{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Tørfoder og vådfoder?
  • #1   31. jul 2018 Kattes naturlige bytte er mus mm. Byttedyr indeholder op til 70% vædske. Derfor drikker de fleste katte ikke ret meget vand.

    Tørfoder indeholde ca. 7% vædske, og bidrager derfor slet ikke til kattens vædskebehov.

    Katte der fodres udelukkende med tørfoder, og som ikke har adgang til byttedyr, de kommer ofte til at mangle vædske, hvilket igen giver en meget større forekomst af Nyre- og Blæreproblemer.

    Så derfor fodrer jeg med vådfoder mindst to gange om dagen, og nu hvor det er så varmt, er der tilsat vand. Vådfoder indeholder op til 80% vædske. Og det inddækker fint kattenes vædskebehov.

    Jeg mener ikke, at tørfoder er lavet for kattenes bedste, det er mere for menneskenes dovenskab. Men det er da dejligt at have tørfoder stående 24/7, ved siden af at de får deres vådfoder. smiley


  • #2   31. jul 2018 Google er din ven, hvis du vil gøre dig klar til kat!
    I mine øjne skal de have vådkost hver dag.
    Kattens normale føde indeholder omkring 80% væde, mus og fugle, og det gør vådkost også, men der er ikke meget at tygge, bide og flå i i dåsemad, så kød og daggamle kyllinger kan anbefales hvis din kat ikke kommer ud og fange noget selv.
    Mine har altid tørkost stående og får vådkost 3 gange om dagen, da jeg havde en kat med nyreproblemer fik han stort set normale værdier da jeg satte vådkost op til 3 gange om dagen,, jeg har givet råt tidligere, men ikke mere.


  • #3   31. jul 2018 Jeg har haft en, der måtte aflives pga. akut nyresvigt, for hun var ikke vant til vådfoder som killing og nægtede at spise det her. smiley

  • #4   31. jul 2018 Tak for svarene smiley

    Det skal være en indekat, så den kommer ikke ud, andet end på terassen smiley


  • #5   31. jul 2018 Mine tre kører udelukkende på tørfoder, så det kan sagtens lade sig gøre. De fejler ikke andet end at den gamle har gigt - meeeen, det er nok ikke foderet der gør det smiley

    De får dog serveret maden i bolde, så de skal arbejde for det. Står det frit fremme vil den gamle bare sidde og æde, kaste op og fortsætte med at æde.


  • #6   31. jul 2018 Jeg skal i hvert fald ikke miste flere end højest nødvendigt til nyesvigt. Det er sikkert. Det er så trist at se dem svinde ind. smiley

  • #7   31. jul 2018 det kommer an på katten
    for nogle katte kan godt finde ud af at drikke nok til at de godt kan leve af kun tørkost
    andre katte kan ikke

    jeg har også haft en kat med nyresvigt - har det også selv - men min fik det ikke pga manglede væske. det var derimod manglede mad, pga slankekur. så derfor er slankekur bandelyst i mit hjem.

    et godt råd er at at lave en lille løbegård, hvis du må. for du kan ikke regne med at katten kun bliver på terassen, hvis der ikke bliver lukket af.


  • #8   31. jul 2018 Anja N: Trust me, vi er ved at hegne ind. Sådan at den ikke kan komme ud heller. Vi er allerede blevet rådgivet, via dyreværnet, hvor højt det skal være og lignende. Så vi er klar over, at der skal hegnes ind. Vi er allerede igang med at planlægge hvordan smiley

  • #9   31. jul 2018 Hvis der ikke kommer noget over, så kravler katten over en evt. indhegning.

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 508
    #10   1. aug 2018 Vil sige at vådfoder udover tørfoder,er et must.
    utroligt mange katte kan få problemer med nyre,blære og gigt, af mangel på væske,hvis man kun fodrer med tørfoder.


Kommentér på:
Tørfoder og vådfoder?

Annonce