{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.516 visninger | Oprettet:

Bule/knude {{forumTopicSubject}}

Jeg har for nogle dage siden opdaget at vores kat på 12 år har en bule/knude på venstre side/ryggen. Den er blød. Sådan lidt som som den er fyldt med væske. Den kan flyttes rundt og kan løftes op sammen med huden. Dog kan huden over den også tages fat i uden den følger med. Katten er som han plejer og virker ikke til at have ondt. Alligevel er jeg jo meget bekymret for hvad det kan være?


Kommentarer på:  Bule/knude
  • #1   26. dec 2018 ærlig talt ville jeg nok lige få ham tjekket
    han er jo en ældre kat. så det kan være "ingenting" og det som er værre
    bedre at få det tjekket


  • #2   26. dec 2018 Elvis har også en knude på ryggen - han er 9½.
    Da dyrlægen kan flytte med den, mener han ikke at den er ondartet, men den må ikke springe eller komme sår på den.
    Det kan være det samme med din.
    Min søsters afdøde kat havde en knude i 6 år - hun døde i en alder af 18 år smiley

    Men om det er det samme med din, tør jeg ikke sige og jeg synes at du skal få det tjekket hos dyrlægen.


  • #3   26. dec 2018 jeg havde en 4 års som først fik modermærkekræft. året efter fik hun så lymfekræft. hun blev aflivet som7 år
    så jeg er måske lidt mere nervøs end de fleste


  • #4   26. dec 2018 Han er panisk angst for at komme til dyrlæge og da det er mine forældre der har ansvaret for ham er det er dem der bestemmer og derfor er dyrlæge udelukket desværre. Jeg er som den eneste bekymret. De slår det hen med at det bare er en fedtknude eller stik/bid fra insekt men tænker ikke der er nogle insekter nu og jeg har læst at man ikke bare skal slå det hen med en fedtknude. Knuden skifter form alt efter hvordan katten sidder/ligger/står. jeg ved ikke om det har noget at sige.

  • #5   26. dec 2018 du kan jo prøve at snakke med en dyrlæge i første omgang. Og så tag den der fra

  • #6   27. dec 2018 Husk vildkattene: hvorfor må den ikke springe? Er det så ikke en byld?

    Kan det være en byld vores kat har?


  • #7   27. dec 2018 Der må ikke komme sår eller vokse opad i en "spids" for så er den ondartet.
    Om det er en byld eller knude (ofte talg/fedt) kan kun en dyrlæge afgøre.

    Jeg synes at du skal vise dine forældre denne tråd og derfor vise dem, at det altså skal vurderes af en dyrlæge. Kan det klares i alm. konsultation, så er det jo "billigt".
    Elvis' knude skifter også form, men den sidder også lige oven på rygraden, så det er jo lidt forskelligt hvordan den føles smiley


  • #8   27. dec 2018 Her er Elvis' historie:
    https://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/278942-en_bule_paa_ryggen

    Måske kan det hjælpe dig lidt.
    Jeg skal lige sige, at han har haft en akut infektion i maven, juleaftensdag var han lige ved at ryge afsted til den vagthavende, for der var han apatisk.
    Nu er maven normal igen og han er frisk og frejdig og beder selv om mad.
    Han spiser ikke de samme mængder, men det kan vist godt vente til mine feriedage i februar - med mindre at han bliver akut syg altså...



  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #9   2. jan 2019 Det kunne godt lyde som en fedtknude. Hvis den hverken er øm eller varm eller vokser, kan Du tage det roligt, indtil Du kan få katten undersøgt af en dyrlæge - som måske kommer hjem til katten. - Det er lidt dyrere, men katten bliver mindre stresset - giv helst katten mad i en åben transportkasse og væn katten til at transportkassen efter f.eks. en uges tid bliver lukket i kort tid, mens katten spiser - sørg i starte for at åbne kassen INDEN katten har spist færdig. Langsomt gøres tiden med lukket kasse længere og længere. Når dyrlægen skal komme skal katten være rolig i den lukkede transportkasse, indtil dyrlægen er klar til at undersøge og behandle katten smiley

    Hvis det ER en byld, og den ikke bliver behandlet, er der risiko for at infektionen føres rundt med blodet og resulterer i vandrebylder, der er bylder, der vokser frem forskellige steder på katten med ujævne mellemrum.

    Dyrlægen kan behandle bylder, så smitten fjernes og dermed heller ikke smitter andre, hverken mennesker eller dyr.

    De allerbedste hilsener og god bedring med katten


  • #10   2. jan 2019 hvordan går det?

  • #12   3. jan 2019 Mange tak for jeres svar. Han er stadig glad og frisk. Bulen er der stadig og tror ikke den er hverken vokset eller skrumpet. Mine forældre har forsikret mig om at det ikke er noget farligt og katten selv har også kradset mig og set på mig som om han vil sige "nu stopper du! jeg er okay!"

    Nu er ferien slut jeg skal hjem til ham i morgen. så må vi se om der er noget ændret. Jeg er stadig lige bekymret smiley


Kommentér på:
Bule/knude

Annonce