{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.099 visninger | Oprettet:

Vild kat {{forumTopicSubject}}

Hej er ny på det her forum og aner ikke en snus om katte. Der kom en kat (norsk skovkat) til mit kolonihavehus i 05 og den var meget mager og sulten. Den har boet i drivhuset siden, fordi jeg fodrer den godt. Katten var meget skræmt og det tog lang tid bare at få lov til at røre den. Løfte den, ordne dens pels, kan vi ikke få lov til af katten og stoppe den i en transportkasse og køre til dyrlæge, glem det.

Nu er mit spørgsmål, min vildkat hoster og jeg tænkte på om jeg kan liste binyrebarkhormon i maden og hvor kan jeg købe det? gode råd modtages

Vil lige nævne, at jeg har bygget et kattehus (står i drivhuset) og har lavet varme i gulvet. Det nyder katten meget om vinteren.
Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vild kat
  • #1   18. okt 2018 Kan du ikke lokke den i en fælde? Dem kan du låne hos Kattens Værn. Det lyder som en dårlig ide bare at putte binyrebarkhormon i katten - man må aldrig give dyr menneskemedicin. smiley

  • #2   18. okt 2018 Hvis den skranter skal den til dyrlæge. Det er ikke en fed oplevelse men lån et fangebur og så kan de evt bedøve katten og undersøge den.

  • #3   18. okt 2018 Sanne: binybarkhormon er et af de mest anvendte remedier hos dyrlæger.

  • #4   18. okt 2018 Ja, katten skal til dyrlæge, det kan være alt muligt lige fra lungebetændelse til orm.
    Jeg har en idé som ikke kræver en hård indfangning, men en snak med dyrlægen og så mod til at holde den inde en times tid godt og vel.

    Jeg havde sidste år en meget syg vildkat som skulle indfanges og jeg kunne kun røre den, ikke håndtere den som du siger.
    Jeg ringede og vi aftalte at den skulle have en sovepille - Plegicil, noget som katten bare skal sove ud - ikke noget der hæmmer vejrtrækningen.

    Vi aftalte en tid og den blev lokket ind, fik pillen og så skulle den blive inde indtil pillen virkede - 1 time.

    Herefter kunne jeg løfte en sovende kat ind i transportburet og den stressede hverken her eller hos dyrlægen - den kom desværre ikke med hjem igen, men hellere det, end en vildkat der skulle ligge og dø i en hæk.


    DU MÅ IKKE SELV EKSPERIMENTERE MED BINYREBARKHORMON EL. ANDEN HUMAN MEDICIN!


  • #5   18. okt 2018 Sandra:
    Det er korrekt, men det er andre styrker og mærker end det til mennesker.
    Desuden er det fuld af bivirkninger.


  • #6   18. okt 2018 Tak for svar og jeg har tænkt på sovemedicin; men hvor skaffer man det? Ville egentlig godt have et lille lager af sovemedicin til katten, så kunne jeg måske få lov til at rede den flotte pels på katten og berolige katten nytårsaften.
    Hvis sovemedicin ikke kan købes over nettet, må jeg kontakte en dyrlæge og få en pille af ham, men har ikke lyst til store regninger, da katten er dyr i daglig drift. Katten vil kun spise Whiskas Ragout eller kødraster fra vores bord.


  • #7   18. okt 2018 snak med dyrlægen

    de plejer at være rimelig når det drejer sig om vildkatte

    ved du om den er neu?


  • #8   18. okt 2018 smiley komisk du siger katten er dyr i drift, det koster at have dyr, og mader da det mindste, dyrlægeregninger kommer der også altid.
    Nej du kan ikke få sovemedicin, uden at kontakte dyrlægen, og selv der vil de kun udlevere den slags i særlige tilfælde, og ikke som en lagervarer du kan bruge.
    Men når det er sagt, så få fat i en nu, og få gjort alt du har brug for hos dyrlægen på en gang, få den helbredstjekket med blodprøver, få tænder tjekket, få den neutraliseret og mærket + vaccineret og få ordnet pelsen, er den knudret så varmer den ikkemeget i vinter, men et løveklip er vist for meget at gøre nu, hvor kulden kommer.
    Husk at det kan betale sig, at få alt gjort på en gang, både fordi det koster mindre, at lægge i narkose en gang end hvis det skal ske over flere gange, og din kat vil også sætte pris på, ikke at skulle til dyrlæge for tit, ja for det er din kat nu, og har været din kat i de år du har fodret den og den har boet i dit drivhus.


  • #9   18. okt 2018 Enig med Jette, katten er din da din har fodret den smiley det betyder at du ifølge loven har pligt til at tage den til dyrlægen hvis den f.eks er kommet til skade
    Det sagt så er det gratis at spørge dyrlægen over telefonen og få pris etc. at vide smiley
    Hoste kan komme af et væld af ubehagelige ting smiley det er bedst ikke at vente for længe


  • #10   18. okt 2018 hvis den ikke er neu
    kan du jo evt få den genudsat - hvis du bor i den rigtige kommune.

    tænker lidt at det ville være smart hvis den ikke er neu at du får det gjort samtidigt med at man lige får ordnet pelsen


  • #12   18. okt 2018 Det der er en blandingskat og har intet med Norsk Skovkat at gøre. Den har garanteret en ejer, men lang tid på egen pote gør alle katte vilde.

  • #13   18. okt 2018 Susanne, hvordan kan du konstatere det? Det er et uskarpt billede med lang afstand til katten

  • #14   18. okt 2018 det er jo en del år siden den kom til TS - 13 år..
    så tænker lidt at folk nok har afskrevet den hvis den nogensinde har haft en ejer

    ts er i mine øjne kattens nuværende ejer.


  • #15   18. okt 2018 fandt faktisk lige noget du bør tjekke
    https://www.tvsyd.dk/artikel/danmarks-foerste-gratis-dyreklinik-paa-hjul


  • #16   18. okt 2018 jeg har tænkt på sovemedicin; men hvor skaffer man det? Ville egentlig godt have et lille lager af sovemedicin til katten


    Ja hvor skaffer man det? Hos dyrlægen og det er ikke noget man har liggende på lager og den skal ikke sløves nytårsaften - det er en kat der har været vant til at klare sig ude.

    har ikke lyst til store regninger, da katten er dyr i daglig drift. Katten vil kun spise Whiskas Ragout eller kødraster fra vores bord.

    Dyr i daglig drift når den kun får Whiskas og rester fra aftensmaden - nej ved du mu hvad! Sorry men det provokerer mig, der har en terrassekat med FORL der ikke spiser hvad som helst - helst det dyreste Virbac hos dyrlægen - og ja den kostede selvf. også en neutralisering, vaccinationer, test for FIV/FeLV og så lige en loppekur i ny og næ (det ved jeg så godt at du ikke kan give den når den ikke kan håndteres.)


    Hvis du får den beroliget og bragt til dyrlægen, så kan du ligeså godt få den neutraliseret og testet for FIV/FeLV med det samme. Den kan evt. få en ekstra overnatning så den er frisk og veloplagt når den skal hjem i vante omgivelser. Snak med dyrlægen og spørg om du kan få lov til at betale i rater smiley


    Du har ikke stor lyst til dyre regninger? Hvad er dyrt????? Det koster at have dyr - og det har du selvom den bor ude smiley






  • #17   18. okt 2018 Karina, ganske simpelt. Hovedform, knæk på næsen osv. Det er ikke i nærheden af en NFO. De har nemlig helt specielle kendetegn. smiley


    Når det så er sagt, man selvmedicinerer ALDRIG sine dyr, med mindre man er uddannet dyrlæge !!! Al medicin foregår via dyrlægen.


  • #18   18. okt 2018 Whiskas er iøvrigt noget af det dårligste bras man kan fylde på sin kat.

    Vi bruger i omegn af 2200-2500 kroner på kattene hver måned. smiley


  • #19   19. okt 2018 Susanne:
    Whiskas er jo bedre end ingenting og det tyder jo på, at den har en FAST fodervært smiley


  • #20   19. okt 2018 Whiskas er lidt ligesom ingenting og fyldt med sukker i de fleste af produkterne.

    Jeg har været uhyggelig tæt på at miste to katte pga. Whiskas.


  • #21   19. okt 2018 kattene i laden får billig tørkost og vådfoder fra supermarkedet de er 8 og 12 åro g trives fint, supplerer med mus og andet jagtbytte

  • #22   19. okt 2018 Mine fik Whiskas tør- og vådfoder suppleret med mus, fugle og andet godt. Det gik "fint", indtil de var hhv. 4 og 8 år gamle. Så fik den yngste diarré, og den ældste fulgte hurtigt efter.

    4 behandlinger (forskellige) senere opgav dyrlægen og mente, at der kun var en vej tilbage - aflivning.

    Var jeg ikke tilfældigvis kommet ned til Avifauna, og var jeg ikke tilfældigvis kommet til at tale med en tidligere katteopdrætter, så havde mine katte været døde.

    I stedet skiftede vi foder og holdt os udelukkende til tørfoder i 3 måneder.

    Vupti to raske katte.

    Aldrig mere Whiskas. Sådan noget skrammel burde forbydes.


  • #23   19. okt 2018 Ja Anja, den er neutraliseret. Skulde lige finde ud af hvad neu betød. Min hun kat æder tit 5 poser Whiskas og 7 når det er koldt, på et døgn og katten har ikke et gram fedt på sig.
    Har prøvet meget forskelligt foder; men det var katten der valgte Whiskas ragout, ikke mig.


  • #24   19. okt 2018 tænker at du nok ikke får den til at spise andet
    godt råd: prøv at se på zooplus.de
    her kan du spare en del


  • #25   20. okt 2018 Jah hvis den kun får tilbudt supermarkedsfoder, så er det ene lige så dårligt som det andet. smiley

  • L. R
    L. R Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 16
    #26   24. okt 2018 Whiskas er fastfood til katte.
    Børn vælger også McDonald frem for broccoli hvis de får valget.
    Katten bør klart tjekkes af en dyrlæge, den har sikkert også orm efter alle de år som udekat, det kan vist ikke undgås


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #27   24. okt 2018 Jeg håber, Du hurtigt ringer til en god dyrlæge og får missen lagt til at sove, så den kan blive undersøgt ordentligt og få den rigtige behandling.

    I fortjener at få mange flere gode år smiley

    Hvor ER det godt, Du har givet katten et godt sted at bo!

    Der er sikkert en eller flere grunde til at katten er så tynd. Det skal Du bede dyrlægen finde ud af samtidig med de undersøgelser, der er foreslået herover.

    De allerbedste hilsener


  • lone K
    lone K Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Svar: 14
    #28   25. okt 2018 Jeg har selv engang fanget en vild kat ved at kaste en gammel dug hen over den. Derefter kunne jeg hurtigt samle dugen om katten og putte den i transportkassen til dyrlægen.
    Måske er det muligt.
    Bedst at undgå unødig medicin, synes jeg. Og nok vigtigt at have døren lukket imens, hvis det ikke lykkes.
    Held og lykke med at få den stakkels kat til dyrlægen.


  • #29   25. okt 2018 Hej igen Snakkede med en dyrlæge ude på landet og hentede transportkasse + sovemedicin. Katten gad ikke at æde maden med sovemedicin; men jeg fik nådisk lov til at løfte og putte den ind i transportkassen. Anede ikke vi var så gode venner, katten og jeg.
    Dyrlægen prøvede at få katten ud af kassen; men den gik ikke, da han ikke kunne komme i nærheden af den.
    Fik katten til at æde med et eller andet i og den gik ud som et lys. gik en tur på ca.en times tid og kom tilbage til en sløv kat, der lå i kassen.
    Katten havde allergi og tror den har fået en sprøjte af dyrlægen. fik antibiotika med hjem og regningen kommer med posten.
    Dyrlægen sagde, at det var længe siden, han havde set så flot en trimmet, vild gammel hunkat, der ikke havde været ved dyrlægen siden den blev neutraliseret.


  • L. R
    L. R Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 16
    #30   25. okt 2018 Det er godt af høre, fik du ikke ormekur til hende?
    Det synes jeg ellers lige du skal spørge efter.


  • #31   25. okt 2018 Dyrlægen sagde, at det eneste den fejlede, var allergi og han sagde at man altid kan ofre flere penge på katten; men kattens alder og dens helbredstilstand, syntes han det hele var fint og jeg havde gjort det godt nok.
    Har forøvrigt set kattens afføring og den ser fin - fast ud og den har ingen besvær med at skide i min køkkenhave, hvad jeg bliver fløjtende arrig over.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #32   26. okt 2018 Dejligt at høre!

    Så håber jeg / regner jeg med, at Din dejlige kat hører efter, hvad dyrlægen sagde smiley


  • #33   26. okt 2018 Sandra: Ja - men det skal ikke være noget, man har liggende i skabet til sig selv - det skal udskrives fra en dyrlæge. smiley

  • #34   26. okt 2018 godt at hører smiley

    sjov nogle gange er man bare åbenbart bedre venner med kattene end man lige regner med. bare man så også er gode venner bagefter


  • L. R
    L. R Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 16
    #35   26. okt 2018 Jeg synes det lyder underligt hvis hun ikke har fået ormekur, for det første koster det ikke ret meget, for det andet kan det ikke altid ses med det blotte øje at katten har orm.
    Det vil dårligt kunne undgåes at en udekat der spiser mus, fugle etc får orm, og efter så mange år, synes jeg den dyrlæge bør stikke dig en ormekur.

    Desuden er op til 15% af alle udekatte smittet med lungeorm
    https://us5.campaign-archive.com/?u=e461c00663719455b3420126e&id=d98cbe9dff&fbclid=IwAR3-u2ZpoSwhIAOHPkGbG5nNiNs9uA4a1NFs8OZaaaqlVsJgjD9YOsytZqs


Kommentér på:
Vild kat

Annonce