{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.050 visninger | Oprettet:

Udekatte livet {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen ??
Jeg er ny katte mor til 2 super søde og kælne killinger på 6 mdr. (2 hunner) de skal steraliseres om 3 uger og øremærkes. Og i den forbindelse vil jeg gerne træne dem til at gå ud.
Da jeg hentede dem havde de kun været udenfor på terressen sammen med deres mor og søskende. De var slet ikke tilladt at komme ind.
Nu er de så kommet hjem til mig og har været indenfor i ca 5 uger. Jeg satser på at de skal ud her om 3 uger når de har været en tur til dyrelæge. Min lejlighed er desværre indrettet sådan at havedøren er den eneste store udluftning der er mulig og når den står åben er de nærmest klar til at smuttede udenfor.
Her kommer så spørgsmålet ..
Skal jeg anskaffe mig en kattelem fra start? Og hvordan kan jeg være sikker på de kommer hjem igen. Er mega nervøs for de bare skrider ?? selvom jeg synes vi bonder meget godt og at de kommer når jeg kalder på dem. Er det mig der er nervøs og skal stole på dem eller findes der en smart løsning? Jeg har selv tænkt GPS halsbånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udekatte livet
  • #1   7. okt 2018 Du kan aldrig være sikker på, at de kommer hjem igen. Der er så mange farer derude for en kat. Desuden er deres gps ikke fuldt udviklet før omkring 8-måneder.

  • #3   8. okt 2018 Jeg ville få dem chippet også. HUSK at registrere dem i begge katteregistre.
    Øretattovering kan godt blegne meget med tiden.


  • #4   8. okt 2018 Vi har tre katte der kommer ud via havedør. Gider ikke kattelem, vil selv kunne styre om de skal være inde/ude.

    Jeg har altid gjort det her med en ny kat:

    Åbner havedøren, sat mig på terrassen. Så er den som regel kommet ud, så nusses den lidt og vi går ind igen. Sådan gør jeg nogen dage og bliver længere og længere ud. Begynder at lave andre ting mens jeg er ude, så katten bliver tryg ved at der foregår noget.
    Til sidst går katten selv ud og idag drøner de ind og ud som det næsten passer dem.


  • #5   8. okt 2018 Vent til om foråret med at lukke dem ud som Lotte foreslår . Vi går den mørke kolde tid i møde . Husk at hvis er der mange andre katte i området , så skal de også finde ud af med dem. Og så skal de kunne komme ind , hvis de bliver jagtet . Og det vil sikkert ske. Et indhegnet areal vil være det bedste for dem. Så er de ude få luft og du ved hvor de er. Det er i øvrigt en rigtig kold fornøjelse om vinteren, hvis de skal ud og ind af terrasse døren mange gange . Min egen hun kat har adgang til sin have ved min ene terrasse dør og jeg har heller ikke katte dør. Så jeg ved godt hvor koldt det er. Du kan bruge en lys sensor eller hvad de nu hedder som lyser når de sidder ved døren. Så du altid kan se dem når de vil ind.

  • #6   8. okt 2018 Jeg stemmer for indhegnet have. Så slipper du for evt. sure naboer, der pludselig klager og kræver at du holder kattene inde. Og hvis katte først har vænnet sig til at løbe frit er det synd at begrænse dem.
    Der var en anden tråd for nylig om det problem - hjerteskærende læsning om en kat der bliver så ked og stresset over ikke længere at kunne løbe frit. smiley


  • #7   8. okt 2018 Fordelen ved at lukke dem ud med den her tid er at de hurtigt kommer ind igen fordi det er koldt. For mig at se er det en klar fordel!
    Så koldt er det altså heller ikke at åbne terrassen døren er par dage eller tre om dagen. Der skal jo alligevel luftes ud dagligt smiley
    Vores har lært at banke på vinduet, så vi kn høre de vil ind. Og ellers sætter de sig i havestolene og venter.


  • #8   8. okt 2018 Fordelen ved at lukke dem ud er, at de lettere kommer til skade, og at man støtter dyrlægen noget mere.

  • #9   8. okt 2018 Tja, det har vi nu ikke haft de store problemer med. Jo, der har været et par skader, men det kunne ligeså godt være sket indenfor.

  • #10   8. okt 2018 Det har jeg.

    Første kat blev kørt over af en bil. Ham fandt vi nede i grøften med et smadret bækken. Og han har jævnligt haft bylder/store sår efter slagsmål.

    Anden kat blev påkørt af en bil. Han kom sig heldigvis af sig selv, for mine forældre ville ikke sende ham til dyrlægen. Han fandt sig i at gå i sele, så dårlig var han. Han kom sig heldigvis. Han havde af og til skrammer fra slagsmål.

    Tredje kat blev påkørt af en bil, heldigvis var det ikke alvorligt. Hun kom også engang hjem med alvorlige skrammer og bylder efter et slagsmål med en vildkat.


    Dyrlægen skal nok få noget at lave, men så støtter man også hans levebrød.


    Naboen har mistet flere katte. Pist væk i det blå - aldrig kommet hjem igen.


  • #11   8. okt 2018 Men fordi du har oplevet det er det ikke ensbetydende med at alle får de samme oplevelser. Mine stortrives med at kunne trisse rundt som de vil og kunne bruge deres jagtinstinkt. De kommer jævnligt hjem med mus og fugle, den gamle kommer tit med rotter. Den glæde havde de ikke i en indhegnet have.

  • #12   8. okt 2018 Næh ikke alle men 56000 katte mister livet i trafikken hvert år. Det er da tankevækkende. Plus dem der stjæles, køres langt væk, mishandles, skydes og lignende. Ikke noget jeg vil lægge kat til.

  • #13   8. okt 2018 jeg ville vente til foråret med at lukke dem ud
    så er de gamle nok til at finde hjem igen

    er de dog helt umulige så start med at træn dem til at gå i snor. rigtig mange går faktisk daglig tur med deres kat. så har katten lidt udeliv men man har styr på hvor de er.
    så kan du overveje til foråret om du vil foresætte eller du vil prøve at lukke dem løs. fordelen vil så være at de kender området fra jeres gå-turer. dermed er det ikke skræmmende for kattene at komme ud.



  • #15   9. okt 2018 Jeg tror jeg får indhegnet min have. Det kommer simpelhen ikke til at ske at jeg bliver en af dens slags katte ejer der går tur i sele med dem. smiley Men mange tak for svarene smiley

  • #16   9. okt 2018 godt valg smiley
    har selv løbegård til mine smiley


Kommentér på:
Udekatte livet

Annonce