{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.052 visninger | Oprettet:

Dillemma, Skal han have lov til gå rundt i haven? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er en lykkelig ejer af en British Shorthair kat på 1 år og 2 mdr.
Han er det dejligste og mest rolige familie medlem, hvor han bliver elsket af 2 piger på 6 og 8 år, og en teenager på 13 år .

I den tid vi har haft ham, har han været en indøres i vores rækkehus og har ikke haft trang til for at komme ud, men nu hvor sommervarmen er over os, er der sket noget.

Han er begyndt at miao at han gerne vil ud i haven, det har vi så lyttet til og indkøbt kattesnor og sele, hvor han nu kommer ud i haven med kattesnor og sele.

Så i går skete der noget,
En af naboernes aggressiv kat, kom forbi og ville slås.
De stod næsten 1 meter fra hinanden og kiggede direkte på hinanden, hvor vores britte pustede sig op, dog mest halen, og kom med aggressiv lyde. Det samme gjorde naboens aggressiv kat.
Nu er det sådan at min kat er neutraliseret (chip + øremærket), så undre mig at han stadig er så aggressiv.

Her kommer så spørgsmålet;

Skal jeg lade ham fortsat gå rundt i haven?
Jeg har et ønske om at han skal have lov til gå rundt i nabolaget uden snor og opsyn, er det en god idé?
Er det for tidligt?

Jeg ønsker sådan set bare gode råd og tips.

Mange tak på forhånd.

PS. Der er ikke mulighed for at lave kattegård.


Kommentarer på:  Dillemma, Skal han have lov til gå rundt i haven?
  • #1   9. maj 2018 mange har deres kat gående ude uden problemer
    men der er også mange som oplever det at katten bliver kørt ned, kommer til skade, bliver tager af fremmende (især langehårskatte og racekatte). der er stor risko for at de bliver smittet med aids og leukæmi via slåskampe

    så hvis du syntes at det er sjovt at man risikere at miste katten til noget af dette, ja så gør man det.
    husk på at katten ved ikke hvad den går glip af når den ikke har prøvet det. så køber man en kat til indendørs ja så har den ikke behov for at komme ud.

    når I nu er begyndt at tage ham ud, så lær ham at gå i snor, og så tag ham med ud når I er i haven. Giv ham evt en lang snor på, sådan at han nå indendørs hvis der sker noget.
    jeg har selv haft flere som gik i snor, så vi brugte tørsnorer til dem. Og så gik vi i haven i vel 20 min og så var det. Kattene nød det, og så lang tid vi var med kom der ikke nogle fremmende katte.


  • #2   9. maj 2018 Byg en kattegård til ham, du har jo set hvad der vil ske hvis han møder nabokatten som helt sikkert mener at jeres have er hans domæne. Chancerne for at han bliver stjålet som racekat er utrolig stor, og hvorfor udsætte ham for unødig risikoer når han fint kan nyde livet sikkert i en kattegård.

  • #3   9. maj 2018 Jeg Villegas klart også vælge en indhegning.
    Jeres kat er en ret tung race, så jeg vil tro du kan gøre noget i den stil som jeg har gjort, jeg har 5x5 cm og 5x10 cm hegnstråd, hvis det er en god fast kvalitet, så kan det sættes på de der jern pæle med el strips, og det øverste kan bukkes ind, ca 30-40 cm i 45g vinkel, det står i hækken, og gynger så snart der bliver rørt ved det, så det er ikke så sjovt at klatre i.
    Billedet er fra det sted hvor hækken er blevet skiftet et par gange, bare så du kan se det bedre smiley


    profilbillede
  • #4   9. maj 2018 Til at starte med så forstår jeg ikke at du undre dig over at han er aggressiv overfor nabokatten, katte er territoriale uanset om de er neutraliseret eller ej, de gider ikke andre dyr på deres enemærker, så selvfølgelig fortæller han i meget bestemte vendinger at nabokatten skal skride fra hans grund, intet unaturligt der.
    Mine 2 hunkatte sidder indenfor i vindueskarmen og skriger til nabokatten at den skal skride ud af vores have, nabokatten lytter så godt nok ikke smiley smiley men de kan jo heller ikke komme tæt på hinanden smiley smiley

    Skal du fortsat lade ham komme ud i haven?? Ja selvfølgelig skal du det, nu er du jo begyndt så kan du ikke pludselig tage det privilegium fra ham med mindre du vil have en kat der konstant sidder og skriver ved haveforeningen.
    Skal du lade ham gå frit, jamen jeg har samme holdning som Anja N, hvis du vil løbe risikoen for skader og sygdomme fra andre katte, risikere at han bliver kørt ned, stjålet, mishandlet af en sur nabo, eller naboer klager over at han irritere dem ved at grave i bede, sandkasser eller går ind i huset hos andre, ja så lad ham gå frit. Men husk at hvis du først har givet ham sin frihed så kan du ikke tage den fra ham, for så bliver han først for alvor frustreret og aggressiv.
    Aldersmæssigt kan han godt klare at gå frit, hans GPS burde være fuldt udviklet omkring 8-9 mdr alderen og det har han jo passeret.
    Personligt så vil!e jeg fortsætte med sele og evt undersøge muligheden for en eller anden form for indhegning, selvom du skriver det ikke er en mulighed.


  • #5   9. maj 2018 Det var dog voldsomt, alt det der kan ske med udekatte. Jeg har to katte, den ene er 10, den anden er 8, og de har altid været ude. Jeg har ingen have eller altan, jeg lukker dem bare ud gennem opgangen. Jeg fik dem af nogle naboer da de var 3 og 4 måneder gamle, og der havde de levet mest som udekatte. Jeg tager mig rigtig meget af dem, lukker dem ud og ind flere gange om dagen, går tur med dem, uden snor, hvor de bare følger efter, og de er neutraliserede. De løber aldrig langt væk, og jeg bor et stykke fra en vej, ellers ville jeg alligevel ikke turde lade dem være ude. De kan da godt sidde og hyle af andre katte, men de slås ikke. Jeg synes man bør vurdere selv, om man mener ens kat kan være ude. Slås den? Løber den væk? Har den tendens til at rende hen hos andre? Bor man tæt ved en vej? Katte har stor glæde af at være ude, også selvom nogle katte har det fint med at være inde.

    Nej indekatte ved ikke hvad det er at være ude, men man kan godt nogle gange mærke der mangler noget. Jeg har selv haft to indekatte, og de kedede sig tit, selvom jeg legede med dem (når de gad) og tog mig af dem. Den ene af mine katte er meget aktiv, selvom han er ti år. Han ville aldrig kunne holdes inde altid. Man må jo tage alting i betragtning, og så kan det jo ikke nytte at vi bliver så bange for udelivet, at vi hverken tør lade kattene være ude, selv gå ud og handle, eller sende børnene i skole. De fleste katte elsker at være ude. Det er jo nu engang deres natur. Kan man også have en indehund?


  • #6   9. maj 2018 beklager men hader det at man siger det er kattens natur....

    for det er jo ikke kattens natur at bliver kørt ned. taget af fremmende og smidt af et ukendt sted. blive skudt på. Og jeg kan blive ved.

    har man indekat så har man en 100% indekat, som ALDRIG har været ude. De ved ikke hvad de går glip af.
    men begynder man så at tage den med ud i snor så er katten ikke længere indekat men udekat, og så skal man forsætte med at tage dem ud. har faktisk oplevet via kv at folk er endt med at blive overfaldet af deres egen kat fordi de ikke gad gå tur med den. i disse tilfælde er katten blevet aflivet. og det er synd at katten skal betale for ejerens dumhed.

    jeg har selv løbegård, og kan klart anbefale det. men har da også brugt det med at gå i snor med nogle af dem. men jeg har løbegården så her får de udlevet deres udeliv. uden at komme til skade.


  • #7   10. maj 2018 Mine to har begge haft løbegård da de var hos opdrætter men har hos mig boet i en lille 2 værelses lejlighed i over 1 år uden problemet. De er desuden Bengalere og ekstremt aktive, men så må man squ aktivere ens dyr, for at sige det mildt.
    Mine forældre har udekatte, og de slås. Der er utallige gange hvor den ene er kommet hjem med diverse skader, sår, skrammer og bylder. De får konstant orm og bliver behandlet for dette, forvilder sig ind hos fremmede, i deres hus eller garage (hvor de så bliver lukket inde som uheld).
    Jeg har, i de 1,5 år jeg har haft mine, aldrig nogensinde fået følelsen af at de ville ud som “deres natur”. De har deres aktiveringslegetøj, kattehjul og mig. De har aldrig udvist adfærdsproblemer når de så andre katte udenfor eller reageret aggressivt. Ej heller er de drønet ud af døren det sekund den blev åbnet de få gange en klaphat har åbnet uden at tænke sig om.

    PS. Bare fordi man ikke har oplevet problemer i de år man har haft sin udekat betyder det jo ikke at den ikke kan blive udsat for forfærdelige ting eller løbe væk. Det sker hele tiden, prøv bare at se på efterlysningssiderne!


  • #8   10. maj 2018 Du ville da heller ikke lade din hund løbe frit udenfor uden opsyn - når nu du gerne vil sammenligne Lillian. Og er hundehold egentlig så meget anderledes end at have en kat du går tur med? Mange verden over bor i lejligheder hvor deres hunde skider indenfor og underdørs kommer de kun for deres mentale og fysiske helbred, fordi hunde har nogle anderledes behov på det punkt end katte har.
    Som jeg forstår det, så er det for det meste ren dovenskab at folk lukker deres katte ud til at starte med - Jeg kender mange hvor kattene havde adfærdsproblemer hvor de f.eks ikke fik nok aktivering og så blev de lukket ud. Jeg har også besøgt mange med udekatte hvor deres hjem overhovedet ikke ser ud som om der bor katte. Indretningen tager ikke højde for kattenes behov og de fleste gange har de måske et kradsetræ som står i et eller a det hjørne fordi det gider man ikke se på.

    I min familie er der blevet opdrætter siamesere og abyssinier hvor de stakkels dyr er kommet forfærdeligt til skade i trafikken. Og her hvor jeg bor ser jeg næsten en ny kat død i vejkanten hver gang jeg tager ind til byen(kun næsten fordi nogle gange er det den samme kat!). Men som Anja skriver så kan man jo godt lade dem gå ude - man skal bare være opmærksom på at DE HER TING SKER. Måske ikke idag, måske ikke imorgen. Måske er man heldig, men at have hjertet oppe i halsen og stirre efter døde katte på vejene (Fordi det kunne jo være din!) og have den utryghed og enorme udgift som kan være forbundet med udekatte, det synes jeg ikke er det værd. Vores dyr fortjener at blive beskyttet, de kan ikke sige fra, så vi har et ansvar for at tage højde for de her ting. Derfor synes jeg heller ikke at TS skal konvertere sin kat til udekat.


  • #9   10. maj 2018 Og så vil jeg lige nævne, at min mor får afbrudt sin søvn 3-4 gange HVER nat fordi deres to katte vil ud/ind og kan finde på at sidde og hyle udenfor deres vindue hvis de ikke åbner, og kradse deres dør i stykker hvis de ikke bliver lukket ud.

  • #10   10. maj 2018 Når katten kan gå i snor i haven, så bliv ved med det. Du ved hvor du har den.

    Nu har jeg så 3 med forskellige behov - de skulle jo alle være indekatte...
    MEN: Elvis er født ude - og kunne lære at gå i sele, så det blev den løsning. Freddie var født inde og havde aldrig været ude, men pga. overvægt der ikke kunne slankes væk, var jeg nødt til at give ham "frit lejde" for snart 2 år siden. Det var første gang i går at han var ude i flere timer, ellers holder han sig tæt på matriklen. Der er stramme regler, ikke ude når det er mørkt og heller ikke når jeg ikke er hjemme. Det går jo godt indtil videre, men tanken om naboklager og mishandling / slåskampe nager mig altid. Det var kun af nød at han kom ud.
    Lucas er født her og blev blind efter en infektion kun 7 uger gammel. Ganske vist kun på det ene øje, men han kommer IKKE ud.
    Han ved dog godt at der er noget ude på den anden side af vinduet, han har se de andre, men plager ikke.
    Jeg hader når jeg ikke lige kan finde Freddie. Hvis det stod til mig, så havde de en kattesikret have, men det må jeg ikke lave.

    Så jeg råder ikke til fritløb, men måtte bøje ,mig af nød, for Freddie har gigt og jo mere vægt der er på, jo mere ondt gør det.

    Men:
    Det vigtigste er at have en glad kat smiley



  • #11   10. maj 2018 Er det da kattens natur er være lukket inde mellem fire vægge? Jeg siger ikke man aldrig kan have en indekat, det går sikkert fint for mange, men hvis muligheden er der, synes jeg en kat har godt af at blive lukket ud.

    Nu bor jeg i lejlighed, så der plejer ikke at være så mange der skyder rundt omkring, og mine katte er bange for andre, og går aldrig hen til fremmede, så chancen for de bliver taget, er minimal. Jeg siger jo også man er nødt til at tænke på det hele. Har man en kat der er glad for andre, og som strejfer hvor der kan blive skudt, ja så er det jo tilladt at bruge hovedet, og lade den blive inde. Man lukker jo heller ikke sine børn inde i en gummicelle, fordi de kan blive kørt over eller kidnappet. Der kan altid ske et eller andet, ligemeget hvor man befinder sig, så man må jo vurdere om risikoen er for stor.

    Nu synes jeg så også det ville være synd, at holde mine katte inde, fordi de nærmest boede uden for da jeg fik dem. De var ikke blevet taget sig ordentligt af, men de har altid elsket at være ude, især den ene.

    Men jeg synes det er sjovt, som folk tit himler op om, at det er synd hvis en hund aldrig kommer ud. Det kan også godt være synd for katte. Som sagt går det fint for nogle indekatte, men jeg har selv, og kender også andre der har en kat, der er så vild, at den simpelthen er nødt til at komme ud.


  • #12   10. maj 2018 Jeg tager mig som sagt meget af mine katte, og står sågar op om natten, for at lukke dem ud eller ind. Faktisk bruger jeg rigtig meget tid på at sørge for de kan komme ud og ind når de vil, og leger med dem hver dag, både inde og ude. Nogle gange stiller jeg vækkeuret, hvis jeg ved det regner, og mine katte ikke skal være ude for længe, så jeg kan hente dem efter få timer. Jeg gør mere end de fleste gider gøre for deres katte. Så dovenskab, det tror jeg vist ikke. Nu har jeg som sagt heller ingen have, ellers kunne de måske bare være der. Det ville jo være nemt nok, i forhold til at skulle rende ned af trapperne i opgangen hver gang. Jeg har også haft indekatte som jeg legede med. Men den ene gad ingenting, og blev nærmest sur når man legede med hende. Det ville have været dejligt hvis hun havde kunnet komme ud i en have, men hun var født som indekat, og der var udekat forbudt hvor jeg boede dengang. Og hvis en kat er vokset op indenfor, tror jeg lettere den risikerer at komme til skade derude, end når den er vokset op ude.

    Jeg fik mine katte hvor jeg boede før, men var nødt til at flytte. Jeg bruge rigtig lang tid på at finde et sted der lå langt fra en vej, et godt område, og hvor man må have udekat. Jeg ved ikke hvor mange lejligheder jeg sorterede fra, fordi de ikke egnede sig til mine katte.

    Mine katte klarer sig fint derude. De har deres skjulesteder hvor de er, indtil jeg henter dem. Det tror jeg såmænd ikke en hund kunne lære. En hund der aldrig har været ude, vil måske heller ikke rende ud af en åben dør, og vil være bange udenfor. Og så har mine katte både kradsetræ, kradsemåtte, bolde, hjul og to vandskåle, og jeg fodrer dem flere gange om dagen. Men de gider kun bruge kradsetræet og så snore jeg leger med dem med. Jeg kender godt dem der siger de har udekat, og så er det i virkeligheden bare sådan en strejferkat der tilfældigt kommer forbi, og render og klarer sig selv. Mine har selvfølgelig også en stor kattebakke, men de foretrækker for det meste at finde et sted i gården.


  • #13   11. maj 2018 I guder hvor er jeg træt af kommentaren -- det er i mod kattens natur at blive holdt inde/det er synd at de ikke kan komme ud.
    I min optik er det langt værere at de lukkes ud til trafikken, slåskampe med sygdomme som resultat, kattehaderes syge tilbøjligheder, skyderier (der skydes statistisk langt mere i lejlighedsområder end i villakvaterer) samt de bliver skræmt væk og ikke kan finde hjem igen.
    Har ejer ikke muligheder for en kattegård/lukket altan, så er der altid chancen for luftning i snor.
    Udekatte er ok for folk som bor langt ude på landet, og væk fra trafik, men absolut ikke i lejlighedskomplekser.
    For mig lyder - det er synd at de ikke må komme ud - som en behagelig løsning på manglende ????????????????????


  • #14   11. maj 2018 Lillian
    det ville være synd, at holde mine katte inde, fordi de nærmest boede uden for da jeg fik dem. Det har du helt ret i, hvis man først har vænnet sine katte til at komme ud, så kan man ikke fortryde og lukke dem inde og tro de kan være indekatte igen, så ender man blot med en frustreret kat, derfor må man tage valget en gang for alle.
    Nu bor jeg i lejlighed, så der plejer ikke at være så mange der skyder rundt omkring Det må man da kun håbe på, men der kunne jo stadig være en uvorn unge eller en knægten nabo der kunne finde på at din kat skulle være målskive for et luftgevær eller lignende, de er jo netop ikke ulovlige i boligkvarterer, men de er skadelige for katten, nej normalvis er de ikke dødelige for katten, men kan foresatte store skader alligevel som kan ende med aflivning.
    Har man en kat der er glad for andre, og som strejfer hvor der kan blive skudt, ja så er det jo tilladt at bruge hovedet, og lade den blive inde. Jamen hvordan skal man vide på forhånd om ens kat er tillidsfuld nok til at kontakte andre, eller gå ind i folks huse, katte reagere sjældent ens om de er hjemme eller ude, og det er jo heller ikke til at forudse hvor langt ens kat har tænkt sig at strejfe, jeg er næsten sikker på at dine katte gå langt længere væk end du selv tror.

    Nej man lukker ikke ind børn inde i en gummicelle, for jo ældre de bliver så bliver det også nemmere at forklare børn at ting er farlige, det kan man ligesom ikke med katte..
    Og stadig så skal man tage det faktum op til overvejelse at naboen ikke har valgt dine katte til i deres have, sandkasse, bede m.m. så af hensyn til naboer så burde man nok heller ikke nødvendigvis have fritløbere, for som tidligere skrevet så er det jo ikke sådan lige at lukke katten inde når den først har fået sin frihed.


  • #15   11. maj 2018 da jeg var på kv fik vi på 1 uge - ikke mindre end to katte ind. fra to forskellige byer på Fyn. den ene kat var fundet MIDT i odense
    begge katte var blevet skudt. den som var fundet midt i odense, var faktisk skudt med havlgevær...

    så fordi man bor i en storby i en lejlighed har ikke nogen betydning. for har folk set sig sur på kattene ja så er de ligeglad med hvor de opholder sig


  • #16   11. maj 2018 Her i en fredelig by er der netop blevet mishandlet en kat til døde (spark mv.) af 2 unger - 10 og 15 år!
    1000 m. i fugleflugt, så jeg håber at Freddie holder sig langt væk fra den boligblok...


  • #17   11. maj 2018 Jeg har jo netop gjort mig ekstremt umage med at skrive, at nogle katte kan have det godt inde. Og jeg har også gjort mig umage med at forklare, at jeg synes man skal bruge hovedet og lade være at lukke katten ud, hvis man fx bor ved en vej. Dem jeg har fået kattene af, havde nærmest haft dem som udekatte, hvor de havde boet i et skur med moren, og var ikke blevet taget sig godt af. Mine katte, især den ene, elsker at være ude, og netop ham ville det være synd at holde inde. Jeg har altid vidst mine katte er bange for andre, for de gemmer sig så snart det ringer på døren. Den ene er sågar bange for mine forældre, selv om hun har set dem her og der, gennem hele sit liv. Jeg har valgt en lejlighed et sted hvor jeg ved der er roligt, og der har aldrig været skyderier her. Som sagt gør jeg meget ud af at finde et godt sted til mine katte. De er det allervigtigste for mig, og folk synes nogle gange jeg er tosset, fordi jeg går så højt op i dem. Jeg har aldrig sagt at det er imod kattens natur at være inde. Derimod er det dens natur at være ude, MEN det betyder IKKE, at ALLE katte skal være ude, men NOGLE katte kan være MEGET svære at holde inde. Det er også imod dens natur at mennesker fodrer den, men det betyder jo ikke at det er en dårlig ting. Det lyder bare næsten som om nogle synes, at det er synd at den er ude.

    Jeg prøvede at gå med min kat i snor da han var ung, men idet han er meget bange for andre, gik det ikke, for så snart der kommer nogen, gemmer han sig i en hæk, og jeg kan jo ikke rende rundt i buskene og i træerne med ham. Man kan nok gå i snor hvis man har en mere social kat, eller hvis man ved der ingen mennesker er, der hvor man går. Og jeg ved faktisk ikke hvad du mener med en behagelig løsning? Hvis du ellers læste hvad jeg har skrevet, så gør jeg rigtig meget for, at mine katte kan være ude i et godt område, fordi jeg ved det betyder meget for dem. Især den ene. Den anden er i vinterhalvåret kun ude når jeg går med hende, og er ellers inde resten af tiden, hvor jeg leger med hende. Så de bestemmer såmænd helt selv om de vil ud. Der hvor jeg boede før havde de kattelem. Og under de orkaner vi har haft, har min hankat været svær at holde inde, for når han vil noget, så vil han noget! Han er aldrig aggressiv, men bliver ved at kæle og hente mig, hvis der er noget han vil. Han lærte hurtigt at åbne kattelemmen den "forkerte" vej, så jeg måtte sætte kasser og stole i vejen, som han så begyndte at skubbe væk, og det endte med jeg måtte lukke os alle sammen inde i stuen, i de timer orkanen stod på, fordi han simpelthen VILLE ud.

    Nej mine katte går ikke langt væk. Jeg går tit ned og finder dem, hvis jeg synes de har været væk længe, og de er altid i nærheden. Den ene går dog lidt længere end den anden. Men de er jo også neutraliserede, så det kan også være derfor de ikke strejfer så meget. Men man må have udekat her hvor jeg bor, ellers var jeg ikke flyttet ind. Hvis en kat går ind i en andens have, så er der ikke så meget at gøre ved det. Jeg har gjort mig umage med at finde et sted med udekat, mine katte er neutraliserede, får mad, bliver taget sig godt af og er øremærkede, og så kan jeg ikke gøre så meget mere. De har også kattebakke, og bruger den i perioder. Jeg kender folk her i området, der har både 5 og 11 katte, de fleste hunner, som bliver ved og ved at få killinger, som bare passer sig selv, og løber væk, og kattens værn kommer hvert år, og fanger dem ind. Sådan noget kan jeg ikke have, og det er sådan noget jeg godt kan forstå folk bliver sure over. Men mine katter er slet ikke særlig meget i andres haver, for der er så meget rodekrat her, som de er glade for, og det foretrækker de.

    Jeg har aldrig, i de fire år jeg har boet her, set en overkørt kat på vejen. Men det er også netop fordi, at parkeringspladserne og vejen ligger et godt stykke fra boligområdet.

    Der er både fordele og ulemper ved en indekat, ligesom med en udekat. Og hvis jeg skal stille dem op mod hinanden, hvad angår mine katte, så vinder fordelene ved udekat altså. De kan blive kørt ned, skudt, hængt, brændt, stjålet, kvalt, løbe væk og så meget andet. Men hvis man bor et sted der egner sig til udekat, er chancerne minimale. Og det jeg får er to meget glade aktive katte, som simpelthen bliver dybt frustrerede hvis de holdes inde. De får ormekur når de har orm, gennemsnitligt en gang om året, og loppekur når de har lopper, gennemsnitligt hver 9. måned. De er generelt nogle meget sunde og glade katte. Det kan inde katte også være, men mine har det bedst som udekatte, og jeg leger med dem både ude og inde, og det er så hyggeligt at være nede med dem.


Kommentér på:
Dillemma, Skal han have lov til gå rundt i haven?

Annonce