1.278 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
11 Svar
Hvor langt væk skal en killing mindst flytte? Hvor langt væk skal en killing mindst flytte?
Vi har nogle bekendte der gerne vil have en af vores killinger.
De bor ca 100 m. fra os i luftlinje. Kan det lade sig gøre?
Det er normalt inde/ude katte, men vores killinger har ikke været udenfor endnu.
Vi er selvfølgelig klar over at som minimum skal killingen kastreres, så han ikke risikerer at parre sig med sin mor.
Vi er også klar over at killingen/katten på et tidspunkt vil møde vores 'egne' katte. De går i et ret stort område her i villakvarteret.
Kan det lade sig gøre, eller skal vi foreslå vores venner at finde en killing længere væk fra?
0 synes godt om
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 813 Katte: 20 Annoncer: 1 Emner: 118 Svar: 7.384
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
jeg ville nok vælge at få killingen neu inden den skal lukkes ud
så lang tid at de ikke er voksne så er der ikke de store problemer.
maj 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 9
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Katte er sådan indrettet at de returnere til det sted hvor de har det godt, føler sig trygge og maden bliver serveret.
Killingen jeres bekendte skal have skal jo holdes inde de første 3-4 uger mindst og helst også neutraliseres og øremærkes inden den overhovedet bliver lukket ud, såfremt den skal leve som ude/inde kat. En killing kan neutraliseres allerede fra den er ca 10 uger og man skal være obs på at deres indbyggede gps ikke er du!er udviklet før de er omkring 6 mdr.
maj 2012
Det glæder mig at I er enige med mig.
jun 2017
Følger: 1 Svar: 4
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
En anden ting du nævner Ellen Miriam P, er at du ikke ønsker at "dine" Lilli her neutraliseres..... Så du syntes det er bedre at killingerne parre sig med hinanden, deres mor og far, morbror osv, så der kommer en hel by men indavlede skravl til verden med diverse sygdomme, genfejl, defekter m.m.???
Ja undskyld det er måske forudindtaget at svare sådan, men jeg er nok bare lidt træt af at høre folk komme med undskyldninger omkring avl og ikke neutralisering, undskyldninger i dur med, min kat fortjener at få moderfølelsen, min kat er så dejlig at jeg vil gerne at der kommer flere at dens slags, min kat skal ikke fratages dens naturlige instinkter, min kat skal ikke blive fed og doven osv i samme dur.
Fakta er bare at katte ikke bliver fede og dovne af neutralisering, de kender ikke til moderfølelsen, den får de først i det øjeblik de føder, en kat kan ikke gensplejsede, den får gener fra både mor og far og det er på ingen måde sikkert hvordan den falder ud særligt når det er udekatte der parre sig med tilfældige katte, og i stinker der bliver frataget, ja det giver blot en mere harmonisk og rolig kat der ikke stresser over konstant at være i løbetid eller på damejagt, katten savner ikke noget, for den ved ikke hvad den skal savne.
Fakta er at der er ca 500.000 herreløse katte i Danmark, katte som folk har dumpet fordi de ikke kan komme af med dem, fordi de ikke vil neutralisere deres kat, katte som dermed avler løs i naturen, nogle er heldige at blive indfanget og adopteret til gode hjem, men der er slet ikke katteejere nok til alle de hjemløse katte, så hvorfor i alverden sætte flere uønskede katte i verden??
En anden ting, det er ikke sikkert at alle jeres killingekøbers naboer vil være vildt glade for at få en fertil kat som nabo, var jeg nabo til en der havde en fertil hankat som kom og strintende på mit vasketøj, havemøbler og andet jeg havde på min grund, så ville der meget hurtigt blive nabokrig og erstatningssager ud af det. Jeg elsker katte og har generelt intet imod fritløbere men jeg hader strintende hankatte (og hunkatte) på min grund, jeg vil have mine ting i fred uden at skulle sidde i mine havemøbler og lugte til hankattepis, så der er også naboer at overveje..
nov 2013
Tænk alt det sygdom de slæber fra den ene til den anden. Iøvrigt siger loven, at man skal holde sin kat på sin egen matrikel.
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Ja sorry, men det provokerer mig med den holdning, at man gerne vil se sine killinger avle videre..
Nu har du ingen kat på din profil, men jeg går ikke ud fra at det er en sjælden race, men nærme min foretrukne - nemlig huskatten.
Jeg vil ikke gentage Heidi, men vil tilføje:
Hvis katten skal parres - er det så bare med den første og den bedste kat i nabolaget?
Ved du at den dødbringende virus FIV smitter som HIV - nemlig via blod (slåskampe) og parring?
Ved du også at der i modsætning til HIV ikke findes behandling mod den mest lumske og ubarmhjertige FIV?
Jeg har fået flere affaldskatte aflivet pga. den virus og efter det er gjort har jeg med vilje ansat en "vagtkat" der er neut. og vaccineret, for jeg vil ikke have et rend af fertile katte.
Det er en skrue uden ende, så glem alt om avl og sørg for neutralisering gerne før afrejse.
Om den er 100 m. væk er nok ikke det store problem, når den ikke har været ude.
Det vigtigste er et godt hjem hos ansvarlige ejere
maj 2012
Mange tak for kommentarerne.
Problemet løste sig selv. Vores bekendte havde ikke lyst til at neutralisere deres nye killing foreløbig, og det var som nævnt i starten et af vores krav, da den kunne risikere at løbe på sin mor.
Godt nok plejer hankillinger ikke at blive kønsmodne før de er et lille år gamle, men jeg har set eksempler på han-killinger der er kønsmodne allerede efter 5 måneder.
Fri avl/sygdom osv. vil jeg ikke sige det store om. Vores egne to avlsdygtige Maine Coon katte: Samson (6,5 kg) og Sara, avler altid med hinanden. Hvor mange andre Samson har været far til ved jeg ikke, men i hvert fald har han haft killinger med naboens kat.
Vi bor i et villakvarter hvor der er relativt mange katte, men de har alle ejere. Vilde katte har vi ikke set her i de seneste ti år.
nov 2013
Mine katte er indekatte af samme grund. Ingen grund til at lave en masse uønskede killinger og slæbe en masse sygdomme med hjem.
Hvor langt væk skal en killing mindst flytte?