{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.181 visninger | Oprettet:

Bekymret for min Basse {{forumTopicSubject}}

Ja, Basse har lige været til hans årlige vaccination, og dyrlægen var bekymret over Basse's vægt.
Jeg må indrømme at jeg er enig.

Basse er 1 år, og kastrat. Og jeg har syntes, at jo større han blev, jo tyndere bliver han. (større = i længden og højden)
Jeg giver ham Royal canin som er til kastrat katte, og nogen gange killingemad, for at få ham til at tage på. Og han tager slet ikke på.

Nu har dyrlægen igen givet ham ormekur, bare for at være sikker. Og hvis Basse ikke tager på inden slutningen af februar, så skal han have en blodprøve, for at blive testet for katteaids og de andre sygdomme..

Han sover utrolig meget, og før kunne han lege apport i timevis, og nu gider han ikke længere efter 3-4 kast.

Jeg så jo selvfølgelig helst at han tager på og bliver glad igen, så derfor spørger jeg Jer:

Hvilket foder kan være det bedste foder, som gør katte "fede" ?

Jeg håber bare at han tager på, og at han ikke fejler et eller andet skrækkeligt noget..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bekymret for min Basse
  • #1   6. feb 2008 Du kan prøve at give han udelukkende killingefoder.
    Intestinal er også et foder med et højt fed og protein tindhold, og det er ganske godt til at fede en kat op med. Det plus A/D (som fås hos dyrlægen) dåsemad, skulle være en god kombination..

    Hvad vejer han?


  • #2   6. feb 2008 Har lige prøvet og veje ham på en alm. "menneskevægt" og han vejer ca 3,8 kg. Men han er også lidt større end en normal huskat, da han har 50% skovkat i sig..

    Men når jeg aer ham, så kan man mærke hofteknoglerne, og man kan også se dem, ikke sådan meget, men huden går lidt indad mellem ribben og hofter..

    Kan man også købe Intestinal hos dyrehandleren? Hvad ligger prisen på? (ikke fordi jeg går op i det, men rart at vide det alligevel smiley )


  • #3   6. feb 2008 Jeg kan se, at jeg gav 300 kr plus moms for 4,5 kg sidste gang, jeg var hos dyrlægen.

  • #4   6. feb 2008 Nej du kan ikke købe Intestinal hos en dyrehandler, da det er fra dyrlægeserien.

    Intestinal koster omkring 3-400 kr. for 3½-4 kg. (Jeg erkender at jeg ikke kan huske det, for det er længe siden jeg havde brug for det)



  • #5   6. feb 2008 nu skrives der noget om det der A/D vil godt vide hvor man kan købe det da jeg også har en mis der meget gerne må tage noget ekstra på.

  • #6   6. feb 2008 Håber på det allerbedste for ham. Vi har haft rigtig god erfaring med at give Hjalte kastratfoder (Hills c/d), a/d dåsemad og så det han har haft lyst til af alt det andet tørkost. Han fik også en ekstra ormekur. Og på et par måneder, har han taget omkring 1 kg på. Jubiii nu vejer han omkring 7 kg. Det skal siges, at Hjalte er meget stor i det og nemt ville kunne bære at tage mere på - selvom hans kastratmave hænger og dingler noget smiley

    Håber også det vil lykkes for din Basse. Held og lykke med ham.


  • #7   6. feb 2008 Pernille G. K. Du kan købe Hills a/d hos dyrlægen. Vi giver 14 kr. pr. dåse. Pebret i prisen, men bestemt rigtig godt til at give sul på kroppen.

    I dag havde jeg købt en lille dåse vådfoder i Aldi. Bebse og Jerry var vilde med det. Hjalte gloede på det og så skred han ellers. Han er vant til kvalitet :-)))


  • #8   6. feb 2008 Okay 300 kroner er da ikke så galt endda, for så meget foder.

    Tror jeg kigger forbi dyrlægen en af dagene, har lige forsøgt og give ham dåsemad, og han æder det hele på en gang. Det tog han kun to-tre bidder af, og nu er han på vej ind til hans sove-hule igen..

    Jeg hader når man er helt magteløs, man bliver jo helt ekstra pyldret når katten måske er syg..

    Men jeg krydser fingre for at Intestinal virker smiley

    Hvad med kattemælk, er det godt at fede en kat op med?


  • #9   6. feb 2008 Rettelse: Han plejede at æde dåsemaden op på en gang.

  • #10   6. feb 2008 Sarina: Det er 300 plus moms, det må blive 375 kr.
    Jeg synes, at du skal bruge a/d også , det anbefales til at give et boost. Jeg kan se, at jeg giver 14 kr pr. dåse hos min dyrlæge smiley

    Pøj pøj med ham.


  • #11   6. feb 2008 May-britt:
    Okay, feder Hills meget? for han skal tage på, hurtigst muligt.. Altså så man kan se resultater.

    Pernille H:

    Okay, men skidt med prisen, bare han får det bedre smiley

    Jeg tager så også nogle dåser med hjem, så håber jeg at han vil spise det. For det er mest det, der er problemet. Han vil ikke spise, stort set.. Men så må jeg vel tvinge det ned i ham på en eller anden måde, hvis han ikke får appetitten...

    Hvad med torskerogn, feder det?


  • #12   6. feb 2008 Sarina.. Torskerov feder ikke alene men blandet op med noget kaffefløder gør det

  • #13   6. feb 2008 Hanne:

    Ok, det prøver jeg også. Tak smiley


  • Marina B
    Marina B Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Svar: 14
    #14   6. feb 2008 Hvis din kat virker mere træt og mindre kontaktsøgende og mindre spisende end normalt vil jeg foreslå at få din dyrlæge til at tage blodprøver snarest istedet for at vente.
    Godt nok er RC måske ikke verdens bedste foder, men det burde ikke give ham mangelsymptomer og vægttab.
    En blodprøve vil også kunne vise om han skulle have nyre/ leverproblemer. Killingefoder vil f.eks. belaste hans nyrer på grund af det høje proteinindhold.
    så hellere prøve med et andet voksenfoder som F.eks. Hills. A/D er en rigtig god ide og intestinal fåes også som vådfoder i aluposer og er noget de gerne vil have.

    Marina


  • #15   6. feb 2008 Marina B

    Min dyrlæge synes bare det er bedst at lige se om ormekuren virker, for hvis nu det er orm, så kan man jo godt tabe sig og være lidt "øv" agtig ? går jeg ud fra...

    Jeg synes selv også det er en god ide og lige se det an, for hvis det har været orm, burde han blive rask om ikke så længe..

    Han har lige været ude og spise lidt og lidt dåsemad, og nu sover han igen.

    jeg er ved og lave en "dagbog" over ham, med vægt og opførelse. Så kan jeg jo se om han taber sig eller tager på, når han får det nye foder..

    Ved ikke lige hvad jeg skal sige, til det med at killingefoderet kan skade hans nyrer. Det lyder jo ikke så godt, ihvertfald.. Men han skal jo fedes op..


  • #16   6. feb 2008 Jeg ville også få lavet en større sundhedsundersøgelse på ham,incl. hjertet.
    For hvis der er noget i vejen med ham,hjælper en fedekur ikke alene...


  • #17   7. feb 2008 I dag er Basse ikke legesyg, men han går rundt og spiser og vasker sig og det hele.

    Jeg tænkte lige på FIP, der findes den tørre og den våde, ik?

    Basses krop er sådan at den er rund om ribben og mave, og går indad mellem ribben og hofter.. Vil ikke sige han har det, men det minder om den våde FIP, med en stor mave..

    Kan orm også gøre det?


  • Marina B
    Marina B Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Svar: 14
    #18   7. feb 2008 Ved våd FIP bliver bughulen/ lungerne fyldt med væske og maven føles underlig blød og skvulpet når man trykker. Katten vil oftest begynde at virke mager hen over ryggen.
    Orm får også maven til at svulme op, men så virker den oppustet. Det vil normalt ses hos killinger med spoleorm hvorimod de fleste voksne ikke virker specielt syge af spoleorm og endda selv kan bekæmpe dem. Bændelorm får katten til at blive tynd med blinkhindefremfald og kedelig pels.
    Hvis du synes at hans mave ersvulmet op kan din dyrlæge tjekke for væske i bughulen med en kanyle. Er væsken gul og fyldt med proteintråde er det tegn på FIP.
    Håber det bedste for ham.

    Marina


  • #19   7. feb 2008 Okay, hans mave er sådan lidt hård i det. Ved ikke om det altid har været sådan, da jeg ikke plejer at være obs på maven.. Men da dyrlægen mærkede efter, var der ikke noget at mærke.

    Håber det "bare" er orm, selvom jeg undrer mig over hvor han skulle have fået det fra, siden han har fået ormekur efter den anden kat blev leveret tilbage til opdrætter.
    Giver ham lige en weekend, for han er mere "bevægelig" end igår.

    Har købt Hills og A/D dåsemad, så nu må vi se hvad der sker.


    Har lige luret på billeder af katte med våd FIP, og hvis man ser dem foran, mens de er løftet op, så kan man se at maven er rund forneden, og man er tynd ved brystkassen, så løftede jeg Basse op, og han har den samme form.. Er det bare fordi han er tynd, eller er den der form præcis fip-formen?... Ved ikke om jeg skal ringe til dyrlægen i morgen, er virkelig bekymret, selvom hans opførelse er lidt mere normal i dag.


Kommentér på:
Bekymret for min Basse

Annonce