2.357 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
109 Svar

25. feb 2005 Følger: 22 Følgere: 29 Katte: 4 Emner: 37 Svar: 182
Hold kat på egen grund Hold kat på egen grund
Hej læste dette for noget tid siden, viste faktis ikke det var et lovkrav at holde sin kat/katte på ens egen grund.
Viste i det?
http://www.kattens-vaern.dk/?side=47
Men helt klar en glimrede regel
Hilsen Nikie
0 synes godt om
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Og er meget enig, glimrende regel
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.278
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 35 Svar: 167
nov 2007
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.456
Det er svært, for der er mange gode grunde til at holde den inde, og lisså mange gode grunde til ikke at holde den inde...
Men vi må erkende at det er et lovkrav, og at det jo skal overholdes... Men dertil vil jeg sige, at er katten ikke til gene for nogle, så synes jeg det er ok at den går ude... Men jeg vil også sige, at så snart den er til gene for evt. naboer, skal det respekteres...
Tja, en lidt ambivilent holdning, men har ikke fundet helt mit ståsted endnu på inde og udekatte....
jul 2006
Dog vil jeg sige, at jeg synes, at de fritløbende katte på landet også er et problem, måske ikke for naboer men for trafikanter.
feb 2006
feb 2005
Følger: 22 Følgere: 29 Katte: 4 Emner: 37 Svar: 182
jan 2006
Du kan heller ikke holde et menneske associalt, og regne med at det bliver associalt.... Det har også nogle sociale behov, som du ikke kan nedtrykke ved at ungå at være social...
Forstår du min mening
nov 2007
Jeg har selv en indekat og en udekat, min udekat kom ikke ude før jeg var nød til at lukke ham ud.. Han sprang op af vægge og døre og græd konstant.. kunne ikke forstå hans adfærd så var ved dyrlægen da jeg var sikker på nogen måtte være galt.. der var ingen ting i vejen og dyrlægen sage at det kunne sagtes være fordi at han ville ud.. Han har været udekat siden og hans adfærd stoppede med det samme
jan 2006
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 4 Emner: 72 Svar: 1.348
Min datter kørte ind i fem træer og totalsmadrede sin bil i påsken pga. en fritløbende kat på en landevej. Så selv ude på landet er kattene til fare for trafikken - og mig bekendt gælder lovgivningen også udenfor bygrænsen. Personligt sætter jeg menneskeliv højre end kattens trang til at komme ud i det fri!
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Hvorfor skal der være forskel på hunde og katte?? Der er jo ingen der er interesseret i, at lade deres hunde løbe på må og få (forhåbentligt - og heldigvis)
okt 2007
Følgere: 7 Katte: 4 Emner: 2 Svar: 172
nov 2007
feb 2005
Jo det mener jeg faktis og udover det sætter du også evt. billister og andre traffikanters ve og vel på spil. Personligt vil jeg gøre alt for at undvige en kat på kørebanen og vi har jo også som mennesker vores naturlige reflekser, som i værste tilfælde kan koste en livet. Har noget tænk på det når de lader deres kat løbe frit?
Mine katte har det fint med at bo på deres 130kvm. indhegning plus de 100kvm. de i huset, et par af dem har levet som ude som gårdkatte før i tiden, men har det meget bedre nu hvor de ikke skal være på vagt for de farer der lurer ved at være overladt til sig selv når de var ude...
nov 2007
nov 2007
okt 2006
Er det virkeligt fair overfor de naboer, som bare ikke kan fordrage katte. Er det fair, at en kat skal skide i deres bede?
Er det fair for de allergikere der snøres sammen, når de er i nærheden af katte?
Er det fair, at katten som det eneste husdyr har ret til at løbe, skide, pisse, strinte, tage havefisk og mere - bare fordi nogle mennesker ikke har lyst til at overholde lovgivningen?
En kat - der aldrig har været vant til andet end en sikret have/løbegård, er til enorm stor fare for billisterne, for de kender ikke til de farer der er i naturen.
En helt anden ting er. Naturen er ikke som den var i gamle dage. I dag kører bilerne stærkt - meget stærkt. Der findes diverse mekanismer rundt omkring, som ikke er naturlige for minjøet. De kan knuse, klemme, lemleste en nysgerrig kat.
Der findes (desværre) flere og flere syge mennesker, der bare elsker at gøre skade på de dyr de kan komme til.
Er det fair for katten, at dens ve og vel skal være i fare - bare fordi der findes mennesker, der ikke vil holde sig indenfor lovgivningen?
feb 2006
jeg er så ganske sikker på at enhver kat på et eller andet tidspunkt opgiver at komme ud, især hvis den ka se det ikke hjælper at den jamre sig.
begge mine katte er faktisk ude i haven hele sommeren ihvertfald når vi er hjemme og når det bliver for koldt til at de ikke længere ka være derude, har vi ca en mdr med masser af klagerier og jamren fra dem , men så er det osse ovre
nov 2007
feb 2005
okt 2007
For mig handler det om, at den fare kattene på offentlig vej (by-eller landzone!) udgør for menneskeliv går forud for kattens trivsel!
Det er mig ubegribeligt at folk med fritgående udekatte ikke kan indse, at deres kats "trivsel" kan koste menneskeliv!
feb 2006
det er frygteligt at se og vi væmmes hver gang og min kone får næsten tårer i øjnene når hun ser det
jeg har osse en "diskution" igang med en af mine naboer, hendes kat render nemlig ude og vi bor meget tæt på en af de mest trafikerere veje i dk og hun ka ikke se der er en risiko ved at hendes kat render ude
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 117
Fordi man har et ønske om at holde kat bør dette behov (efter min mening) ikke påduttes andre mennesker med undskyldningen om "at det er så synd for katten at være inde da den har behov for at være ude" ...
De fleste dyr (katte, hunde, heste etc.) har et behov for at løbe frit (jagtdyr, flugtdyr), men det er deres ejeres ansvar at sørge for at deres dyrs behov opfyldes uden at disse er til gene for andre mennesker og dyr ...
Det er også synd for katten hvis den bliver kørt over fordi uansvarlige ejere (i mine øjne) ikke kan finde ud af at overholde loven og holde katten på egen matrikel ... Og endnu værre hvis katten er årsag til at en familie kører galt og mister livet (fritløbende katte er årsag til ikke så få ulykker ...)
Ydermere synes jeg at det er uansvarligt at belemre andre mennesker med ens kat fordi man ret egoistisk ønsker at opfylde sin kats behov på bekostning af andre menneskers helbred ... For mig er det det samme som rygere der insisterer på at ryge, hvor der er andre mennesker til stede for at opfylde egne behov på bekostning af andres helbred ... (Blot ét af mange eksempler :0) Jeg har intet mod hensynsfulde rygere :0) )
Misforstå mig ikke, jeg elsker katte, ikke mindst min egen :0) ...
Men jeg elsker også min hund og dennes ret til at opholde sig på min matrikel uden at få revet øjnene ud af en kat, hvis ejer ikke kan holde den på egen matrikel. Ikke kattens skyld, men ejerens!
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
Men dog mener jeg slet ikke det skal være til diskussion? Det er et lovkrav og man kører vel heller ikke 190 km/t på motorvejen når man må køre 130 ? Ja, jeg gør i hvert fald ikke. Kan ikke se nogen som helst god grund til at katten skal kunne løbe frit rundt, overhovedet. Hvis man har en kat, som har behovet for det, så må man bygge en løbegård. Det mener jeg er ejerens ansvar at sørge for, når man nu engang har valgt en kat.
Og igen, at ca. 70.000 katte årligt bliver kørt ned og drabt i trafikken, det siger vel lidt sig selv? Ikke nok med at det er usansynligt synd for de katte der lider den skæbne, men det er også til fare for billister m.m..
Jeg kan huske en tråd, hvor personen nær havde mistet sin søn pga. en kat der løb ud foran bilen. Og at nogle så bare mente at han kørte for stærkt, eller kom med kommentarer som "man skal ikke bremse for en kat" og lignende, synes jeg bare er chokerende.
Tit kommer det også op med at folk mener man skal respektere hinanden og hinandens valg. Selvfølgelig skal man det, og det gør jeg skam også i høj grad. Men helt ærligt, hvorfor skal jeg respektere noget der bryder loven og samtidig er skyld i en masse kattes død?
Hold for pokker jeres dyr inde/på egen grund. I lader jo heller ikke hunden, hesten etc. rende frit rundt som den lyster.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men jeg syne sdet er rigtig godt der faktisk er et lovkrav på det område, selvom visse mennesker p... op og ned af det..
jul 2007
Mine katte har det fint med legetøjsmus, pelstotter og andet legetøj.
okt 2006
Der er INGEN krav om mærkning,
Der er INGEN krav om vaccination
Der er INGEN krav om forsikring
Der er INGEN krav om neutralisation
Der kommer INGEN bøde til ejerne af fritløbende katte - heller ikke selvom kattene også hører ind under lovgivningen.
Der kommer INGEN påtale fra politi eller anden instans, når kattene bliver fanget.
Det ER tilladt at indfange og få fritløbende katte aflivet, bare der er givet en advarsel indenfor et år.
Disse ting ER der krav om (ikke alle krav gælder alle dyr), når vi ser i forhold til hunde, heste, grise, køer, får .....
Hvordan kan det være, at katten "BARE" er en kat, der kan få lov til at gør som den gør?
Hvis der løber en hund, hest, gris, ko, ged .. rundt, så bliver der straks tilkaldt hjælp, for de må bestemt ikke rende frit.. NÆÆÆÆ NEJ ..... De er åbenbart mere betydningsfulde - eller???
Hvorfor denne forskel?
Jeg forstår det ikke og kommer aldrig til at forstå det.
Den tråd der omtales handler ganske rigtigt om en ung mand der kørte galt, men hvordan var det lige det gik?? Han fik høvlet - og det samme gælder Mai's datter...
De er jo unge mennesker, så de kørte sikkert ikke ordentligt.....
hvordan kan det være i orden, at katten har "ret til" at bringe menneskeliv i fare - BARE FORDI den har et naturligt instinkt der siger at den skal være ude?
Så vidt jeg ved, aå har hunde, heste, grise, køer, geder osv. også instinkter, men de bliver "undertrykt" for de må da ikke løbe frit....
okt 2006
Der findes mus og daggamle kyllinger (frosne) som sagtens kan give katten detkick af vildskab og instinkt den har brug for...
jul 2007
Lige præcis. Jeg kan slet ikke se at folk kan blive ved med at modargumentere for udekattene der render frit.
Zoe W
Nemlig :o)
Det er i hvert fald nok til at beskæftige mine katte, medmindre de leger med hinanden :o)
jul 2007
okt 2006
Kommer der aldrig "turister" til byen, som ikke lige har observeret disse skilte?
Du siger at du ikke har dårlig samvittighed, og det beder jeg dig heller ikke om at have, men hvad så hvis en af dine katte en dag ikke kommer hjem, fordi den er påkørt af en bil eller skambidt af en hund?
Det er ikke alle hunde (eller mennesker) der kan lide katte, og en dag kan du risikere, at din kat kommer hjem totalt "skadet" af det ene eller andet.
Vil du så have dårlig samvittighed?
Jeg ved at jeg ville have det SÅ dårligt, fordi jeg ved, at jeg inddirekte er skyld i den smerte min kat har oplevet, hvis jeg lod mine katte løbe frit.
Det er et tænkt eksempel, men bestemt ikke helt utænkeligt at det kunne ske.
okt 2006
fordi = efter
jun 2006
jun 2006
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
I ændrer mening den dag i skal hente Jeres kat der er blevet indleveret af Falck, og som har fået mast hovedet med øjnene der er poppet ud på grund af trykket fra bildækket !!!!!! Blodet der er sprøjtet ud over hans fine hvide pels. ja det lyder ikke rart vel???????? Jeg har stadig mareridt om natten over min elskede Pelle som jeg fik tilbage på denne grufulde måde. Jeg græd i en måned og tabte mig 5 kilo af bare sorg. Da jeg fik ham var han udekat, men jeg ville have ham inde. Men en dag lykkedes det ham at smutte ud af døren i et splitsekund. Vi bor i et stille villakvarter!!! Mine andre katte har ALDRIG været ude og ved ikke hvad det drejer sig om og beder heller ikke om det. Derfor skal man aldrig lade dem komme ud, bare en gang, for så får de måske smag for det. Jeg fik kun glæde af Pelle i 1 år og 1 måned. Aldrig nogensinde skal jeg have en kat igen der har prøvet at være ude. For jeg skal IKKE opleve dette mareridt en gang til.
Har en lillebror der påkørte en kat. Den lå og vred sig på vejen og min lillebror gik i chok inde i bilen og rystede og græd. han elsker katte lige så højt som jeg. Da han til sidst gik ud for at gøre noget var den væk. Han ledte og ledte, den skulle jo ikke lide. Han fandt den ikke, ringede til Far der kom og hjalp, fandt den aldrig. HVORFOR skal han og andre udsættes for den slags ?????????? Det skete for 3 uger siden, han taler stadig om det.
Jeg bor i en forstad til KBH. Når jeg kører nede i selve byen, ser jeg tit katte løbe over det store vejkryds, midt inde i BYEN???? HVAD laver kattene der ?
Til jer der begrunder det med at i bor på landet. Min søster bor på landet i Jylland. Hun har fortalt hun ser døde katte hele tiden. Der er så mange løse katte og de bliver hele tiden kørt over på landevejene, for der kører folk altså bare stærkt.
jul 2007
jul 2007
jul 2007
Jeg ved ikke hvad jeg selv ville have gjort i sådan en situation som din lillebror, men jeg havde nok stortudet. Stakkels katte, at de må lide sådan en skæbne pga. egoistiske katteejere.. At dem der så allerede har prøvet at miste én kat en gang til trafikken, stadig ikke gør noget ved det, fatter jeg heller ikke. At se katten ligge der mast fuldstændig må da bare være nok i sig selv til at sige det må være nok..
okt 2006
angående det med at overholde loven, har du aldrig fået en fartbøde/ parkeringsbøde eller kørt gratis med bud....... hvis i synes det er så forfærdeligt så meld mig dog
--
Nej / nej og nej.. Jeg er en ganske kedelig lovlydig borger..
Og jeg vil ikke melde dig - hvorfor skulle jeg dog det. Jeg beder dig bare om at tænke over konsekvensen for dine dyr.
Det er ikke sikkert at de dør lige med det samme, men kommer til at lide i timer efter en påkørsel eller mishandling (enten hundebid eller af menneskehånd)
jan 2006
Det hænger ikke sammen...
Så om du undviger for en kat eller en hjort, det er vel ligefedt, tænkt i at man undviger og mennekset er i fare...
jul 2007
Du nænner ikke at holde dem inde, men du er ligeglad med at de risikerer at blive kørt ned og måske lider en smertefuld død?
Hvad vejer højst? Dit ønske til dine katte, eller deres liv, som efter min mening kunne være udmærket i en løbegård eks?
jul 2007
jan 2006
Og jeg synes ikke at det er fair at mennesket kan gå ind og vurdere hvad der er bedst for katten i denne her sag.. Der er lissom ikke nogle der har fået et mundtligt svar på hvad katten selv synes, men formodninger om hvad der er bedst
nov 2007
okt 2006
For det første så bliver du højest sansynligt slået ihjel, hvis du rammer et rådyr på landevejen. Dyret er så stort, og det gør så stor skade på bilen og dig.
Ræve og harer er vilde dyr som altid har levet vildt.
Disse dyr er en væsentlig del af den danske fauna.
Katte er et domesiceret dyr, der "bare" ikke har samme "ret" som en hund eksempelvis har.
Hvis du ser efter, vil du også se, at der er indhegninger ved skovbryn lige op til de større veje. De er sat der for at sikre dyrene og os mennesker.
Men mener du at det er bedre, at alle dyr og jeg mener ALLE dyr, får lov til at gå (eller sno sig) som det passer dem??
jan 2006
Heidi - nej, det tror jeg ikke jeg synes...
jul 2007
jul 2007
jan 2006
Og nej, jeg mener ikke at ALLE dyr skal gå som de lyster, men jeg synes heller ikke at man kan forsvare at holde katten inde fordi at man kan køre galt ved at en kat løber ud foran en bil.
okt 2006
Hvori er det fair, at et allergisk menneske ikke kan have fred for katte?
Hvori er det fair, at et gammelt ægtepar skal have overbegjort deres botanisk lignende have med kattelort?
Hvori er det fair, at naboens fugle er i fare for kattene, da de kan ødelægge volieren og æde fuglene?
Hvori er det fair, at børnene ikke kan lege i en sandkasse, uden at forældrene bekymrer sig om toxoplasmose?
hvordan kan det være, at katten har eneret til, at gå som det passer den - og ikke hundene??
nov 2007
jan 2006
jan 2006
Jeg har været vågen i 18 timer og skal op om 6 timer, så jeg vil altså gå til ro nu... Så må i diskutere herinde uden mig..
Godnat og sov godt.
nov 2007
nov 2007
jan 2006
jun 2006
Bettina - Hvorfor skal katten så være det ENESTE dyr hvor vi ikke vil tage den beslutning? Vi gør det da rask væk ved grise, køer, heste, og for at nævne nogle mindre dyr, hunde og kaniner f.eks.? :o)
jun 2006
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
En kat har jo heller ikke et decideret behov for at være ude.. Den har behov for de ting den får af udelivet. Og dem kan katten sagtens få, selvom den ikke har hele verden som legeplads, det kræver lidt af ejeren, men det burde være det værd.
Sikke nogle forfærdelige historier du fortalte om Heidi B..
For lidt tid siden var der en tråd herinde om en kat (der normalt ikke engang var fritløbende), der var blevet udsat for overgreb.. Den havde fået stukket en pind (Eller andet) ind bag i, og føj for søren for fik jeg det bare skidt.
Hvis jeg en dag var ude for at min kat kom hjem helt smadret pga uheld, eller jeg fandt den halvdød i vejkanten, udsat for diverse grusomheder af mennesker osv osv osv, så ville jeg ALDRIG kunne tilgive mig selv..
For det ville være MIN skyld, min og ingen andres ansvar at min elskede mis havde lidt.. Katten ved ikke bedre, den har os til at være ansvarsfulde. Jeg forstår ikke hvorfor man vil byde sin kat at lide.. Eller bare tage chancen.
Det er ALLE dyrs "natur" at leve i naturen. Men naturen er ikke som den var engang. Naturen ændrer sig, menneskers, og derfor også dyrs forhold ændrer sig også.. Dyrene kan ikke ændre dem selv, men det kan og bør vi mennesker. Ved at have en indhegnet have eller løbegård imødekommer man ALLES behov..
Jeg er rigtig glad for den lov.
Og jeg synes det er både respektløst og ansvarsløst at lade sin(e) katte rende frit.
Ej hvor jeg dog snakker..
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 132 Svar: 1.547
Jeg bor på landet, og det år vi har boet her på et nedlagt landbrug, har jeg set flere fritløbende katte end aldrig før... og dertil også set flere døde katte end aldrig før...
Der render fremmede katte rundt i vores have, og sætter sig foran vores terrasedør... de skider i vores græsplæne og indkørsel...
Der render katte rundt nede i landsbyen, lidt længere nede af vejen, hvor de kan besørge f.eks i børnehaven eller på kirkegården...
Idag, da jeg var på vej hjem, var jeg tæt på at køre 2 katte ned... på en strækning af 5 km... den ene krydsede vejen 2 gange imens jeg kom imod den, og bremsede helt ned og måtte trille forbi den, bare for at være sikker, hvorefter den rendte lige ud midt på vejen bagefter...
Kan lige se, det var en kattehader, der kom kørende...
Så det der med at sige, jamen jeg bor på landet... det holder bare ikke...!
okt 2007
Og det mener jeg at de gør når de sætter deres kats behov = (deres egne behov: "jeg nænner ganske enkelt ikke at holde dem inde" ...? ), som DE har VALGT at anskaffe sig, før deres medmenneskers ...
I øvrigt Bettina H, hvis du ejer dådyr skal du også holde disse på egen matrikel og ydermere bestå et kursus i dådyrhold så du ikke forvolder skade på disse og de ikke forvolder skade på andre ... (Har selv boet på en gård hvor min far holdt dådyr. Dådyrenes skov var indhegnet HELE vejen rundt) ... :0)
De dyr der nu engang er en del af DK's økosystem og altid har levet frit i den danske natur (katten er IKKE en af disse), dem må man jo nu engang tolerere og tage hensyn til ... Men det er 10.000 vis af katte der topper statistikken for trafikdræbte dyr mens kun en brøkdel i forhold til dette er dådyr etc.
Igen er det også et spørgsmål om hvad der giver lige JER (ejere til udekatte) ret til at bryde loven, bare fordi I ikke synes at lige præcis DEN lov skal respekteres?
Og nej jeg har ikke kørt for stærkt eller på andre måder bevidst brudt loven, og ladet mine behov komme før mine medmenneskers ... Igen en kede lovlydig borger ...
Men sådan er vi jo så forskellige ... :0)
okt 2007
jun 2006
og jeg har ingen elastikker hos mig ;o) Så er ike bekymret for dem i den sammenhæng.
jun 2006
men ja, heeelt sikkert. Risikoen er meget mindre, især da de ikke kan komme i slagsmål med andre katte :o)
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Enig. Katteejeren har først og fremmest ansvar for kattens trivsel, og hvis den ikke trives med at blive holdt inde, ja, så må man lukke den ud. Hvis jeg havde sådan en kat, så blev den lukket ud, uanset hvad loven siger.
okt 2007
nov 2007
Nu du selv mente noget om at Maine coon havde brug for at komme ud. Og længere oppe skrev du at det især var huskatte, der havde træng til at komme ud? Huskatte har da aldrig været vildkatte.
til zoe: Min Maine coon kommer ikke ud da hun ikke har den trang til det. tror ganske enkelt ikke hun ville kunne finde ud af at være ude. Og jo mange huskatte har været udekatte og vil altid være det.. men jeg skal vise dig på vidio hvordan min udekat opføre sig vis ikke han kommer ud og det er direkte synd.. Og nu kan jeg se der også har været noget oppe om vildkatte.. nu er det jo faktisk sådan at det flere gange har været oppe i nyhederene at man skal være glad for vildkatten, da den holder mus væk fra vores huse, mange steder.
Det er jo ikke op til jer at vudere om katten skal være inde eller ude.. for kan godt se at i kun vil se det fra en side, og synes faktisk det er rigtig synd. Mange katte trives ikke inde eller i kattegård og sådan har det altid været, os før den lov blev lavet
nov 2007
Du kan evt. også ringe ud på jordbrugsskolen i aalborg og be om at snakke med Niels, han er en rigtig dygtig uddannet mand inde for dyr og deres adfærd som kan og vil svare på alle de her spørgsmål for dig
nov 2007
nov 2007
okt 2007
Jeg må tilstå at jeg bliver så harm, når folk skriver at de med god samvittighed lader deres katte rende løs! Det var ikke din kat der fik min datter til at forulykke, men det kan være din kat der får en andet uskyldigt menneske til det! Og nej jeg har ALDRIG fået en p-bøde, overtrådt færdselsloven, snydt i skat, fået lavet sort arbejde så f..... om jeg ikke mener, at alle andre skal overholde lovgivningen!
nov 2007
nov 2007
nov 2007
nov 2007
nov 2007
jul 2006
nov 2007
nov 2007
jul 2006
Jeg tror, at vi i det store og hele er meget enige, jeg ville dog aldrig turde at lukke min kat ud, både af hensyn til katten men også af hensyn til trafikanter, naboer, psykopatiske mennesker og hvad ved jeg.
Det er nu de færreste katte, som ikke kan trives i en indhegnet have og så er vi nok der, hvor adfærdsproblemet er større end frihedstrangen.
jul 2006
nov 2007
jul 2006
nov 2007
nov 2007
nov 2007
nov 2007
nov 2007
detter er ellers skrevet af dig:Maria: Katte der er født indendørs og aldrig har været ude, aner intet om at være ude og derfor har den ingen trang til at komme ud.
nov 2007
nov 2007
nov 2007
okt 2007
Nu ved jeg en del om adfærd og at de skulle have en medfødt trang til udeliv, er ikke korrekt! Katte har jagtinstinkter, er territoriale mv. men det er altsammen behov der kan opfyldes ved at aktiver sin kat indendøre. Katten får først ude-adfærd, når en ejer i misforstået hensyn, lader sin kat komme ud!
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 22 Katte: 2 Emner: 131 Svar: 1.287
okt 2007
De katte vi har i dag, er blevet forædlet gennem flere hundrede år, så deres udetrang er blevet latent. Hvis vi som ejer ikke aktivere det, forbliver det latent!
En indekat, hvor ejeren forstår kattens behov og adfærd, vil have et udmærket indeliv! Hvis en kat ikke er tilfreds og går og "piver" indendøre, så har man en kat der ikke aktiveres nok. Katten, hvis den aldrig har været ude, har ikke evne til at forstille sig, at livet udenfor skulle være bedre! Den evne er der ingen kat, der har!
jun 2006
Og at affærdige en person med et andet synspunkt end dig fordi "det ved du ikke noget om" er lidt ynkeligt.
Men jeg kan da se at der er andre som har læst noget om det og hvortæller hvor, der er kommet på banen og siger det samme, som jeg nu vil til at sige.
Katte har IKKE medfødt trang til at være ude. Katte har en bunke instinkter de gerne vil have opfyldt. Det er f.eks. jagtinstinkt, parringsinstinkt osv.
Og så vidt jeg har kunne læse siger du at Natascha ikke har "så meget at sige" fordi hun bygger meget af hendes på egne erfaringer. Men gør du ikke også det når du giver det ene eksempel frem med at DIN kat, som blev født inde, åbenbart havde behov for at komme ud??
Og derudover - nu skal jeg ikke sige hvordan din kat har levet/lever - men der kunne vare så mange andre årsager til at du var nødt til at lukke den ud, end en medfødt trang. F.eks. at den ikke blev aktiveret nok indendøre?
Og mht solitære dyr vs. sociale dyr.
Katte er sociale dyr, de er dog ikke flok dyr på samme måde som hunde og løver. De katte vi mennesker har tæmmet gennem mange år. og især de racekatte vi har avlet på. Er vokset op i et hiraki og med social kontakt med andre. Så meget at mange katte nu ikke længere trives alene. ikke alle, men mange...
feb 2006
jeg ved så nogenlunde hvor bente bor eller ihvertfald ca hvor da jeg har en del venner i området og som bente osse siger er der ikke meget trafik der. jeg er osse 112 % sikker på at havde der været meget trafik der kom kattene ikke ud.
jeg vil så osse sige at den såkaldte "viden" der er om katte og deres udetrang squ stammer fra dengang hvor katte var noget man havde i stalden for at fange mus og rotter osv og var man rigtig flink ved katten fik den en gang frisk komælk, det ved man jo idag at det ikke er godt for katten.
og hvad angår trafik og katte må "reglen" om løse katte være fra dengang det vildeste der ku ske for en løs kat var at den blev sparket af hesten når bonden var på vej på markedet for at sælge sine afgrøder. for i nutidens trafik er der squ ikke plads til katte.
at der så render vilde dyr som rådyr,ræve osv osv rundt på vores veje er så en anden sag, de er jo heller ikke kæledyr vel.
har man den mindste mulighed for en kattegård skal man squ får den lavet og laver man den stor nok vil der være masser af plads til at aktivere en hvilken som helst kat uanset hvad,
jun 2006
Jeg ved også godt hvor Bente bor, og bestemt heller ikke fordi jeg sidder og "punker" hende for at hun skal holde hendes katte inde.
MEN faktum er - det er ulovligt ikke at holde katte på egen matrikel. Det kan man så vælge at overholde eller ej.
Man må så nok også forvente at folk der har dårlige erfaringer med det kommenterer. Som f.eks. Mai T.
Ligesom vi med indekatte nogen gange bliver kaldt dyreplagere osv af folk med udekatte.
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Det er ikke sandt, at en kat der aldrig har været ude, ved at den går glip af noget, og derfor vil ud. Der er (som både jeg selv og andre har sagt i denne tråd) IKKE noget der hedder et "udelivsinstinkt", der er ikke noget i en kats liv og behov man ikke kan opfylde med en løbegård/indhegnet have.
feb 2006
ja man skal holde katten på egen matriklen, men i bentes tilfælde ude midt på lars tyndskids marker tror jeg nu de færreste naboer siger noget til det.
forretst er det vlidt svætr at skrvie med en trixie liggende på tastaturet
okt 2007
Hvis ejeren, til den kat der rendte ud foran min bil, havde sagt nedenstående til mig, efter min datter var forulykket, så tør jeg slet ikke skrive, hvad jeg havde været i stand til:
"da jeg jo har katte der render ude, nej dårlig samvittighed, det har jeg altså bare ikke....."
"Jeg ville få et helv***** hus hvis jeg holdt dem inde, "
"desuden er det voldsomt besværligt at bygge en løbegård til huset,"
"Jamen jo da... Lad os lukke alle rådyr inde, og fuglene også.. For de risikerer at smadre en bilrude"
Vilde dyr og tamkatte der render løs er ikke det samme! Katteejere der lader deres katte rende løse, bryder loven og så er den bare ikke længere! De ejere burde efter min mening, straffes benhårdt, hvis deres kat bliver involveret i en dødsulykke. Jeg vil ikke engang mene at "uagtsom manddrab", var nok!
Det er mig ubegribeligt, så lidt respekt de mennesker har for deres kats liv og for andre menneskers liv og førlighed!
feb 2006
jeg er som sådan osse imod at folk har deres katte/dyr til at rende løse, men i nogle tilfælde hvor man eks bor så langt ude på landet at selv kragene farer vildt burde det være ok hvis kattene rendte løs. at jeg så ikke selv ville lad mine katte rende frit er en anden sag.
en matrikel ka jo osse dreje sig om flere tønder land osv.
ka så forresten fortælle om en sag vedr en løs hest som var stukket af og så efterfølgende blev kørt ned på en motorvej, der var ingen erstatning til bilens ejer selvom bilen var totalskadet, jo der var bilistens egen forsikring der kunne punge ud
okt 2007
Det var ude på lars.........mark min datter undveg den forb..... kat! Derude på bøhlandet, må man altså køre mere end hun gjorde, da det skete! Det var det, der rystede hende mest - at hun faktisk ikke kørte med den hastighed som hun måtte og så gik det alligevel så galt!
Jeg syntes ikke argumentet, med de vilde dyr dur i den her sammenhæng, for vi kan ikke undgå alle ulykker, men dem hvor en katteejer lukker sin kat ud og den løber ud foran en bil DEM KAN VI UNDGÅ!
Min datter ved også godt at det er ulovligt at undvige en kat, men det gjorde hun! Katten må ikke rende løs på offentlig vej, men det gjorde den! Havde den ikke været der, så havde hun ikke reageret som hun gjorde! Havde de fem træer hun pløjede igennem ikke været visne, havde min datter været død nu!
Jeg har erstattet de fem træer, så næste gang den kat løber ud foran en bil og føreren undviger på netop det sted, så tør jeg ikke tænke på hvad der sker! For de nye træer bøjer ikke af, og katten - ja den krydser sikkert stadig væk vejen på lige netop det sted! For katte er jo desværre vanedyr!
feb 2006
udover det tror jeg det er svært helt at sige hvad der er rigtigt og forkert, jaja i min verden er det ik ok at lade sine katte rende frit og så ka jeg alligevel godt acc at det sker hvis man bor langt langt væk fra vejene.
tror osse der bliver set på den sag med forkellige øjne alt efter om man bor på landet el i byen for som regel har man et lidt andet forhold til dyr når man bor på landet, dermed ikke sagt at folk på landet er ligeglad med deres dyr, for det ved jeg de ikke er, håber i forstår hvad jeg mener*SS*
okt 2007
Du har ret i, at jeg overhovedet ikke ville have været gal i skralden, hvis det havde været en ræv eller lign. vildt dyr! Ked af det ja, men ikke vred!
Det er det faktum, at ulykker hvor katte er involveret, kan undgåes, hvis vi katteejere holdt vores katte på egen matrikel, enten indendøre, i løbegård eller i sele!
Der sker desværre ulykker hver eneste dag - men de meningsløse ulykker, der kunne have været undgået med lidt omtanke, dem lærer jeg aldrig at forstå og slet ikke at acceptere!
okt 2007
Jeg er farvet af min datters uheld og det jeg skriver er ikke kun - men indrømmet, også - møntet på dig, da jeg ikke forstår at I lader jeres katte rende løs. Jeg kan så læse hvorfor dine gør det! Men lige såvel som at du har en holdning til at katte skal have lov til at rende ude, har jeg en holdning til det modsatte!
Jeg tiltaler dig ikke for mord, men du begår en lovovertrædelse! Katte kan nu engang være skyld i en trafikulykke med dødligt udfaldt!
Var det min kat der var skyld i dette, vil jeg bestemt føle, at jeg havde slået et andet menneske ihjel. Måske ikke direkte, men som følge af min handling! Netop derfor kommer mine katte ikke ud! Jeg vil hverken have kattenes liv eller menneskeliv på samvittigheden!
Jeg er ked af, hvis min holdning støder dig, men det er sådan jeg tænker/føler/mener!
feb 2006
nov 2007
Hold kat på egen grund