vi har ikke haft kontakt til andre katte eller lign.
Håber andre vil dele lidt ud af deres erfaring eller viden
Og håber snart at have en helt rask kat igen
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.015
da mine havde det, var det 18 yd af 19 som fik turen. en blev indlagt, lige som din , ville han ikke drikke eller spise. det tog en lille uges tid inden han var klar igen. så bare nogenlunde. det skal siges at kun 5 a mine er vaccinret. og der var ingen forskel på hvordan de havde det
har da også prøvet at min siam som jeg lige havde købt fik influenxa. til trods for at han var fuld vaccineret. men da han flyttede fra sjælland til fyn, ja så var det en anden influenza. og pt flytningen ja så fik han en tur.
okt 2014
Følger: 5 Følgere: 28 Katte: 3 Emner: 8 Svar: 237
Vi bor i byen om vinteren. Når det bliver forår, begynder vi at tage i sommerhus i weekenderne. Selve sommeren er fast i sommerhus og derefter frem og tilbage til det bliver for koldt og løvfattigt at nyde haven. Så vores 3 katte får utallige køreture á knap en times varighed. De bryder sig ikke om at være i burene, men de sover som regel under transporten. Inden sæsonen starter plejer vi at vaccinere alle mod alt - incl. leukæmi (mener jeg at det er).
Men så har jeg læst herinde (for nylig), at det ikke er nødvendigt at vaccinere mere end hvert andet år. Det havde jeg besluttet at se bort fra - for en sikkerheds skyld. Men hvis vaccinen kan risikere at give influenza i sig selv - hmmm, så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene eller for den sags skyld gøre.
Er der mon flere fra gruppen der vil komme med synspunkter?
mar 2017
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 4
Men irritere mig bare, at han er blevet syg pga. han har været hos dyrlægen.
Men ja rigtigt, har også læst at stress gør risikoen større desværre, vores kat hader at køre bil, jamre sig hele turen.
Andre der har oplevet at jeres kat har fået influenza måske pga. vaccinen
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.015
vi havde dog så problemer med killinger som døede af kattesyge, af samme årsag nemlig vaccineen
Følger: 5 Følgere: 501 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
har katten lidt nedsat immunforsvar ,eller har den tidligere været udsat for virus,ville jeg vælge den dræbte vaccine.
undersøg hvad vaccine katten er vant til,og bed dyrlægen om den samme.og der er ingen grund til at vaccinere en indekat hvert år,med mindre man udstiller.
mar 2017
dec 2004
Følger: 253 Følgere: 209 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 69 Svar: 3.131
Til gengæld forstår jeg slet ikke, hvorfor katten skal vaccineres mod FeLV?? Sagde du ikke, at katten er indekat uden kontakt med fremmede katte??
mar 2017
Er det rigtigt, at den uden Ch virkelig er udgået?
FeLV er han altid blevet vaccineret med de sidste 10 år.
dec 2004
Følger: 253 Følgere: 209 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 69 Svar: 3.131
FeLV smitter ved bid og parringer. Indekatte har ikke brug for FeLV vaccine.
mar 2017
Syntes da det er ærgerligt dyrlægerne ikke ved bedre, kan åbenbart forstå flere katte er blevet syge af den.
Katteinfluenza