859 visninger
|
Oprettet:
Hvad kan man vente sig? Hund/Kat {{forumTopicSubject}}
Hej - jeg er helt ny :o)
Jeg har et spørgsmål til det med at få kat.
En hunde hvalp kan lave de mest vanvittige numre den første tid... grave huller i vægge, spise måtter, gnave i alt muligt osv osv...
Men hvad med en killing? Hvad kan sådan en lave af ulykker den første tid alene?
Og hvor længe ville I sætte af til at gå hjemme med en ny killing?
KH Malene
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Killinger skal være 12 uger inden de kommer hjemmefra deres mor vil jeg lige sige.
Til den tid er de renlige, men man kunne måske godt risikere et lille uheld ved siden af bakken (oplevede mine killinger sætte sig i bakken og så med rumpen udover, så smart, hehe, men der var de yngre end 12 uger).
Ledninger skal man især passe på! De kan være meget interessant legetøj. Da mine killinger var små havde jeg de fleste steder dækket med tæppe/håndklæde til de var gamle nok til at forstå hvad nej betod og huske det 5 min efter :o)
Kradsen/hvæsen kløer i møblerne. Det er vigtigt at have et kradsetræ fra starten så katten har et passende sted at stille dette naturlige behov :o)
Hmm.. Leg med ting der måske ikke helt skal leges med..
jeg oplevede da mine var lige omkring 12 uger at den ene af drengene (2 dage inden han kom hjemmefra, suk) fik kradset TOTALT hul i tapetet, men det var i det hjørne kradsetræet stod, så han har nok forvekslet tapet med træ og gået lidt amok under leg. Oplevede det ikke med nogen af de andre..
Ved ikke om der er flere ting, ellers må folk jo endelig supplere..
En uges tid ville jeg nok bruge? Evt. en forlænget weekend.
Dog vil jeg til enhver en tid anbefale dig at få To katte. De vil få meget stor glæde af hinanden, samt kræve mindre af dig. Har man været på arbejde om dagen, kan man næsten ikke tilade sig at gå fra en enekat om afntenen, da den sådan har kedet alene hjemme :o)
sep 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
Jeg har haft kat da jeg var barn, men efter jeg flyttede hjemmefra har der kun været hunde i mit liv. Mine 2 sidste hunde døde af sygdom og jeg har ikke lyst til at købe hund igen (jo måske om mange år)
Jeg savner et kæledyr som bare fa..... og tænker at en kat passer fint til mig og min søn.
Jeg ville nok bare have svært ved at holde den inde, da døren tit står åben, men jeg bor ud til marker og sportsplads og der er langt til en farlig vej... tænker at den kunne komme ud og lege når jeg kom hjem fra job eller omvendt - ind når jeg kommer hjem....
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Min kat har endda ødelagt min kæreste arbejdstøj.. heldigvis har han flere sæt, for som buschauffør er det ikke så pænt med itu revet bukser og bluse..
Plus nogel katte kan finde på at tisse i seng, sofa, stol, hvad de nu vil sove på..
og hvis den ikke er kattebakke vant, tja så ligger der sikkert også "gaver" rundt omkring når du kommer hjem *g*
Når de så bliver kønsmodne kan de finde på at mjiave meget.. nogle hunkatte mjiaver også ekstremt meget når de er i brunst
jun 2006
Men skal det være indekat vil jeg ISÆR anbefale to :o) Og har man først en og bakke, og ansvar osv, fylder to faktisk ikke mere end en. På en måde mindre :o) (Havde selv én da jeg flyttede i lejlighed, er SÅ glad for at have to nu, gør livet meget nemmere) :o)
Og ja, en kat er tit et nemmere kæledyr end en hund, især hvis man ikke er en hel stor familie til at være hjemme ved det :o)
jun 2006
Ratster - haha, men det var da godt nok nogle vilde og uopdragne katte I har som de ødelægger al ting. .Er glad for mine ikke er sådan..
maj 2007
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
Luk toiletbrættet ned så den ikke hopper der op
jan 2007
jun 2006
sep 2007
Har også hørt om at indekatte ikke går så langt væk hvis de får lov at komme lidt ud, er det helt forkert?
Jeg ved "ski" ikke lige med to... det må tiden vise :o)
Raster - årh årh....... nu skræmmer du mig helt hihi :o)
sep 2007
(det kan vel også være farligt for en lille killing at falde derned)
maj 2007
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Jeg kan se, at du skriver, at du evt. overvejer en skovkat. Kan så fortælle (har selv 3), at de er meget aktive, men også meget nysgerrige. Vores kan åbne skabe, pille risten af i bruseren og anser ikke rigtig noget for at være en forhindring. Vi har også haft en tapetkradser (Elo) og nu er Faruq
Men ih, hvor er de skønne og smukke og gode til at underholde hinanden, vil bestemt også anbefale 2 stk.
maj 2007
sep 2007
En sele var jo også en mulighed...
Iih, jeg går bare og venter på at den rigtige race til den rigtige pris kommer... :o)
jun 2006
Og til sommer kunne måske en net dør være sagen? Så risikerer du heller ikke at din søn vandrer ud (nu ved jeg ikke hvor gammel han er, men han lyder ikke ligefrem til at være en teenager :o)
jan 2007
Malene: Hvis det ender med den skal ud, så bare lige vær opmærksom på at de jo godt kan få smag for det og vil ud hele tiden...
sep 2007
Er også vild med ragdoll og Birma....
jun 2006
jan 2007
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
sep 2007
OG han ville blive helt vild i varmen :o)
Vi tager på camping om sommeren og ville meget gerne at min kommende kat kunne komme med i sele og snor - så den ikke skulle på pension!
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Husk du ikke kan regne med oprindelsen, hvis katten ikke har stamtavle, hvis du vælger en racekat.
jun 2006
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 4 Svar: 320
Når man som du bor ud til åbne marker (jeg forstår ikke helt Eva's kommentar om fladmaste katte?) vil jeg personligt mene, du sagtens ville kunne have fritgående og kattene kan uden problemer lære, at når mor går, skal vi ind (senest). Bare fordi de har adgang til at komme ud, betyder det ikke nødvendigvis, at kattene får et helt vildt behov for at være ude 24/7. Den af mine, der er ude længst tid af gangen, har præsteret at være "væk" i ca. 4 timer som det højeste og det var i de første dage af sammenføringen med den lille, så der var mere trods over det end så meget andet.......
Vælg, hvad du har det bedst med - hvis du føler, du vil være nervøs for kattene, når de er ude, så indret dig derefter med enten 100% inde, kattegård eller indhegnet have. Hvis du på den anden side mener, at du kan give kattene muligheden for at løbe frit i et sikkert område, når du er hjemme - så gør det
sep 2007
Men man kan vel forme den som man selv ønsker den mht kæleri?!
Mht stamtavle har I nok ret hvad angår dyrlægeregninger i den sidste ende (egentlig burde jeg have lært det med 2 hunde, døde af sygdom der kunne være mere eller mindre undgået med stamtavle)
Jeg synes bare det er vildt mange penge 3000-4500 kr at have rendende rundt undenfor uden snor - Jeg tror jeg er bange for at nogen stjæler den.... hvis de ser det er en racekat...
jun 2006
Men min kommentar gik så på at RIGTIG mange udekatte bliver kørt ned i DK hver dag..
Lena - Jeg har selv to blandinger, som jeg jo elsker meget højt. .jeg har bare med årene fundet ud af at jeg godt kunne tænke mig at udstille f.eks., det kan jeg så ikke :o)
Malene - Og nu læste jeg så forkert hvor du boede.. Hvis du bor med have er en løbegård jo ideelt, også for din søn.. Men det er da fedt han er så god til det med dyr, så vil han jo sikkert også have stor glæde af dem med et kæledyr..
Og ja, langt de fleste opdrættere Tjekker nemlig deres katte for f.eks. arvelige sygdomme :o)
jun 2006
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Njarh... både og. Hvis du får en klling, der er dårligt præget på mennesker, bliver der næppe den store kælekat ud af den. Og så er der også temperamentsforskelle.
Da du (vistnok) kun vil have én kat og du gerne vil sikre dig en kælen en af slagsen, så synes jeg du bør anskaffe en voksen kat, der er vant til og trives med at være enekat. Og vælger du at holde den som indekat, så anskaf en indevant kat. Der er MASSER af søde, dejlige voksne katte, der søger nyt hjem både på internater og på fx www.vildkat.dk. Jeg ved ikke hvor gammel din søn er, så hvis du får en voksen kat, er det naturligvis bedst hvis du får en kat, der er vant til børn på cirka hans alder.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
sep 2007
Ja det er jo nok rigtigt nok, men jeg vil helst ha en fra killing, så jeg selv kan opdrage på den... Jeg skal nok være opmærksom på stedet den kommer fra... :o)
Hvad kan man vente sig? Hund/Kat