1.787 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
39 Svar
Indekatte Indekatte
Hej, jeg vil gerne finde mig selv en eller 2 søde mis, men jeg står i et dilema. jeg bor ud for en motorvej og jeg fandt desværre min elskede kat død for 1 uge siden. Derfor vil jeg meget gerne have, at det skal være indekatte. Synes i, at det er syndt for katte, at være indekatte? Jeg havde tænkt mig, at få 2 søskende, men er det bedst at få 1 han og 1 hun eller 2 hunner eller 2 hanner? Håber i vil hjælpe mig
1 synes godt om
nov 2017
Følger: 4 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 32
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
har selv haft løbegård i over 20 år nu, og kunne ikke drømme om at undvære den. der er flere og flere som vælger den løsning. netop af den grund, at mange katte møder biler, og desværre overlever de færreste.
jeg har lagt billeder af min i et album. dog skal det lige siges at jeg har nogle flere katte end de fleste så min løbegård er stor.
der er mange fordele ved det.
jeg syntes at det er super at du vil have to katte.
hvis du ikke har løbegård, så bør man finde to som aldrig har været udenfor. selv killinger bør ikke have været ude.
hvis du får en løbegård så er du ikke bundet på samme måde. for de fleste katte har intet imod at have en løbegård.
om det skal være det ene køn fremfor det andet? tjaa de skal selvfølgelig neu begge to.
dog syntes jeg at det er bedst at det er af samme køn. hunkattene bliver hurtigere "voksne" end hankattene. hannerne vil oftes lege noget længere og mere voldsomt end hunkattene gør
når det er sagt så findes der mange som har en af hver og de vokser op sammen og har det bare super sammen. har da selv nogen som altid bare har hygget sig sammen. men det er værd at have i baghovedet.
om du skal vælge privat eller internat.... det er biligst at købe et sæt katte på internat da de er neu inden man køber dem - eller også er det med i prisen. de fleste steder giver man ca 1000 kr pr kat. vælger man privat så er det en noget anden pris man betaler hos dyrlægen
du kan så også være heldig at finde to voksne katte som trænger til et nyt hjem. Og så kan de være neu mm. har selv fundet to neu drenge på 5 år til mine naboer, ganske gratis mod de fik et godt hjem.
der er da lidt at overveje
jul 2008
har selv været på kv i mange år. vi solgte en del indekatte - uden problemer. men min internatsleder havde selv indekatte. dog måtte katten ikke have været ude. vi havde jo katte som var født hos os eller andre. vi fik tit nyfødte killinger ind.
men du bør være kritisk overfor hvilke internater du vil handle med. ikke alle burde endelig sælge katte.
nov 2017
Gør du noget specielt nu hvor din kat er indekat? Altså leger mere med den, køber noget specielt til den, for eksempel har jeg set folk købe græs til indendørs osv.
nov 2017
Jeg vil kigge på en løbegård helt sikkert.
Men er det ikke meget forvirrende, at have hegn rundt om haven osv? Altså vores hus har ikke dør direkte til haven, så vi skal lave hegn fra døren af til haven? Jeg føler mig så dum, når jeg skriver det her undskyld ???? tusind tak for svarene
nov 2017
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Begge mine er racekatte, men den ene var 11 mdr og har ikke kostet meget mere end en kastration, og han er altså en skøn kat
nov 2017
jul 2008
jeg har dog altid en dør i løbegården, ud til. sådan at man kan komme ind og gøre rent. Også hvis der sker noget med en kat er det en god ting at man kan komme ud til den
prøv at google løbegård kat, så får du et stort udvalgt hvordan man kan lave en
det vigtigste er endelig højden. Men ellers kan man lave den som man har lyst til.
man kan også købe en allerede lavet. her kan du tjekke
http://www.bird-house.dk/339097481
nov 2017
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det aller aller vigtigste er at du vælger kat der aldrig nogensinde har været udenfor, for så ved de ikke hvad de går glip af.
Jeg har selv 2 indekatte, en på 10 år og en på 5 år, for jeg blev træt af at samle den ene kat efter den anden op død i vejkanten, så da jeg havde mistet 5 katte til trafikken fik jeg nok.
Jeg har haft løbegård men har ikke i øjeblikket, dengang kom de ud gennem køkkenvinduet og så havde jeg en låge i løbegård en så jeg selv kunne komme ind og ud af den. Du behøver ikke hegne hele haven ind, men kan vælge en mindre del hvis det passer bedre, jeg havde "kun" 50 kwm indhegnet, nu er vi i gang med at indhegne hele haven og få lavet en havedør fra køkkenet, så det er en lidt større opgave.
Hvilket køn du vælger er knap så vigtigt, men husk at selvom kattene er indekatte så skal de neutraliseres begge 2 og lige børn leger bedst så det kan være en fordel med 2 af samme køn.
nov 2017
Jeg har dog lige et spørgsmål til dig Heidi:
Du siger, at de skal neutraliseres, selvom de er indekatte - Hvorfor skal de egentlig det?
maj 2012
Der er kun plusser ved at neutralisere,, med mindre man vil opdrætte katte, men med mindre det er et seriøst opdræt man tænker på, så er der så mange katte/killinger i dk, at der ikke er hjem til alle!
nov 2017
Tusind tak for den fine forklaring! Jeg skal ikke opdrætte. Det jeg enig i. Der er mange katte der mangler et godt hjem derude.
jan 2012
Både hun og hankatte strintet for at markere deres territorium og det er ikke særligt lækkert indendøre, det stinker og er nærmest umuligt at vaske helt væk, dette forhindres en stor grad ved neutralisering.
Både han og hunkatte vil slås og kæmpe for deres territorium det giver en meget uharmonisk katteflok og er en uholdbar tilstand i et hjem, dette mindskes væsentligt ved neutralisering, der kan stadig opstå mindre magtkampe for pladsen i hierakiet, men det vil ofte være i perioder og ikke betyde at kattene hader hinanden.
Både han og hunkatte vil være mere kontaktsøgende, kælne og harmoniske når de er neutraliseret fordi de ikke bliver styrret af deres kønsdrift.
Både han og hunkatte i løbetid larmer en hel del og er ikke det fedeste at leve sammen med i de 8-10 dage det står på, de skriger og hyler døgnet rundt ( taler af erfaring, jeg havde en kat engang der når hun var i løbetid lød som en baby der græder)
Hunkatte der ikke er neutraliserede og gennemgår den ene løbetid efter den anden ( de kommer i løbetid ca hver 20.dag) har forhøjet risiko for at få livmoderbetændelse eller cyster på æggestokkene, det første kan ubehandlet betyde kattens liv, behandlet bliver det sandsynligvis en dyr fornøjelse da det betyder akut sterilisering for at redde katten og det kan jo lige så godt være en lørdag aften det sker og en vagt dyrlæge er ikke billig. Cyster på æggestokkene kan betyde at katten går i konstant løbetid. Udover at der er diverse sundhedsmæssige fordele ved at neutralisere så stresser det også katten utroligt meget at være i løbetid, både han og hunkatte, mange katte glemmer at spise i den periode og taber sig en hel del fordi det eneste de har i tankerne er at parre sig.
Hvis du anskaffer dig en hunkat og tænker den får bare p-piller så er dette også en dårlig ide, da p-piller er yderst skadeligt ved længere tids anvendelse, det kan give cyster i brysterne og i værste fald kræft og der er stadig høj risiko for livmoderbetændelse og cyster på æggestokkene.
Ja undskyld det blev et lidt langt svar men syntes jeg ville forklare dig det helt i bund hvorfor vil er mange der igen og igen anbefaler neutralisering, for man sparer og selv og katten for så utroligt mange ting, katten savner ikke noget og man tager ikke noget fra en som sådan, men man sparer den for en masse unødigt stress og sig selv for en masse irritation, og man har bare et roligt og harmonisk dyr og hjem.
Det er selvfølgeligt en lidt bekostelig affære men husk det er et engangsbeløb og det kan blive langt dyrere at lade være, samt en hel del dyrlæger er begyndt med nogle tilbuds uger og rabatordninger og de er begyndt at komme ned i en rimelig pris, man kan altid ringe vedligeholdelse rundt og få et prisoverslag.
Sidst så husk at neutralisering skal foretages inden katten bliver kønsmoden, altså helst inden den er fyldt 5 måneder og kan gøres allerede ved 10-12 ugers alderen.
nov 2017
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
nov 2017
Er det bestemte racer der egner sig bedre til indekat, eller skal de bare oplæres til, at blive inde fra de er killinger?
jul 2008
http://kattens-vaern.dk/galleri/broendby/
maj 2012
Men om det er det bedste valg? Jeg ved der også er mange som har huskatte inde, men så er det vigtigt, at killingerne aldrig har været på fri fod med mor, det glemmer de ikke, og mange har haft dårlige oplevelser med, at hvis de har været ude, så går det godt mens de er små, og pludselig står de med en kat som vil ud, og som bliver kulleret når de så ikke får lov.
nov 2017
nov 2017
jan 2012
Selv har jeg 2 huskatte som lever som indekatte, min ældste er 10 år og har i nogle år haft løbegård, men pga ombygning i haven blev den pillet ned sommeren inden jeg fik min yngste kat hun er nu 5 år, ingen af mine katte syntes at savnet et liv udendørs, de trives og søger ikke yderdøren.
Men indekatte kræver mere aktivering af deres ejer og man skal klart overveje hvor mange timers man er væk fra hjemme til dagligt.
nov 2017
Det også noget jeg har overvejet. Jeg tænker jeg får dem en ferie hvor jeg kan være sammen med dem alle dage, så jeg stille og roligt kan få dem til, at være trygge i deres nye hjem.
Jeg er højst væk i 7 timer en hver dag, men min far er altid hjemme, så der burde ikke være problemer med det. De skal også få sig en masse legetøj!
jan 2012
Jeg er sikker på du nok skal finde en sød mis eller 2, der er mange dejlige på internaterne.
Min ældste er selv en slags internatkat, jeg havde hendes mor og søskende i pleje for Kattens værn fra killingerne var 3 dage gamle og til de var 12 uger og kunne adopteres ud i nye hjem hvor jeg så endte med at adoptere den ene af killingerne, min morbror adopterede hendes søster og moderen blev adopteret af en af mine kammerater, de 2 sidste killinger kom sammen til en dame i nabobyen.
nov 2017
nov 2017
Desværre kan jeg ikke få min bror med på ideen om indekatte. Det er stadig dyrplageri og "hvordan ville jeg selv have det, hvis jeg var spærret inde i et hus" det ser ud til, at jeg desværre må droppe ideen om, at få mig en kat. For jeg ved den bare bliver kørt ned på motorvejen, som min sidste kat og de fortjener bedre end det.
jul 2008
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 21
nov 2017
Desuden mener min familie, at en kat SKAL gå frit rundt udenfor.
Men jeg ved det er bedst for dem og sikrest, at de bliver indekatte og det er det vigtigste.
Men det vel mit valg og mit ansvar.
Jeg skal desuden besøge dem igen på torsdag og jeg glæder mig helt vildt
nov 2017
Ja præcist sådan kan man vel tænke om alle dyr man har, hvis man skulle tænke som de gør.
okt 2012
Følger: 1 Svar: 1
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 16 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 99
Men når man som du, anskaffer katte der ikke har været vant til at færdes ude, så skulle problemet ikke være så stort, sålænge du selvfølgelig sørger for at kattene har alle de ting der kan stimulere dem til rådighed - de elsker for eksempel at komme op i højden, hvor de kan overskue alt og holde øje med andre væsener (dig).
Jeg kan se I har været inde på, hvorfor en neutralisering er en rigtigt... RIGTIGT god ide. Vaccinationer kan man så diskutere, men skal du på et tidspunkt have passet kattene på en pension eller lign, kan du komme ud for, at stedet forlanger at kattene er vaccineret. Det skader ikke at de er det, og vi (dengang jeg var gift og vi havde katte) plejede at gøre dette i samme ombæring som det årlige "eftersyn" af møfferne.
Udover det, så er det jo bare at kaste sig ud i det - selvom killinger og teenage katte splitter hjemmet til atomer det første år til halvandet, er de sjove og grænsesøgende og man kan ret ofte ønske dem langt hen hvor pepperet gror - lige indtil de ligger ved siden af dig i fifaen og snorksover. Så bliver man helt ked af alle de tanker
Racevalg er en anden ting - der findes mange racer og valget må til dels også afgøres lidt af tegnebogen. Vi havde Norske Skovkatte der er kendt for deres rolige og meget "tilgivende" og sociale sind. Men der findes andre racer der er lige så rare og kærlige - der findes langt over 1000 timers læsning om dette herinde - det er bare at søge i forummet.
Jeg er sømand, og bor alene - dette er den eneste grund til jeg ikke længere har kat. Savner stadig Otto, som bare var fars kat på 9 muskuløse og super rare kilo. Han lever det fede udeliv hos eks'ens familie. Men han har det godt og det er det aller vigtigste.
Min kæreste har hund.... det er sgu ikke helt det samme.
God fornøjelse.....
jul 2008
vi hørte det tit da jeg var på kv. Men vi fik da oftes folk overbevist om at de godt kunne lave løbegård eller lave begræsninger for deres kat.
der er jo mange gode grunde til at have en løbegård eller helt at vælge at holde dem inde.
der er bla en lovgivning som siger at man skal holde sin kat/dyr på egen grund. Og netop katte er sværre at holde på egen grund, som du nu har opdaget - desværre på den hårde måde.
de kan også bliver smittet med flere forskellige sygdomme som man ikka kan gøre noget ved.
mine naboer fik 2 katte for nogle mdr siden. Manden er også den type som siger at det er kattens natur at komme ud. så planen blev til at kattene skulle holdes inde ind til foråret. det var dog af den grund at ingen af kattene havde sat vinterpels (lang historie). Nu har han så sagt at kattene skal have løbegård. de er simpelhen blevet for glade for dem, så nu må der ikke ske dem noget
så man kan godt overbevise folk om at der findes bedre måder at holde kat på, end bare at lade dem gå løs
hvis det er dine katte, så er det jo også DIN beslutning om at de skal holdes inde. Ikke din brors.
nov 2017
Ja de skal have en del aktiviteter, når de er indekatte og en masse at klatre på.
Ja teenagere årene er klart de værste, men klart også sjoveste!
Jeg har lært en del, af jer og om ting jeg ikke anede, så nu føler jeg mig klar til 2 søde missere
maj 2012
Det er det bedste for kattene, men også for dig, så du ikke skal miste en kat igen til bilerne.
jan 2012
Men det lyder til at du bor hjemme hos dine forældre sammen med din bror, og så må jeg jo nok desværre give dig lidt ret i at du nok ikke skal have kat lige nu, for når du bor under tag med nogle der ikke har sammen opfattelse til kattebakker som du selv, så ender det med at det bliver dig og kattene der er taberne, for du kan ikke overvåge din familie og kattene 24/7 så en dag vil enaf den lukke kattene ud.
Jeg syntes du skal vente med at få kat til dynen dag flytter hjemmefra indtil da kan du evt melde dig som frivillig på et internat eller i en kattepension, så får du styret din kattemad lidt indtil da.
Det er selvfølgeligt trist at du må sige farvel til drømme misserne lige nu, men du kommer jo ikke til at kunne efter komme det du selv mener de fortjener da din familie på ingen måde er enige med dig, det er ærgeligt, men det lyder ikke som om de er til at overbevise lige her og nu.
nov 2017
Tak igen for alt støtten og hjælpen!
jan 2012
Så er svaret at man blot har net for vinduer og et altandøre, det er den løsning de fleste med indekatte finder ud af er nemmest.
Indekatte