{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.118 visninger | Oprettet:

At få børstet katten {{forumTopicSubject}}

Jeg har en norsk skovkat, der ikke vil børstes på nogen måde. Jeg kan kun liste mig til, at få taget et par strøg mens hun spiser. Det gør jeg kun sjældent, da hun skal have sin mad i fred.

Sidst hun blev redt grundigt, var hos dyrlægen forrige år. Hun skal bedøves til det.

Vil det være nok, at få en ud og bedøve hende uden at hun skal respireres og man så selv kan gøre det.? Hun bliver så stresset hos dyrlægen. Jeg ved hellere ikke om jeg hos dem, må rede hende selv. Det er fjollet at betale for.
Hvad vil i foreslå?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At få børstet katten
  • #1   7. aug 2019 umiddelbart ville jeg nok få hende lagt i narkose og så få hende klippet helt ned. sådan at du starter forfra.
    Og så brug tørshampo jævnligt, så bliver pelsen nemmere at børste ud

    jeg har kun korthåret rovdyr men det er hvad jeg ved at nogle persereejere har gjort ind imellem hvis de havde problemer


  • #2   7. aug 2019 Jeg har et par, som kommer til dyrlægen, bliver lagt i en meget let narkose og bliver redt. Det virker ret fint. Den ene af dem har ellers tendens til at stresse ret hurtigt, men på det måde går det over al forventning.

  • #3   7. aug 2019 For mig lyder det som, at alt andet end narkose med børstning og måske hellere klipning (så hun ikke skal så tit afsted) vil være dyreplageri, for knuder gør altså ondt.
    Jeg ved katten er smukkest i fuld pels, men når den ikke vil børstes, så dur det ikke, med mindre hun har en fantastisk pels, og bliver hun klippet ned, så har du en chance for, at hun kan lære at blive børstet, hvis det ikke lykkes, er nedklipning 1-2 gange om året nødvendigt.


  • #4   8. aug 2019 Hun bryder sig ikke om at blive håndteret. Så selvom jeg klipper hende ned, hvilket en dyrlæge frarådede mig engang, da jeg bragte det på bane. Hun har allergi som i lang tid har været velbehandlet og hun kan klare sig med, at jeg vaccinere hende hver måned. Dyrlægen er bange for, at hun evt. vil slikke for meget på huden og der måske kommer sår igen. Jeg kan godt se hvad hun mener med det. På den anden side, så vasker og passer hun sin pels som en velfungerende kat.

    Jeg ville helt sikker klippe hende ned, hvis hun dannede hårknuder mm. men det er meget sjældent, at jeg finder noget på hende. Sker det, tager jeg en saks og sniger mig til, at klippe den af.

    Hun har i flere år trukket sin pels ud. Der kan gå uger uden noget og pludselig mens hun vasker sig, ryger totterne. Jeg er stort set sikker på, at det er adfærd, for det er altid bare blød pels og ikke knuder hun hiver ud.

    Jeg havde håbet, at det kunne gøres herhjemme, bare med noget meget afslappende. Men det vil måske ikke være nok? For nu hun ingen kindtænder og fortænder har, er det 3/4 år siden, at hun har været hos dyrlægen


  • #5   8. aug 2019 Ingen knuder er da godt, så må hun have en god pels, men tænderne er altså et redskab, når det kommer til pasning af pelsen, det ser jeg her hjemme, Røde har sikke et hel en fantastisk pels, men kan få det jeg kalder slikke totter, det fik han ikke da han havde tænder, nummer jeg lige hjælpe med en kam, det er mest i manken/brystet, og de kan være så lange, at han ikke kan få dem ud af munden,
    Ikke alle katte behøver, at blive børstet, min Bimse opdrætter, nipsede kun kattene i mange år, og børstede kun lidt, når hun skulle udstille, jeg har haft 2 katte fra hende, hvor der heller ikke skulle gøres ret meget, og så har jeg jo Mitti, han er af nye, og hans ene forældre er den første med dum pels, og det har Mitti arvet,,, sikke et held har søsteren en ret god pels, for hun er i avl.


  • #6   8. aug 2019 Hej Denise. Jeg har et par langhårskatte, som heller ikke er ubetinget glade, for at blive striglet, men en handske med gummi"pigge" på, accepterer de nogenlunde. Du kan Google striglehandske, så kommer der masser af forslag.

  • #7   8. aug 2019 har du prøvet tørshampo?

  • #8   8. aug 2019 KW tørshampoo med siliconepudder kan anbefales. Gnider man katten ind i det en/to gange om dagen, løsner knuderne sig og falder ud.

  • #9   8. aug 2019 Hej og tak for rådene. smiley

    Jeg har prøvet en striglehandske. Den blev hun mega sur på også smiley

    Desværre er håndtere, ud over lidt kæleri når det passer hende, udelukket. Det kan desværre være en af ulemperne ved at købe en brugt kat. Også selvom det var gjort af en godt hjerte, køber jeg ikke en voksen kat igen, hvor der ikke er nogen baggrund.

    Selvom hun passer sin pels fint, kommer jeg nok ikke udenom, at få en tid hos dyrlægen. Så må vi se om det bliver til en børstning eller klipning. smiley


  • #10   10. aug 2019 Da vores norske havde været på springtur i tre måneder var hans pels fuldstændig sammenfiltret og der var begyndende sår på huden. Jeg ringede og snakkede med dyrlægen og de havde to muligheder; beroligende middel og jeg klarede det selv (hos dem) eller fuld narkose og de fiksede det. Jeg valgte narkosen fordi det var så slemt.
    Måske du kan gøre det selv hos dyrlægen, med med beroligende hjælp?


  • #11   11. aug 2019 Jeg havde held med at klippe 2 totter af hende, da jeg vaccinerede hende onsdag. Hun var dog næsten ikke til at holde, for de sidder selvfølgelig på hendes lår og je mærkede lige her til aften noget hårdt nede ved haleroden og endnu en på et lår. Jeg vil shoppe lidt rundt efter pris på den opgave. Den kræver ikke en dyrlæge jeg kender eller ved andet om. Så 3 priser vi, jeg finde, før jeg slår til. Tror min egen er for dyr til opgaven.

Kommentér på:
At få børstet katten

Annonce