Agressiv adfærd??? {{forumTopicSubject}}
Håber nogen kan hjælpe.
Vores dejlige Snow har en mærkelig måde at opføre sig når man leger med hende. Vi leger altid med hende med legetøj, så hun ikke ser vores fingre som "legetøj". Der sker dog ofte det, at hun sætter sig og stirre på en. Pupillerne er helt åbne og så der det ligesom hun kryber afsted, og så angriber hun som regel hænderne. Jeg kan se på hende, når hun begynder på det, og siger allerede NEJ til hende, så lægger hun sig lidt ned og miaver på en sjov måde og undviger hvis man vil skælde hende ud (tage hende i nakken). Hun er fræk nok til at liste frem og bide i ens hånd, hvis hun kan komme afsted med det. Også selvom man kikker på hende under hele forløbet.
Det føles somom hun prøver at bestemme og vil vise at hun er boss ved at bide. Men hun gør det kun når hun er i legehumør. Hun kan endda finde på at bide en i kinden, hvis man samler hende op når hun vil lege.
Hvordan skal dette gribes an? Vi skælder hende ud hver gang hun gør det. Vi tager hende i nakken og siger FY eller NEJ. Men når vi så giver slip, angriber hun direkte igen.
Det skal siges at hun er ½ år gammel, så er stadig teenager:0) Kan det være grunden?
Eller skal vi bare have tålmodighed og håbe at hun vokser fra det?
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 115
Jeg ved godt at det provokerende at nedstirre katten, men vil hun ikke føle en form for sejr, hvis jeg kikker væk, når hun nedstirrer mig?
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 4 Emner: 72 Svar: 1.348
I dyreverden, også hos solitære arter, "straffes" uønsket adfærd ved at ignorere/udelukke den der udøver en uønsket adfærd.
Det med at dyret vinder en magtkamp, hvis vi kigger væk er noget vi mennesker har fundet på.
Dyr lærer ikke noget ved at blive "straffet" i form af skæld ud eller taget i nakken. Det er et sprog de ikke forstår betydningen af. I værste tilfælde får man et sky dyr der handler aggresivt!
Du er nødt til at tale dit dyrs sprog, for dit dyr forstår ikke dit. "Hvæs" af hende, når hun gør noget du ikke ønsker og ignorere hende, ved at gå væk fra hende. Lad der gå et godt stykke tid, inden du henvender dig til hende igen. (også selv om det kan være svært!)
Du skriver: "så lægger hun sig lidt ned og miaver på en sjov måde og undviger hvis man vil skælde hende ud". Hun har jo stoppet den uønsket adfærd, så her skal du i stedet rose hende. Brug evt. "klikker-metoden" i din træning med hende.
Dyr kan ikke tænke i årsag og virkning. Det er i det øjeblik hun gør noget du ikke ønsker, at du skal sige "Nej!", ikke når hun har gjort det eller undlader at gøre det.
Igen - kan anbefale "klikker-træning".
Held og lykke med hende.
apr 2007
Din metode lyder spændende og er da værd at prøve. Det er jo heller ikke fordi vi gerne vil tage hende i nakken og skælde ud, troede bare ikke at det var en så dårlig idé.
Det jeg skriver: "så lægger hun sig lidt ned og miaver på en sjov måde og undviger hvis man vil skælde hende ud", den adfærd er typisk et sekundt efter hun har bidt ud efter en, og så er det jo at jeg vil skælde hende ud. Jeg er godt klar over at man ikke må skælde dem ud, når de så stopper med det de ikke må.
Det er lidt svært af forklare hvordan det helt præcist ser ud, men der er ingen tvivl om, at jeg kun skælder ud, når hun gør noget hun ikke må = bider.
Jeg er så småt begyndt med klikkeren, det er bare genialt!
apr 2007
Føler at jeg har været ond ved hende:0( SNØFT!
okt 2007
Jamen fortæl fortæl. Hvad har du dog gjort ved den stakkels lille mis!
apr 2007
Jeg har det altid dårligt når jeg skælder hende ud.
okt 2007
Du er ikke den første der har gjort noget usmart, og sikkert ikke den sidste. Hun har jo ikke lidt overlast!
Snow tænker da ikke snøft jeg bed min mor! Det er glemt igen. Gør du det samme!
Grunden til at jeg skrev det, var at metoden ikke er specielt god, da katte ikke forstår meningen med det. Den kan mærke at det er ubehageligt, og kan i ekstreme tilfælde blive håndsky. Hvilket jo ikke er det du ønsker for din kat.
Vi mennesker har en tendens til at opdrage vores dyr, som var de mennesker/med et menneskes evne til at forstå. Det er her vi går galt i byen. Til stor frustration for os mennesker, men altså også for vores dyr.
Lad mig endelig høre hvordan det går med jeres træning!
Knus.
apr 2007
Hun kan slet ikke få nok af nusseri.
okt 2007
Pøj pøj med det, men husk at det tager tid og at man kun må træne intensivt i korte tid ad gangen.
Snow skal nok bide dig lidt endnu! :0)
apr 2007
Og nu hvor du skriver det med at hun sikkert vil bide i mig lidt endnu, så tænker jeg på om hun måske gør det fordi hun er i en periode hvor hun taber tænder. Det er nemlig først indenfor den sidst måned at hun har været slem.
Måske er det fordi hun kæmper for dominans-titlen. Hun bider næsten kun mig, og jeg er den der fodrer hende osv
okt 2007
Udfra den viden jeg kender til om katte kan man ikke tale om dominans hos katte, som hos hunde. De har ikke den rangorden i blandt sig som vi ofte tænker på, når vi bruger ordet dominans. Den ene dag er det den ene kat, der er dominerende og læste dag den anden. Mange katte-ejer vil så hævde at der er en af deres katte der er styrende og "den dominerende", men det ligger alså ikke i kattens natur at stræbe efter dominans! Ikke forstået at de ikke er territoriale, for det er de skam og vil forsvare sit område og ejer, som den betragter som en del af sit territorium.
Så den med at hun er ved at skifte tænder er et bedre bud. Bider hun også i andre ting?
At det er dig hun bider skyldes måske, at du er den der er mest sammen med hende eller at din kæreste har fået sagt fra, så Snow ved at den går ikke hos ham!
apr 2007
Hun bider en del i hendes legetøj også og har bidt meget i ledninger. Der er ikke lang tid siden at hun sidst tabte en tand.
Det er mig der er mest sammen med hende, da jeg har kortere arbejdsdage end min kæreste.
okt 2007
Du må så til gengæld love mig at jeg kan trække på dig, når jeg får mine misser hjem. For jeg aner intet om sygdomme, ernæring osv.!
okt 2007
Det der skulle stå var:
at det med ledningerne osv. tyder på tandskift og det at du er mest sammen med hende pga. dine kortere arbejdsdage, er årsagen til at det "går mest ud over dig".
apr 2007
Tusind tak for din hjælp! Det er jeg meget glad for. Jeg har siden igår afprøvet din metode 3 gange og hver gang med held! Så det bliver den fremover.
Så håber jeg bare at hun stopper med det helt en dag.
Du må hellere end gerne spørge mig til råds, når du engang får dine små misser hjem. Hvis du har lyst, må du gerne invitere mig som ven, så kan vi skrive sammen over "mail" herinde, i stedet for at vi skal oprette emner hver gang vi har spørgsmål:0)
knus
Agressiv adfærd???