2.357 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 109 Svar

Hold kat på egen grund Hold kat på egen grund

Hej læste dette for noget tid siden, viste faktis ikke det var et lovkrav at holde sin kat/katte på ens egen grund.

Viste i det?

http://www.kattens-vaern.dk/?side=47

Men helt klar en glimrede regel

Hilsen Nikie

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hold kat på egen grund
  • #1   27. nov 2007 Jo, vidste det godt, desværre blæser mange højt og flot på den.

Og er meget enig, glimrende regel smiley

• #2   27. nov 2007 ja, det vidste jeg da så udmærket og der er så delte meninger om den sag, jeg mener helt sikkert at man skal holde kattene inde på sin egen grund og allerhelst skal man få lavet en løbegård el lign til sin kat eller ihvertfald få hegnet sin grund ind så kattene kun er på egen grund. det er mest sikkert for katten da der jo desværre går mange syge kattehadere rundt, samtiddig ka en kat jo osse blive kørt ned af biler el komme til skade på anden vis, det sker jo dagligt at man enten hører om el ser nedkørte katte

• #3   27. nov 2007 synes faktisk ikke det er så god en lov igen.. der er jo mange som bor på landet, hvor katten ikke er til besvær for naboer.. Og i mange tilfælde kan katten ikke holdes inde. kunne godt tænke mig at vide om i så synes at man skulle aflive katten eller hvad?

• #4   27. nov 2007 Jeg kan godt se det er det bedste for katten i mange tilfælde. Men hvad med de katte som skal ud som ikke kan nøjes med en kattegård? hvad skal der så blive af dem.. der er mange, især huskatte der har en trang til at komme ud i det fri os selvom de aldrig har været det..

• #5   27. nov 2007 Den har været oppe mange gange, men det er altis en god ide at få den op endnu en gang smiley

Det er svært, for der er mange gode grunde til at holde den inde, og lisså mange gode grunde til ikke at holde den inde...

Men vi må erkende at det er et lovkrav, og at det jo skal overholdes... Men dertil vil jeg sige, at er katten ikke til gene for nogle, så synes jeg det er ok at den går ude... Men jeg vil også sige, at så snart den er til gene for evt. naboer, skal det respekteres...

Tja, en lidt ambivilent holdning, men har ikke fundet helt mit ståsted endnu på inde og udekatte.... smiley

• #6   27. nov 2007 Jeg vil egentlig helst ikke forholde mig til, hvad andre skal gøre for at overholde loven, det må jo være ejeren af kattens problem.
    Dog vil jeg sige, at jeg synes, at de fritløbende katte på landet også er et problem, måske ikke for naboer men for trafikanter.

• #7   27. nov 2007 maria: hvis man bor på landet og bor langt væk fra trafikkerede veje syntes jeg det er ok at kattene render frit omkring, men på den anden side har man hvis man bor på lander for det meste masser af plads til at kunne bygge en stor løbegård til kattene, man laver jo indheghninger til de fleste andre dyr på en gård så hvorfor ikke osse gøre livet mere sikkert for kattene

• #8   27. nov 2007 Desværre mener mange at katten er som ordsroget lyder " sin egen herre" Ja måske, men til en hvis grænse... For jeg har den mening at hvis du anskaffer dig en kat skal du også passe odentlig på den og dette indebærer og den altid kan føle sig tryg i i sine omgivelser i haven i en indhegning eller som indekat hvis man ikke har mulighed for andet. Den dag du du lukker den ud på eget ansvar, den dag fralægger du dig dit avsvar for din kat...

• #9   27. nov 2007 Zoe - det er jeg ikke enig i.... Katte har et naturligt jagtinstinkt.......
    Du kan heller ikke holde et menneske associalt, og regne med at det bliver associalt.... Det har også nogle sociale behov, som du ikke kan nedtrykke ved at ungå at være social...

Forstår du min mening smiley

• #10   27. nov 2007 jeg vil gi pernille ret i at der er grænser, og kunne aldrig finde på at lukke min kat ud tæt på en vej.. Men der er jo nogen der bor i fredet områder osv. Og til zoe. jo der er faktisk katte der har trang til at komme ud selvom at de aldrig har været det..
    Jeg har selv en indekat og en udekat, min udekat kom ikke ude før jeg var nød til at lukke ham ud.. Han sprang op af vægge og døre og græd konstant.. kunne ikke forstå hans adfærd så var ved dyrlægen da jeg var sikker på nogen måtte være galt.. der var ingen ting i vejen og dyrlægen sage at det kunne sagtes være fordi at han ville ud.. Han har været udekat siden og hans adfærd stoppede med det samme

• #11   27. nov 2007 Nikie - Du fralægger dig ikke et ethvert ansvar ved at have en udekat.... ! Kommer den hjem med sår eller andre skrammer, har du helt klart et ansvar for at bringe den til behandling og kan ikke bare smække døren i.. Hvis man har anskaffet sig en kat, eller et dyr, så har man også ansvaret for at passe på det dyr, så godt som muligt, og kan ikke fralægge ansvaret ved at smide det porten....

• #12   27. nov 2007 Er vild tilhænger af den lovgivning både af hensyn til katte og mennesker. Mit største ønske er at folk ville efterkomme lovgivningen!

Min datter kørte ind i fem træer og totalsmadrede sin bil i påsken pga. en fritløbende kat på en landevej. Så selv ude på landet er kattene til fare for trafikken - og mig bekendt gælder lovgivningen også udenfor bygrænsen. Personligt sætter jeg menneskeliv højre end kattens trang til at komme ud i det fri!

• #13   27. nov 2007 Jeg er meget begejstret over den regel.
    Hvorfor skal der være forskel på hunde og katte?? Der er jo ingen der er interesseret i, at lade deres hunde løbe på må og få (forhåbentligt - og heldigvis)

• #14   27. nov 2007 vidste det godt smiley

• #15   27. nov 2007 ja man har et ansvar, og det gælder også om den trives. Nogle katte er bare ikke indekatte, og synes bestemt ikke man skal holde et dyr inde mod dens vilje.. ville da også helst at han var indekat.. tro mig.. Men det vil jeg simpelhen ikke byde ham. det ville være direkte dyrplageri

• #16   27. nov 2007 Betina
    Jo det mener jeg faktis og udover det sætter du også evt. billister og andre traffikanters ve og vel på spil. Personligt vil jeg gøre alt for at undvige en kat på kørebanen og vi har jo også som mennesker vores naturlige reflekser, som i værste tilfælde kan koste en livet. Har noget tænk på det når de lader deres kat løbe frit?

Mine katte har det fint med at bo på deres 130kvm. indhegning plus de 100kvm. de i huset, et par af dem har levet som ude som gårdkatte før i tiden, men har det meget bedre nu hvor de ikke skal være på vagt for de farer der lurer ved at være overladt til sig selv når de var ude...

• #17   27. nov 2007 det er i mange tilfælde ikke nok zoe, mange katte skal ud og bruge deres jagt instinkt.. vores hankat er os neutraliseret da vi håbede at det kunne hjælpe på problemet. Der vil altid være katte ude og så kan det godt være det er lov, men er det virkelig fair over får de katte som ikke trives inde, som får de dårligt af det?

• #18   27. nov 2007 Mener i at man heller skal aflive katten vis ikke den kan være inde? for det kunne jeg aldrig drømme om.. vi har prøvet med kattegård, men så sidder han bare der og græder indtil han bliver lukket ud.. helt ud

• #19   27. nov 2007 Maria - prøv at vende spørgsmålet om.

Er det virkeligt fair overfor de naboer, som bare ikke kan fordrage katte. Er det fair, at en kat skal skide i deres bede?
    Er det fair for de allergikere der snøres sammen, når de er i nærheden af katte?
    Er det fair, at katten som det eneste husdyr har ret til at løbe, skide, pisse, strinte, tage havefisk og mere - bare fordi nogle mennesker ikke har lyst til at overholde lovgivningen?

En kat - der aldrig har været vant til andet end en sikret have/løbegård, er til enorm stor fare for billisterne, for de kender ikke til de farer der er i naturen.

En helt anden ting er. Naturen er ikke som den var i gamle dage. I dag kører bilerne stærkt - meget stærkt. Der findes diverse mekanismer rundt omkring, som ikke er naturlige for minjøet. De kan knuse, klemme, lemleste en nysgerrig kat.
    Der findes (desværre) flere og flere syge mennesker, der bare elsker at gøre skade på de dyr de kan komme til.
    Er det fair for katten, at dens ve og vel skal være i fare - bare fordi der findes mennesker, der ikke vil holde sig indenfor lovgivningen?

• #20   27. nov 2007 ataflive en kat pga af dens instinkter er da ikke en mulighed og jeg håber da for guds skyld ikke at der er nogen der ku finde på det.
    jeg er så ganske sikker på at enhver kat på et eller andet tidspunkt opgiver at komme ud, især hvis den ka se det ikke hjælper at den jamre sig.
    begge mine katte er faktisk ude i haven hele sommeren ihvertfald når vi er hjemme og når det bliver for koldt til at de ikke længere ka være derude, har vi ca en mdr med masser af klagerier og jamren fra dem , men så er det osse ovre

• #21   27. nov 2007 jamen zoe. hvordan kan det så være at racen maine coon mange gange skraber i deres vandskål? de var jo ikke i live da de levede ude og skulle slå hul på isen.. det er lidt det samme.. det er noget der ligger længere tilbage og der er ikke noget du eller jeg er herre over

• #22   27. nov 2007 Til Go gamle fru Olsen: Knne ikke være mere enig med dig, der burde kunne laves en kampange om emnet så flere blev bevidste om lovkravet...

• #23   27. nov 2007 Maria F.

For mig handler det om, at den fare kattene på offentlig vej (by-eller landzone!) udgør for menneskeliv går forud for kattens trivsel!

Det er mig ubegribeligt at folk med fritgående udekatte ikke kan indse, at deres kats "trivsel" kan koste menneskeliv!

• #24   27. nov 2007 nu vi lige er ved emnet ka jeg så fortælle at da vi kørte hjem fra sønderjylland i søndags så vi ikke mindre end 16 katte, (der var nok 3-4 killinger imellem) der var blevet kørt ned på motorvejen og det på en 170 km lang strækning.
    det er frygteligt at se og vi væmmes hver gang og min kone får næsten tårer i øjnene når hun ser det
    jeg har osse en "diskution" igang med en af mine naboer, hendes kat render nemlig ude og vi bor meget tæt på en af de mest trafikerere veje i dk og hun ka ikke se der er en risiko ved at hendes kat render ude

• #25   27. nov 2007 Rigtig god lov.
    Fordi man har et ønske om at holde kat bør dette behov (efter min mening) ikke påduttes andre mennesker med undskyldningen om "at det er så synd for katten at være inde da den har behov for at være ude" ...
    De fleste dyr (katte, hunde, heste etc.) har et behov for at løbe frit (jagtdyr, flugtdyr), men det er deres ejeres ansvar at sørge for at deres dyrs behov opfyldes uden at disse er til gene for andre mennesker og dyr ...
    Det er også synd for katten hvis den bliver kørt over fordi uansvarlige ejere (i mine øjne) ikke kan finde ud af at overholde loven og holde katten på egen matrikel ... Og endnu værre hvis katten er årsag til at en familie kører galt og mister livet (fritløbende katte er årsag til ikke så få ulykker ...)
    Ydermere synes jeg at det er uansvarligt at belemre andre mennesker med ens kat fordi man ret egoistisk ønsker at opfylde sin kats behov på bekostning af andre menneskers helbred ... For mig er det det samme som rygere der insisterer på at ryge, hvor der er andre mennesker til stede for at opfylde egne behov på bekostning af andres helbred ... (Blot ét af mange eksempler :0) Jeg har intet mod hensynsfulde rygere :0) )
    Misforstå mig ikke, jeg elsker katte, ikke mindst min egen :0) ...
    Men jeg elsker også min hund og dennes ret til at opholde sig på min matrikel uden at få revet øjnene ud af en kat, hvis ejer ikke kan holde den på egen matrikel. Ikke kattens skyld, men ejerens!

• #26   27. nov 2007 Det emne har bare været gennemdiskuteret så mange gange nu, men synes det er fint det bliver bragt på bane igen.

Men dog mener jeg slet ikke det skal være til diskussion? Det er et lovkrav og man kører vel heller ikke 190 km/t på motorvejen når man må køre 130 ? Ja, jeg gør i hvert fald ikke. Kan ikke se nogen som helst god grund til at katten skal kunne løbe frit rundt, overhovedet. Hvis man har en kat, som har behovet for det, så må man bygge en løbegård. Det mener jeg er ejerens ansvar at sørge for, når man nu engang har valgt en kat.
    Og igen, at ca. 70.000 katte årligt bliver kørt ned og drabt i trafikken, det siger vel lidt sig selv? Ikke nok med at det er usansynligt synd for de katte der lider den skæbne, men det er også til fare for billister m.m..
    Jeg kan huske en tråd, hvor personen nær havde mistet sin søn pga. en kat der løb ud foran bilen. Og at nogle så bare mente at han kørte for stærkt, eller kom med kommentarer som "man skal ikke bremse for en kat" og lignende, synes jeg bare er chokerende.
    Tit kommer det også op med at folk mener man skal respektere hinanden og hinandens valg. Selvfølgelig skal man det, og det gør jeg skam også i høj grad. Men helt ærligt, hvorfor skal jeg respektere noget der bryder loven og samtidig er skyld i en masse kattes død?
    Hold for pokker jeres dyr inde/på egen grund. I lader jo heller ikke hunden, hesten etc. rende frit rundt som den lyster.

• #27   27. nov 2007 Ja, jeg vidste det godt. Jeg vidste det dog ikke da Mea gik ude i mine forældres villakvarter.
    Men jeg syne sdet er rigtig godt der faktisk er et lovkrav på det område, selvom visse mennesker p... op og ned af det..

• #28   27. nov 2007 Linda - Det ville jeg nu heller ikke give mine katte. Mus og rotter bringer så meget skidt med sig i forvejen..
    Mine katte har det fint med legetøjsmus, pelstotter og andet legetøj.

• #29   27. nov 2007 Jeg sidder her og tænker på HVOR lav status katten egentligt har her i DK.

Der er INGEN krav om mærkning,
    Der er INGEN krav om vaccination
    Der er INGEN krav om forsikring
    Der er INGEN krav om neutralisation
    Der kommer INGEN bøde til ejerne af fritløbende katte - heller ikke selvom kattene også hører ind under lovgivningen.
    Der kommer INGEN påtale fra politi eller anden instans, når kattene bliver fanget.
    Det ER tilladt at indfange og få fritløbende katte aflivet, bare der er givet en advarsel indenfor et år.

Disse ting ER der krav om (ikke alle krav gælder alle dyr), når vi ser i forhold til hunde, heste, grise, køer, får .....

Hvordan kan det være, at katten "BARE" er en kat, der kan få lov til at gør som den gør?

Hvis der løber en hund, hest, gris, ko, ged .. rundt, så bliver der straks tilkaldt hjælp, for de må bestemt ikke rende frit.. NÆÆÆÆ NEJ ..... De er åbenbart mere betydningsfulde - eller???

Hvorfor denne forskel?

Jeg forstår det ikke og kommer aldrig til at forstå det.

Den tråd der omtales handler ganske rigtigt om en ung mand der kørte galt, men hvordan var det lige det gik?? Han fik høvlet - og det samme gælder Mai's datter...
    De er jo unge mennesker, så de kørte sikkert ikke ordentligt.....

hvordan kan det være i orden, at katten har "ret til" at bringe menneskeliv i fare - BARE FORDI den har et naturligt instinkt der siger at den skal være ude?
    Så vidt jeg ved, aå har hunde, heste, grise, køer, geder osv. også instinkter, men de bliver "undertrykt" for de må da ikke løbe frit....

• #30   27. nov 2007 Med hensyn til at give katte levende dyr, så må jeg sige at det er dyrplageri.. Nok ikke for katten, men for det stakkels dyr der har boet i fangenskab og som gives som levende foder til katten.

Der findes mus og daggamle kyllinger (frosne) som sagtens kan give katten detkick af vildskab og instinkt den har brug for...

• #31   27. nov 2007 * ^ ~ Go gamle fru Olsen ~ ^ * .
    Lige præcis. Jeg kan slet ikke se at folk kan blive ved med at modargumentere for udekattene der render frit.

Zoe W
    Nemlig :o)
    Det er i hvert fald nok til at beskæftige mine katte, medmindre de leger med hinanden :o)

• #32   27. nov 2007 Lundkvist - Ja, hver især gør vel hvad man synes der er bedst for dyrene.. Men derfor skal man vel stadig overholde loven? Og samtidig sørge for at kattene ikke risikerer at blive dræbt i trafikken

• #33   27. nov 2007 Lundkvist - det er fornemt, at der sættes skilte op overalt, fordi der er en døv dreng i byen, men hvor mange byer har sådanne skilte??
    Kommer der aldrig "turister" til byen, som ikke lige har observeret disse skilte?

Du siger at du ikke har dårlig samvittighed, og det beder jeg dig heller ikke om at have, men hvad så hvis en af dine katte en dag ikke kommer hjem, fordi den er påkørt af en bil eller skambidt af en hund?
    Det er ikke alle hunde (eller mennesker) der kan lide katte, og en dag kan du risikere, at din kat kommer hjem totalt "skadet" af det ene eller andet.
    Vil du så have dårlig samvittighed?

Jeg ved at jeg ville have det SÅ dårligt, fordi jeg ved, at jeg inddirekte er skyld i den smerte min kat har oplevet, hvis jeg lod mine katte løbe frit.

Det er et tænkt eksempel, men bestemt ikke helt utænkeligt at det kunne ske.

• #34   27. nov 2007 *men hvad så hvis en af dine katte en dag ikke kommer hjem, fordi den er påkørt af en bil eller skambidt af en hund?*

fordi = efter

• #35   27. nov 2007 Natacha - Da kun hvis den ikke er klippet over?

• #36   27. nov 2007 Elastikken? Dem er da ikke lang nok til at katten kan blive klippet ind i den, og hvis den er klippet over et sted, så kan katten ikke få hovedet ind i den og sidde fast :o)

• #37   27. nov 2007 Til Jer der har udekatte

I ændrer mening den dag i skal hente Jeres kat der er blevet indleveret af Falck, og som har fået mast hovedet med øjnene der er poppet ud på grund af trykket fra bildækket !!!!!! Blodet der er sprøjtet ud over hans fine hvide pels. ja det lyder ikke rart vel???????? Jeg har stadig mareridt om natten over min elskede Pelle som jeg fik tilbage på denne grufulde måde. Jeg græd i en måned og tabte mig 5 kilo af bare sorg. Da jeg fik ham var han udekat, men jeg ville have ham inde. Men en dag lykkedes det ham at smutte ud af døren i et splitsekund. Vi bor i et stille villakvarter!!! Mine andre katte har ALDRIG været ude og ved ikke hvad det drejer sig om og beder heller ikke om det. Derfor skal man aldrig lade dem komme ud, bare en gang, for så får de måske smag for det. Jeg fik kun glæde af Pelle i 1 år og 1 måned. Aldrig nogensinde skal jeg have en kat igen der har prøvet at være ude. For jeg skal IKKE opleve dette mareridt en gang til.

Har en lillebror der påkørte en kat. Den lå og vred sig på vejen og min lillebror gik i chok inde i bilen og rystede og græd. han elsker katte lige så højt som jeg. Da han til sidst gik ud for at gøre noget var den væk. Han ledte og ledte, den skulle jo ikke lide. Han fandt den ikke, ringede til Far der kom og hjalp, fandt den aldrig. HVORFOR skal han og andre udsættes for den slags ?????????? Det skete for 3 uger siden, han taler stadig om det.

Jeg bor i en forstad til KBH. Når jeg kører nede i selve byen, ser jeg tit katte løbe over det store vejkryds, midt inde i BYEN???? HVAD laver kattene der ?

Til jer der begrunder det med at i bor på landet. Min søster bor på landet i Jylland. Hun har fortalt hun ser døde katte hele tiden. Der er så mange løse katte og de bliver hele tiden kørt over på landevejene, for der kører folk altså bare stærkt.

• #38   27. nov 2007 Lundkvist - Hvad så hvis han var blevet holdt inde eller i løbegård? Så var han måske blevet 5 år ældre? Og ikke skulle dø pga. en bil?

• #39   27. nov 2007 Lundkvist - Nu har jeg kun haft kørekort i et års tid, men nej det har jeg ikke. Jeg respekterer andre mennesker i trafikken og det mener jeg ikke man gør ved at køre 50 km hurtigere end man må.

• #40   27. nov 2007 Heidi - Årh det må være en frygtelig oplevelse både for dig og din lillebror. Jeg kører faktisk aldrig når det er mørkt, faktisk bare af frygt for at kunne komme til at køre en kat eller et andet dyr ned, hvis jeg ikke er hurtig og opmærksom nok. Hvorfor skal jeg tage hensyn til at andre lader deres katte rende frit? :o(
    Jeg ved ikke hvad jeg selv ville have gjort i sådan en situation som din lillebror, men jeg havde nok stortudet. Stakkels katte, at de må lide sådan en skæbne pga. egoistiske katteejere.. At dem der så allerede har prøvet at miste én kat en gang til trafikken, stadig ikke gør noget ved det, fatter jeg heller ikke. At se katten ligge der mast fuldstændig må da bare være nok i sig selv til at sige det må være nok..

• #41   27. nov 2007 lundkvist Skrevet: 27-11-2007 22:52:01

angående det med at overholde loven, har du aldrig fået en fartbøde/ parkeringsbøde eller kørt gratis med bud....... hvis i synes det er så forfærdeligt så meld mig dog

--

Nej / nej og nej.. Jeg er en ganske kedelig lovlydig borger..

Og jeg vil ikke melde dig - hvorfor skulle jeg dog det. Jeg beder dig bare om at tænke over konsekvensen for dine dyr.
    Det er ikke sikkert at de dør lige med det samme, men kommer til at lide i timer efter en påkørsel eller mishandling (enten hundebid eller af menneskehånd)

• #42   27. nov 2007 Jamen jo da... Lad os lukke alle rådyr inde, og fuglene også.. For de risikerer at smadre en bilrude, så vi kører galt i vores biler.... Og tænk på alle de ræve, harer, rådyr osv. osv. som vi er nød til at indfange, netop fordi at vi skal sikre os bedst muligt i trafikken...

Det hænger ikke sammen...

Så om du undviger for en kat eller en hjort, det er vel ligefedt, tænkt i at man undviger og mennekset er i fare...

• #43   27. nov 2007 Lundkvist - Du nænner ikke at holde dem inde? Men hvad med en løbegård? Hvorfor er det ikke en mulighed, det giver dem ligeså stor frihed, samtidig med at du/I kan nyde dem mere end hvis de bare render frit rundt hvor de vil..
    Du nænner ikke at holde dem inde, men du er ligeglad med at de risikerer at blive kørt ned og måske lider en smertefuld død?
    Hvad vejer højst? Dit ønske til dine katte, eller deres liv, som efter min mening kunne være udmærket i en løbegård eks?

• #44   27. nov 2007 Bettina - Nu er der altså forskel på rådyr og katte eksempelvis. Kattene har vi som mennesker selv valgt at tage os af, så må vi vel også tage ansvarer for dem..

• #45   27. nov 2007 Hmm..... Er det vores bord at skulle vudere hvor katten har det bedst . I dens oprindelige frihed, hvor den har mulighed for at bruge dens instikter... Eller i en indhegning, hvor den er sikret mod biler og drenges narrestreger... Det er vel i og for sig op til hver enkelt at vurdere...

Og jeg synes ikke at det er fair at mennesket kan gå ind og vurdere hvad der er bedst for katten i denne her sag.. Der er lissom ikke nogle der har fået et mundtligt svar på hvad katten selv synes, men formodninger om hvad der er bedst smiley

• #46   27. nov 2007 Bettina H: Synes du så også at hunde skal løbe frit ??

• #47   27. nov 2007 Bettina - det er et meget tyndt argument.

For det første så bliver du højest sansynligt slået ihjel, hvis du rammer et rådyr på landevejen. Dyret er så stort, og det gør så stor skade på bilen og dig.
    Ræve og harer er vilde dyr som altid har levet vildt.

Disse dyr er en væsentlig del af den danske fauna.

Katte er et domesiceret dyr, der "bare" ikke har samme "ret" som en hund eksempelvis har.

Hvis du ser efter, vil du også se, at der er indhegninger ved skovbryn lige op til de større veje. De er sat der for at sikre dyrene og os mennesker.

Men mener du at det er bedre, at alle dyr og jeg mener ALLE dyr, får lov til at gå (eller sno sig) som det passer dem??

• #48   27. nov 2007 Oliver - Alle katte er ikke kælekatte. Vi har også mange vildkatte som vi ikke kan holde hånden over..

Heidi - nej, det tror jeg ikke jeg synes...

• #49   27. nov 2007 Bettina - Jeg mener nu det er bedst for katten at have et godt liv, det er vi vist alle enige i. Men hvad der så for katten er et godt liv, er der vist delte meninger om. Mine katte kunne ikke have det bedre end de har det, og hvis det var at de skulle føle trang til at ville udenfor, jamen så ville jeg flytte til et sted der var mulighed for at bygge en løbegård. Kan ikke se forskellen fra løbegård til frihed? Jeg vælger så bare at holde mine katte inde af den simple grund, at loven siger det og så har jeg heller ikke særlig meget lyst til at skulle skrabe en af mine katte op fra vejen med en fejebakke bogstavelig talt.

• #50   27. nov 2007 Bettina - Ja der er måske vildkatte, men hvor tror du de kommer fra? Folk der ikke holder deres katte inde, lige præcis. De kommer jo ikke bare ud af den blå luft.

• #51   27. nov 2007 Jeg ved godt at der er sat hegn op de fleste steder ved de fleste veje, men det sikre jo ikke at en ræv eller andet dyr løber ud.

Og nej, jeg mener ikke at ALLE dyr skal gå som de lyster, men jeg synes heller ikke at man kan forsvare at holde katten inde fordi at man kan køre galt ved at en kat løber ud foran en bil.

• #52   27. nov 2007 Jeg synes så ikke det er fair, at pådutte ALLE mennesker en kattelort eller en gang strint op ad hoveddøren.

Hvori er det fair, at et allergisk menneske ikke kan have fred for katte?
    Hvori er det fair, at et gammelt ægtepar skal have overbegjort deres botanisk lignende have med kattelort?
    Hvori er det fair, at naboens fugle er i fare for kattene, da de kan ødelægge volieren og æde fuglene?
    Hvori er det fair, at børnene ikke kan lege i en sandkasse, uden at forældrene bekymrer sig om toxoplasmose?

hvordan kan det være, at katten har eneret til, at gå som det passer den - og ikke hundene??

• #53   27. nov 2007 Bettina H : Hvorfor må hunden ikke udleve sine instinkter, når katten absolut skal ?? Vi har ikke vildkatte i Danmark og de har aldrig levet frit i DK. Der er mange ejerløse katte i DK og hvorfor der mon er det ???????

• #54   27. nov 2007 Jeg kan da selv sige at jeg har indekatte og vælger ikke at lukke dem ud, så jeg kan godt følge det. Men jeg er stadig meget i tvivl om min beslutning og kan se det fra begges sider... Så jeg ser ikke kun sagen fra en af siderne om at endten holde dem inde eller ude..

• #55   27. nov 2007 Puha, det var godt nok ikke meningen at starte sådan en diskution herinde nu...
    Jeg har været vågen i 18 timer og skal op om 6 timer, så jeg vil altså gå til ro nu... Så må i diskutere herinde uden mig..

Godnat og sov godt. smiley

• #56   27. nov 2007 Oliver og Zira: tak for dine ord iøvrigt.....

• #57   27. nov 2007 Zoe W: LIGE PRÆCIS, der fangede du den sørme. Det er nemlig fordi det er for besværligt. har selv 3 børn og gu kan det da være hårdt at sige " husk nu at lukke døren ordentligt " hele tiden osv osv.......... men sådan er det bare!!!!!!!!!!!! Ellers må jeg jo lade være med at have kat.

• #58   27. nov 2007 Igen vil jeg tilføje at begge mine misser er inde, neutraliseret, passet med dyrlæge besøg osv. Og jo, det er skide besværligt at holde dørene lukket og være på vagt overfor at gæsterne også husker det, men sådan er det bare.

• #59   27. nov 2007 Jeg vil så lige gøre opmærksom på at mange af Lundkvists katte er "aflagte" katte, dvs katte hun har overtaget fra andre, hvor de har gået ude tidligere.

Bettina - Hvorfor skal katten så være det ENESTE dyr hvor vi ikke vil tage den beslutning? Vi gør det da rask væk ved grise, køer, heste, og for at nævne nogle mindre dyr, hunde og kaniner f.eks.? :o)

• #60   27. nov 2007 Natascha - Sorry, hvad spurgte du om?

• #61   27. nov 2007 Maria F - Mange katte lider af adfærdsproblemer, fordi de går og keder sig indenfor, fordi de ikke bliver aktiveret nok. Og hvis han vil helt ud, kan det være løbegården ikke var stor nok, eller for kedelig, der kan være alle mulige grunde, som ikke nødvendigvis omhandler at katten ved at græsset er grønnere på den anden side, for det gør den ikke.. De tænker ikke som mennesker, og vil ikke føle eller vide de går glip af noget de aldrig har prøvet.

En kat har jo heller ikke et decideret behov for at være ude.. Den har behov for de ting den får af udelivet. Og dem kan katten sagtens få, selvom den ikke har hele verden som legeplads, det kræver lidt af ejeren, men det burde være det værd.

Sikke nogle forfærdelige historier du fortalte om Heidi B.. smiley Puha.
    For lidt tid siden var der en tråd herinde om en kat (der normalt ikke engang var fritløbende), der var blevet udsat for overgreb.. Den havde fået stukket en pind (Eller andet) ind bag i, og føj for søren for fik jeg det bare skidt.

Hvis jeg en dag var ude for at min kat kom hjem helt smadret pga uheld, eller jeg fandt den halvdød i vejkanten, udsat for diverse grusomheder af mennesker osv osv osv, så ville jeg ALDRIG kunne tilgive mig selv..
    For det ville være MIN skyld, min og ingen andres ansvar at min elskede mis havde lidt.. Katten ved ikke bedre, den har os til at være ansvarsfulde. Jeg forstår ikke hvorfor man vil byde sin kat at lide.. Eller bare tage chancen.

Det er ALLE dyrs "natur" at leve i naturen. Men naturen er ikke som den var engang. Naturen ændrer sig, menneskers, og derfor også dyrs forhold ændrer sig også.. Dyrene kan ikke ændre dem selv, men det kan og bør vi mennesker. Ved at have en indhegnet have eller løbegård imødekommer man ALLES behov..

Jeg er rigtig glad for den lov.
    Og jeg synes det er både respektløst og ansvarsløst at lade sin(e) katte rende frit.

Ej hvor jeg dog snakker..

• #62   27. nov 2007 Syntes det er en GOD lov, som burde blive mere kendt!

Jeg bor på landet, og det år vi har boet her på et nedlagt landbrug, har jeg set flere fritløbende katte end aldrig før... og dertil også set flere døde katte end aldrig før...

Der render fremmede katte rundt i vores have, og sætter sig foran vores terrasedør... de skider i vores græsplæne og indkørsel...
    Der render katte rundt nede i landsbyen, lidt længere nede af vejen, hvor de kan besørge f.eks i børnehaven eller på kirkegården...

Idag, da jeg var på vej hjem, var jeg tæt på at køre 2 katte ned... på en strækning af 5 km... den ene krydsede vejen 2 gange imens jeg kom imod den, og bremsede helt ned og måtte trille forbi den, bare for at være sikker, hvorefter den rendte lige ud midt på vejen bagefter...
    Kan lige se, det var en kattehader, der kom kørende... smiley

Så det der med at sige, jamen jeg bor på landet... det holder bare ikke...!

• #63   27. nov 2007 Jeg kan lige som "Go gamle fru Olsen" stadig ikke forstå hvad der giver giver ejere til udekatte retten til at sætte egne behov før andre menneskers ...?
    Og det mener jeg at de gør når de sætter deres kats behov = (deres egne behov: "jeg nænner ganske enkelt ikke at holde dem inde" ...? ), som DE har VALGT at anskaffe sig, før deres medmenneskers ...

I øvrigt Bettina H, hvis du ejer dådyr skal du også holde disse på egen matrikel og ydermere bestå et kursus i dådyrhold så du ikke forvolder skade på disse og de ikke forvolder skade på andre ... (Har selv boet på en gård hvor min far holdt dådyr. Dådyrenes skov var indhegnet HELE vejen rundt) ... :0)

De dyr der nu engang er en del af DK's økosystem og altid har levet frit i den danske natur (katten er IKKE en af disse), dem må man jo nu engang tolerere og tage hensyn til ... Men det er 10.000 vis af katte der topper statistikken for trafikdræbte dyr mens kun en brøkdel i forhold til dette er dådyr etc.

Igen er det også et spørgsmål om hvad der giver lige JER (ejere til udekatte) ret til at bryde loven, bare fordi I ikke synes at lige præcis DEN lov skal respekteres?

Og nej jeg har ikke kørt for stærkt eller på andre måder bevidst brudt loven, og ladet mine behov komme før mine medmenneskers ... Igen en kede lovlydig borger ...
    Men sådan er vi jo så forskellige ... :0)

• #64   28. nov 2007 kede = kedelig

• #65   28. nov 2007 Nåårh - med halen. Men det svarede Zoe jo selv på? Så mente jeg ikke at jeg behøvede.
    og jeg har ingen elastikker hos mig ;o) Så er ike bekymret for dem i den sammenhæng.

• #66   28. nov 2007 Rebecca - det kan de nu også få alligevel - f.eks. kan du tage herpes med hjem til den.
    men ja, heeelt sikkert. Risikoen er meget mindre, især da de ikke kan komme i slagsmål med andre katte :o)

• #67   28. nov 2007 Maia F skrev: *ja man har et ansvar, og det gælder også om den trives. Nogle katte er bare ikke indekatte, og synes bestemt ikke man skal holde et dyr inde mod dens vilje.. ville da også helst at han var indekat.. tro mig.. Men det vil jeg simpelhen ikke byde ham. det ville være direkte dyrplageri*

Enig. Katteejeren har først og fremmest ansvar for kattens trivsel, og hvis den ikke trives med at blive holdt inde, ja, så må man lukke den ud. Hvis jeg havde sådan en kat, så blev den lukket ud, uanset hvad loven siger.

• #68   28. nov 2007 http://www.cattitude.dk/indekatte.htm

• #69   28. nov 2007 Maria F - hvorfor er det egentlig kun den ene kat, der er inde kat? Og den der er indekat er ren Maine coon?
    Nu du selv mente noget om at Maine coon havde brug for at komme ud. Og længere oppe skrev du at det især var huskatte, der havde træng til at komme ud? Huskatte har da aldrig været vildkatte.
    til zoe: Min Maine coon kommer ikke ud da hun ikke har den trang til det. tror ganske enkelt ikke hun ville kunne finde ud af at være ude. Og jo mange huskatte har været udekatte og vil altid være det.. men jeg skal vise dig på vidio hvordan min udekat opføre sig vis ikke han kommer ud og det er direkte synd.. Og nu kan jeg se der også har været noget oppe om vildkatte.. nu er det jo faktisk sådan at det flere gange har været oppe i nyhederene at man skal være glad for vildkatten, da den holder mus væk fra vores huse, mange steder.

Det er jo ikke op til jer at vudere om katten skal være inde eller ude.. for kan godt se at i kun vil se det fra en side, og synes faktisk det er rigtig synd. Mange katte trives ikke inde eller i kattegård og sådan har det altid været, os før den lov blev lavet

• #70   28. nov 2007 og zoe.. jeg har aldrig sagt at maine coon hade brug for at komme ud.. men at det var huskatte, og nu siger jeg ikke alle, men der er nogen huskatte som du ikke kan holde inde.. synes du skulle finde en masse martriale om kattens adfæd og så kan det være du kommer på andre tanker..

Du kan evt. også ringe ud på jordbrugsskolen i aalborg og be om at snakke med Niels, han er en rigtig dygtig uddannet mand inde for dyr og deres adfærd som kan og vil svare på alle de her spørgsmål for dig

• #71   28. nov 2007 Natascha der er du fuldstændig galt på den.. tror ikke du ved særlig meget om kattens natur og adfærd.. synes du skal finde ud af det inden du inleder denne diskution videre

• #72   28. nov 2007 det er desværre sådan at mange her inde tror de er klogere end folk der virkelig har forstand på dyr.. men undskyld jeg spørg Natascha, men har du sat dig ind i deres adfærd, instinkt ,ovs? det kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide

• #73   28. nov 2007 lundkvist.

Jeg må tilstå at jeg bliver så harm, når folk skriver at de med god samvittighed lader deres katte rende løs! Det var ikke din kat der fik min datter til at forulykke, men det kan være din kat der får en andet uskyldigt menneske til det! Og nej jeg har ALDRIG fået en p-bøde, overtrådt færdselsloven, snydt i skat, fået lavet sort arbejde så f..... om jeg ikke mener, at alle andre skal overholde lovgivningen!

• #74   28. nov 2007 Jeg prøver ikke bestemme her.. gir dig bare et råd.. synes det ville være godt for alle at studere kattens adfærd noget mere..

• #75   28. nov 2007 nej, jeg prøver bare at sige at vis ikke man ved noget om det skal man nok lige udndersøge det.. det kan godt være at det er lovkrav, men det betyder ikke at det er kattens natur..

• #76   28. nov 2007 Kattens adfærd indeholder meget mere end bare at mjave, når den beder om mad, og krølle sig sammen og lægge sig til at sove på skødet af sin ejer. Kattens adfærd er udviklet gennem tusinder af år, men mange sider af dens natur stammer direkte fra den gang katten levede vildt og selv måtte jage og fange sin føde.(Katte blev husdyr i Egypten ca. år 1600)

• #77   28. nov 2007 Katten er ikke et socialt dyr. Den er er et solitært rovdyr

• #78   28. nov 2007 Har du læst om kattens adfærd osv. spørg jeg så igen?

• #79   28. nov 2007 Det har jeg, altså læst om kattens adfærd, sider op og sider ned. Det ændrer dog ikke på at betingelserne for at være udekat har forandret sig meget. Det er ikke kattens natur at færdes i trafik. En indhegnet have er et langt bedre alternativ.

• #80   28. nov 2007 OKay.. hvad hedder de bøger.. dem kunne jeg da godt tænke mig at læse vis der står noget om tivsel inde og ude

• #81   28. nov 2007 Jamen det vil jeg da give dig ret i pernille. ville da os helst at begge mine katte var inde af sikkerheds mæssige årsager. Men vis katten ikke vil eller kan indfinde sig med at være udelukkene indekat er det synd at tvinge den.. Den har måske et instinkt der gør at den ikke kan holdes inde medmindre at den bliver tvunget. Og det synes jeg er direkte dyrmishandling

• #82   28. nov 2007 Maria:
    Jeg tror, at vi i det store og hele er meget enige, jeg ville dog aldrig turde at lukke min kat ud, både af hensyn til katten men også af hensyn til trafikanter, naboer, psykopatiske mennesker og hvad ved jeg.

Det er nu de færreste katte, som ikke kan trives i en indhegnet have og så er vi nok der, hvor adfærdsproblemet er større end frihedstrangen.

• #83   28. nov 2007 Gyldendal har en bog af Lone Houe, tror jeg det er, om katteadfærd, som kan anbefales. Ellers findes der også mange gode artikler på nettet skrevet af adfærdseksperter og dyrlæger.

• #84   28. nov 2007 vi har prøvet med vores hankat at lave en kattegård. hele vores have var hegnet ind.. Han løb rund derinde og græd og kaldte.. hoppede op i indhegningen og kunne finde på at krædse som om at han ville kunne grave sig ud. så det er altså ikke alle katte der kan leve med en kattegård.. det er ikke sundt for katten at have det sådan..

• #85   28. nov 2007 Maria: Det er vi enige i. Jeg kunne ikke løbe risikoen for, at den ville blive kørt ned.

• #86   28. nov 2007 Natascha.... jo det har de altså nogle gange.. så kan du sige hvad du vil.. hvor er det lige at du ved det fra? vis min kats far er vildkat, ligger det i ham. det kan du ikke bare lave om på..

• #87   28. nov 2007 Natascha: Jeg synes ikke rigtig du kommer med noget der giver mening.. kan ikke forstå du kan sige sådan og kan kun være fordi du ikke ved nok om det, desværre.. det er ikke for at være led eller noget.

• #88   28. nov 2007 erfaringer er jo baseret på det vi oplever, og i dette tilfelde katte.. Du har nok ikke haft en kat med samme trang og ved derfor ikke hvad det vil sige. så har svært ved at tro at du ved noget om lige det her

• #89   28. nov 2007 Jamen Natascha du bliver jo også ved med at sige at du ved hvad der er bedst for minkat, og det er ihverfald ikke at være ude. du bliver ved med at sige at vis katten aldrig har været ude, har den heller ikke trang til det. hvilket jeg er super uenig i

• #90   28. nov 2007 øhh. kan du ikke prøve at holde bande ord ude fra denne diskution.
    detter er ellers skrevet af dig:Maria: Katte der er født indendørs og aldrig har været ude, aner intet om at være ude og derfor har den ingen trang til at komme ud.

• #91   28. nov 2007 der siger du jo netop at du ved hvad der er bedst for min kat

• #92   28. nov 2007 Jamen hvordan kan du så side og sige, at katte ikke har trang til at komme ud vis ikke de har været det før, når du jo ikke kender min kat og dens adfærd?

• #93   28. nov 2007 ja det kunne du jo vide vis du hade læst mit inlæg længere oppe

• #94   28. nov 2007 Maria F.

Nu ved jeg en del om adfærd og at de skulle have en medfødt trang til udeliv, er ikke korrekt! Katte har jagtinstinkter, er territoriale mv. men det er altsammen behov der kan opfyldes ved at aktiver sin kat indendøre. Katten får først ude-adfærd, når en ejer i misforstået hensyn, lader sin kat komme ud!

• #95   28. nov 2007 Maria F - Du mener at nogle katte ikke kan holdes inde. Jeg forstår ikke helt hvad du mener med det? Hvis en kat er født indendørs og aldrig har været ude, har den jo på ingen måde 'trang' til at komme ud i friheden. Du snakker om at det er deres natur at være ude, fordi de var det da de levede vildt. Hmm. Din hund levede også frit i naturen engang, men derfor ka du vel godt holde den inde? Eller løber den også frit fordi den har trang til det??

• #96   28. nov 2007 Maria F.

De katte vi har i dag, er blevet forædlet gennem flere hundrede år, så deres udetrang er blevet latent. Hvis vi som ejer ikke aktivere det, forbliver det latent!

En indekat, hvor ejeren forstår kattens behov og adfærd, vil have et udmærket indeliv! Hvis en kat ikke er tilfreds og går og "piver" indendøre, så har man en kat der ikke aktiveres nok. Katten, hvis den aldrig har været ude, har ikke evne til at forstille sig, at livet udenfor skulle være bedre! Den evne er der ingen kat, der har!

• #97   28. nov 2007 Maria F - Ja, jeg må indrømme at jeg heller ikke er enig med dig i det.
    Og at affærdige en person med et andet synspunkt end dig fordi "det ved du ikke noget om" er lidt ynkeligt.

Men jeg kan da se at der er andre som har læst noget om det og hvortæller hvor, der er kommet på banen og siger det samme, som jeg nu vil til at sige.
    Katte har IKKE medfødt trang til at være ude. Katte har en bunke instinkter de gerne vil have opfyldt. Det er f.eks. jagtinstinkt, parringsinstinkt osv.
    Og så vidt jeg har kunne læse siger du at Natascha ikke har "så meget at sige" fordi hun bygger meget af hendes på egne erfaringer. Men gør du ikke også det når du giver det ene eksempel frem med at DIN kat, som blev født inde, åbenbart havde behov for at komme ud??
    Og derudover - nu skal jeg ikke sige hvordan din kat har levet/lever - men der kunne vare så mange andre årsager til at du var nødt til at lukke den ud, end en medfødt trang. F.eks. at den ikke blev aktiveret nok indendøre?

Og mht solitære dyr vs. sociale dyr.
    Katte er sociale dyr, de er dog ikke flok dyr på samme måde som hunde og løver. De katte vi mennesker har tæmmet gennem mange år. og især de racekatte vi har avlet på. Er vokset op i et hiraki og med social kontakt med andre. Så meget at mange katte nu ikke længere trives alene. ikke alle, men mange...

• #98   28. nov 2007 hmmmmm, jeg syntes denne debat har udviklet sig til en kamp om hvem der ved noget om kattens adffærd og hvem der er klåve åge og hvem der ikke er og det angreb der er blevet lavet mod bente(lundkvist) er total uberettet da jeg anser bente som en meget meget ansvarsfuld katte-ejer og en som jeg har søgt mange råd vedr katte hos og fået dem og de har squ virket.
    jeg ved så nogenlunde hvor bente bor eller ihvertfald ca hvor da jeg har en del venner i området og som bente osse siger er der ikke meget trafik der. jeg er osse 112 % sikker på at havde der været meget trafik der kom kattene ikke ud.

jeg vil så osse sige at den såkaldte "viden" der er om katte og deres udetrang squ stammer fra dengang hvor katte var noget man havde i stalden for at fange mus og rotter osv og var man rigtig flink ved katten fik den en gang frisk komælk, det ved man jo idag at det ikke er godt for katten.
    og hvad angår trafik og katte må "reglen" om løse katte være fra dengang det vildeste der ku ske for en løs kat var at den blev sparket af hesten når bonden var på vej på markedet for at sælge sine afgrøder. for i nutidens trafik er der squ ikke plads til katte.
    at der så render vilde dyr som rådyr,ræve osv osv rundt på vores veje er så en anden sag, de er jo heller ikke kæledyr vel.
    har man den mindste mulighed for en kattegård skal man squ får den lavet og laver man den stor nok vil der være masser af plads til at aktivere en hvilken som helst kat uanset hvad,

• #99   28. nov 2007 tigger - Jeg ved ikke om det er et direkte angreb på Bente. Hun har skrevet nogle ting i diskussionen, som andre så har svaret på. (og som en af de få har hun i sådan en diskussion som denne turde melde ud hvordan hun gør det).
    Jeg ved også godt hvor Bente bor, og bestemt heller ikke fordi jeg sidder og "punker" hende for at hun skal holde hendes katte inde.
    MEN faktum er - det er ulovligt ikke at holde katte på egen matrikel. Det kan man så vælge at overholde eller ej.
    Man må så nok også forvente at folk der har dårlige erfaringer med det kommenterer. Som f.eks. Mai T.
    Ligesom vi med indekatte nogen gange bliver kaldt dyreplagere osv af folk med udekatte.

• #100   28. nov 2007 maria F: Man kan ikke bygge sine udsagn alene på erfaringer.. (medmindre man har haft en milion katte og har rigtig mange katteår bag sig), jeg har kun haft to katte, som var mit ansvar og kun indekatte, så jeg har ikke mange erfaringer. til gengæld har jeg været herinde i sammenlagt nok halvandet år, hvor jeg har været her hver dag, deltager i debatterne, lytter til andre, og lærer af deres erfaringer. Derudover har jeg læst og læst på nettet, plus at jeg har lånt over tyve kattebøger og har selv 2.. Jeg mener selv at have tilegnet mig rigtig meget viden på emnet katte. Jeg har altid kun læst, at katte sagtens kan have et dejligt liv udelukkende som indekatte, det eneste sted jeg nogensinde har hørt at man ikke opfylder kattens behov medmindre den kommer ud, er hos de folk der har fritløbende katte!
    Det er ikke sandt, at en kat der aldrig har været ude, ved at den går glip af noget, og derfor vil ud. Der er (som både jeg selv og andre har sagt i denne tråd) IKKE noget der hedder et "udelivsinstinkt", der er ikke noget i en kats liv og behov man ikke kan opfylde med en løbegård/indhegnet have.

• #101   28. nov 2007 eva: et angreb er måske ikke det rigtige ord at bruge, men det var det ord jeg lige syntes passede.
    ja man skal holde katten på egen matriklen, men i bentes tilfælde ude midt på lars tyndskids marker tror jeg nu de færreste naboer siger noget til det.

forretst er det vlidt svætr at skrvie med en trixie liggende på tastaturet

• #102   28. nov 2007 Johnny.

Hvis ejeren, til den kat der rendte ud foran min bil, havde sagt nedenstående til mig, efter min datter var forulykket, så tør jeg slet ikke skrive, hvad jeg havde været i stand til:

"da jeg jo har katte der render ude, nej dårlig samvittighed, det har jeg altså bare ikke....."

"Jeg ville få et helv***** hus hvis jeg holdt dem inde, "

"desuden er det voldsomt besværligt at bygge en løbegård til huset,"

"Jamen jo da... Lad os lukke alle rådyr inde, og fuglene også.. For de risikerer at smadre en bilrude"

Vilde dyr og tamkatte der render løs er ikke det samme! Katteejere der lader deres katte rende løse, bryder loven og så er den bare ikke længere! De ejere burde efter min mening, straffes benhårdt, hvis deres kat bliver involveret i en dødsulykke. Jeg vil ikke engang mene at "uagtsom manddrab", var nok!

Det er mig ubegribeligt, så lidt respekt de mennesker har for deres kats liv og for andre menneskers liv og førlighed!

• #103   28. nov 2007 Mai: vi er som sådan enige hele vejen igennem og jeg forstår osse din vrede*S* men det ku så lige sågodt ha været en ræv der rendte ud foran bilen ik*S* og hvem skulle så ha skylden.
    jeg er som sådan osse imod at folk har deres katte/dyr til at rende løse, men i nogle tilfælde hvor man eks bor så langt ude på landet at selv kragene farer vildt burde det være ok hvis kattene rendte løs. at jeg så ikke selv ville lad mine katte rende frit er en anden sag.
    en matrikel ka jo osse dreje sig om flere tønder land osv.

ka så forresten fortælle om en sag vedr en løs hest som var stukket af og så efterfølgende blev kørt ned på en motorvej, der var ingen erstatning til bilens ejer selvom bilen var totalskadet, jo der var bilistens egen forsikring der kunne punge ud

• #104   28. nov 2007 Johnny.

Det var ude på lars.........mark min datter undveg den forb..... kat! Derude på bøhlandet, må man altså køre mere end hun gjorde, da det skete! Det var det, der rystede hende mest - at hun faktisk ikke kørte med den hastighed som hun måtte og så gik det alligevel så galt!

Jeg syntes ikke argumentet, med de vilde dyr dur i den her sammenhæng, for vi kan ikke undgå alle ulykker, men dem hvor en katteejer lukker sin kat ud og den løber ud foran en bil DEM KAN VI UNDGÅ!

Min datter ved også godt at det er ulovligt at undvige en kat, men det gjorde hun! Katten må ikke rende løs på offentlig vej, men det gjorde den! Havde den ikke været der, så havde hun ikke reageret som hun gjorde! Havde de fem træer hun pløjede igennem ikke været visne, havde min datter været død nu!

Jeg har erstattet de fem træer, så næste gang den kat løber ud foran en bil og føreren undviger på netop det sted, så tør jeg ikke tænke på hvad der sker! For de nye træer bøjer ikke af, og katten - ja den krydser sikkert stadig væk vejen på lige netop det sted! For katte er jo desværre vanedyr!

• #105   28. nov 2007 ja, jeg ved så ikke lige hvordan jeg skal forklare det jeg mener med katte og vilde dyr, men lad nu det ligge*S*

udover det tror jeg det er svært helt at sige hvad der er rigtigt og forkert, jaja i min verden er det ik ok at lade sine katte rende frit og så ka jeg alligevel godt acc at det sker hvis man bor langt langt væk fra vejene.
    tror osse der bliver set på den sag med forkellige øjne alt efter om man bor på landet el i byen for som regel har man et lidt andet forhold til dyr når man bor på landet, dermed ikke sagt at folk på landet er ligeglad med deres dyr, for det ved jeg de ikke er, håber i forstår hvad jeg mener*SS*

• #106   28. nov 2007 Zoe W.

Du har ret i, at jeg overhovedet ikke ville have været gal i skralden, hvis det havde været en ræv eller lign. vildt dyr! Ked af det ja, men ikke vred!

Det er det faktum, at ulykker hvor katte er involveret, kan undgåes, hvis vi katteejere holdt vores katte på egen matrikel, enten indendøre, i løbegård eller i sele!

Der sker desværre ulykker hver eneste dag - men de meningsløse ulykker, der kunne have været undgået med lidt omtanke, dem lærer jeg aldrig at forstå og slet ikke at acceptere!

• #107   28. nov 2007 Lundkvist.

Jeg er farvet af min datters uheld og det jeg skriver er ikke kun - men indrømmet, også - møntet på dig, da jeg ikke forstår at I lader jeres katte rende løs. Jeg kan så læse hvorfor dine gør det! Men lige såvel som at du har en holdning til at katte skal have lov til at rende ude, har jeg en holdning til det modsatte!

Jeg tiltaler dig ikke for mord, men du begår en lovovertrædelse! Katte kan nu engang være skyld i en trafikulykke med dødligt udfaldt!

Var det min kat der var skyld i dette, vil jeg bestemt føle, at jeg havde slået et andet menneske ihjel. Måske ikke direkte, men som følge af min handling! Netop derfor kommer mine katte ikke ud! Jeg vil hverken have kattenes liv eller menneskeliv på samvittigheden!

Jeg er ked af, hvis min holdning støder dig, men det er sådan jeg tænker/føler/mener!

• #108   28. nov 2007 lundkvist: som jeg tidligere har skrevet i denne debat mener jeg stadig du er en ansvarsfuld katte-ejer og du har på ingen måder grund til at føle dig kriminel

• #109   28. nov 2007 Lundkvist: jeg synes det er dejligt du tager katte til dig, der mangler et hjem. Dem jeg er gale på er dem der havde dem før dig og som ikke tog deres ansvar.

Kommentér på:
Hold kat på egen grund

Annonce