{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Ny kat, udfordring med mad og vand {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har lige modtaget den skønneste lille kat på 10 mdr fra en plejefamilie der ikke har forstand på katte. De sagde ved besøg hun plaskede med vand og kun ville spise menneske mad og jeg tog det ikke så alvorligt.
Nu har jeg haft hende siden igår eftermiddag hvor hun lige var blevet neutraliseret, så hun har ikke spist i over et døgn. Hvad pokker skal jeg gøre, for laver altså ikke sovs og kartofler til hende.
Ud over det er 2/3 af skålen sprøjtet ud i bakken der står under. Skålen er af porcelæn så den er ikke nem at vippe. Hun har eksem på hagen, kan det have noget med det at gøre at hun har de vaner?
Nogen råd til hvad jeg gør for at få hende til at spise og drikke normalt?
Jeg har lige givet hende en smule tun og det slubrer hun i sig, men det er jo ikke sundt at spise smiley Det er jo bare farligt hvis de ikke spiser overhovedet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat, udfordring med mad og vand
  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 501
    #1   14. apr 2018 Flyttede hun samme dag hun blev steriliseret ? hvis hun gjorde,vil jeg da sige at det da er en ordentlig mundfuld,på en gang .
    at opereres ,og vågne op og flytte hjem.
    så egentligt .kan jeg godt forstå hvis hun har mistet noget af sin appetit.
    Du må se,om du kan finde noget lækkert vådfoder,som hun godt vil have,det er vigtigt at hun får noget i sig,ellers kan det gå ud over lever og nyre.
    med hensyn til eksem på hage, vil jeg foreslå ikke at bruge plastik madskåle,da det nogle gange er årsagen.
    håber du får lidt mad i hende smiley


  • #2   14. apr 2018 Hun har måske slet ikke lært, at kattemad er mad.
    Jeg ville også få fat i flere slags vådfoder i en fart, uanset mærke, for hun skal igang med at spise, så selvom jeg ikke går ind for tun i større mængder, så kan det måske hjælpe i en overgang, at blande lidt tun i tørkosten, heller ikke noget som er godt i længden, så hun lære at de tørre stad faktisk er mad.
    Lige nu gælder alle kneb, men kun som en overgang til rigtigt kattemad, men uden mad bliver hun hurtigt syg.
    Ærgerligt at hun ikke har fået den rigtige omsorg, og du opdager nok hen ad vejen, der er flere ting som ikke er som ved andre katte, for kan de ikke fodre, så er der også andre ting som de nok ikke er OPS på.
    Har hun lært at gå på bakke? Har hun været sammen med mor og søskende?
    Hvis ikke, hvor gammel var hun, da hun kom væk fra dem?
    Har hun haft katte selskab?

    Jeg håber det bedste for dig og tøsen smiley


  • #3   14. apr 2018 Ja hun er flyttet samme dag. Hun kom langt fra så det var deres forslag da det kunne gøres tær på min bopæl. Ville ikke være så nervøs for det hvis ikke det var fordi jeg vidste hun i tidligere hjem ikke har spist kattemad før. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Hun har spist lidt tun som hun endte med at kaste op smiley
    Jeg har prøvet med 3 forskellige vådfoder og 4 forskellige tørfoder og intet vil hun spise. Plejemor har også prøvet at give begge dele uden held.
    Hun bliver nok en stor opgave og det er fint, er bare bange for det ender galt når alle siger hun skal spise og hun ikke gør det smiley
    Hun går fint på bakken og blev fundet ude som lille og havde en søster der ikke klarede den. De sidste 4-5 mdr har hun boet alene hos plejefamilien


  • #4   14. apr 2018 Kida havde i starten også en ide om at man ikke burde spise noget som helst. prøvede det halve af foderet i butikken
    til sidst fik jeg hende endelig til at spise kingsmoor killing. I dag spiser hun Rc sterised og exigent. Og så lidt vådfoder.
    men den første mdr var et helvede.

    Men her i starten så lad være med hæng for meget i hvad det er hun VIL have. Vil hun have kartofler så kog en kartoffel og så bland noget lækkert vådfoder i. Ja det ser ikke indbydende ud.
    men kan nemlig ikke forlange at katten fra det ene øjeblik bare SKAL spise noget som den aldrig har prøvet før
    da jeg var på kv - det var så før jeg startede - fik de nogle katte ind. de havde været hos en veganer. så de levede af agurker og noget i den stil. Og selvom at det lyder helt hen i vejret, så kunne man ikke bare sætte en skål tørkost ind. Nej man skulle finde en god måde sådan at de ganske langsomt blev vant til at at skulle have kattemad

    så lige nu finder du noget som hun umiddelbart godt kan finde ud af at spise, og så blander du det kattemad som du vil foder hende med, i
    det skal nok gå. men husk det tager tid. det er et foderskift du skal ud i- Også selvom at hun bør komme på rigtig mad
    så er det vigtigere at hun faktisk får noget at spise

    så tænk over hvad du kan blande sammen af vores mad og kattemad. noget som lugter af menneskemad men som er sundt nok for katten


  • #5   14. apr 2018 Måske kan du koge kylling, da mine var dårlige med mad kogte jeg kylling og strimlede det med en gaffel og det ville de gerne have og det hjalp også på maverne

  • #6   14. apr 2018 Mange katte plasker med vandet i vandskålen, Jeg har selv to der gør det. Jeg har på zooplus.dk købt en dækserviet med kanter som skålen står på. Man kan også bruge en skobakke.
    I forhold til det med mad så kan man købe dåsemad der er beregnet til katte med tun f.eks cosma, det kan også købes på zooplus.
    Ellers ville jeg også foreslå at koge kylling, det elsker vores katte, bland eventuelt ris i.
    Held og lykke med den søde mis.


  • #7   14. apr 2018 Jeg tænker hendes manglende appetit kan være tegn på orm, da hendes blinkhinde er synlig? Men så har hun haft det i et halvt år ligesom øremiderne smiley

  • #8   14. apr 2018 Nå har lige fået at vide hun har fået ormekur ved dyrlægen. Men så skal den vel også lige virke måske

  • #9   14. apr 2018 hun skal have en ormekur som består af piller to gange i løbet af 3 uger.

    hvordan har du fået hende? er hun købt som internatskat eller har du bare overtaget hende?
    jeg tænker lidt hvor du skal foreholde dig


  • #10   14. apr 2018 Jeg har snakket med formidler, der siger hun har fået ormekur hos dyrlægen og behandling mod øremider. Det må jeg jo stole på..
    De er en gruppe frivillige der hjælper vilde katte der har det hårdt. Hun har så været i pleje indtil jeg fik hende i går. Pengene er betalt til formidleren og ikke plejemoren


  • #11   14. apr 2018 så ville jeg nok tage deres ord for gode varer
    men forstår simpelhen ikke at formidlingen ikke har bedre styr på deres plejefamilier. man foder simpelhen ikke på den måde når man vælger at være plejefamilie.

    har du prøvet noget fisk til hende?


  • #12   15. apr 2018 Det er noget af en opgave du har påtaget sig, men der er håb forude..
    Jeg ville gøre som andre foreslår, lav lidt menneske mad, evt kartoffel hvis hun vil spise det, og så blande dåsemad i det, kræver hun sovs så kom en sjat ved, det handler om at lave en blid overgang, og så komme du mere og mere dåsemad i, når du så har lært hende at spise dåsemad så kan du tage fat på tørkosten, og der kan du så gøre lidt det samme, drysse lidt tørkost oven på vådmaden, først i små mængder så i lidt større mængder, vælg nok en tørkost som har små pellets i starten og som smager rigtig godt, evt killingefoder..


  • #13   15. apr 2018 Jeg var 2 sekunder fra at få hende indlagt fordi jeg er så angst for det folk skriver med lever osv der ikke kan tåle ikke at få mad. Hun endte med at spise en ok mængde af min aftensmad (hamburgerryg og kartofler) så nu håber jeg det har sat gang i hendes interesse for at spise. Har fået mærket på det vådfoder plejemor brugte og hun var lige ved at spise det, da min kat fik afbrudt hende. Har smidt hende til min mor så lille pjevsen får lidt ro, men vil bare være bange for det så starter forfra når hun kommer retur. Hun virker ud over det helt frisk og drikker rigtig meget. Hendes øjenbetændelse er meget bedre smiley
    Ville I mene hun stadig er i "livsfare" nu hun har spis lidt eller skal der mere til før hun er safe?


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 501
    #14   15. apr 2018 det lyder rigtigt godt, at hun har fået spist lidt ,og det er nok vejen frem i starten at blande kattefoder med alm mad smiley

  • #15   15. apr 2018 Ja det er det nok. Lige de første par dage blander jeg ikke noget da det er svært nog at få hende til at spise noget som helst. Men når hun har spist lidt mere i morgen, må jeg prøve blande metoden smiley

  • #16   18. apr 2018 Har haft en kat der var ekstrem kræsen. men den var vild med torskerogn. Prøv det.


  • #17   18. apr 2018 nu hvor der er gået nogle dage, hvordan går det så?

  • #18   20. apr 2018 Jeg var 1 sekund fra at få hende indlagt til tvangsfodring, men så prøvede jeg en sidste gange med sheba vådfoder (var prøvet tidligere men en anden variant). Smed kylling ovenpå og det spiste hun fandme. Prøvede så med en af de andre igen og det var nej tak. Så nu holder jeg mig til sheba. Måske ikke det bedste foder, men det eneste min anden gider at have så det er jo nemt.. Tørfoder spiste hun af dagen efter, der var det kingsmoor der var hittet.
    Hun skulle tilbage til inges i dag pga deres dumme fejl med øremider, så var bange for vi skulle starte forfra, men hun spiste da vi kom hjem.
    Jeg har nu hentet min gamle kat hjem og det går over AL forventning, ingen knurren eller hvæs.. Bertha er mega interesseret i Jytte, så det har virkelig hjulpet hun har haft nogle dage her alene. Hun er den kærligste lille kat der elsker kys i ansigtet og give retur, hun er så blid, så det bliver så godt nok de kender hinanden lidt bedre smiley
    Tak for alle jeres svar


  • #19   20. apr 2018 Min Kida spiser kun mac´s små pakker - fåes kun i zooplus smiley
    og så rc sterilsed og exigent tørfoder
    Og INTET andet . kræsenpind

    men man må give sig nogen gange. for de skal jo spise

    men det lyder til at du nok skal få det til at fungere. hun skal nok få det god hos dig


  • #20   20. apr 2018 Ja, det hjælper ikke at købe det bedste man kan få, hvis de nægter at spise det. Jeg er bare glad for det ikke var kitekat/whiskas hun ville have smiley
    Ja, hun får et godt liv her, hun passer lige ind og er lige præcis det jeg ønskede. Men jeg nåede godt nok at blive bekymret, den lille skid


  • #21   20. apr 2018 det som er lidt sjov er at hun ligner min kida - både af farve og kræsenhed

    profilbillede
  • #22   20. apr 2018 Måske er de søskende langt ude smiley

  • #23   21. apr 2018 Hvor er det skønt at hører at i sammen har fundet noget hun gider spise og ja det er måske ikke det bedste med pyt det er kattemad og dermed langt bedre end sovs og kartofler smiley og så spiser hun jo Kingsmoore og det er jo slet ikke dårligt så hun fra jo de gode ting også så skidt med at vådemaden ikke er mere end ok.

    Hvor er det også bare dejligt at hører at dine 2 katte har accepteret hinanden og med tiden måske bliver rigtig gode venner.

    Skøn succes historie smiley


  • #24   23. apr 2018 Ja, jeg er også godt tilfreds. Nu er problemet så bare min tykke Jytte synes hun skal spise med på det killingefoder der, den går jo ikke smiley Skulle have sat chip i Bertha, så jeg kunne have brugt min chipskål på hende, men det var aldrig et problem med min forrige kat, der spiste Jytte bare fra hendes egen skål
    Det eneste er at Bertha sluger sin tørfoder, hun får kun tygget hver 5 bid så det er endt i opkast et par gange hvor man tydeligt kan se pillerne er hele.. Har prøvet at bløde det op, men så vil hun sgu ikke have det.. Det skal ikke være helt nemt smiley
    Jeg har aldrig før hørt om katte der bare accepterede hinanden fra start (hvis man trækker første dag med narkose osv fra)
    De har på ingen måde været uvenner, hvæst eller lign. Har jeg bare været heldig, eller sker det ofte at man an være heldige med et godt match? Med min gamle gik der vel en måned før de accepterede hinanden


  • #25   24. apr 2018 jeg har prøvet det flere gange at de "bare" flytter ind. og det er bare skønt når det sker
    kida flyttede også bare ind. Og det bedste var at Kalle troede at det var hans barn. han kan nemlig godt være en bølle, så var lidt i tvivl om han ville tage godt imod hende. men han elsker hende bare.

    det er altså sjovt for min kida bliver 1 år her i maj. Og det første hun spiste var også kingsmoor. de må være i familie - et eller andet sted smiley
    jeg ved god hvor alle kidas søskende er


Kommentér på:
Ny kat, udfordring med mad og vand

Annonce