{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
451 visninger | Oprettet:

Den rigtige type af avlskat {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg hørt fra både Birma, Norsk Skovkat, Maine Coon osv. at standarden der er ønskelig ændrer sig. Det virker faktisk lidt "sygt" for mig, at det er sådan.

Selv har vi en Maine Coon (Hjalte) som vist tilhører den standard, der er ønskelig nu. Og Missi der mere hører til den gamle standard. Vi har altså 2 Maine Coons (med stamtavler) og når jeg ser på dem..... ja, så kunne de altså lige så godt tilhøre to forskellige racer, for de er virkelig forskellige.

Hvorfor er det, at man ikke holder sig til den oprindelige type???? Er det noget med "mode" eller?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den rigtige type af avlskat
  • #1   23. jul 2007 Jeg tror at mange i avlsarbejdet bliver inspireret af evt. andre katte evt. også fra andre racer. Herud over har alle jo en idee om hvordan nettop deres katte skal se ud....og det vil tror jeg automatisk rykke på standarten.

På en udstilling i hjallerup var der en dommer som udtalte om en maine coon at den havde for små øre???? Hvis den havde det - så ville største delen af alle maine cooner have for små ører.

Min første race kat var en "aflagt" Siam kat - pelsen var længere end den man ser idag....den ville også være alt for tyk og slet ikke lang nok....

Så det spørgsmål du bringer op....er også et som har og er i mine tanker ....i de valg jeg tager og skal tage når vi køber og parre katte...hvor langt skal man gå og er det i deet hele taget OK at ændre på det oprindelige udseende....for er det so fx. stadig en siam eller blot en helt ny race som vi har opdrættet???
    Nu skal det siges at jeg kan lide begge typer - både den for 25 år siden og den vi har idag.

Tror jeg begynder at vrøvle..så jeg slutter af.
    anna

• #2   23. jul 2007 shabe er os af den gamle ace og efter min mening den flotte type :o)

• #3   23. jul 2007 Som Vibeke skriver, så ændrer typerne sig en del og ja der er mode i det.

et ganske godt eksempel er:
    Vores Birmaer havde for år tilbage en mere spids/hjerteformet ansigtstype og lidt større ører....i dag ligner de mest af alt, en gammeldags type colorpoint perser...........lige præcis den type Vibeke startede med at opdrætte. Jeg har selv set billeder af dem og det LIGNER på en prik en Birma.

• #4   23. jul 2007 Hvor lyder det altså underligt i mine ører, at det er sådan, som I skriver.

Selv ville jeg jo egentlig synes, at man skulle holde sig så meget til den oprindelige type som muligt. Og når det så er sagt, he he...... så kan jeg faktisk bedre lide Hjaltes udtryk fremfor Missi's, så jeg er nok noget dobbelt i den retning smiley

• #5   23. jul 2007 Jamen du har jo på sin vis ret.

Nu er det så bare det, at mode dikterer mange ting. smiley
    Vi skal huske at en udstilling er en skønhedskonkurrence og du kan rent faktisk drage paraleller til f.eks. miss univers. Typen på den pige der vinder, skifter hele tiden. Prøv at tænk tilbage og husk hvordan kvinderne så ud på disse konkurrencer f.eks. da vi var børn i 60 erne smiley
    Prøv at kigge på fotomodellerne, også deres typer skifter, nogen gange er de rene dukker, andre gange skal de på det nærmeste være grove i deres træk, så er det asiatiske træk der hitter osv osv.

Vi opdrættere og udstillere stritter faktisk imod mange gange, men påvirkes naturligvis af, hvad der sker og hvad vi ser og hører. Og vi skal heller ikke glemme, at selv om vi opdrætter for vores egen skyld, ja så vil vi naturligvis også gerne se vores katte på scenen......der kommer de IKKE hvis de ikke falder i dommerens smag.
    Det sjove er, at dommerne selvfølgelig altid holder sig inden for standarten, det SKAL de, men ofte går de helt til stregen af yderligheder og så ruller det hele.
    Noget helt andet, som egentligt slet ikke burde betyde noget, men som jeg altså tor vi må sande alligevel, er at udbud og efterspørgsel også skal imødekommes. Det kan ikke nytte noget, at vi stædigt holder fast i de gamle typer, når det er andre typer der er efterspurgt. Vores opdræt KAN ikke overleve, hvis vi planlægger at beholde alt selv smiley

• #6   24. jul 2007 Jeg kan nemt sætte mig ind i, hvad du skriver Lone. Tak for det smiley

Kommentér på:
Den rigtige type af avlskat

Annonce