{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.455 visninger | Oprettet:

sisse T
sisse T
Tilmeldt:
9. aug 2017
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 5

Dominans mellem min gamle kat og min killing {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har nogle bekymringer som jeg håber jeg kan få hjælp til herinde smiley jeg har Nemo på 1 år som er en kastreret hankat. Nu har jeg så fået killing Nelli, hun er fundet nede i byen, sulten og menneskesøgende. Vi har fået tjekket hende ved dyrlægen, der var ingen chip, og han skyder hende til at være mellem 6-8 uger. Vi introducerede dem som vi havde læst, gennem end dør og med opsyn. Vi havde dog ikke set at man skulle vente et døgn fra killingen kom til at introducere dem. Det gik okay, og så fik de lov at sove i hver sit rum.

Nu har vi så haft nelli i en uge. Det går meget op og ned. Nemo jagter nelli, nelli jagter Nemo, det virker som klar kamp om dominans. Det er også noget dominans slikning fra nemos side. Men i går fik de da en lur sammen (ikke op af hinanden, men ved siden af) på sofaen. Problemet er, det lyder virkelig voldsomt når se slås, og det er meget af tiden de ser hinanden de slås. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg skiller dem ad når det lyder som om det er ved at gå berserk.
Det er Nelli (killingen) som knurrer og hvæser og lyder som om hun er ved at blive slået ihjel. Der er dog ingen sår eller blod, og ofte er det hende der tager initiativ til kamp.
Hvad gør jeg? Når jeg skiller dem ad piver Nelli i det andet rum, Nemo falder udmattet om på gulvet eller i sofaen. Bliver jeg ved med at skille dem ad? Jeg har læst her et sted at man skal lade dem kæmpe det ud, men det er jeg bange for giver et dårlig forhold mellem dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominans mellem min gamle kat og min killing
  • #1   9. aug 2017 Nelli skal lære katteadfærd og kattesprog af Nemo. Hun leger som killinger gør med hinanden. Så længe Nemo ikke gør hende ondt, så er det vigtigt de er sammen.

  • sisse T
    sisse T Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 5
    #2   9. aug 2017 Tusind tak for svar, jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Så jeg skal ikke skille dem ad? Heller ikke selv om det lyder som om der foregår mord?

  • #3   9. aug 2017 Sådan en lille en har mest brug for en missemor og søskende.

  • sisse T
    sisse T Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 5
    #4   9. aug 2017 Hvorfor får man ikke råd om sådan noget fra dyrlægen Susanne? Så ville jeg da have begyndt at lede efter nogen med en missemor med det samme smiley

  • #5   9. aug 2017 Fordi de færreste dyrlæger forholder sig til den gældende lovgivning. Desværre.

  • #6   9. aug 2017 Jeg er egentlig enig med Susanne i at en killing på 6-8 uger ville have bedst af en missemor og søskende, det kan dog nok være svære at finde en sådan som vil acceptere endnu en killing.
    Egentligt burde din voksne kat også kunne lære killingen nogle af de væsentlige færdigheder, jeg tror problematikken ligger i at din hankat er i en alder hvor han vil vise sin styrke, han er i lømmelalderen og kender knap sine egne kræfter. Nelli er en lille bitte pigemis, pigemis meget mere tagfat hvor hankatte leger brydelege, det har Nelli sikkert ikke lyst til at lege, derfor hvæser hun og skriger når han holder hende fast. Egentligt er det bedst ikke at blande sig for meget, og jeg tror også de 2 katte kan sammen, det tyder alt andet på, men Nemo er nok bare for voldsom overfor lille Nelli, måske det kunne være en løsning at finde en 12 ugers hunkilling som ven til Nelli, så har hun en jævnbyrdig at lege med og de kan opdrage hinanden og lære kattemalt på en mere rolig måde.

    Det er forkasteligt at dyrlæger ikke lever bedre op til deres erhverv og opretholder loven om ikke at anskaffe sig killinger under 12 uger, de om alle mennesker burde vide at en killing har bedst af at være ved en missemor og søskende indtil de er 12 uger og at killinger lærer væsentlige færdigheder i samtlige 12 uger, færdigheder som er afgørende for hvordan killingen udvikler sig senere.
    Det er ikke din skyld, blot en side bemærkning Sisse T smiley


  • #7   9. aug 2017 Nordjyllands hittekilling har også før taget 6 ugers killinger ind til en missemor med killinger. smiley

  • sisse T
    sisse T Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 5
    #8   9. aug 2017 Helt sikkert ved jo godt at den har bedst af at være hos mor, men det svære er at finde en der vil tage hende ind. Og igen da dyrlægen ikke virkede bekymret tænkte jeg at det nok var '' okay'' at beholde hende hos os smiley
    Med hensyn til Nemo og lømmelalder er jeg sikker på han er næsten ovre det, det er faktisk Nelli der er hårdest ved ham, hvis han ligger og putter kan hun finde på at angribe ham i hovedet med både klør og tænder, han tager det virkelig pænt, men hun skriger så snart han lægger hende ned nærmest. Hun er lige så meget på de der brydelege som han er. Det virker som om formiddagen er deres ultimative kamp periode så måske skulle man skille dem mere ad der? Ved ikke, kan også ringe til en anden dyrlæge og høre om hun kan hjælpe med at finde en missemor


  • #9   9. aug 2017 Du skal lade være med at skille dem ad. Punktum..
    Lille Nelli er nemlig også snu, for hun har også fundet ud af at når hun skriver så får Nemo ballade og dermed vinder Nelli.
    Ingen af en kommer til skade og det er normalt for en killing at skrige, for så kommer mor og redder mig, Nelli skal lære at mor ikke kommer og hun må klare sig selv, på den måde lære hun også at hun ikke skal rode sig ud i noget hun ikke kan klare sig ud af igen.
    Så lad være med at skille den ad, hvis de ville have skadet hinanden så havde de allerede gjort det nu. Husk på at killinger har det med at få det til at lyde meget værre end det i virkeligheden er, selv min Tøsen som efterhånden er en ældre dame er god til at få det til at lyde som om hun er ved at blive slået ihjel, og når man så kigger efter hvad der sker så sidder Smilla en halv meter fra hende og rør hende slet ikke, men Tøsen skriger og hvæser højt for at fortælle Smilla at hun skal bare holde sig væk, efterhånden vil du opdage at der er forskel på lyden når det virkelig gør ondt og når skriget betyder at nu syntes hun bare ikke det er sjovt mere.


  • sisse T
    sisse T Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 5
    #10   9. aug 2017 Der er da fred lige nu ??

    profilbillede
  • #11   9. aug 2017 det ser da fint ud.
    du skal endelig bare lade dem lege selv. og lad være med at skil dem af. hvis den unge dame er lige lidt for hård ved herren når han sover, så bør du lige tage hende væk sådan at han får sin skønhedsøvn.
    jeg har selv haft et par i den alder. vi fandt kisser som ca 7 uger, og hende og speedy var bare bedste venner fra dag 1. Og hun var også rigtig hård ved ham. han syntes så at det var sjovt. hun var så lille at han måtte ligge ned for at hun kunne nå hans nakke. mener at speedy var ca 1½-2 år på det tidspunkt. har begge katte endnu.nu hedder det så bare kun hygge.

    men umiddelbart så lyder det som om de selv finde ud af tingene. Du har jo kun haft dem i en uges tid. så det går fint
    men som sagt lad være med at skil dem af.

    ved du hvor meget hun vejer? hun ser bestemt ikke lille ud.
    hvis hun er i den alder så behøver hun altså ikke en ammemor - de fleste katte vil tage imod en killing i den str. for ofte så begynder de selv at vænne killingerne fra når de når den alder. det som de skal lærer i den alder er det de får fra søskende/andre katte. har selv haft 2 fra den alder og så 6 fra 11 dage, og alle er endt med at være helt normale til trods for at de somregle har været alene-killing bland de store.da jeg var på kv havde vi flere missemøder som næsten på dato nægtede deres 8 uger gamle kilinger. gik fra at være høne-møder til at være nogle hys-hunkatte som ikke har kunne tåle synet af deres egne børn.
    så det skal du altså ikke gå og bekrymmer dig om når du nu har sådan en ung hankat som faktisk gider at lege med hende. hun skal nok lærer det hun har brug for fra ham

    men sådan ser mit par ud i dag


    profilbillede
  • #12   9. aug 2017 Jeg formoder det er den stribede der er Nelli.. Undskyld men i mine øjne ser hun noget ældre ud end 6-8 uger, hvad er hendes vægt??? Ikke at man udelukkende kan bruge vægten til noget for har hun gået uden mad et stykke tid så kan hun være undervægtig, det ser hun nu ikke ud til at være men kan være svært at vurdere på et billede hvor katten ligger ned.

  • sisse T
    sisse T Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 5
    #13   9. aug 2017 Vægten siger 1200 gram smiley det var dyrlægen der sagde 6-8 uger, men han var ikke 100 % for hun var så sikker på benene, hun var ikke killinge kluntet

    profilbillede
  • #14   9. aug 2017 1200 gram og vurderet ud fra det nye billede så vil jeg nærmere sige i omegnen af 10-11 uger, så hun behøver bestemt ikke en ammemor.
    Hvordan kan en dyrlæge skyde en killing på1200 gram til at være blot 6-8 uger???
    Da jeg hentede min Smilla som var affaldskatte da vejede hun 1400 gram og min dyrlæge vurderede hende til ca 4 måneder hvilket viste sig at holde meget godt stik.


  • #15   9. aug 2017 da jeg var på kv brugte vi denne regel
    hvis katten vejede 900 g så var den 8 uger
    500g = 4 uger

    så hos os ville hun være min 11 uger. så er hun stor nok til at klare sig, også overfor herren. det skal siges at den regel var en min alder. mest for at undgå at de kom "hjemmefra" for tidligt. hun ser ud til at være 11-12 uger.

    det er ikke alle dyrlæger som er lige gode til det med at alders bestemme katte. det skal da også siges at det kan være svært. personlig har jeg været hos kv i 6 år, og har taget imod rigtig mange katte og har skulle alders bestemme dem. det er nemmest med killinger. for her kan man bruge vægten og type/udseende.




Kommentér på:
Dominans mellem min gamle kat og min killing

Annonce