{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.580 visninger | Oprettet:

Pia J
Pia J
Tilmeldt:
9. jan 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Kat tisser i sengen/dynen {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg håber at der er en kattesagkyndig herinde som kan hjælpe mig.
Vi har haft kat i rigtig mange år, dog uden at have haft problemer med urenlighed. (har kun haft hunkatte)
Vi har for 15 dage siden hentet en han killing - Sofus - på 6 mdr. Han blev kastreret og chippet for 7 dage siden.
Skal lige nævne at det er min søn på 15, som manglede en ny "putte"-kat, efter hans missedame valgte at gå hjemmefra og ikke kom tilbage.
Et par dage inden tid hos dyrlægen satte han sig og tissede i min søns dyne. Tænkte at det var fordi han ikke var kastreret og at problemet ville løse sig hurtigt.
Men noget tyder på, at han ikke bare stopper igen.
Vi har nu igangsat Stop tisseriet projektet.
Vi har lagt voksdug på sengen.
Jeg har i dag købt en Feliway til stikkontakt.
Han bruger sin kattebakke, som bliver renset 2 gange om dagen og renset helt i bund hver 2. dag, hvor den vaskes med rodalon.
Sofus' comfort zone er på sønnens værelse, (der boede han fra start), men vi kan ikke lade ham være der for der går kun sekunder efter dugen er fjernet, så ligger der en sø.
Her til aften har han så også efterladt en sø, udenpå dugen.
Han er vant til både at være ude og inde, men vi har valgt at holde ham inde, indtil uge 7, så han ved, hvor han hører til.
Nu vil jeg bare gerne have stoppet det tisseri, for jeg magter ikke at vaske dyne flere gange om dagen.
Jeg har købt ny seng til min søn, men vil ikke have den ødelagt, så jeg håber at nogen kan hjælpe mig.
Han har entre og badeværelse lige nu, hvor han kan færdes. Der er adgang til kattebakke, frisk vand, mad, legetøj, kradsebræt og sovetæppe.
Hvad kan jeg mere gøre ?
Vi vil så gerne have Sofus på rette kurs, for alternativt må vi aflive ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat tisser i sengen/dynen
  • #1   9. jan 2019 Der går op til 5 uger efter kasteration, før hormonerne er væk.
    Desuden er der en fare for, at det er blevet en dårlig vane.

    Lugter dynerne bare det mindste af katteurin (for katten), bliver den ved.

    Og sidst men ikke mindst vil jeg spørge, om kattens urin er undersøgt?


  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #2   9. jan 2019 Kattens urin er ikke undersøgt. Men han har ikke tendens til at rende på bakken i tide og utide. Han var hos dyrlægen i 7 timer og jeg tænker at de havde bemærket det, hvis der var noget.
    Men han bruger bakken til begge dele....så jeg tænker ikke at der er nogen urinvejsinfektion.
    Og ja, der er sandsynligvis spor i sengen (derfor har jeg også købt en ny til sønnen) der ligger nemlig en tyk skånemadras som jeg har sprøjtet rodalon, skuret med svamp og tørret med håndklæde, da den er for stor til at komme i vaskemaskinen. Dynen er vasket på 60 gr, hver gang.


  • #3   9. jan 2019 Dyrlægen har ikke røntgenblik, så nej dyrlægen kan ikke se, om der er noget med blæren ved at kigge på katten. Det er også kun mennesker.

  • #4   9. jan 2019 Rodalon må iøvrigt kun bruges på ting, der kan skylles af i rent vand bagefter, da det er ætsende. Derfor kommer Rodalon heller ikke ind i mit hus. OG ulempen ved Rodalon er, at det IKKE tager lugten af katteurin.

  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #5   9. jan 2019 Det er vi enige i....
    jeg kunne dog tydeligt lugte forskel på kattebakken, da han var kastreret. Urinen havde mistet sin meget stærke lugt.


  • #6   9. jan 2019 Hvor står kattebakken? Hvor mange kattebakker har du. Prøv at sæt en kattebakke i soveværelset.

  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #7   9. jan 2019 Det er forsøgt, men gav ingen effekt.
    Han har en bakke, og skal ikke dele med andre. Gruset er det samme, som han kom fra og den renses 2 gange dagligt og helt i bund med afvaskning hver 2. dag.
    Den står uforstyrret.


  • #8   9. jan 2019 Hvor står bakken? Står den sammen med hans foder og vandskål?


  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #9   9. jan 2019 Nej, det står ikke samme sted. Det står i hvert rum

  • #10   9. jan 2019 Har en af dine gamle katte haft et uheld på dyne/seng? Er der langt fra soveværelset og kattebakken?

  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #11   10. jan 2019 Der er en entre som skiller værelse og bakke. Og bor i alm parcel

  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #13   10. jan 2019 Umiddelbart var han renlig. Det var han også de første dage. Han var dog meget forsigtig og sikkert også bange. Han gemte sig under sengen og der skulle mange godbidder til, før han kom frem. Han gemmer sig stadig under sofaen i stuen, hvis der kommer en lyd han ikke er fortrolig med. Så jeg tænker jo også at han kan være lidt stresset ovenpå alle de nye indtryk.
    Han er meget kælen og spinder straks man kæler ham. Han smider sig på ryggen og skal have nusset maven smiley
    Men en høj lyd kan få ham til at fare i skjul


  • #14   10. jan 2019 jeg tænker at han har stress. dels fordi det hele er nyt og der er sket mange ting i hans korte liv

    prøv at kontakt jeres dyrlæge.
    umiddelbart ville jeg nemlig mene at han skulle på en smertestillende kur i en periode. ja det lyder underligt men det virker super godt på stress. har selv haft en som fik det. han fik nemlige blærebetændelse hver gang der skete for meget. men han blev tjekket og det viste sig at være stress. og her virker smertestillende altså bedst. det forsvandt også ved mig
    men det kan godt være at dyrlægen vil anbefale noget andet i dag. mit er nemlig næsten 10 siden.

    det er jo hårdt når man lige flytter hjemmefra, bliver smidt til dyrlæge og der er så meget nyt i sådan et bette pus liv. nogle katte reagere bare på det mere end andre.

    personligt ville jeg nok starte med lidt dr bach nødhjælp i drikkevandet - bare en dråbe i skålen. det giver nemlig ret hurtigt resultat.


  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #15   10. jan 2019 Jeg tror også det er stress relateret. Jeg har i dag hente noget beroligende hos dyrlægen. Det hedder noget med calm. Både i foder men også som spray der skulle virke med det samme.

  • #16   10. jan 2019 Ja stres, og hormoner, og en alt for ren kattebakke, nøjes med at tage klumperne, og lad være med at vaske med Rodalon, med mindre du kan lugte den og det er slemt, en kattebakke skal i kattens næse lugte af den selv og derved være tryk.
    Hvis bakken er synligt snavset på kanterne, så kan du gøre dem ren, jeg bruger faktisk babyvådservietter til det, og sørg for, at der er så meget grus i bakken, så der ikke sætter sig i bunden af bakken.
    Jeg håber alt bliver godt igen, men jeg ville nu lige få den tjekket ved dyrlægen, så der ikke er noget som kunne løses den vej, det ville jo være ærgerligt, hvis i ventede til det med at tisse, bliver en dårlig vane.


  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #17   10. jan 2019 Tak for rådene. Nu har Sofus fået foder med beroligende overtræk samt beroligende snask i hans posemad.
    Han har til aften været meget aktiv og ikke gemt sig. Kun lige da støvsugeren kom frem. Dog tog jeg ham i sætte sig i vasketøjskurven. Han nåede ikke at gøre noget.... men blev straks henvist til bakken, som i øvrigt lige var gjort pinlig ren.
    Jeg vil prøve kun at tage klumper og trække den lidt med afvaskning.


  • #18   11. jan 2019 det lyder lovende smiley

  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #19   11. jan 2019 Jeg vender tilbage om nogle dage, for at fortælle om det har hjulpet eller ej.
    Men noget er sket. Han har været så fræk i dag at hoppe på køkkenbordet for at lave tag-selv-buffet. Hans tørkost stod nemlig der smiley


  • #20   11. jan 2019 ja det er så ulempen smiley
    jeg har prøvet det samme med dr bach. så blev katten lige lidt for modig smiley

    men bare det hjælper på at han ikke tisser de forkerte steder


  • #21   11. jan 2019 Min kat på 6-7 måneder fik stress betinget blærebetændelse. De eneste symptomer han havde var at han tissede på dynen også selvom han stadig gik normalt på Bakken.


  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #22   12. jan 2019 Sofus går ikke på bakken i tide og utide for at prøve at tisse. Det er det dyrlægen beskriver som tegn på blærebetændelse. Så den er jeg ret sikker på, at jeg kan udelukke. Der er en stor tår i bakken, når han har været der.
    Jeg syntes allerede nu at kunne se bedring i hans adfærd. Han har fået stue og køkken at bevæge sig i nu og har ikke lavet nogen narrestreger nogen steder. Heller ikke i den bløde sofa.
    I dag vil jeg vaske sønnens dyner og puder med eddike for at se, om jeg kan få de sidste spor af tis lugt ud. Har ikke brugt eddike alle de andre gange.
    I morgen får han så adgang til værelset igen. Så må vi se om han består eksamen.


  • #23   12. jan 2019 Hvis han gør det igen ville jeg tag ham til dyrlægen og få det tjekket. Vores viste heller ikke de normale tegn som man beskriver for blærebetændelse. 100% normal adfærd og pludselig kunne han finde på at tisse på dynen selvom han i 2-3 dage i forvejen havde lagt og putte flere timer i samme dyne.

  • #24   12. jan 2019 R10 som fås hos matas er en ret effektiv og god lugtfjerner og er tilmed ikke giftigt. Jeg bruger det selv når hankatte har været forbi min scooter og markere udenfor. Man kan også bruge det i vaskemaskinen, på møbler og stille det i en skål i rum som lugtfjerner .

  • Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #25   15. jan 2019 Indtil videre er der ikke tisset i dyne eller andre uønskede steder. Han har siden torsdag fået calm kat pasta snask i sin mad, kombineret med tørkost med samme middel i. Vi har sat en Feliway i stikkontakten. Alle dyner, puder og sengetøj er vasket i eddike og jeg har sprøjtet Urin off fra dyrlægen på det der ikke kunne komme i vaskemaskinen.
    Han har helt styr på kattebakken som renses for klumper dagligt. Han er møg fræk men samtidig voldsom kælen. Sønnen putter med ham i sengen og ingen tegn på strint eller søer. Han færdes i hele huset og nyder friheden. Dog holder vi ham fortsat inde i et par uger endnu, så han er helt sikker på, hvor han bor.
    Så jeg tror vi er på rette vej.


  • #26   15. jan 2019 God ide, at i venter til det bliver lunt, til foråret før han kommer ud, så spare i jer selv og katten for stres, hvis den ikke er hjemme en nat med frost.

Kommentér på:
Kat tisser i sengen/dynen

Annonce