{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.810 visninger | Oprettet:

Er min kat syg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har gået i noget tid nu, og været bange for, om min elskede kat er syg. Hver gang jeg bringer emnet op for min mor, skubber hun det væk og siger hun har det fint og bare er blevet ældre.
Men jeg er bange for at min søde kattepige er syg.
Jeg bor halvt hos min mor og vi har tre bedårende, smukke katte, som jeg nærmest betragter som mine børn!
Men jeg vil høre om min største kat måske er dårlig, helt uden at jeg ved det!? Tanken piner mig...

Så:
Min kat blev i en tidlig alder gravid og vi fik desværre fjernet killingerne da vi ikke kunne tage os af så mange katte... Dette var meget sørgeligt synes jeg, men jeg havde ikke så meget at skulle have sagt i den sag på daværende tidspunkt...
Hun blev derefter steriliseret, så vi ikke ville komme ud for problemet igen.

Min kat har haft en “pung” hængende lige siden hun fik fjernet killingerne, eller det er vel hendes bryster som blev forstørrede fordi hun var gravid, men de har hængt lige siden og jeg har altid bare tænkt “sådan er det jo, hun er stadig yndig”. Men nu tænker jeg: “Der er vel ikke noget galt der? Vel?”

Udover det så har min elskede også døjet med sit tissetøj lidt i de sidste par år... Der var en periode hvor hun tissede overalt og tissede blod. Vi var ved lægen og få noget foder som skulle hjælpe, men det fortsatte lidt og holdt så pludseligt op igen...
Lige siden har det kommet igen løbende og forsvinder.. og kommer og forsvinder - altså det er der i perioder.

Jeg har lagt mærke til at kat drikker meget (spisevaner uændret) og hun kaster op en gang imellem (ikke så tit, men det sker en gang imellem).

Jeg lagde også mærke til i dag at min missekat var på kattebakken i dag og det virkede som om at hun trykkede meget for at få sin afførring ud, men der kom kun to små pøller... Ved ikke om det er normalt heller...

Desuden så er jeg ikke sikker på om min kat har en mærkelig adfærd? Hun sover, spiser og er udenfor noglegange.

-Hun sover meget (tror ikke det er mere end mine andre katte gør - håber ikke der er noget galt med alle vores katte!!)

-Hun spiser som hun plejer (af hvad jeg har lagt mærke til)

-Hun er ude ca. 4-6 gange i døgnet og render derude indtil hun ikke gider mere og vil ind, hvilket er hurtigt her om vinteren.

-Hun kan ikke lide at blive løftet - men det er der ingen af vores katte der kan lide...

-Hun vil ikke særligt gerne lade mig røre hendes hængebryster/pung og er heller ikke så glad for at jeg rør ved hendes poter, SPECIELT ikke bagpoterne (der miaver hun ofte når jeg rør dem)

-Hun elsker at ligge ved mit hovede når vi skal sove og hopper op til mig og spinder på liv og løs, og er så glad og sød! Men hun skifter rigtig meget position når hun skal til at sove... Så ligger hun ved mig. Så hopper hun ned på gulvet og ligger lidt under natbordet. Så ligger hun sig over til døren. Så hopper hun op på sin piedestal. Så op til mig igen... Osv, osv.... Hun virker sådan lidt rastløs til tider...

-Hun er faktisk ikke særligt tit inde i vores stue og hygger med os andre som vores andre katte gør - det sker en gang imellem, men ikke sådan vildt ofte. Hun kan bedst lide at opholde sig på mit soveværelse. Hun følger dog en gang imellem også med mig på badeværelset når jeg skal i bad. Men som sagt; opholder sig mest i soveværelset.

-Hun er begyndt at hoppe meget op på borde og være sådan lidt opmærksomhedskrævende. Hun hopper tit op på vores spisebord eller kaffebord og sætter sig, eller ligger sig. Ofte ligger hun sig på kaffebordet imens vi ser fjernsyn og ligger der bare og sover. Vi skælder hende tit ud og siger at “det må man altså ikke!” og “fine katte laver ikke sådanne uartigheder!” Men ærligt talt lader vi hende nogle gange ligge - dog mest fordi vi ikke helt kan finde ud af om det har en dybere betydning, det er noget hun er begyndt med i løbet af det sidste års tid her...

-Hun er stadig en glad kat og er glad for at se mig og miaver “goddag” og spinder meget og stamper (“ælter”), og leger/kæmper med hendes søster osv. HELDIGVIS DA!


Men jeg vil bare gerne vide om der er nogen der ved hvad alt dette betyder! Alt jeg vil i hele verdenen er jo bare at mine elskede katte har det godt! Men vi lever på et lidt stramt budget, så vi kan ikke tage vores pelstotter til dyrelægen hele tiden... De er også rædselsslagene for det sted! De store af vores katte (sorte og hvide, norsk skovkat mix) bliver klippede en gang hvert halve år pga. knuder i pelsen og de hader det!

Håber nogen kan give mig lidt svar og jeg beklager det blev langtrukkent... Ville bare gerne have det hele med!

Knus
En bekymret kattemor


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min kat syg?
  • #1   9. mar 2018 Hmm den "pung" du omtaler, det er en helt almindelig "kastratdelle". Den kommer på katte, om de er neutraliseret eller ej. Der er en del arvelighed for denne.

    At en kat ikke vil røres på den nederste halvdel af maven er meget naturligt især for hunkatte. De beskytter instinktivt deres forplantningsdele.

    At i lader katten gå rundt og have urinvejsinfektion on/off, det er meget synd. Det er utrolig smertefuldt for en kat at have dette, og hendes tissen rundt omkring skyldes, at hun forbinder kattebakken med smerter.

    En kat skal drikke rimelig meget, især hvis den kun fodres med tørfoder, som er så langt fra naturlig føde, som noget kan være. En kats daglige vædskeindtag svarer til en dåse sodavand. Men hvis hun er begyndt at drikke mere, kan det være tegn på dårlige nyrer eller sukkersyge.

    At katten har svært ved at komme af med afføringen er bekymrende. Forstoppelse har kostet en del katteliv. Men godt at hun i det mindste kommer af med noget.

    Med tanke på at hun har on/off urinvejsinfektion, og at hun opholder sig en del for sig selv, når ikke hun lige ligger på bordet mellem jer, kunne det måske være, at hun ikke bryder sig om de andre katte og er stresset?


    Sådan helt generelt ligger det 100% naturligt for katte at hoppe op på ting. Det er den måde, de føler dem sikre, når de ligger i højden og kan forsvare sig selv.

    Det er også helt naturligt, at katten ikke sover ret meget om natten. Katte er nataktive dyr og sover i snit 14-18 timer i døgnet. Altså primært i dagtimerne. smiley


  • #3   9. mar 2018 Mange tak for jeres svar - vi tager hende til dyrelægen på mandag.

    Vi har haft kattene i snart 10 år og de er 10 år gamle også


  • #4   9. mar 2018 I den alder kan et seniortjek være en god idé, især hvis den ene drikker mere end normalt.


  • #5   9. mar 2018 Og mht. børstning så er det kun den lille af vores katte som vil børstes. De to skovkatte bliver helt ustyrlige, vi har forsøgt meget at redde pelsen.
    Vi er fuldt opmærksomme på at det er smertefuldt for kattene, hvilket også er derfor at vi får dem klippet hvert halve år.


  • #6   9. mar 2018 Pelsen på blandingskatte bliver desværre ofte noget nær umulig at holde. Lige så snart man blander pelstyper, så går det galt.

  • #7   9. mar 2018 Ja lige præcis... Men vi forsøger alt hvad vi kan for at holde pelsen så fin som muligt

  • #8   9. mar 2018 Der er ikke så meget af det du skriver som virker alarmerende på mig i retning af sygdom.
    Kun en eneste ting stikker mig i øjnene og det er at hun tisser andre steder og tisser blod. Når en kat tisser blod så har den en urinvejsinfektion og det skal behandles pronto. Og faktisk behøver det ikke koste de store penge, det handler om at i har en god kontakt med dyrlægen og siger hør her "min kat har tidligere haft urinvejsinfektion, kan jeg købe et kit til opsamling af urin og så komme og komme og aflevere en urinprøve som i så tester og så fi der ud af om hun har en infektion, for vi oplever at der er blod i urinen og hun tisser andre steder end i kattebakken, så vi mistænker en infektion"

    Jeg har selv en kat som har døjet med blærebetændelse og krystaller i urinen, hun er nu nød til resten af sit liv at være på specialfoder mod urinvejsinfektion og så længe hun får det rigtige foder så kommer det ikke igen, sagen er den at har ens kat først tendens til blærebetændelse, så kommer det desværre ofte igen og igen. Men kender i jeres dyrlæge godt og laver den aftale med at aflevere en urinprøve til test, så sparer i konsultationen og betaler blot de omkring 150 kr som testen koster samt hvad specialfoder koster, det der urinvejstest kit koster omkring 50 kr mener jeg.
    Efter jeg fandt det helt rigtige foder som min kat fungere 100% på har min ikke haft blærebetændelse og det er omkring 2 år siden nu, hun er 11 år nu og har haft blærebetændelse ca 1-2 gange årligt siden hun var 3 år, altså indtil for 2 år siden, men det er vigtigt at katten får foder der forebygger eller afhjælper struvitter.

    Ellers lyder din kat til at være ret normal, det er meget normalt at de ændre lidt mønster med alderen, de får nye vaner osv.


  • #9   9. mar 2018 hvad får de at spise?

Kommentér på:
Er min kat syg?

Annonce