{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.726 visninger | Oprettet:

Hvilken kat, og hvad skal vi så ? {{forumTopicSubject}}

Mange har efterhånden spurgt om hvilken kat de skulle vælge, og hvad de skulle købe, eller se efter når de skulle have kat så her er et ar gode råd ;o) MEGET LANGT INDLÆG... SORRY

For at finde ud hvilken kat der passer til dig, er det vigtigt at søge informationer om de forskellige typer katte - deres behov og adfærd. Bl.a. skal du tænke over:
Kattens temperament - den skal jo også passe til dit temperament.
Dine boligforhold - skal det være en inde- eller udekat.
Om du ønsker en huskat eller en racekat
At have kat kræver, at du har tid hver dag, både til at aktivere katten og til den daglige pleje (fx til skift af kattebakke.

Huskat
Huskatten er den kat, der er flest af i Danmark og betegnes "Europæisk Korthår". De fleste huskatte er korthårede og kræver derfor ikke daglig gennembørstning af pelsen. En huskat er væsentlig billigere at købe end en racekat. Det er typisk huskatte, du finder på internaterne.

Racekat
Der findes mange forskellige katteracer. Hvis du vælger en langhåret race, skal du være ekstra opmærksom på, at du skal have lyst og tid til daglig pelspleje i hele kattens levetid.

Vælger du en racekat, er det en god idé at gå på katteudstilling for at se de forskellige racer. De enkelte racer har forskellige krav til pasning og pleje, ligesom de har forskellig adfærd og temperament.

Tag en snak med katteejere og opdrættere på katteudstillinger og få nogle gode råd, før du vælger racekat. På en udstilling kan du samtidig få oplyst navn og adresser på opdrættere i dit område. Du kan også finde de enkelte racekatteforeninger på www.felisdanica.dk

UDE- ELLER INDEKAT

Vælger du at holde katten indenfor - eller har du mulighed for at give katten adgang til at færdes ude?

Fælles for ude- og indekatte er, at der kan være regler for hold af katte, hvis du bor i lejlighed eller rækkehus. Du kan finde reglerne i lejekontrakten eller vedtægterne for ejendommen, hvor du bor.

Udekat
Det er vigtig at huske, at din kat aldrig må være til gene for andre - især ikke dine naboer.

Hvis du vælger at lade din kat være en udekat, skal du huske, at du ikke behøver at give den adgang til at færdes ude 24 timer i døgnet. Det er bedst, katten er ude i dagtimerne og undgår at være ude om natten, hvor risikoen er større for at katten bliver kørt over eller kommer i slagsmål.

Det er praktisk at have en kattelem, som enten kan købes færdig eller du selv kan lave.

Kattens Værn har udgivet en folder om udekattens mest almindelige adfærdsmønstre, der kan give anledning til nabostridigheder.

Indekat En indekat har hver dag brug for at blive aktiveret.

Katte er nataktive dyr, men du kan ændre dette, så katten får en døgnrytme, der følger familien.

Du kan sørge for at aktivere katten, når familien er hjemme. Du skal dog huske, at killingers sovetid og -sted altid skal respekteres - en killing, der ikke får tilstrækkelig hvile, bliver hurtigt nervøs og aggressiv.

INDRETNING AF HJEMMET

Før du køber kat, skal du sørge for, at dit hjem er indrettet til katte. Der er nogle enkelte vigtige ting, du skal have for at din kat får en god start i dit hjem.

Kattebakke
Mad og vandskål
Kradsebræt
Kattegræs
Legetøj

Kattebakke
Kattebakken og madskålen stilles også i første omgang i kattens nærhed. Vis den kattebakken; evt. ved at sætte katten op i bakken og kradse lidt med hænderne i stenene.

Kradsebræt
Specielt i lejligheder er det klogt at have et kradsebræt til katten, så den lader møbler ( og savsmuldstapet) være i fred. Kradsebrættet, der skla være 70 til 90 cm højt, placeres bedst i nærheden af kattens sovested, da den gerne benytter brættet lige efter den har sovet.
Et velegnet kradsebræt kan være en hyldetræstamme.
I specialbutikker og hos dyrehandlere fås flere forskellige typer kradsebræt.

Kattegræs
Kattegræs er fornuftigt at have stående for katte, der ikke kan komme ud og få dækket deres behov for at tygge græs. Det skåner potteplanterne,
og det løsner hårboller i maven.

Ikke fingerleg
Lad være med at leget “fingerleg” - især med killinger. Har katten først vænnet sig til, at fingre og hænder er noget, den må bide og rive i, kan det blive en ubehagelig vane, når katten er blevet stor og har mange kræfter. Brug tøjmus, garnnøgler, sammenrullet papir, bordtennisbolde
m.m..

Fred og ro
Specielt for en killing gælder det, at den skal have god tid til at finde sig til rette. Undgå støj og pludselige lyde, skru ned for radioen og lad være med at støvsuge de første dage.
Det er vigtigt, at katten lærer sin nye familie godt at kende, før den præsenteres overfor fremmede. Det hele kan overståes på en halv time, hvis man griber sagen fornuftigt an, men afsæt alligevel et par dage til formålet.

Selvom killingen kan være uimodståelig og sprængfyldt med energi, skal dens sovetid og
sted altid respekteres. Lær straks familiens børnat lade katten sove i fred. En killing, der ikke får tilstrækkelig hvile, bliver hurtigt nervøs og aggressiv.

Lad også være med at bære for meget rundt på den, og løft aldrig hverken killing eller en voksen kat i nakkeskindet, ej heller i forbenene - begge dele kan give alvorlige skader. Katte løftes ved at holde med den ene hånd under brystet og den anden bag bagbenene.

Net i vinduerne
Husk: Det er absolut nødvendigt at holde sine vinduer og døre lukkede, hvis I ikke bor i hus og have, hvor katten er vant til at færdes ude. Hvis katten hopper (eller falder) ud, har den ikke mange muligheder for at snuse sig frem til sit hjem igen, og du har gjort den hjemløs. Altså: Højst 2 cm vindue på klem eller et solidt trådnet på ramme, når vinduet står åbent. Også åbentstående døre har gjort mange “lejlighedskatte”
hjemløse. Blandt andet i forbindelse med flytning, hvor mange forskellige mennesker går ud og ind ad dørene.
Ikke på altanen

Lad heller ikke katten opholde sig på altanen, hvis den ikke er sikret 100 %. - og det er jo ikke let. Alt for mange katte har mistet livet eller er blevet hjemløse, fordi ejeren mente, at altanen var godt og sikkert opholdssted for katten. Den kan både springe og falde ud.
Hus og have katte

Vent 14 dage
Luk ikke katten ud, før efter ca. 14 dages forløb - den skal kende sit eget hjem og dets lugte godt, før man kan være sikker på, at den kan finde hjem igen. Lad det kun være en kort udgangstur de første par gange alene - og meget gerne med en dør stående åben. Luk gerne katten
ud lige inden kattens normale spisetid, så går den som regel ikke så langt væk.

Øremærkning
Alle katte, uanset om det er en lejlighedskat eller en hus-og-have kat skal være øremærkede og registreret
i foreningen Det Danske Katteregister. Det er din sikkerhed for, at du får besked, hvis katten løber væk og bliver fundet af andre.
Husk også at få katten steriliseret eller kastreret, når den bliver kønsmoden.

Er katten for ung til at blive øremærket kan et halsbånd lavet af fx. bukseelastik bruges indtil da.
Vælger du et købehalsbånd, så fjern straks den lille bjælde, der ofte er påsat halsbåndet. På den måde skåner du kattens følsomme øre.

Håber at der blev besvaret en del spørgsmål i dette indlæg... Held og lykke med valget af jeres nye familie medlem...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken kat, og hvad skal vi så ?
  • #1   17. okt 2007 Hej Charlotte B.

    Lækkert med sådan et indlæg. Som kommende førstegangs-katteejer er det skønt med alle de indlæg der forbereder en som mig på det at få katte i familien.

    Jeg vil ønske der var et forum der henvendte sig til os kommende/nye katteejere. Da det indimellem kan virke lidt uoverskueligt at finde lige netop de informationer man sidder og savner, da der jo er skrevet skrevet mange sider herinde.

    Måske det var en ide, som I administratore kunne overveje? Altså et forum med overnævnte indlæg, og hvordan man bakketræner, ernæring i den første tid osv. osv. Der er jo mange kompetente folk herinde der kan rådgive os "nye!".

    Hilsen Mai


  • #2   17. okt 2007 Jeg synes også det er et rigtigt godt indlæg.

    Dog er der lige denne her "Husk også at få katten steriliseret eller kastreret, når den bliver kønsmoden." <- som måske kunne være godt at have til "Husk også at få katten steriliseret eller kastreret, INDEN den bliver kønsmoden."
    Jeg synes nemlig man ser en del indlæg med folk der f.eks. ikke forstår hvorfor deres kat pludselig er urenlig, og ofte viser det sig at være en fertil og frustreret kat, der ikke er blevet neutraliseret i tide :o)



  • #3   17. okt 2007 Jeg vil gerne have uddybet mere om disse emner. Kattelem - og ude om dagen i stedet for om natten. Måske er der noget, vi ikke har tænkt logisk over.

    Vores katte er nemlig mest ude om natten (vi bor på en gård ret langt ude på landet og de elsker at være i udhusene og gå på musejagt mm.) Vi har ingen kattelem, da vi vil kunne styre det, at de ikke løber rundt udenfor om dagen, når ikke vi er hjemme. Jeg mener, der er større chance for, at de bliver kørt over om dagen, for her hvor vi bor, er der absolut ingen trafik om natten. Om dagen kommer der posten, naboen og ham vi bor til leje hos.

    Alle vores katte er neutraliserede og vaccinerede.


  • #4   17. okt 2007 Min farmor havde to katte - først blev den ene kørt over efter 1½ år, så blev den næste kørt over efter 1 år. De to kom begge ud om natten, og min famor bor i et fredeligt villakvarter, dog med en lettere trafikeret vej en 200-300 m væk.
    De næste to hun fik er nu 5½ år, men de kommer så heller ikke ud om natten overhovedet.


  • #5   17. okt 2007 Men jeg vil egentlig også gerne have løbegård eller indhegnet have på som mulighed? Samt evt. at det faktisk er ulovligt at lade sin kat rende uden for egen matrikel? :o)

  • #6   17. okt 2007 May-Britt S ;o) katte på gårde eller på landet færdes vist ude størstedelen af døgnet, og katte langt fra en befærdet vej har jo mindre chance for at blive kørt ned, nu var det bare ment som gode råd og ikke som "det er det rigtige" og "det er det forkerte" for det tror jeg ikke på at man kan sige *SS* Jeg er sikker på at du har dine katte på en ansvarlig og kærlig måde... og håber at alle vælger det bedste for deres katte

  • #7   17. okt 2007 og may-britt S, du er da vist heller ikke ny katte ejer fnis du ved vist en del eller mere om hvordan man holder kat og hvad man skal se efter *GG*

  • #8   17. okt 2007 Rigtig godt indlæg :o)

    Når man er ny katteejer har man altid en masse spørgsmål om hvilke ting man skal købe, hvornår katten må komme ud, osv. Så det er rigtig godt at se det hele samlet her :o)

    Jeg har selv fået ny killing for lidt over en måned siden, og jeg skulle da også lige huske tilbage til om jeg nu har alt. Men jeg kan se at jeg er godt med. I går fik jeg min killing steriliseret og øremærket.


  • #9   17. okt 2007 Nej, jeg er ikke ny katteejer, men derfor har jeg alligevel meget at lære. Jeg tror vores katte er lige så meget inde som ude. Dvs. et par af dem er måske mere ude end inde (drengene). De bruger om dagen, når vi er hjemme, meget tid på nogle borde med madrasser og uldtæpper ude på vores overdækkede terrasse.

    Men vi har skam kradsetræ og bakker osv. herinde. Og vores hjem bærer ret meget præg af, at her bor 4 katte smiley


Kommentér på:
Hvilken kat, og hvad skal vi så ?

Annonce