{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

3 generationer af katte i et hjem? {{forumTopicSubject}}

Ser i, jeg har 3 rigtig skønne katte, Diva på lidt over 3 år, Lillepigen på lidt over 1 år, og Batinde på kun 18 dage.

Lillepigen kom desværre udenfor da hun var i løbetid, og blev væk i 3 dage, hvor jeg selvfølgelig tjekkede for de mindste symptomer på hun var gravid i halvanden måned efter hun kom tilbage. Der var ingen symptomer overhovedet, men kom hjem en aften, ca 2,5 måned efter, til en lille nyfødt killing.

Sagen er bare, at jeg hele tiden gerne har ville kunne avle på både Lillepigen og Diva, dog først senere hen i deres liv.
Så vil enormt gerne beholde killingen.
Især fordi jeg er 100% sikker på hun har været sammen med en enormt dejlig, flot, velskabt, og kælen kat ved navn Oscar som bor meget tæt på os, som har gjort Batinde har nogle fantastisk flotte farver (Hvid,Grå,brun, og sort, hvor nogle af hendes aftegninger smelter så flot sammen.), og dejlig personlighed.

Mit problem er bare at Diva er begyndt at værre en del mere fjendsk overfor Lillepigen efter hun har født, end hun var før, såsom at gå hen til døren hvor lillepigen sidder, og så begynde at "knurre" og væse af hende, og nogle gange en lille lussing med poten, indtil enten lillepigen går væk eller jeg får hende stoppet og hun trækker sig tilbage.

Og kommer Lillepigen til at miste interesse fuldstændig for hende eller? smiley

Har vist Diva killingen nogle gange, og hun har hr for det meste haften god reaktion til hende, ved at snuse til hende, forsigtigt prøve at slikke hende inden hun bliver for angst, men så snart Batinde piver, væser hun af den, og løber væk?


Hun er selvfølgelig kun 18 dage nu, og er ikke endnu begyndt at gå rundt sammen med dem begge udenfor deres papkasse med tæpper..

Men tror i jeg ville kunne beholde hende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  3 generationer af katte i et hjem?
  • #1   16. jul 2018 Mmmm lyder som om det bedste ville være at neutralisere dem alle 3 på en gang, så får de et bedre forhold til hinanden.
    Det med at vente for at opdrætte om nogle år, det dur ikke, en kan skal have første kuld før de bliver ca 2 år, og efter de er ca 1år, de skal have lov til at blive voksne, men bæknet kan ikke give sig hvis du venter for længe.
    Den kat som har oplevet, at være ude nogle dage, og stadig er fertil, er måske i løb igen, og vil ud for a lave næste kuld, og så mister hun interessen for den ene killing hun har, og det kan ske hurtigt når der kun er en killing, dyrlæge og p-piller kan klare situationen lige nu og her, så hun ikke er i løb længere.
    Men som minimum bliver du nok nød til at få fikset hende som har været ude, og har været parret, ellers vil hun altid stå på spring, for at komme afsted igen.


  • #2   16. jul 2018 Din ældste hunkat er selvfølgelig bange for din anden hunkat.

    En hunkat med killinger er instinktivt for de andre "farlig" i den forstand, at hun vil forsvare sin killing/killinger med mund og kløer.

    Hvad er grunden til at du vil "avle" på kattene? Har de en specielt god stamtavle og sunde linjer, siden du vil bruge både mor og datter i avl?


  • #3   16. jul 2018 Få dem steriliseret så du undgår de render ud igen og bliver parret. Og giv tid til at dem du har vender sig til hinanden. I et opdræt er det normalt at have flere generationer sammen.

    Men lad plis være med at avle på dine fine blandingskatte.
    Vi har et ton af katte herhjemme der er hjemløse. Der er absolut ingen grund til at sætte flere blandingskatte i verden.
    Vil du gerne være opdrætter så vælg en racekat i stedet for, det andet er kattene ikke tjent med smiley


  • #4   17. jul 2018 Luna: man kan da sagtens avle på blandingskatte, hvis man sørger for at tage vare på dem!
    Det er så meget snobberi med at racekatte er de eneste der skal bruges til avl!

    Ts: jeg ved ikke hvad du skal gøre. Jeg ved vores den gamle kat er hård overfor de to lindre. Mindre hård ved den anden ældste, meget hård ved killingen. Han bestemmer og opdrager på dem.


  • #5   17. jul 2018 Karina, og hvilke racerelaterede sygdomme vil du så teste blandingskatte for? Når det er blandinge, er det jo stort set en umulig opgave.

    Det har INTET med snobberi at gøre. For i min optik burde huskatte også testes for racerelaterede sygdomme, have stamtavler og avles kontrolleret på, så man undgår alle disse uspecifikke blandinger, der kan bære på alt mellem himmel og jord.


  • #6   17. jul 2018 Karina:
    Ud over at avlen er så ukontrolleret så det gør helt ondt = indavl og sygdomme.
    Så er blandingskatte ikke nemme at komme af med.
    Som opdrætter af blandingskatte skal du være klar til at beholde alle killinger du ikke kan komme af med og tage de katte retur som folk fortryder fordi de ikke tænker sig om når de får dem kastet i nakken.

    Dvs hvis du laver et kuld på hver kat om året og i gennemsnit får 4 killinger i hvert kuld. Så vil du efter 5 år have 40 killinger.(hun har 2 katte) Lad os sige hun er heldig at komme af med 75 procent. Så har hun kun 10 katte hun skal beholde. Men af de 75 procent så er der så 5 katteejere der pludselig fortryder og de katte ryger så retur til dig. Så står du så med 15 katte + de to du havde i forvejen.
    Plus at de katte du kommer af med de optager så hjem som ups-avl kunne have fået i stedet for.

    Det handler ikke om snopperi men om et værdigt liv for de katte du sætter i verden.


  • #7   17. jul 2018 Skal din hunkat så lukkes ud på et eller andet tidspunkt i håbet om at Oskar så lige bliver far igen? Det lyder ikke helt gennemtænkt.
    Lyt til hvad de andre skriver. En af mine genboers hunkat fik killinger sidste år med en fertil omstrejfer. Mindst en måtte aflives efter noget tid, da den ikke kunne optage næring og resten var det rigtig svært at komme af med. Familien måtte tage nogle for at de alle kunne få nye hjem. Som Luna S skriver er der ingen grund til producere flere blandings katte.


  • #8   18. jul 2018 Der er over 500 TUSINDE overskud/hjemløse af hus/blandings katte i Danmark. I følge Danske Dyrlægers talskvinde aflivede dyrlægerne 50 TUSINDE raske og sunde killinger sidste år da ejere ikke kunne finde hjem til dem. Snopperi HVOR. Prøv at læse dette.
    ?????? En dyrlæges bøn

    Endnu en kat er i dag blevet slået ihjel for min hånd. Den søde lille killing spandt da jeg tog den ud af buret. Det sidste, den oplevede, var et sviende stik i musklen, da jeg efter at have aet den blev dens bøddel og gav den en bedøvende indsprøjtning, hvorefter jeg aflivede den.'
    Sådan skriver dyrlæge Louise Friis fra Varde på sin Facebookprofil. Opslaget er skrevet i frustration over igen og igen at stå med små kattekillinger, som ingen vil kendes ved.

    - Det er frygteligt. Det er ikke derfor, jeg blev dyrlæge. Jeg vil hellere helbrede dyr, siger Louise Friis.
    Det er frygteligt. Det er ikke derfor, jeg blev dyrlæge. Jeg vil hellere helbrede dyr

    Meget frustrerende. Ifølge Dyrenes Beskyttelse ender et stigende antal kattekillinger livet i en skraldespand eller i en papkasse på jorden.

    Sidste år registrerede Dyrenes Beskyttelse cirka 1.800 såkaldt dumpede katte, hvilket er 600 flere end året før. Også Kattens Værn melder om en stigning i antallet af katte, som ingen vil kendes ved.

    - Jeg får nogle gange hele kuld af killinger, der kommer ind, når katteejere ikke har været deres ansvar bevidst. Internaterne er også helt fyldt. Vi prøver at finde et nyt hjem til dem, men det kan være svært, og så ender jeg med at måtte aflive. Det er meget frustrerende.

    Bør være lovgivning
    Det er lige nu højsæson for efterladte kattekillinger, fordi det er på denne tid af året, at mange dyr får unger. Og flere katteejere har sjusket med sterilisation eller kastrering af deres dyr, så de nu står med uønskede unger.
    Derfor efterlyser dyrlægen lovgivning på området.

    - Man kan ikke lovgive om, at kattene skal neutraliseres, for nogle vil jo gerne have unger. Men det burde være obligatorisk at få øremærket eller chipmærket sin kat, så vi kan finde frem til dyrets ejer.

    - Og så skal vi have skærpet fokus på, at man skal kunne komme af med sine killinger på forsvarlig måde, så vi ikke får alle de her ups’ere. Det er meget langt fra mit dyresyn, siger hun.

    Louise Friis, Dyrlæge, Varde.


Kommentér på:
3 generationer af katte i et hjem?

Annonce