{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

Rengøre kattebakke {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg undrer mig lidt over hvordan jeg bedst kan rengøre mine kattebakker.
Min proces er normalt (med 3 bakker)
- Tøm grus over i en anden bakke
- Tør den tømte bakke af med vådservietter og håndsprit
- Hæld kattegrus fra nr. 2 bakke over i nummer 3
Og så indtil alle 3 er rene og gruset bliver så hældt over i nr 1 bakke når jeg når til nr 3 og så fordeler jeg det bagefter.
Jeg ved godt at jeg nok er lidt sær med min rengøring XD

Derfor ville jeg gerne vide, om i har nogle forslag til en bedre måde, der ikke inkluderer uanede mængder vådservietter.
Jeg har evt tænkt på vand og sæbe og så tørre af med et viskestykke (jeg har klude af bomuld uden mikrofiber)

Me så ved jeg ikke hvordan jeg gør det bedst uden at bakkerne bliver alt for våde og uden at jeg spreder evt lort rundt smiley

I må også meget gerne bare dele jeres egen metode smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rengøre kattebakke
  • #1   25. aug 2019 Jeg plejede at vaske dem i en stor balje, nu kommer de under bruseren. Hvorfor må de ikke blive 'for våde'?

  • #2   25. aug 2019 Jeg bruger denne type (se billede)
    Tjah, Um jeg tror måske bare jeg tænker det er svært at tørre dem af bagefter?
    Bruger du så noget sæbe når du skyller dem under bruseren?


  • #3   25. aug 2019 Ups jeg glemte billedet ^—^

    profilbillede
  • #4   25. aug 2019 Jeg har jumbo kasser fra zooplus. Jeg bruger opvaskemiddel og skyller grundigt. Tørrer med stofble eller viskestykke

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #5   25. aug 2019 Måske et råd nogen kan bruge... Hvis man feks bruger viskestykker, stofbleer eller andre klude, Så synes jeg det er lidt ulækkert at bruge dem til andet end kattebakken,, selv om de bliver kogevasket, så klip et lille hjørne af, så kan man altid se hvilken klude der bruges til kattebakken. smiley

  • #6   25. aug 2019 jeg har 8 bakker, og gør det samme med dem alle
    renser gruset. smider gruset over i en ekstra bakke jeg har. og så bruger jeg en spand med vand og rengøringsmiddel og en mikrofiberklud
    når jeg er færdig med underdelen, så lader jeg den stå og tørrer imens jeg rengøre det hvor bakken står. der ligger somregle grus rundt om.
    og så passer det med at bakken er tør når jeg er færdig.
    og sådan forsætter jeg med de 7 andre.

    tidligere blev de vasket af i brusekabinen. men efter som vi nu har 1 sal også så er det nemmere at bruge spand og klud


  • #7   25. aug 2019 Ja mine får da den helt store tur ind i mellem, som regel hvis en af kattene har haft dårlig mave, og så bliver alt grus skiftet, når maven er i orden igen,,,, jeg syntes altid, at lugten af dårlig mave er svær, at få væk fra gruset,,,, og så er det en omgang med vand og sæbe, og skinner solen, så er det rat at tørre dem ude, ellers bruger jeg køkkenrulle.
    Til dagligt har jeg et tykt lag grus i bakkerne, så der ikke kommer noget på bunden af bakken, og der bliver kun gjort kanter rene, og der bruger jeg vådservietter, så jeg kan holde gruset tørt, jeg skubber gruset lidt rundt, så jeg kan få ordnet alle kanter, og så bliver der bare fyldt mere grus i, når det er nødvendigt.
    Grus er jo ikke det mest miljørigtige, men jeg har ikke kunnet forlige mig med trægrus smiley selvom det dufter meget bedre, men jeg gider ikke savsmuld i min seng smiley


  • #8   25. aug 2019 Jeg vasker kun bakkerne, når gruset skiftes helt, ca. hver 3. måned. Jeg har endnu til gode at opleve dårlig mave hos Tinka, men så vil jeg selvfølgelig også skifte gruset og vaske bakken smiley En gang imellem er der tis helt ud til kanten - så tørrer jeg kanten med meget fortyndet Rodalon.
    Når bakkerne vaskes, så sker det udenfor. Jeg bruger Rodalon + vand og skylder efter med rent vand. Tørrer bakkerne med køkkenrulle og lader dem lufttørre helt inden det nye grus hældes i.
    Hvis jeg ikke kunne vaske bakkerne udenfor, så ville jeg nok også bruge bruseren.


  • #9   26. aug 2019 Ups der skulle da stå klude uden microplast (hov!) i mit emne ^—^
    Jeg har også prøvet trægrus, men jeg er desværre virkelig allergisk åbenbart, så jeg kan sket ikke have det i huset.
    Tror jeg vil forsøge mig med lidt af hvert fra tråden, tak!


  • #10   29. aug 2019 Jeg tømmer bakken 1 gang i måneden hvor alt ryger i en sort sæk og så bliver den smidt ud, så vasker jeg bakken inde i bruseren med opvaskemiddel og går dem godt rene derefter tørre jeg dem af med et viskestykke - nogle gange lader jeg den stå og tørre lidt bagefter. Bruger et bestemt viskestykke kun til bakkerne. smiley

    Og ja så kommer der frisk grus i bakken.


  • #12   13. maj 2020 Personligt oplever jeg meget mindre grusspild, der er ikke nær så meget på gulvet (og generelt overalt) det er rigtig rart ikke at skulle støvsuge det hele tiden. Hvis kattene kan finde ud af at bruge bakken, så synes jeg den er perfekt - men efter jeg har fået min 3. kat, så oplever jeg problemer med at han ikke dækker sine efterladenskaber til (han er vokset op på en anden type end bentonit grus) hvilket er virkelig irriterende, så skal over og have lågene af hele tiden. Han kan desværre heller ikke rigtig komme op så nu har lågene været permanent fjernet i flere måneder. Det er lidt en bagside, dog sparer jeg stadig meget grus.
    Og så synes jeg ikke den er stor nok for at være ærlig, helst skal kattene jo kunne bevæge sig ordentligt og det virker ikke rart for dem at stå og krampe sammen for at gå på toilettet.
    Desuden har min nyeste siddet fast på kanten med sit ben da han hoppede, og forstuvet det. Han sad fast og væltede så han tog fra med det ene forben.
    Jeg leder pt efter en bedre kasse.
    En sidste ting der bekymrer mig, og det gælder alle lukkede kasser, er støvet fra grusset. Alt grus støver i mere eller mindre grad, og det ved vi fra mennesker kan blive et stort problem. Bentonit grus kan gå i luftvejene, plantefibre kan gå i luftvejene. Hos mennesker som arbejder på savværker og i industrien med grus ved man, at de desværre får kræft i hals og luftvejene hvis ikke de bruger ordentlig beskyttelse. Jeg synes ikke det er så logisk at de skal stå lukket inde i grusset når de graver og det hvirvler op i luften.
    Det er i hvert fald mine tanker smiley Desværre er der super mange kattebakker som er virkelig små, og det irriterer mig at de ikke laver nogle der er ekstra EKSTRA store ^—^


  • #14   13. maj 2020 Kan ikke se hvordan den er større?
    Mål vs mål
    Nuværende : Samlet mål: L 53 x B 40 x H 52 cm
    Linket: Samlet: L 53,3 x B 41,25 x H 43,2 cm

    Desværre står der ikke indre mål på modkats, kan umiddelbart udregne at de er nogenlunde samme størrelse, så det hjælper ikke desværre


  • #15   13. maj 2020 Når jeg prøver at måle, så er der ca. 42cm fra jorden op til min mindste kats ører. Derefter lægger man så 8cm til, som er gruslaget. Så skulle kattebakken være minimum 50 cm høj, helst et par cm mere, før at katten kunne sidde frit inde i bakken uden at ramme ind i toppen.
    Så hvis jeg skal skifte tænker jeg at gå efter en indre højde på ca. 48 cm eller 50 cm i samlet mål.


  • #16   13. maj 2020 Kan også se på dem som er ca. 47 i højde udenpå, måler 38cm indeni - og det gælder for dem med låg på. Det er godt nok irriterende, jeg vil bare gerne have et toilet med høje sider, intet låg og front indgang

  • #17   13. maj 2020 så på fb at der var en som havde brugt de store plastikkasser, ligesom bethrollers, bare større.
    hun havde problemet med hendes mainecooner at kasserne var for små
    så nu havde hun købt nogle store plastikkasser og selv skåret dem til

    Og de kasser fås jo i mange forskellige størrelser


    profilbillede
  • #18   13. maj 2020 Jeg har 2 af den her, det er de bedste jeg har haft, de er fine i størrelsen til mine katte, men min MCO ville have været for stor.
    Det jeg kan lide er, at låget er 2 delt med magnet, ikke en stor top som skal løftes af, og jeg kan lide de høje sider, så kattene ikke kan tisse på revnen så det løber på gulvet smiley
    Forkanten er ret høj, så det er sjældent de får gravet noget ud, jeg kan godt lide den bare er hvid, så den ikke skriger kattebakke smiley jeg har en i stuen og en på badeværelset.


    profilbillede
  • #19   13. maj 2020 Ps , jeg har prøvet den der liner som følger med, det gjorde jeg kun den ene gang, den larmer meget når de krasser på siderne, ordet gør Røde altid, derfor skal jeg have en med høje sider, for ellers er det væge og wc han skraber på smiley

  • #20   13. maj 2020 Den ser super god ud Jette! Overvejer den også rigtig meget... hvordan gør du den rent?

    Anja, tror jeg vil prøve at købe noget alá den på billedet. Så kan jeg skære hul og se om det fungerer, eller må jeg over i det dyre smiley


  • #21   14. maj 2020 Som med alle de bakker jeg har haft smiley jeg har næsten en hel pose sand i, og så skubber jeg sand til side, så jeg kan tørre kanterne af, og som regel kan jeg nøjes med, at bruge baby vådservietter, og så skovler jeg tit smiley

Kommentér på:
Rengøre kattebakke

Annonce