{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

Overvejer ny kat, råd søges.... {{forumTopicSubject}}

Vi har nu haft vores ene kat siden november 06 og overvejer nu en ny...

Men:

1: Kan man føre to katte sammen når den ene har gået alene i næsten et år?

2: Vi har to bakker, er det nok?

3: Kan en 12ugers killing få voksenfoder?

4: Skal jeg køre med to slags mad, og hvordan styrer man lige det?

5: 2 indekatte på 44kvm, er det ok ?

6: Kan en ekstra kat afhjælpe på vores nuværende tisseproblem og angrebsproblem (han har det med at flyve på os nogen gange)

Håber på lidt behjælpende svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejer ny kat, råd søges....
  • #1   20. aug 2007 1: Kan man føre to katte sammen når den ene har gået alene i næsten et år? JA - jeg ville vælge en killing.

    2: Vi har to bakker, er det nok? Burde det være ja. Jeg har 2 til 4 katte :o)

    3: Kan en 12ugers killing få voksenfoder?
    Jeg ville købe killingefoder, og blande det med voksenfoder ½ og ½

    4: Skal jeg køre med to slags mad, og hvordan styrer man lige det? Se ovenstående

    5: 2 indekatte på 44kvm, er det ok ? Hvis kattene har klartemuligheder og evt væghylder/køjer at trampe rundt på .

    6: Kan en ekstra kat afhjælpe på vores nuværende tisseproblem og angrebsproblem (han har det med at flyve på os nogen gange - Tisseproblem ?? BVed jeg ikke - angrebsproblem ja, lyder som kedsomhed!


  • #2   20. aug 2007 Der er masser af gulvplads, og stole, seng, sofa og så er der et kradsetræ/klatretræ....

  • #3   20. aug 2007 Jamen 2 katte fylder ikke meget andet end 1 - det er hvis du har 4-5 stykker der skal være væsentligt mere plads.
    De skal bare have mulighed for at komme lidt i højden osse, hvilket jeg kan høre de har.
    Tror din mis ville være glad for en kammerat


  • #4   20. aug 2007 Min kitty stoppede helt med at tisse i sofaen da vi fik adela - så det var klart en fordel.

  • #5   20. aug 2007 1: Kan man føre to katte sammen når den ene har gået alene i næsten et år?
    Hvis det er en hankat i har i forvejen og den nye også er en hankat, så skulle det ikke være det store problem. Der kommer ofte flere problemer hvis det er 2 hunkatte.
    Eller en af hver!

    2: Vi har to bakker, er det nok?
    Ja, ganske fint. Vi har kun en stor til 3 katte - ingen problemer.

    3: Kan en 12ugers killing få voksenfoder?
    Jeg vil blande 50-50

    4: Skal jeg køre med to slags mad, og hvordan styrer man lige det?
    se 3

    5: 2 indekatte på 44kvm, er det ok ?
    jeg synes du skal vente til i får noget større og bo i og evt. lave en løbegård.

    6: Kan en ekstra kat afhjælpe på vores nuværende tisseproblem og angrebsproblem (han har det med at flyve på os nogen gange) - ja måske, for så får han jo leget af med den nye misser.


  • #6   20. aug 2007 Hvis mis 1 er kastreret er det fuldstændigt ligegyldigt om den lille ny er hun eller han - mis 1 er ligeglad.

  • #7   20. aug 2007 Feliway,tålmodighed og masser af kærlighed.Så skal det hele nok gå.Bland roligt killingefoder med voksenfoder....en bakke eller to,det finder du ud af efterhånden ...he he he ..her har jeg selv lært,at en af mine frøkener vil bare ikke dele toilet med min nye dreng..*.Adr,hvor ulækkert,så frem med en bakke mere*
    Har du udset dig den nye trold `?


  • #8   20. aug 2007 Hej Lena.

    Nu har jeg netop selv fået en ny lille killing da jeg synes min første kat manglede en legekammerat, og her fungerer det fint.

    Jeg har en lejlighed på 47 kvm, så det er noget nær det samme, så det kan du sagtens.

    Mine deler en bakke, og det kan de godt. Jeg tror nu alligevel jeg køber en større til dem. Men med to bakker burde det være rigeligt.

    Min killing har fået noget killingefoder med hjemmefra, men faktisk er hun meget mere interesseret i den voksne kats foder. Opdrætteren sagde til mig at det ikke gjorde noget om hun spiste af hans foder, selvom killingefoderet vist indeholder flere vitaminer eller noget.. Så det kan den nok godt. Man kan jo ikke rigtig forklare dem at dit ikke må spise ved hinanden, og tror ikke det gør noget at den spiser voksenfoder..

    Så jeg tror I ville blive glade for en kat mere, så har man heller ikke så dårlig samvittighed når man ikke er hjemme, for man ved de har hinanden at lege med :o)


  • #9   20. aug 2007 Og forresten, min gamle kat er næsten 2 år, så tror sagtens Mikkel vil kunne føres sammen med en killing selvom han har været enekat i et års tid.

  • #10   20. aug 2007 Nej vi har ik udset os en endnu... har lige et mindre overtalelsesproblem med kæresten smiley

    Men ja, ham vi har nu er kastereret og den anden vi får - hvis vi får, bliver det også... Og det lyder som om det er smartest med en han mere - er der så stor forskel om den anden er en han eller en hun ?


  • #11   20. aug 2007 Held og lykke med dit projekt *GG* ...glæder mig til at høre om hvordan det går med at overtale ham :o)

  • #12   20. aug 2007 Gitte: Jeg tror desværre ikke det lykkedes... Han synes det er for meget med 2 katte, og er helt ioverbevist om at det bliver meget dyrere - selvom jeg har sagt jeg nok skal betale det ekstra der bliver....

  • #13   20. aug 2007 snake: tror ik han ved hva han vil... tror han har været lidt imod det med kat fra starten...

  • #14   20. aug 2007 Der er jo selvfølgelig nogle omkostninger ved at have dyr.Det ved vi jo ...synes det er helt fint at hvis det er småt med penge pga studier etc...så venter man indtil man er klar til at kunne betale hvad det koster hos dyrlægen..hellere det end at alt det man tit hører her på KG om at *jeg har ikke råd,fordi ??* Hellere tage stilling til det fra starten end være ???Hvor tit læser man ikke om her, hvor ligeglade og ansvarsløse folk er ??

    Det der kommer af sig selv,forsvinder vel også af sig selv ...sorry,skulle lige *kaste lidt op *

    Gitte ;o)


  • #15   20. aug 2007 Gitte: Det er helt i orden... men det eneste jeg kan se der kommer ekstra, er mere mad, en neutralisering, og vaccinationerne... og ja ormekur...

    Ormekur og vaccinationen: Hvor vigtige er de?


  • #16   20. aug 2007 Lena ja, hvis der ikke kommer noget uforudset, men det kan altså også opstå. F.eks. har vi en hunkat med allergi, en norsk skovkat fra et rigtigt godt opdræt, men allergi kan man jo ikke holde for. Diverse undersøgelser og tests af hende har kostet flere tusinde kroner, hvilket ikke er noget problem, hvis man kalkulerer med mere end de udgifter, man ved, kommer.

  • #17   20. aug 2007 hvor længe holder 10kg mad til 2 katte? 6-7mdr?

  • #18   20. aug 2007 Pernille: jeg har en opspsaring igang ved banken hvor der ryger 500kr ind på hver måned... så pengene burde ikke blive et problem... rækker lønnen ikke må jeg nasse lidt på opsparingen smiley

  • #19   20. aug 2007 Nærmere det halve.


  • #20   20. aug 2007 Jeg giver jævnligt ormekure her i hytten og vacc,, hvert år.Det er ikke det der trækker de dyre regninger...men du kan stadig * slæbe ´* orm og sygdomme hjem,selv om dine katte er kun inden for ;o) Så når du ser orm i aførring,så ormekur .....vacc ...ja der er for og imod,men mine for hvert år om de så er ude/inde eller inde katte ;o)


  • #21   20. aug 2007 Altså det have angående mad. ja, her er 500kr om måneden ikke nok, men vi har også 4 katte. Heras test og behandling kostede 5000 kr i alt og nu skal vi snert afsted (i morgen) til årlig vaccination og sundhedscheck, så kommer det oveni og det er siden maj - og sådan kan det altså gå, hvis man er uheldig.

    Husk også at tænke tandrensninger ind i dit budget.


  • #22   20. aug 2007 Gitte: ok... hva koster sådan en ormekur?

    Pernille: "nærmere det halve" - hva mener du ?


  • #23   20. aug 2007 Jeg mente, at det nærmere svarer til det halve af 6-7 måneder 10 kg mad.

  • #24   20. aug 2007 Pernille: Jeg tror nu nok det skal gå med den opsparing smiley Tandrensning - er det noget man SKAL og hvorfor? har ik fået det gjort på vores endnu, og har da ik lige haft det med i nogen overvejelser....

  • #25   20. aug 2007 Pernille: Så æder de satme meget... lige nu holder 4kg ca 5mdr til en kat her i huset....

  • #26   20. aug 2007 Snake: Det var jo ik så slemt igen smiley

  • #27   20. aug 2007 Jeg kan fortælle at det årlige sundhedstjek med vacc. koster 525kr ved vores dyrlæge...

  • #28   20. aug 2007 Lena: Det kan godt være, at du synes, at mine katte spiser meget, jeg synes til gengæld at din spiser lidt, hvis den spiser 4 kg på 5 mdr, prøv at dividere: det er 800g mad på en måned og 27 g om dagen - Sikker på, at der ikke er noget i vejen????

  • #29   20. aug 2007 Snake S = alias ??? Dine katte spiser jo som du tidligere har nævt meget ,Har du prøvet at give dem en ormekur fornylig?

  • #30   20. aug 2007 Det er ikke nogen garanti, at de er indekatte, du kan f.eks. have parasitten med hjem under din sko.

  • #31   20. aug 2007 Fordi de er indekatte,så beskytter det dem ikke imod orm og osv.....................

  • #32   20. aug 2007 Pernille: CA 5 mdr... og han har tørkost stående fremme 24/7, der bliver hældt 40gr op om morgenen og 30 om aftenen ca... Ifølge posen skal han have ca 70gr i døgnet.. han spiser ikke alt hver gang, men er ganske fint i stand... 1 år og 5kg huskat - det synes jeg nu er ganske fint smiley

  • #33   20. aug 2007 hmm... forhandlingerne er igang herhjemme smiley

  • #34   20. aug 2007 Ang. foder, så har vi en sæk med 10 kg i ca. 1 måned til 4 katte og det svarer ca. til den dagsdosis til hver, der står angivet på posen.

    Lena. Jeg kan ikke få det til at passe med det du skriver med at din kat spiser 4 kg på 4-5 måneder, når du giver 70 gram om dagen. 4.000 gram divideret med 70 gram giver det resultat, at en pose foder på 4 kg skulle holde i ca. 2 måneder (57 dage).


  • #35   20. aug 2007 May-britt: han spiser heller ik helt 70gr om dagen... lidt mindre... måske 50gr.... men det er ca 4-5mdr det holder.... har ik 100 % styr på det må jeg indrømme...



    Nå, men jeg lurer lidt på denne: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50958104

    Men, bliver den langhåret og er der meget pleje ved den?
    Og kan det køre på alm voksenfoder eller skal den have til racen?


  • #36   20. aug 2007 Det ligner en almindelig huskat. Så den kan sikkert fint starte op på en blanding af killingefoder og alm. foder som Mikkel spiser.

    Men det er nok lige en fordel at din kæreste er med på flere katte, inden du forelsker dig formeget i en kat mere :-)))


  • #37   20. aug 2007 May-britt: ja det er rigtigt... Men, han vil have jeg skal give et beløb til en ny mobiltelefon, og går jeg med til det, så hjælper han med at betale det hele og går med til vi får en kat mere smiley Jeg har dog fået lidt betænkningstid, da jeg synes han er lidt krævende smiley

  • #38   20. aug 2007 Måske en bedre idé at han selv betaler sin telefon og at du så selv betaler det med katten, når det er dig, der gerne vil have den. Men han skal selvfølgelig stadig være indstillet på, at der kommer en kat mere i huset. Jeg ville ikke kunne bo sammen med én, der ikke kunne lide kattene.

  • #39   20. aug 2007 May-britt: han kan godt lide kattene.... han var skeptisk i starten med mikkel også, men de elsker da hinanden (nærmest) nu... tror bare han frygter han vil komme til at falde over sine egne ben og kattene når de tåger rundt....

  • #40   20. aug 2007 Ja, det kan der være noget om smiley Jeg kan også godt følge ham i hans betænkeligheder.

  • #41   20. aug 2007 ja, men jeg tror nu ikke det bliver så slemt som han gør det til smiley vi er jo trods alt ikke hjemme fra 7-16 ca hver dag, så det er aften - hvor misserne forhåbentlig er trætte og så om natten hvor vi gerne skulle sove smiley

  • #42   20. aug 2007 Ja, hvis det passer misserne, at I skal sove smiley


  • #43   20. aug 2007 hehe ja, det er jo så det smiley

  • #44   20. aug 2007 hvis jeg nu går med til vores handel... Så blivr der jo den her magtkamp, når den nye kommer hjem... Hvor længe bliver det ved, og hvor længe skal man lade dem blive ved?
    Kan det blive for voldsomt så man er nødt til at nøjes med den ene kat - hvis ja, hvornår?


  • #45   20. aug 2007 snake: hva ved jeg smiley men der er vel altid lidt hvæsen smiley

    Hvornår ved man at de ikke kan sammen - hvis dette skulle være tilfældet ?


  • #46   20. aug 2007 puha...

  • #47   20. aug 2007 hvor kan man finde killinger..? Har kigget på dba.dk.... Skal være en huskat...

  • #48   20. aug 2007 Det KAN være, at alt bliver fryd og gammen og Mikkel holder op med at angribe og holder op med at tisse ved siden af bakken, hvis I får en legekammerat til ham. Men det er der bestemt ingen garanti for! Og der er heller ingen garanti for, at han vil synes om den eventuelle legekammerat.
    Så inden du anskaffer en kat til, så må det allervigtigste være, at du tager stilling til, hvad du vil gøre, hvis det IKKE kommer til at gå, som du håber.

    Efter min mening bør en kat (eller dyr i det hele taget) kun anskaffes, hvis alle i husstanden er helt og aldeles indforstået med det.

    Mht. foder og grus, så synes jeg nu det løber godt op med to katte. Der er ved at være godt bund i den 10 kg. sæk jeg købte for cirka halvanden måned siden! Og udgiften til grus bliver jo også det dobbelte med to katte.

    Hvornår er Mikkel i øvrigt begyndt på angreb - er det ikke noget nyt?


  • #49   20. aug 2007 Tinka: Han har sine perioder hvor han gør det... når han gør det er det hårdt...
    Alle er indforstået med det - måske ik 100 % men det kommer - gjorde det også med mikkel smiley
    Og hvis ikke det kommer til at gå, jamen så må jeg jo af med den nye kat og så er det bare ikke meningen mikkel vil have selskab...


  • #50   20. aug 2007 Er det nødvendigt med to slags foder? Kan begge katte ikke leve på voksenfoder?

  • #51   20. aug 2007 De angreb der... sandsynligvis er det bare frustration pga. kedsomhed/understimulering, men jeg tænker også lidt på om han simpelthen er sur på jer? Du skrev i går noget med at holde ham på bakken, og tvang er altså sjældent en god ide. Nogle gange når du har beskrevet tisseproblemet, så har jeg fået det indtryk, at I måske har en slags magtkamp kørende. Det kan sagtens være jeg tager fejl, men prøv alligevel at tænke over, om I har opbygget et "mønster" omkring tisseproblemet. Det kan være at der er noget der, der går Mikkel på.

    Hvis kæresten indvilger, så håber jeg virkelig det kommer til at gå godt! For det med "bare" at aflevere en kat tilbage, uha, det er nok ikke så nemt. Men pøj pøj med det.


  • #52   20. aug 2007 Snake S: Ja, de spiser godt de to herrer! De æder og skider og pisser, så det er en ren (og dyr) fornøjelse smiley


  • #53   20. aug 2007 Hejsa
    Kan se du søger en ny Husmisser til legekammerat
    Kig lige på ham her det er fra mit første kuld han er den sidste der er tilbage, og så kommer han som "færdigpakke" så du skal ikk tænke på alle udgifterne foreløbig.

    http://www.kattegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=3889

    Hilsen Nikie
    Ellers held og lykke med at finde en sød kat

    www.sitecenter.dk/roldepilegaarden


  • #54   20. aug 2007 Tinka: så meget tvang, synes jeg nu ikke det er... for jeg er ikke i tvivl om når han skal tisse - han løber ud på badeværelset... OG går han ikke ind selv, så sætter jeg ham ind, og det ender da med han tisser...

  • #55   20. aug 2007 Nikie: Tak for det smiley Meeen, jeg synes 3500kr er lige rigeligt smiley hva skal vi bruge passet til, han skal ik på udstilling... og kasterering får vi klaret for 800 incl, sundhedstjek osv, derudver vaccine 525 kr hver gang.... Men ja de er flotte smiley

  • #56   20. aug 2007 Helt iorden

    Held og lykke


  • #57   21. aug 2007 Lena; jeg synes at 50 g mad om dagen er i underkanten. Tisse og aggressionsproblemet in mente, tror du ikke, at du skal have et dyrlægecheck af Mikkel. Jo, 5 kg er en udmærket vægt, men de andre ting du nævner, er jo ikke normal adfærd for en kat.

    Jeg ville være sikker på, at Mikkel er 100% i orden, inden jeg ville anskaffe en ny kat og som andre skriver, så bakker jeg fuldstændig op om, at husstanden skal være enig om anskaffelsen af dyr, jeg mener også, at kan huske tidligere tråde, hvori du har fortalt, at din kæreste ikke er så glad for jeres kat, hvad vil han så ikke sige til to?


  • #58   21. aug 2007 Pernille: jeg har sldrig sagt min kæreste ikke er glad for katten ??? Det svinger lidt hvor meget han spiser - som tidligere nævnt, nogen gange spiser han op, andre gange ikke....

  • #59   21. aug 2007 Pernille: fx nu har han spist ca 20gr på 2½ time.... så har han ca 20gr tilbage til hen på sidst på eftermiddagen hvor han får fyldt op igen....

  • #60   21. aug 2007 jeg er også bare så glad for vores beslutning om 2 katte. jeg var ved at blive vanvittig over kahlua. hun angreb også, når hun kedede sig. Desuden miavede hun konstant. Men nu har de hinanden og de hygger sig rigtig meget. Synes ikke det er mere besværligt med 2...
    Vi gik meget efter en kat på samme alder og temp, som kahlua. Og vi har 2 bakker. Vores lejlighed er 65, men kattene har ikke adgang til køkken og badeværelse. Vi har købt et stort kradsetræ de kan tonse rundt i.


Kommentér på:
Overvejer ny kat, råd søges....

Annonce