1.263 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Er min kat undervægtig? Er min kat undervægtig?

Hejsa

Jeg har for kort tid siden fået min første kat. En huskat/perser-blanding. Han var 12 uger da jeg fik ham, og er 16 uger idag.

Alle, der ser ham kommenterer hvor lang og tynd han er i kroppen, så jeg er kommet i tvivl om han mon er undervægtig.

Han får tørfoder, som vi afmåler efter alder, og selvom han ikke spiser helt op, synes jeg at han spiser godt af det.

Derudover får han dyrelægens fuldfoder - en enkelt lille pakke om dagen (så han holder sig fra vores aftensmad smiley )

Så jeg tror ikke det er fordi vi serverer for lidt for ham..

Han vejer ca. 3 kg .. er det for lidt, synes I?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Tilsæt opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Set up lamps (and cables for lamps) 1.000 kr.
  • Fældet træ 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er min kat undervægtig?
  • #1   5. feb 2008 Jeg synes da bestemt ikke at 3 kg lyder af lidt, tværtimod.

• #2   5. feb 2008 Overvægtig er han i hvertfald ikke, det kan jeg da se smiley

Måske er han bare lang i det, og det er dét folk tænker.. eller osse sammenligner de ham med voksne katte.

Tak for svaret smiley

• #3   5. feb 2008 Føl på ham,han skal være rund og lækker at føle på,ikke noget med nogle skarpe knoglefremspring,rygrad eller ribben,der kan mærkes tydeligt,for så er han for tynd.
    Gør det til en regel at veje ham regelmæssigt,for så kan du bedre holde øje med om han taber sig.

• #4   5. feb 2008 Det står fremme hele dagen .. afmåler om morgenen når han får friskt tørfoder i skålen

• #5   5. feb 2008 Der er ikke meget sul på hans krop, men føles bestemt heller ikke afmagret - det er ikke sådan at hans knogler stikker ud..

Jeg har aldrig haft kat før, så jeg er ikke sikker på at jeg ved hvad jeg skal mærke efter.. men har lagt mærke til at han er mest slank lige over (eller foran - ved ikke hvordan jeg skal skrive det) hofterne til bagbenene. Gætter bare at de skal være tyndest dér, for det er hunde også tit.

Men tager jeg helt fejl hvis jeg tænker, at så længe han levner mad, så er han ikke sulten - og derved får han det han skal bruge? Eller er det at forsimple det?

• #6   5. feb 2008 Det er svært at bedømme ved huskatte, især når man ikke har et billed at gå ud fra smiley

Du kan jo altid spørge dyrlægen næste gang du skal derhen smiley

• #7   5. feb 2008 enten levner han fordi han er mæt, eller også hvis maden har stået længe og er småkedelig. lyder som om du doserer en gang i døgnet. ville gøre det mindst to gange i mindre portioner

• #8   5. feb 2008 Det nemmeste er klart at sætte en stor skål mad frem,så han altid kan spise efter behov.
    Så er du også fri og at fodre 1-2 x daglig og hvis du af eller anden årsag ikke er hjemme et døgn eller to,så er han jo vænnet til selv at tage efter behov smiley
    Jeg har altid maden stående fremme og det har aldrig givet problemer,tvætimod så er det langt det nemmeste.

• #9   5. feb 2008 Hej Bjørg L.

....så længe han levner mad, så er han ikke sulten - og derved får han det han skal bruge? Eller er det at forsimple det?

Ja. Der findes mange forklaringer ud over mæthed på at en kat ikke spise al deres mad.

Er han vaccineret/ kastareret for ellers vil jeg da lige lade Dr.dyr afgøre vægten når han alligevel skal vaccineres hvilket jo er nu, såfremt han ikke er blevet det.

• #10   5. feb 2008 Bjørg L - min kat tager ca. 24 timer om at spise hans 50g foder, som der står på pakken han skal have om daden smiley

langt fra alle katte slguer deres mad med det samme smiley

• #12   5. feb 2008 Tak for alle jeres svar.. det har betrygget mig en del.

Nu er han endda oprettet herinde, så det er rigtig dejligt.

• #13   5. feb 2008 Altså det er meget normalt at killinger/ungkatte kan virke lidt ranglede når de vokser. Det kan være svært for dem både at vokse og også lægge sig ud i drøjten.

Så længe han får hvad han kan æde og det ikke er billigt supermarked foder ville jeg ikke være så bekymret. Desuden har katte ligesom os mennesker forskellig forbrænding, nogen har en høj og andre har en lav forbrænding.

Jeg havde en maine coon hun som virkede utrolig tynd selvom hun åd mange gange om dagen, men dyrlægen sagde at sådan skulle hun bare se ud for hun var sund og rask.

• #14   5. feb 2008 Han får royal canin kitten .. det sagde min dyrehandler at det var det bedste han havde.. Så det håber jeg er rigtig nok smiley

• #15   5. feb 2008 RC er efter min mening et godt foder. bruger det selv... og helt rigtigt at give den kitten

Kommentér på:
Er min kat undervægtig?

Annonce