{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.760 visninger | Oprettet:

Vores hankat strinter {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg vil høre Jer om i kan give nogle gode råd mod strintning.
Vi har en maine coon hankat på 13 måneder der er begyndt at strinte. Vi vasker gulv hver dag, og prøver at få lugten væk, men han bliver ved med det.
Vi har lige købt feliway spray til at sprøjte på de steder hvor han strinter, men det virker åbenbart ikke på ham.
Han er meget dominerede overfor vores kastrat og hunkatten på 8 mdr.
Da vi gerne vil prøve at lave killinger med ham, vil vi ikke ret gerne kastrere ham endnu. Hunkatten er kun 8 mdr så der går jo i hvertfald 1 års tid inden hun er klar.

Er der noget vi kan gøre for at stoppe det strinteri, eller er der virkelig kun kastrationen tilbage.

Håber I kan hjælpe.

Mange hilsner Pernille


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores hankat strinter
  • #1   14. dec 2007 Tjaaaa jeg kan ikke give dig nogen "gode" råd, bortset fra disse:

    kastrer ham...........han bliver en lykkelig kat og du undgår svineriet smiley men du vil gerne bruge ham i avl smiley så du har sikkert også overvejet at strinteri kunne blive en mulighed............allerede inden du købte ham.

    Du kan give ham bukser på...........hvis han da vil finde sig i det.........jeg ved at nogen gør det, men har ikke selv erfaring med dette.

    Du kan indrette et værelse, kun til ham..........sætte linolium op på væggene, så det er nemt at vaske af............sådan bor mine hankatte og de har også hver deres løbegård..................det er dog de færreste der har pladsen til det.

    Der er sikkert nogen der vil råde dig til at give ham en p.sprøjte..............det vil jeg ikke råde dig til, det kan have frygtelige konsekvenser for din hankat.

    Så du må nok bare fortsætte med at tørre af smiley


  • #3   14. dec 2007 Kastraktion måske eller leve med at han strinter. Det er jo hankattens natur at duftafmærke, når han ikke er kastreret.



    Markeringsadfærd
    Katte er territoriale dyr, som på forskellige måder signalerer deres tilstedeværelse overfor andre katte – bl.a. gennem urinmarkering (strinten) og afsættelse af skrabemærker med kløerne. Ved at gnide hovedet mod forskellige objekter fra kinden op til øret afsætter katten desuden et sekret, som indeholder nogle særlige stoffer kaldet feromoner.
    Disse feromoner indeholder information til andre katte i området. Desuden synes de at have betydning for kattens egen orientering inden for dens territorium. Katten undgår at urinmarkere i områder, hvor den har afsat ansigtsferomon.

    Når en kat strinter, kan det enten skyldes, 1) at den forsøger at tiltrække katte af det modsatte køn, eller 2) at den vil markere sit territorium eller 3) den bliver usikker – f.eks. fordi der er en ny lugt, en fremmed kat eller en ny hund i området.

    Både han- og hunkatte kan finde på at strinte. Problemet optræder dog hyppigst hos hankatte. Det er naturlig adfærd for katte at strinte. Løsningen på problemet er ikke opdragelse. Hvis katten strinter for at tiltrække det modsatte køn, kan problemet afhjælpes ved neutralisering. I de tilfælde, hvor katten strinter af usikkerhed eller for at markere sit territorium, kan problemet kontrolleres ved hjælp af produktet Feliway, som fås hos dyrlægen.

    Feliway efterligner de specielle feromoner, som katten selv bruger for at afmærke sit territorium. Der, hvor du sprøjter Feliway, eller katten selv påfører det naturlige feromon, vil den ikke strinte. I nogle tilfælde vil katten dog ikke helt ophøre med at urinmarkere indendørs, men systematisk brug af Feliway vil sætte dig i stand til at styre, hvor den gør det, således at problemet bliver til at leve med. Desuden kan Feliway med held anvendes til at kontrollere indendørs deponering af afføring.

    Indendørs urinmarkering
    Lokalisér de steder, som katten afmærker med urin, samt andre iøjnefaldende genstande, som kunne være interessante for den, og påfør Feliway som beskrevet i brugsanvisningen. Du kan også stille kattens mad- og vandskål på steder, hvor katten kan finde på at strinte. Katte ønsker ikke at besørge eller strinte nær deres egen mad. Tænk desuden efter, hvornår problemet startede, og om der skete noget særligt på dette tidspunkt. Og læg mærke til, om katten strinter på bestemte tidspunkter. Det kan give en idé om årsagen til kattens strinten, så du kan prøve at løse problemet. Disse oplysninger er også nyttige, hvis du må søge hjælp hos en dyrlæge eller adfærdsterapeut.


  • #4   14. dec 2007 Jeg har ondt af de fertile hankatte, der ikke har mulighed for at parre, så jeg synes selvfølgelig, at kastration er den eneste rigtige løsning. Langt de fleste katte holder op med at strinte, når de bliver kastrerede - og jo før desto bedre.
    Sådan noget som bukser og hankatteværelse tror jeg ærlig talt, han gerne vil have sig meget frabedt.


  • #5   14. dec 2007 havde selv samme problem med min misser, og vi valgte at få ham kastreret, det har jeg aldrig fortrudt et sekund, vi har fået sådan en lækker basse ud af det. Tror det er det eneste rigtige at gøre.

  • #6   14. dec 2007 Det er jo en af de ting, der helt uværligt følger med at have fertile hankatte.

    Hvis du ikke kan lide lugten i bageriet, så skulle du måske prøve et andet brød...

    Det er bestemt ikke ngoen dans på roser, men det går jeg ud fra, at du i forvejen vidste..

    Hankatte er som regel lige med strint - når de er fertile...

    Ingen gode råd herfra - udover kastration på ham.... Og måske gulv og væg afvaskning gange mange....



  • #7   14. dec 2007 Ja bare ærgeligt, men sån er det at være opdrætter.

    Her på matriklen der bliver hankattene ofte skiftet ud. Så snart de begynder at strinte og øge deres stressniveau, så bliver de kastreret og OPHØJET til kælekat hos en kærlig familie.


  • #8   14. dec 2007 Den eneste måde at undgå strint er at lade ham kastrere.
    Det er lige så umuligt for en fertil hankat ikke at strinte, som det er for os ikke at nyse, hvis vi har noget i næsen.

    Min hankat, som blev kastreret efter at have været fertil i 1½ år og også have parret, holdt op med at strinte ca. 2 måneder efter kastrationen.
    Ikke alle er så heldige, men så er det en trøst, at kastrattis lugter, men hankattestrint stinker.

    Forresten er det mere reglen end undtagelsen, at fertile hunkatte også strinter. De gør det, for at kalde fertile hanner til, når de er i løbetid.


Kommentér på:
Vores hankat strinter

Annonce