{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.105 visninger | Oprettet:

Rie J
Rie J
Tilmeldt:
17. jun 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11

Diabetes {{forumTopicSubject}}

Mit skønne kat har lige fået en diabetes-diagnose, og skal i morgen eller lørdag opstarte med insulin, og jeg har selvfølgelig en bunke af spørgsmål. Dyrlægen og Google har allerede hjulpet med en del af spørgsmålene, men...

Jer med diabetes-katte;

Hvad fodrer I med og hvor ofte? - både jer der fodrer med tørkost, vådfoder eller hjemmelavet (Råt dur ikke, det nægter han trods strålende appetit)

Jeg har ikke umiddelbart planer om at måle blodsukker, men vil gerne have noget kulhydrat-rigt foder og noget glukose-halløj hjemme, hvis han skulle vise tegn på lavt blodsukker - Så hvad fodrer i med, hvis blodsukkeret bliver lavt - og er der nogen sukkeropløsning, der er bedre end andet - tænker honning, sirup, ren glukosesirup eller lignende?

Jeg har slet ingen remedier hjemme - Hvad er smart at få med hjem fra dyrlægen/apoteket

Hvordan ser jeres hverdag ud - hvor meget fylder det? - Har truffet beslutningen om at give det et forsøg, men jeg har 3 katte, 1 hund, 4 høns, en dreng på 1,5 år og fuldtidsjob, så hverdagen er fyldt godt op...

Alle andre gode opstartsråd er også ekstremt velkomne...


Kommentarer på:  Diabetes
  • #1   22. feb 2018 Jeg har haft en diabeteskat først på specialkost og til sidst insulin.
    Den skal have specialfoder. Har du ikke fået noget fra dyrlægen?
    Mads foretrak Royal Canin Diabetic og der findes også noget fra Hills, hvor der også er vådfoder. Jeg har haft mange diæter gennem tiden, men jeg mener at den hedder Hills M/D som også findes som vådkost og der er vist også kommet en mere. Tror at der er en fra Virbac.
    Synes også at jeg har set en fra Purina.
    Når du skal give insulin, så skal det være på faste tidspunkter og hvad passer bedst i din hverdag? Mit blev kl. 7 og 19 +/- et kvarter. Han fik først mad (det er noget skidt hvis de ikke spiser efter at have fået insulin) og straks derefter insulin. Det betyder også at du skal op kl. 7 om søndagen - men jeg gik i seng når ærindet var gjort smiley
    Druesukker er godt - men hvis den er ved at få insulinchok eller rettere føling tror jeg det hedder, så vil du se den stirrer tomt ud i luften og så er det bare at få noget mad i ham. Kan du ikke det, så honning på gummerne - og herefter mad så blodsukkeret bliver stabilt.
    Mht. måling af blodsukker:
    Jeg gjorde det hvis jeg var i tvivl om han havde spist nok. Du skal bare gøre som du altid har gjort, give tørkost ad libitum. Jeg var ikke så vild med at stikke i ørerne, så det lod jeg dyrlægen om.
    Vil katten ikke indtage føde, så undlad insulin og kontakt dyrlægen for rådgivning.
    Mads fik ca 1 år kun på diæt og 4 måneder på diæt og diabetes. Jeg skal sige, at der akut stødte en blodsygdom til og så kunne han ikke mere.



  • #2   22. feb 2018 forslag fra den danske side
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/diabetes

    og fra den tyske
    http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_ergaenzung/diabetes

    har ikke selv haft en med sukkersyge. men vi passede en da jeg var på kv. men ejerene kunne ikke finde ud at de ikke måtte foder ham med alt muligt. så det endte med aflivning

    du skal også huske at godbidder skal være noget til katte med sukkersyge.


  • Rie J
    Rie J Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #3   22. feb 2018 Jeg har ikke fået noget foder anbefalet endnu - Han fik diagnosen i går, og i dag ringede jeg og sagde, at vi opstartede på insulin - Har bare en formodning om at RIGTIG meget foder indeholder mange kulhydrater, og kan se på tørkosten fra flere mærker, der er lavet specifikt til diabeteskatte, indeholder pænt mange kulhydrater.

    I.f.t. blodsukker kan det jo selvfølgelig være, at insulinen gør noget ved mad-indtaget, men har ALDRIG oplevet, at han ikke ville spise, (andet end råt og mange grøntsager) og er overbevist om, at han altid ville kunne spise en kæmpe bunke mad, så tænker ikke det bliver et problem - mine to andre katte ville være langt sværere at have med at gøre.

    Forstår ikke helt det der med tørkost ad libitum - Du mener, at det bare er, hvis man er i tvivl, om han har spist nok, at han skal have det ad libitum, eller bare hele døgnet rundt?

    Der er vel ikke noget i vejen for at "ikke-diabetes-katten" spiser en smule af tørfoderet også? - Satser jo på at det bare er et høj-protein-foder, og det er vel ikke et problem, går jeg ud fra...

    I øvrigt har jeg også planer om at det hedder 7 og 19 smiley



  • #4   23. feb 2018 Elvis var 20 uger da Mads fik sukkersyge, så han er vokset op på Diabetic. Han er både en flot og sund kat smiley
    Vil du ikke godt gøre mig den tjeneste ikke at analysere så meget på foderet??? Når det er "medicinsk foder" så ER det lavet så katten kan spise det uden at blive syg - nemlig tværtimod! Det er sammensat så katten får det den skal have for at have et stabilt blodsukker og noget af det er også lavet så katten samtidig taber i vægt hvis den har behov for det.
    Ad libitum betyder at der skal stå tørkost tilgængeligt 24/7 Det er slut med anden form for foder end specialfoder.


  • Rie J
    Rie J Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #5   23. feb 2018 Jeg diskuterede foder med dyrlægen, da jeg var derude i dag, for at lære at stikke, og han har faktiske ingen erfaring - Jeg fortalte, at jeg tænkte, at det ville give god mening at give høj-protein-foder som eks Acana, og han var enig. Han sagde, at han godt kunne undersøge, hvad der findes af diabetes-foder - men det kan jeg ligesågodt selv.- så ved sgu ikke helt, hvad jeg skal...

    SÅ hvilket fodermærke giver I? - noget som evt både fåes som tørkost og vådfoder?


  • Rie J
    Rie J Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #6   23. feb 2018 I øvrigt sagde dyrlægen også, at det var smartest at fodre 2 gange dagligt, og IKKE have mad stående... - Altså ingen ad libitum...

    Føler mig en smule på herrens mark,


  • #7   23. feb 2018 Jeg har nævnt nogle mærker længere oppe, men når dyrlægen siger at han ingen erfaring har, så vil jeg da gerne vide, hvordan han vil overvåge den diabetes!
    Jeg kan se at du bor i Østjylland. Det burde være muligt at finde en mere kompetent dyrlæge. Insulin er farlig i de forkerte doser. Mads blev diagnosticeret af en anden dyrlæge end ham jeg plejer at bruge og den dag hun fik besked på, at han skulle udredes med en indlæggelse en hel dag med blodsukkermålinger af min egen dyrlæge, kom jeg til en kat der ikke havde fået mad siden morgenmaden. Min sædvanlige dyrlæge blev hastetilkaldt og godt for det, for han måtte indlægges et døgn mere.
    Den dyrlæge der diagnosticerede ham på baggrund af en urinprøve og foretog denne ubehagelige hændelse, er i dag gået på pension.
    Så det er MEGET vigtigt at din kat er i gode hænder. Hvis katten ikke får mad når den er sulten falder blodsukkeret og så giver du ham insulin som sænker det endnu mere og så har du en kat der stirrer tomt ud i luften.

    Nu fås det også som vådfoder.
    http://www.zooplus.de/shop/futter_veterinary/katzenfutter_veterinary/royal_canin_veterinary_diet#Diabetic

    Jeg vil på det kraftigste fraråde dig til at du begynder at fodre med et almindeligt foder.
    Hvilket mærke insulin skal han have? Caninsulin? Hvor mange enheder?


  • Rie J
    Rie J Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #8   24. feb 2018 Han bliver startet op på 0,03 ml - hvilket vel (i mere fagsprog) svarer til 3 enheder, og det hedder ProZinc. Jeg har desuden fået købt noget diabetic-tørfoder fra Virbac.

    Jeg starter op i aften på insulinen. -Efter et større måltid, og så får han mad til at stå fremme i løbet af dagen (det giver altså bedst mening, at han kan spise for netop at undgå lavet blodsukker. - Lyder det ikke fornuftigt?

    Jeg snakkede desuden med en anden dyrlæge her til formiddag, som har erfaring med medicinske behandlinger af katte- fra et dyrehospital i Århus. - og overvejer at bruge hende i forbindelse med diabetesen. (Jeg har en aftale om besøg hos min nuværende dyrlæge tirsdag eller onsdag i kommende uge)

    Er der i øvrigt et eller andet tidspunkt insulinen peaker på?

    -OG mange tak for svarene på alle mine spørgsmål!!!!


  • #9   24. feb 2018 For at starte bagfra, så vil du ikke mærke udsving hvis katten er velreguleret smiley Jeg håber at han er samarbejdsvillig når han skal stikkes, det er jo gudskelov ikke en videnskab.

    Din behandling lyder helt rigtig - altså når jeg tænker tilbage hvad jeg gjorde (jeg er jo trods alt ikke dyrlæge).

    Du skal bare holde øje med hans madindtag, har han nedsat appetit skal han måske have mindre insulin, men huk altid i tvivlstilfælde, så ring til dyrlægen.

    Du vil tydeligt kunne mærke på ham hvis blodsukkeret er for lavt. Som jeg skrev, så bliver han en slags tom i blikket og stirrer tomt ud i luften. Så hedder det mad med det samme.

    God bedring med ham, det skal du nok få styr på og måske godt at du bruger en anden til netop dette formål smiley


  • #10   26. feb 2018 Jeg fodrede med Royal Canine diabetes - fås hos dr. Dyr - det fik han ad libitum (stod der hele tiden). Så fik han - morgen og aften - kyllingelår (godt nok stegt fordi han ikke ville ha' rå) fordi jeg syntes, at han skulle have sin livret når jeg nu skulle stikke i ham! Det gjorde så også, at han kom rendende og var fuldstændig ligeglad med stikket!! Han gik i chok en gang og det var fordi, han - som normalt var indekat - kom i sommerhus og var ude at løbe! Så et must er... ha' lidt honning du kan gi' ham... men endelig ikke med fingrene - han fik bidt igennem min negl fordi han var i krampe!! smiley
    Al mulig held og lykke med det - det bliver en vane og katten kan sagtens have det godt i mange år!!! smiley


  • #11   31. aug 2018 Hej hvordan går det med din kat nu? Jeg har selv en kat der fik diabetes sidste år i marts..

Kommentér på:
Diabetes

Annonce