{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.116 visninger | Oprettet:

Kastreret hankat STRINTER ?? {{forumTopicSubject}}

Min 4-årige hankat Mippi har haft en underlig adfærd her til morgen.
Han sad meget længe på kattebakken og tissede, så jeg gik ud på badeværelset da min datter sagde han stadig sad derude.

Han kom så ud for at "snakke" med os, og da jeg kæler ham ryster han helt vildt med halen ligesom når han "hilser" når han bliver glad.
Dog rystede han meget mere end normalt med halen, og jeg opdager så at han STRINTER så det rammer foderspanden og gulvet.
Der kommer vel et par skefulde ud da han strinter og det ligner helt alm tis og lugtede ikke.
Han vender sig så om og slikker lidt af det op, og går så op og lægger sig i en kasse med en pude i og slikker sig omme ved sine kønsdele.

Jeg lukker ham derefter udenfor, da jeg syntes det var ret ulækkert, han sætter sig kort tid efter og vasker sig igen, men går derefter helt normalt rundt.

Han er meget kælen og fritløbende sammen med vores 3 hunkatte som også er neutraliserede. Dog ved jeg at vi har nabokatte i området som ikke er neutraliserede.

Mippi er lige så meget indenfor som han vil, vi har ikke kattelem men han går selv hen til øren når han vil ind/ud.

Jeg går efter et stykke tid ud og kæler ham igen, han stiller sig nu med r¤ven opad vores dør og ryster med halen og strinter igen.. smiley
Jeg lukkede ham så inde på badeværelset for at observere ham og han vasker sig igen ved kønsdelene, men han havde jo også lige strintet.
Det skal lige siges, at da han strintede foran døren, der blev jeg ved at kæle ham og selvom der ikke kom mere strint ud, så lagde han sig ligesom ned på forparten med rumpen opad.
Jeg ved ikke hvorfor han stod i denne stilling da jeg kælede ham ??

Han virker helt normal nu, spiser og vil gerne kæles, men jeg vil helst ikke lade ham løbe frit i huset af frygt for strint.

Jeg har aldrig før set at han har strintet, han blev kastreret da han var 5-6 mdr gammel, men før det har jeg heller ikke set ham strinte.
Men måske han har gjort det uden jeg har opdaget det.

Nogen bud på hvad der er "galt" med ham ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastreret hankat STRINTER ??
  • #1   14. maj 2011 Din hankat er blevet usikker i eget territorium - en fertil fremmed hankat er garanteret begyndt at husere i området, og nu gør din dreng det eneste han kan, mærker sit territorium af.

  • #2   14. maj 2011 Lyder MEGET somom han har noget med urinvejene. Har pt. haft præcis samme problem med min kastererede hankat. Han er ellers MEGET renlig, men havde en periode hvor han strintede hele tiden, prøvede at "gå alm. på kattebakke", men der kom ligesom ikke noget. Du kan tjekke din kats bakke og se om han overhovedet tisser...og ja ellers er urenlighed som regel lig med urinvejsinfektioner/ hunkat i løbetid.

    Var jeg dig ville jeg nok tage ham med forbi dyrlægen og så tag en urinprøve med som han/ hun kan tjekke. Du kan jo nemt tage en urinprøve, hvis du kan få ham til at strinte igen. smiley

    Min hankat gjorde som sagt præcis det samme, og der var lidt blod i urinen, så han kom på antibiotika i nogle dage og får nu specialkost for at forhindre krystaller i urinen (Specific Struvit).


  • #3   14. maj 2011 Jeg tror osse der er en anden og fertil hankat på spil og han nu grundigt vil afmærke sit territorium.
    Men for at være helt sikker, vil jeg anbefale dig at få lavet en test af urin.
    Jeg tænker osse lidt på at Feliway kunne afhjælpe det lidt indenfor, især hvis det er pga en anden hankat.


  • #4   15. maj 2011 Jeg tænkte også på om det var en fremmed fertil hankat i nabolaget der har lavet ravage her, men de plejer nu at komme her uden problemer, de æder også af foderet udenfor.

    Jeg observerede Mippi hele dagen i går, og han blev ved at tisse meget og længe, dvs småtisseri og strint og så slikkede han sig usædvanligt meget i kønsdelene.
    Så jeg ringede til en dyrlæge og kørte til dyreklinikken kl 19.30 i aftes.
    Jeg have en urinprøve som blev tjekket. Han havde alle tegn på infektion, der var blod (man ikke kunne se med øjet), krystaller (ikke så mange, men de var der), og ph på 7.
    Han havde ikke feber. han fik så noget antibiotika og smertestillende og jeg fik noget smertestillende med hjem han skulle have i 3-5 dage.
    Jeg fik også nogle prøve på foder hun anbefalede "RC URINARY", hun anbefalede også Hills C/D eller Specific FCD.
    Han er heldigvis glad for RC-foder og kunne godt li det, han kan ellers godt være kræsen.
    Jeg undrer mig over indholdsfortegnelsen på de prøveposer jeg fik med hjem, de står på engelsk og jeg er ret dårlig til engelsk men ud fra det jeg kan forstå, er det ikke det man anbefaler herinde:
    Rice, dehydrated poultry meat, wheat gluten, maize flour, animal fats, maize gluten, minerals, vegetable fibres, hydrolysed animal proteins, fish oil, fructo-oligo-saccharides, soya oil, egg powder, DL-methionine, hydrolysed crystaceans, taurine, marigold extract.

    Dyrlægen anbefalede specialfoder i 3 mdr og derefter urintest igen og evt røntgen for at udelukke sten.

    Det smertestillende hedder "Metacam" og da jeg herhjemme læste hvad der stod på den står der:
    "Særlige advarsler":
    Må ikke bruges til drægtige og diegivende dyr, må ikke bruges til dyr med gastro-intestinale lidelser som feks irritation og tegn på blødning eller dyr med svækket lever-hjerte- eller nyrefunktion eller hæmoragiske lidelser. Bør ikke anvendes ved overfølsomhed overfor det aktive stof eller hjælperstofferne.

    Jeg tænkte her, at med krystaller og specialfoder pga blod og krystaller,, er det så ikke det der advares mod på æsken ?? Og hvad synes i om foderet ??

    Mippi har det heldigvis bedre i dag, jeg har ikke set ham strinte, men han sidder længe af gangen på bakken.


  • #5   15. maj 2011 Hvor var det godt du tog til dyrlægen. Man skal altid udelukke sygdom inden man gør noget andet.
    Jeg synes bestemt du skal følge dyrlægens anmodning om foderet. Feline Porta har osse en foder til Struvit-katte, som jeg personligt finder bedre end de andre. Men kan katten lide RC's special-kost, så synes jeg det er det du skal give ham. Er det så noget foder han skal have resten af livet, kan du overveje det andet.
    God bedring med Mippi


  • #6   15. maj 2011 din kats sygdomsforløb lyder godtnok fuldstændig som min hanmis's smiley
    Godt du fandt ud af hvad der var galt og at han er i behandling.

    Mht. de der indholdsfortegnelser på foder, har jeg samme undren som dig. Jeg spurgte min egen dyrklæge, som selv fodre med det foder jeg fik anbefaltet til min kat, og hun sagde ærligt at en kat normalt ikke bør have størstedelen af foderet i form af korn, ris osv, men at hun alligevel havde gode erfaringer med omtalte foder, så derfor kunne hun kun anbefale det. Hun rådede mig desuden til at give vådfoder dagligt, da det indeholder meget vand og vand er jo lig med mere tisseri forhåbentlig smiley

    Fik også Metacam til min kat, som han skulle have 3-4 dage så vidt jeg husker....har ikke den store forstand på medicin, men mon ikke dyrlægen burde vide hvis der er noget i specielle situationer der kan være farligt at give??? Det håber jeg da godtnok! Og hvis begge vores dyrlæger har givet det, mon så ikke det er brugbart til denne form for sygdom, uden at give problemer. smiley

    Efter min kat fik medicin synes jeg stadig ikke han tissede så meget, men jeg kunne tage ham hen til det samme sted i haven, og faktisk få ham til at strinte på kommando, så det gør vi stadig, for lige at være sikker på at der er gang i systemet smiley

    God bedring til din kat smiley


Kommentér på:
Kastreret hankat STRINTER ??

Annonce