{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Kan det nu også passe?!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har selv to dejlige huskatte, men jeg har fordomme omkring racekatte. Den første fordom er at Perser katten er utrolig snobbet og indadvendt og gider ikke gæster kun ejeren.
Jeg holdt selv Perserkatte i 1996 og har selv oplevet ovenstående. Men kan det nu virkelig passe?
Den anden fordom er at Siameseren er utrolig opmærksomheds krævende. Den snakker utrolig meget. Måske lidt for meget. Siameseren kan ikke tåle at være alene i længere tid ad gangen.
Men kan det virkelig passe?!!
Til perserkatte og siameser ejeren skriv endelig omkring netop jeres oplevelser med jeres katte smiley


Kommentarer på:  Kan det nu også passe?!!
  • #1   30. mar 2018 jeg havde en veninde som avlede persere, og en anden som havde en til avl. jo nogle af dem kunne godt være ene-kat men andre var meget nærgående overfor andre.
    vi havde også en del persere på internattet og de var oftes ret søde og ville gerne i kontakt med mennesker.

    har selv et styks siameser Mio. han er ikke den værste til at snakke. har og har haft flere som har været mere snakkede end ham. Min er meget kontakt søgende. han søger dog mest andre katte. han elsker at hygge med dem.ligger tilmed på dem
    han har aldrig været alene. lidt svært når jeg har altid har haft mange katte.

    jeg tror ikke at man kan sige at sådan og sådan er den race. det er jo forskel på de enkelte katte.


  • #2   30. mar 2018 Nu har jeg også kun almindelige huskatte.
    Men jeg tror ikke specifikt de ting du nævner har så meget med racen at gøre, men mere med deres opvækst og sind generelt at gøre, tror du vil finde sære og indadvendte kattekilling alle racer også huskatte, jeg har selv en som helst ikke snakker med fremmede, og hvis fremmede/ gæster forsøger at kæle hende så hvæser hun af den, hendes reaktion bygger så på usikkerhed og det faktum at hun mest er vant til at gå hjemme sammen med os 2 og nok ikke er specielt udsat for så mange mennesker til hverdag.

    Det med snakkende katte findes også i alle racer, min søster havde en Maine Coon og når hun snakkede i telefon så sad han og snakkede med og det var højt, man kunne tydeligt høre ham i den anden ende af røret når han snakkede og nogle gange måtte hun sætte ham udenfor døren for at kunne høre hvad personen i telefonen sagde smiley smiley


  • #3   30. mar 2018 Jeg har to huskatte som er lige så forskellige som nat og dag. Sofus snakker (højt) og render mig ofte i rumpen. Hvis jeg bevæger mig følger han med og klasker og i gulvet når jeg står stille. Så ligger han gerne some en hund, så meget i vejen som muligt. Han står of venter ved døren når jeg kommer hjem og elsker gæster. Smider sig foran og venter på nus og klap.
    Sofie er meget mere stille og forsigtig. Hun ser højrøvet ud pga hendes øjne men er det overhovedet ikke. Hun snakker, når hun har noget at fortælle. Hun bruger lille stemme og søger opbakning hos mig når hun bliver utryg. Hun elsker at putte (med mig og barnet) og hvis folk ikke hilser på hende, gør hun opmærksom på sig selv, men de skal hilse rigtigt ellers bliver hun utryg og nervøs. Hun ved godt at jeg er ok, men alle andre skal igennem tjek før hun er tilfreds. Det er pande snus og efterfølgende bonk og hænder forbudt når det gælder Sofie.


  • #4   31. mar 2018 Jeg har to bengalere, og ja, nogle af de “racetypiske” træk som er beskrevet på diverse sider det har de, men når det så er sagt så er de overhovedet ikke ens. Alle katte (tror jeg) har deres egne personligheder som man groft set kan inddele i tre (Alpha, Beta og Gamma)( http://www.moggies.co.uk/articles/types.html).
    Jeg har brugt det meget når jeg skulle afkode hvilke behov mine havde. Når man har en typisk Alpha, så lever han virkelig op til “bengal cat crazies” som nogle kalder det - han har mange, men ikke alle, kendte tegn for racen bengaler - f.eks taler meget, elsker vand, hyperaktiv, leger vildt etc.
    Luna er til gengæld en gamma, og er en mere forsigtig og stille pige. Hun har også nogle typiske Bengal træk, men næsten alle dem som Akio IKKE har - hun hader vand, hun hader at blive holdt etc.
    Men jeg har virkelig haft gavn af at vide hvilken type de er, for det har hjulpet mig til at finde metoder hvorved jeg kunne give dem den støtte de havde brug for. (Som eksempel hader Luna at blive holdt, men ved at acceptere at hendes personlighed gjorde at hun ikke bryder sig om det så kunne jeg bedre lære hende at blive holdt, så hun forstod med tiden at tingene foregik/foregår på hendes præmisser og det har gjort hende mere rolig og selvsikker i sin færden.)


    Jeg tror i bund og grund at fordommene kommer fra hvordan racerne er beskrevet og beskrivelserne i sig selv er den ultimative stereotyp. Ligesom at mange mener pige katte er mere tilbageholdne og ikke nær så venlige og imødekomne som drenge katte. Hvilket jo allermest handler om personlighed smiley
    Men


  • #5   31. mar 2018 Hej Ida. Hvis jeg skal bruge din tese, så er min Dronning klart en Alpha, lige så dominerende hun
    Overfor Anemone og undertegnede.
    Anemone er en Gamma, lidt forsigtig. Og jeg er
    Ikke glad for at Dronningen jagter Anemone, hvis
    Hun er i sit nidkære humør. Men heldigvis er Anemone en adræt og atletisk kat, der slipper væk 10 ud af 10 gange.
    Nu vil nogen tro, at de ikke kan sammen. Men det kan de. For det første spiser de sammen henne ved katte buffetten. For det andet sover de sammen ovenpå undertegnede. Dronningen på min mave og Anemone helt op i hovedet på mig. smiley


  • #6   31. mar 2018 Haha ja, jeg tror måske også folk ville være forskrækkede hvis de kom og oplevede når mine har deres lege-kampe; Luna hvæser og knurrer som regel en masse men løber rundt og tumler med Akio. Min mor bliver tit nervøs for om de nu gør skade på hinanden men kun een gang har jeg oplevet en løs tot hår efter “kampen” XD
    De ligger tit begge to og forsøger at dele kontakten til mig om natten - idag vågnede jeg med en kat på hver side af benene. Nogle gange ligger de også sammen og det har de næsten gjort siden dag 1.
    Der er bare noget over deres dynamik som siger “venner”.
    Mine forældres katte kunne godt sammen i starten men hen ad årene er det blevet helt forfærdeligt mellem dem smiley desværre vidste vi ikke så meget om det da vi fik den første og nr 2 kom til alt for sent, der var den første allerede gammel af sind og brød sig ikke så meget om at lege mere (som 1 år og 7 måneder gammel o.o)


    profilbillede
  • #7   31. mar 2018 Hej Ida, du har da to dejlige katte smiley
    Et rigtig godt stilbillede på hvordan kattene
    Kan ligge sidde om side uden hvæseri og
    Slagsmål smiley


  • #8   31. mar 2018 jeg har speedy og Kisser som også er bedste venner

    profilbillede
  • #9   31. mar 2018 og sådan kan man også gøre. rosa valgte at ligge på Babs fordi han ikke gad at flytte sig når hun ville have pladsen. Og det skal lige siges at de faktisk lå sådan i lang tid... godt at babs var den største

    profilbillede
Kommentér på:
Kan det nu også passe?!!

Annonce