{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.946 visninger | Oprettet:

Allergi venlig kat? {{forumTopicSubject}}

Hej alle...

Findes der allergivenlige katte, ligesom der findes hunde? hvor f.eks. de fleste allergigere kan udholde hårene fra en løwchen.

Jeg har nemlig en kæreste der er allergisk overfor pels, men både ham og jeg er vilde med katte og vil gerne have en nu da vi er flyttet sammen. Så håber nogle kan hjælpe..

På forhånd tak

Mange hilsner Sara


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Allergi venlig kat?
  • #1   25. jun 2007 Sphynx katten er i hvert fald allergi venlig vil jeg tro.

    Mener også Rexkattene er.


  • #2   25. jun 2007 en rex den fæller altså noget mere end man lige regner med...hihi...det ved jeg fra erfaring...

  • #3   25. jun 2007 Sara N: Der har været en tråd tidligere om det. Måske det kan hjælpe lidt http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=19925

  • #4   25. jun 2007 og her smiley
    http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=23215
    Du kan prøve at søge under allergi i forumet.


  • #5   25. jun 2007 Den tyrkiske van er allergivenlig da den ingen underuld har!


  • #6   25. jun 2007 Derer vist belve skabt en kat som er 100% allergi venlig, men den er vist ret dyr, sidste jeg hørte noget om det kostede den omring 10000 kr.
    Ved bare ikke lige hvad den hedder..


  • #7   25. jun 2007 Sphynx skulle ikke være specielt allergivenlig, snarere tværtimod. Der er jo ingen pels til at fordele kattens spyt og hudfedt i, så allergenerne er samlet mere kompakt på sådan en lille spradebasse.

  • #8   25. jun 2007 Den kat der er skabt er i USA, og dens egenskab er at den mangler et enzym i sit spyt der ofte generer katteallergikere.

    Den samme egenskab har sibireren.

    /Mvh Helle katteallergiker og lykkelig ejer af 5 smukke sibirere


  • #9   26. jun 2007 Her er lidt læsestof om allergi og katte:
    God læselyst smiley

    Hvis man har allergi over for katte, er der så nogle racer som tåles bedre end andre?

    SVAR:
    Videnskabeligt set er svaret nej.
    Katteallergi er allergi over for de allergener, som katte udskiller. Reelt set er der tale om proteinet Fel d1, som alle katte udskiller. Disse findes bl.a. i spyt, hud, hår, skæl, væsker, urin osv, som katte udskiller i naturlig varierende grad, der ikke er racebestemt.

    Forskellige kliniske studier af varierende troværdighedsgrad gennem årene (datagrundlag) menes at have påvist bla., at i hvert fald nogle allergikere tåler lyse katte (farvebetinget) bedre end mørke katte, nogen tåler bedre langhår frem for korthår og omvendt, men der er basalt set tale om individuel tolerans og symptomatisk reaktion hos den enkelte allergiker.
    Sibiriske skovkatte, Sphinx osv udskiller ikke færre proteiner end andre typer af katte.
    Toleransgraden og arten af allergiske symptomer er derimod helt individuel.
    Nogle allergikere reagerer med overfølsomhedssymptomer over for f.eks. spyt, men tåler hud, hår og skæl uden nævneværdige reaktioner, mens andre har det omvendt.
    Nogle allergikere tåler dårligt allergener/sekret i f.eks. øjne og mund, vaskulære åbninger( via rifter f.eks.) osv, mens andre tolerer dette bedre.
    Og nogle tåler bestemte katte bedre end andre (i.e. reaktionen kan være tålelig/fraværende ved kontakt med nogle katte, men som regel er dette ikke betinget af pelsens længde f.eks.).

    Altså, tolerans og reaktioner over for katteallergener er stærkt individuel og er allergi over for proteinet Fel d1, der er ens for alle katte.
    Er man katteallergiker og vil have kat, bør man derfor forinden have sin allergi (tolerans og reaktioner) klarlagt nøje. Enten via priktest, blodprøve mm, og gerne egen erfaring.

    Mange allergikere lever uden symptomer med katte i tæt kontakt uden følgevirkninger og -allergier, men de kan forekomme og der er en forhøjet risiko for enten forværring af eksisterende allergier og/eller udvikling af følgeallergier. Dette bør man tage stilling til inden man anskaffer sig kat som allergiker.

    Facts her understøtter bl.a. ovenstående: (info er kontrolleret og evidensbaseret):
    (link fjernet)
    http://www.aaaai.org/
    (link fjernet)

    Lidt om proteinet og forskning heri:
    (link fjernet)
    http://www.nature.com/nm/journal/v11/n4/full/nm0405-381.html



  • #10   26. jun 2007 jeg kender ingen allergi venlige katte, men min kæreste har selv allergi (også for katte). Men vi prøvede alligevel og han reagerede også på dem. Men efter 1-2uger gik det i sig selv igen.
    ved ikke om det bare er ham.. men kan man ikke få nogle piller mod katteallergi?


Kommentér på:
Allergi venlig kat?

Annonce