1.100 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

MB81
MB81
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 4

Katteinfluenza Katteinfluenza

Min hankat på 10 år, har lige fået konstateret katte influenza, virusinfektion i de øvre luftveje igår hos dyrlægen.
Han var virkelig dårlig igår morges, men han havde stort set heller ikke spist i 2 -3 dage samt var virkelig nedstemt og lidt halthed.
Så igår har han været indlagt med væskebehandling i blodbanen, da han var dehydret og have 39.3 i feber smiley samt har fået smertestillende. Heldigvis har der ikke været påvirkning på de andre organer.
Vi har fået ham med hjem idag da han selv spiser og drikker lidt nu, og ingen feber, men er stadig sløv.
Men han skal have smertestillende i 5 dage endnu.
Mit spørgsmål kommer så her:
Han blev vaccineret med den årlige vaccine for 14 dage siden, der var godt nok gået 4 mdr. over i forhold til forrige vaccine.
Dvs. at han er blevet syg cirka 7 dage efter vaccinen, da dyrlægen kunne se på blodprøven at han har haft virusset i cirka 1 uge.
Kan han have fået sygdommen pga. vaccinen? eller er han blevet smittet på klinikken? Har jo læst mig frem til at Inkubationstiden er 2-10 dage.
Skal lige siges han er ellers en meget sund og rask kastreret indendørs kat. Vi har ikke haft kontakt til andre katte eller lign.
Håber andre vil dele lidt ud af deres erfaring eller viden smiley
Og håber snart at have en helt rask kat igen

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Katteinfluenza
  • #1   9. mar 2017 har prøvet næsten det samme efter et dyrlægebesøg. Og spurgte faktisk dem af. og fik svaret at det oftes er pga køreturen og besøget hos dyrlægen som starter det hele. det kan godt være hos dyrlægen, men normalt ville katten ikke få det men da de oftes stresser så er deres imunforsvar i bund.

da mine havde det, var det 18 yd af 19 som fik turen. en blev indlagt, lige som din , ville han ikke drikke eller spise. det tog en lille uges tid inden han var klar igen. så bare nogenlunde. det skal siges at kun 5 a mine er vaccinret. og der var ingen forskel på hvordan de havde det

har da også prøvet at min siam som jeg lige havde købt fik influenxa. til trods for at han var fuld vaccineret. men da han flyttede fra sjælland til fyn, ja så var det en anden influenza. og pt flytningen ja så fik han en tur.

• #2   10. mar 2017 Skræmmende info.
    Vi bor i byen om vinteren. Når det bliver forår, begynder vi at tage i sommerhus i weekenderne. Selve sommeren er fast i sommerhus og derefter frem og tilbage til det bliver for koldt og løvfattigt at nyde haven. Så vores 3 katte får utallige køreture á knap en times varighed. De bryder sig ikke om at være i burene, men de sover som regel under transporten. Inden sæsonen starter plejer vi at vaccinere alle mod alt - incl. leukæmi (mener jeg at det er).
    Men så har jeg læst herinde (for nylig), at det ikke er nødvendigt at vaccinere mere end hvert andet år. Det havde jeg besluttet at se bort fra - for en sikkerheds skyld. Men hvis vaccinen kan risikere at give influenza i sig selv - hmmm, så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene eller for den sags skyld gøre.
    Er der mon flere fra gruppen der vil komme med synspunkter?

• MB81
    MB81 Tilmeldt:
    mar 2017

#3   10. mar 2017 Ja syntes da også det er mærkeligt hvis katten kan få selve virusset af vaccinen! Men det forekommer jo også at mennesker får influenza af vaccinen.
    Men irritere mig bare, at han er blevet syg pga. han har været hos dyrlægen.
    Men ja rigtigt, har også læst at stress gør risikoen større desværre, vores kat hader at køre bil, jamre sig hele turen.
    Andre der har oplevet at jeres kat har fået influenza måske pga. vaccinen

• #4   10. mar 2017 da jeg var på kv fik nogle af vores salgskatte det når de fik vaccinen. Dog ikke voldsomt.
    vi havde dog så problemer med killinger som døede af kattesyge, af samme årsag nemlig vaccineen

• *Berit *
    *Berit * Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 501 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #5   10. mar 2017 der er forskel på vacciner,der er dræbte vacciner,og levende svækket vacciner.
    har katten lidt nedsat immunforsvar ,eller har den tidligere været udsat for virus,ville jeg vælge den dræbte vaccine.
    undersøg hvad vaccine katten er vant til,og bed dyrlægen om den samme.og der er ingen grund til at vaccinere en indekat hvert år,med mindre man udstiller.

• MB81
    MB81 Tilmeldt:
    mar 2017

#6   10. mar 2017 Tak for svar, har lige fået besked i en anden tråd, at årsagen næsten 100 % skyltes at han er vaccineret med purevax RCPCH FELV, Så Ch er højst sandsynligt synderen desværre. De 10 år han er blevet vaccineret har det altid været uden ch chlamydia. Så aner ikke hvorfor dyrlægen syntes han skulle have denne smiley øv øv. Nogen der vaccinere mod Ch også ?

• #7   10. mar 2017 Jeg undgår helst vacciner med chlamydia, MEN det ser desværre ud til, at den uden chlamydia er udgået smiley

Til gengæld forstår jeg slet ikke, hvorfor katten skal vaccineres mod FeLV?? Sagde du ikke, at katten er indekat uden kontakt med fremmede katte??

• MB81
    MB81 Tilmeldt:
    mar 2017

#8   11. mar 2017 Jo sagde katten var indekat smiley Men kommer i pension engang imellem.
    Er det rigtigt, at den uden Ch virkelig er udgået?
    FeLV er han altid blevet vaccineret med de sidste 10 år.

• #9   11. mar 2017 Jeg kunne ikke undgå chlamydia sidst jeg skulle vaccinere smiley

FeLV smitter ved bid og parringer. Indekatte har ikke brug for FeLV vaccine.

• MB81
    MB81 Tilmeldt:
    mar 2017

#10   11. mar 2017 Hvor mange katte fik du vaccineret mod ch?
    Syntes da det er ærgerligt dyrlægerne ikke ved bedre, kan åbenbart forstå flere katte er blevet syge af den.

Kommentér på:
Katteinfluenza

Annonce