{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Tun i vådfoder - er det usundt? {{forumTopicSubject}}

Tinka på 6 måneder er kræsen, hvad vådfoder angår. Har prøvet snart ALT og Applaws Kitten er altså hendes favorit (dog ikke sardiner smiley ). Et kort øjeblik troede jeg, at Shesir også var godkendt af hende, men nej. Nu er vi så nået dertil, at hun end ikke vil spise Applaws kylling, men kun Applaws tun. Det er hun til gengæld ellevild med smiley Hun har tørfoder tilgængeligt 24/7, hun drikker vand og hendes vægt er fin. Alligevel vil jeg jo gerne have hun også får vådfoder.

Har læst en masse om, at tun ikke er godt, men mange steder står der også, at det er pga. salt, så der refereres åbenbart til de tundåser, som er tænkt til menneskeføde. Hvad med tun-vådfoder til katte? Er der nogen herinde, som ved noget om det kan være skadeligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tun i vådfoder - er det usundt?
  • #1   16. okt 2018 tun til kat burde være ok. problemet med dåse er at det afgiver tungmetaller.

  • #2   16. okt 2018 samt indeholder meget salt.

  • #3   16. okt 2018 har du prøvet cosma natur med ren tun?
    fåes hos zooplus i flere str.
    det ligner rent tun. Mine elsker det. de får det om morgen i stedet for almindelig tun


  • #4   16. okt 2018 Tak for jeres svar Sandra og Anja.

    Sandra, er det den tun som er beregnet til mennesker du mener, der er meget salt i, så er jeg helt med på det. Hun får aldrig menneskemad, men tun-vådfoder til katte fra Applaws. Det er netop tungmetallerne i tunen, som jeg er bekymret for, og de kommer vist ikke fra dåserne, men er i alt fed fisk. Jeg har dog hørt at man ikke skal være bekymret for det, men jeg har alligevel kun givet hende tun-vådfoderet et par gange om ugen. Nu er det så bare, som jeg skrev, at hun kun vil have tun, og jeg er lidt usikker på om det er godt for hende at få hver dag. Hun spiser max 50 g pr dag.

    Anja, nej jeg har ikke prøvet Cosma Natures tun, kun kylling til killinger, som hun kun ville spise første gang det blev serveret. Jeg synes ellers det så lækkert ud smiley Sådan har det iøvrigt været med meget af det forskellige vådfoder hun er blevet præsenteret for ... når nyhedens interesse er væk, så spiser hun det ikke. Hvis jeg når frem til, at jeg ikke behøver at være bekymret for at give hende tun hver dag, så vil jeg helt sikkert prøve Cosma Natures nu hvor du anbefaler den. Tak for det.




  • #5   16. okt 2018 velbekomme
    mine elsker det. har faktisk nogen som får det både morgen og aften.
    men kender godt det med kræsne katte. har Kida som kun (altså når vi ser det) spiser mac´s med ren kylling. tørkosten skal være exigent fra rc


  • #6   16. okt 2018 Så fik jeg også svar på et spørgsmål der har kørt lidt rundt i hovedet på mig. Jeg giver dagligt Porta 21 med tun - og iblander vand.
    Lucas er kommet ind i en dårlig periode og nu er stort set alle muligheder udtømte for fuldfoder (vådfoder) så i dag har jeg "plyndret" et supermarked for æsker. Poesi med havfisk er blacklistet - SUK!!


  • #7   17. okt 2018 Hvis jeres katte er meget kræsne er det muligt at prøve med “toppings” f.eks gærflager (inaktivt) dem kan man købe hos Matas. De smager super godt (meget brugt i vegetarmad) og jeg har endnu ikke mødt en kat der ikke har overfaldet og slikket løs på maden når man dryssede noget af det ovenpå smiley

    Ellers er et stort problem at foderet som f.eks Applaws her ikke er et fuldfoder.
    Til en killing tror jeg slet ikke det er særlig godt da der jo mangler meget vigtige vitaminer/mineraler som især skal bruges i den alder.
    Ellers kan jeg helt klart anbefale Thrive Complete som er en fuldfoder variant af den type som Applaws og Cosma er smiley


  • #8   17. okt 2018 Tak for dit input Ida. Jeg har ikke prøvet Thrive Complete, da Tinka jo skal have killingefoder, men vil helt sikkert prøve det, når hun bliver ældre. Du har ret i, at Applaws er tilskudsfoder til voksne katte, men 'kitten'-varianten er fuldfoder. Det har jeg først opdaget for nylig, men det står her:
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_vaadfoder/applaws/275956

    Også tak for dit input Husk Vildkattene. Porta 21 tun-varianterne er kun til voksne katte, de har kun kylling i killingevarianten. Har ikke prøvet den, men kan se, at ZooPlus har enkeltdåser, så sådan en må med i kurven næste gang, der er bestilling.


  • #9   17. okt 2018 Mine to katte får også applaws. For at imødegå det at det ikke er et fuldfolder blandet jeg det med lidt tørkost, som de ellers står fremme hele tiden.

  • #10   17. okt 2018 Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at hun skal have killingefoder?
    Applaws killing har ikke tilsat noget Extra vitaminer og taurin så det er i bund og grund ikke egnet til killinger mere end et hver andet af denne type produkter (selv dem der ikke er til killinger, det er fuldstændigt d et samme).
    Der er ikke noget forskel på de to produkter andet end at Thrive er fyldt med essentielle vitaminer og Extra taurin som en killing har EXTRA meget brug for.

    Mine har aldrig fået killinge kost, selv ikke hjemme hos deres opdrætter, da det er meget vigtige at killinger får våd/tørkost med en højt andel rigtigt kød og en høj fedtprocent.

    Jeg ville gå så langt og sige at det er en ren markedsføringfidus at sælge produktet til killinger.


  • Keld J
    Keld J Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #11   17. okt 2018 Mht. tun som mad, gælder følgende både for mennesker og dyr, at tun, der ligger højt i fødekæden, har et stort indhold af tungmetaller (især kviksølv) pga. forurening af verdenshavene. Så mennesker anbefales at spise tun højst en gang om uden. Dette mener jeg så også må gælde vore katte. Så jeg ville ikke lade min kat leve af udelukkende foder, der indeholder tun.
    hilsen Keld


  • #12   17. okt 2018 Dejligt med respons igen smiley

    Ida, grunden til at jeg går efter killingefoder er netop for at få den højere fedtprocent, som du skriver om og fordi det ofte er mere findelt. Tinka er nemlig ikke kun kræsen på smag, desværre også på konsistens. Jeg har kigget nærmere på Thrive Complete og kan se, hvad du mener i forhold til Applaws, protein og fedtpct er stor set identisk, så det vil jeg prøve.

    Anja, fordi du anbefalede Cosma Nature Tun, så har jeg fået øje på killinge-varianten med tun og kylling, altså blandet i samme dåse smiley og med dejlig høj fedtpct., så det er på indkøbslisten. Tak smiley

    Kjeld, du nævner lige præcis den problemstilling, som jeg er bekymret for ved at give tun. Dejligt at du forstår min bekymring. Tinka vil dog aldrig komme til at leve udelukkende af tun. Hun spiser max 50 g om dagen, resten er tørfoder, som er frit tilgængeligt hele døgnet, og det spiser hun rigtig godt af.
    Det du skriver om, at du mener der gælder det samme for katte som for mennesker med kun at få tun 1 X ugentligt, det har jeg også hele tiden fodret efter, men nu hvor hun kun vil spise tun-vådfoder så husker jeg at have læst et sted, at 1x ugentlig reglen ikke gælder for katte pga. de lever meget kortere tid end mennesker. Jeg har ingen kilde (eller yderligere forklaring).

    Jeg håbede med mit spørgsmål her i forum, at I ville dele jeres viden med mig, og det har I gjort i alle jeres svar... og jeg er blevet klogere.

    Tak skal I ha’, jer der har brugt jeres tid på at skrive her smiley


Kommentér på:
Tun i vådfoder - er det usundt?

Annonce