{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
940 visninger | Oprettet:

Jaspur M
Jaspur M
Tilmeldt:
15. mar 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

Hjælp en kommende katteejer :) {{forumTopicSubject}}

Om ganske få dage, bliver jeg katte ejer for første. Det glæder jeg mig selvfølgelig til, men der er lige nogle ting, som jeg skal have på plads, inden, som jeg håber i kan hjælpe mig med smiley

1) Jeg ved at der er delte meninger om kosten, men jeg har fået fortalt, og læst, at hvis man benytter sig at kvalitets tørfoder, så kan katte godt udelukkende spise det. Jeg har valgt at benytte mig at tørfoder, men så er spørgsmålet hvilken slags jeg skal have? Jeg bor på Færøerne, så det begrænser udvalget en smule.

Jeg har dog fået anbefalet to typer, men hvilken af disse vil i anbefale mig (katten er ca. 1 år og er blevet steriliseret)?

Arion Strilized Chicken 33/12: 2 kg. - 99 kr.
http://arion-petfood.dk/DK/Produkter/Arion%20Original%20Cat/Sterilized%20Chicken.aspx

Optima Nova Steriliseret kat: 2 kg. - 200 kr.
http://www.camillasdyrecenter.dk/produkter/323-optima-nova-/2511-optima-nova-steriliseret-kat/

2) Jeg har fået med, at kattebakken skal stå langt fra mad/vandskålen, men kan kattekurven godt stå sammen med mad/vandskålen? Altså så har man et sted til kattebakken og et sted til mad, vand og "soveplads".

3) Hvilket kattegrus vil i anbefale? Og hvor tit skal selve grusen skiftes?

4) Er det nok at katten har et halsbånd med mit navn/telefonnummer, eller skal den øremærkes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp en kommende katteejer :)
  • #1   15. mar 2017 1. Jeg ville aldrig bruge foder til steriliserede katte. Tørfoder bør indeholde over 30% protein fra kød og over 20% fedt.

    Vådfoder minder mest om kattens naturlige føde, da det indeholder vædske. Tørfoder indeholder ingen vædske af betydning, så da katte ikke er de store vanddrikkere, er det uhensigtsmæssigt kun at give tørfoder. Desuden forebygge masser af vædske både urinvejs- og nyreproblemer.

    Mine får vådfoder to gange dagligt.


    2. Katte vil helst opholde sig, hvor man selv er. Så det er langt fra sikkert, at en katteseng ved mad/vandskålen vil blive brugt ret meget. Vi flytter sengene derhen, hvor kattene gerne vil være.


    3. Vi bruger superklumpende grus. Det er lidt dyrt i indkøb, men til gengæld kan vi nøjes med at fjerne klumper og kun udskifte det hele, når det bliver ulækkert. Så i længden sparer vi mange penge. Vores hedder AK og Van Cat.


    4. Jeg kan absolut anbefale, at katten bliver chippet og får tattoveret Chip i ørerne. Øretattoveringer med tang bliver hurtigt ulæselige. Halsbånd kan katten sidde fast i og blive kvalt.


  • #2   15. mar 2017 vand og mad skåle bør ikke stå ved siden af hinanden.

    jeg bruger golden grey master. køber alt mit grus, foder mm hos zooplus.de


  • #3   16. mar 2017 1. Jeg vil ikke give min umiddelbare mening om mærket af kattefoder, men du er på rette spor i at vælge kvalitet, en tommelfinger regel du kan bruge er at de første 2-3 ti g på ingrediens listen skal være kødprodukter, en kat er kødæder og ikke vegetar.
    Hvis jeg var dig ville jeg ikke nøjes med tørkost, men supplere med dåsemad 1-2 gange om dagen, katte er generelt ikke gode nok til at drikke nok væske, de bør i drage ca 3 dl om dagen og de gør de færreste katte, ved at give dåsemad hjælper man en del væske i katten og dermed forebygger man urinvejssygdomme.

    2. Mad og vandskål bør ikke stå ved siden af hinanden og begge dele må ikke stå for tæt på kattebakken. Om du kan få katten til at have soveplads tæt ved madskålen eller vandskålen skal jeg ikke spå om, der er ingen regel mod det, men katte er sociale dyr og søger gerne deres menneskers selskab. Jeg har ingen seng til mine katte, for de vil slet ikke bruge sådan en ( jeg har prøvet) de sover enten i møblerne, på mig eller i deres kradsetræer.

    3. Kattegrus vil jeg blot anbefale at du går efter noget klumpende, i starten Vælg det de har haft hos tidligere ejer, så kan du altid skifte, det samme skal i øvrigt siges om kattemaden, du må aldrig skifte foder fra den ene dag til den anden, så får du en kat med splatmave, skift foder hvor du blander det gamle med det nye og langsomt mere af det nye i blandingen hen over en lille månedstid i stil det kun er det nye foder, så sørg for at få en "madpakke" med fra sælger eller spørg hvilket mærke de får nu.

    4. Aldrig aldrig giv katten halsbånd på, katten kan hænge fast og blive kvalt også med de smarte der skal poppe op ved det mindste, det hjælper intet hvis Halsbåndet hænger fast ved låsen, så åbner låsen ikke. Samtidig så giver halsbånd ingen sikkerhed hvis katten bliver væk netop fordi katten kan tabe Halsbåndet. Så vælg at få chippet eller/og øremærket, så har du gjort hvad der er bedst for katten, samtidig med chip har du den fordel at hvis du ønsker kattelem så kan du købe en med chip og kode den til den i kattens nakke.


  • #4   16. mar 2017 Heidi N, vores bruger heller ikke hvilke som helst kattesenge. De foretrækker helt klart nullerputsenge fra hittekat.dk enten i bomuld eller fleece. smiley

  • #5   17. mar 2017 Susanne.. Her i huset tror jeg ikke det har noget med typen af katteseng, jeg har faktisk en katteseng i fleece den blev brugt i starten, men mine gider generelt ikke ligge på gulvet, de vil helst ligge i sofaen eller i vindueskarmen så de kan kigge ud, ja eller også ligger de i deres kradsetræer, de er meget brugt for der kan de både overskue hele stuen samt kigge ud af vinduerne. Om aftenen ligger de gerne hos os eller i møblerne. Så katte senge nej tak siger mine, allerhøjest kan et tæppe der ligger på gulvet bruges i korte perioder. smiley Men sådan er katte jo forskellige smiley

  • #6   17. mar 2017 Hvem siger, at en katteseng skal ligge på gulvet? smiley

    Dem der er mest brugt her i huset, de ligger på spisebordet eller i sofaen. smiley


  • #7   17. mar 2017 Borde er no-go go her i huset og stadig i sofaen er en katteseng ikke interessant, så vil de hellere have et tæppe.
    Eller det vil sige den lille vil, den store vil ikke have noget ligger på sofaen når hun skal ligge der, så får man dræberblikket smiley jeg har det med sommetider at smide min cardigan på sofaen hvis jeg får det for varmt, og kommer Tøsen så og vil ligge i sofaen så sætter hun sig og nedstirre mig indtil jeg flytter den smiley smiley


  • #8   17. mar 2017 Det var borde også engang her. Nu har de så overtaget spisebordet. smiley

    Det skete, da vi havde 6 vildkillinger øhh villinger på en gang. Jeg kunne ikke følge med at tage dem ned af bordet. Så jeg opgav til sidst. smiley


Kommentér på:
Hjælp en kommende katteejer :)

Annonce