14.446 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
32 Svar
Min kat er i løbetid er det derfor hun tisser? Min kat er i løbetid er det derfor hun tisser?
Hej!!
Håber virkelig der er en der kan hjælpe os af med et problem!! Jeg har en hunkat på 8 måneder ca, som ligepludselig i går begyndte at pisse overalt.. hun er i løbetid lige nu, og er det meget ofte. Er dog begyndt på p-pille i dag.
Kan det være fordi hun afmærker teriturium overfor den anden hunkat vi har??
0 synes godt om
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Jeg vil lige høre... Har du givet din kat (i løbetid) p-piller??
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 66 Svar: 480
Så hun vil kun gøre det i løbetiden?? For så er problemet jo lidt løst, når hun nu er kommet på p-piller. så må vi overleve indtil de begynder at virke.
Vi er først opstartet på p-pillerne idag, for at se om vi ikke kan stoppe det her.
nov 2007
Er det meningen du skal trække killinger på hende for ellers er p-piller og katte ikke bedste kombination. Det øger nemlig risikoen for kræft i bla. mælkekirtlerne og akut livmoderbetændelse. Hvis du ikke skal avle på hende er neutralisation det bedste for katten i længden.
apr 2007
Men vi har snakket om at neutralisere hende, efter de par dage her, for vi vil jo ikke have vores lejlighed ødelagt og vi vil jo helst ikke af med vores katte!!
Men kan hunkatte der er neutraliseret eller på p-piller godt finde på at fortsætte med at gå og tisse alle steder, når hun aldrig har gjort det før??
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
P-piller starter man først på en lille uge efter, den første løbetid er holdt op.Kryds du fingre for, du ikke har lavet "ulykker".
apr 2007
Men hvad kan jeg så gøre for at få hende til at holde op nu...?????? Indtil videre har hun pisset 7 steder i vores stue og i vores sofa. Og har virkelig ikk lyst til at få alle vores ting splittet af pga det her..
apr 2007
Tror også hun bliver neutraliseret, men må ærligt sige, og ikke for at lyde nærrig, men hvis hun ikke holder op med at gå og strinte når p-pillerne begynder at virke, så bliver jeg nødt til at komme af med hende, og vil ikke bruge pengene på en neutralision, hvis det ikke har en effekt på hende.
Jeg vil da allerhelst beholde min kat, men jeg vil bare ikke have vores ting ødelagt sådan.
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.806
apr 2007
jeg vil sku da gøre alt for at afskaffe dette problem og så beholde min kat og det bliver sku da ikke bare en periode på 2 dage jeg giver dette her problem, ellers viller jeg da ikke sidde her og skrive til folk om det havde et godt råd til mig!!!!!!
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jamen det er da godt. Det var nu ikke lige til at regne ud, når du flipper over, at en fertil hunkat opfører sig som man må forvente, at en fertil hunkat gør!
Og host host:
**hvis hun ikke holder op med at gå og strinte når p-pillerne begynder at virke, så bliver jeg nødt til at komme af med hende, og vil ikke bruge pengene på en neutralision, hvis det ikke har en effekt på hende.
Jeg vil da allerhelst beholde min kat, men jeg vil bare ikke have vores ting ødelagt sådan. :(**
Jo længere tid der går inden du får din kat neutraliseret, desto større er risikoen for at tisseriet bliver en vane. Og en kat neutraliserer ikke sig selv. Det er ene og alene ejerens ansvar. Men det tager ansvar du jo så også på dig, kan jeg forstå, når nu dine katte kommer før alt.
Der er kun et råd, og det er neutralisation!
apr 2007
Jeg syntes da bare det ville være ærgeligt, at katten skulle igennem det og så det ikke skyldes hendes løbetid. Jeg har aldrig før haft mine hunkatte på p-piller, da min hankat som desværre døede, var stereliseret.
dec 2006
dec 2006
Ja, og det kan meget let være to sider af samme sag, for selvfølgelig er det pisse-stressende for en kat at være i løbetid.
apr 2007
Og så vil jeg lige sige, det er kun og igår hun begyndte med´det , så jeg skrev herind for at få et råd og for at få af vide, hvad der ville være bedst for min kat, og ikke for at blive skrevet til på denne måde... i får jo folk til at lyde som om de er snotdumme, bare fordi de ikke lige kender til alt om katte!!
Jeg ved ikke med jer, men jeg vil ved gud ikke have et hjem der lugter af katte-tis!! Jeg vil da ikke af med mine katte, men prøv du at få en udlejer til at forstå at ens kat opfører sig helt naturlig og han bare skal finde sig i at "hans" lejlighed godt nok får en lille dunst af urin...
Jeg vil da prøve hvad som helst før, at jeg tager så drastisk en handling at komme af med hende!
apr 2007
dec 2006
Ja, netop! Der er en grund til at hun markerer: Hun er i løbetid. Så få dog bestilt tid til en neutralisation!
Og denne løbetids tisseri må du så klare med vand og rodalon.
apr 2007
Men vi skal så til gengæld jo også være sikre på at vi ikke vil have killinger på hende!! For det får vi aldrig på min anden hunkat pga hendes størrelse...
dec 2006
?????
maj 2007
Det gælder også hunkatte. Forskellen er bare, at hankattestrint stinker, og hunkattestrint lugter.
Enten må man leve med de gener, det nu engang indebærer at have fertile katte, eller også må man lade dem neutralisere.
Du skriver, din hunkat tit er i løbetid.
Er du klar over, at jo længere tid hun lever på den måde, des kortere tid går der mellem hendes løbetider, og til sidst vil hun være i en tilstand af kronisk løbetid.
Katte er et af de dyr, der har den stærkeste sexualdrift, så et sådan tilstand vil være meget nær grænsen til dyrplageri.
P-piller ved vi er skadelige, men det er gentagne løbetider uden parring også.
Ved hver løbetid sidder der modnede æg parat til frigivelse under parring, og parres hunkatten ikke, vil disse modnede æg normalt gå til grunde.
MEN: med så hyppige løbetider er risikoen stor for, at de i stedet for udvikler sig til cyster på æggestokkene, og så er der for alvor et problem, ud over at katten også er blevet steril.
Desuden sker det desværre også tit, at hunkatten bliver så frustreret, at det nærmest grænser til sindssyge.
Dit valg er altså mellem pest og kolera, men vil du gøre dig håb om en harmonisk og glad kat, glader du hende neutralisere nu - nej, ikke lige nu, men lige så snart hendes løbetid for denne gang er ovre.
Neutraliserer man midt i en løbetid, er der risiko for blødninger under operationen pga. den forøgede blomtilstrømning til livmoderen. Desuden skal hunkatten også hormonelt være "nede", da hun ellers længe kan fastholde sin "løbetidsstatus".
Man fjerner ganske vist hendes livmoder og æggestokke, men hormonproduktionen i hjernen kan man ikke gøre noget ved her og nu, da hormonet i den ene ende har påvirket hormonet i den anden ende. Det skal falde til ro også.
apr 2007
Og det bliver måske lidt et problem hvis hun er neutraliseret skal du se!!
Men inden du går helt i selvsving over dette her, så har det faktisk været inde i samtalen før, hvor jeg også har skrevet at hvis det her fortsætter bliver hun neutraliseret...!!!
maj 2007
Jeg har oplevet dette et par gange.
De var søde og kærlige over for alle, når de enten havde killinger eller ikke fik p-piller, og forvandlede sig til lede hekse, når de fik dem.
Jeg bed i det sure æbte og lod dem neutralise, for jeg foretrak kærlige, harmoniske katte frem for det andet.
apr 2007
1000 tak for et godt svar
Men neutralistion er også det eneste jeg rigtig kan gøre, for har ikke været glad for at min kat skulle på p-piller, da jeg godt nok havde hørt at de ikk skulle være så gode for katten.
Ved du hvor lang tid en kat er om at hele, efter en neutralisering??
apr 2007
Men 1000 1000 tak for de gode råd og for at dele det du vidste..
Helt klart er neutralesering meget en overvejelse lige nu, og vil til enhver tid da vælge hvad der er bedst for Bettemis:)
maj 2007
Helt ærligt, så synes jeg, du skal tage skridtet og lade hende neutralisere, og hvis Lucki heller ikke er blevet det, skulle du slå to fluer med et smæk og få det gjort på én gang.
Dyrlægen giver for det første nok "mængderabat", og du vil få to harmoniske tøser, der også indbyrdes vil have meget nemmere ved at være venner, da de ikke vil gøre hinanden rangen stridig, som fertile katte altså nu engang gør.
Nu ved jeg ikke, hvilken dyrlæge du benytter, men jeg vil klart anbefale en dyrlæge, der fjerner det hele, altså ikke kun æggestokkene. Det gør dyrlæger for øvrigt altid, hvis en hunkat har fået p-piller.
Han syer forhåbentlig i tre lag og med indvendige sting, så der kun sidder en lille knude udvendigt. De skal normalt ikke fjernes, men opløser sig selv. Hvis han er smart, lægger han til sidst en stribe sårlim oven på syningen. Det gør min egen dyrlægen, for så kan katten ikke "pille" i det.
Man <b>kan</b>risikere, at der på ca. 3-4dagen udvikles en allergisk reaktion pga. stingene. Så bliver såret rødt, og det væsker også. Det både kløer og svier, men man fjerner hurtigt disse reaktioner ved at give katten noget smertestillende (f.eks. Metacam) og noget kløestillende (Medrol). Men behøver i langt de fleste tilfælde kun at give det en enkelt, måske to gange, men der bør <b>altid</b> gives smertebehandling i forbindelse med selve operationen. (Det både ved og gør de fleste dyrlæger også i dag).
Du skal bare <b>ikke</b> give hende krave på, for der sker intet ved, at hun slikker lidt forsigtigt på såret.
En krave stresser utroligt meget, og vi ved, at stress = langsom heling.
Jeg har gennem 21 år som opdrætter fået neutraliseret mange katte, og jeg har aldrig givet dem krave på, og det har heller ikke været nødvendigt.
Og hvor lang tid, der går med helingen? Ca. 10 dage, men bruges indvendige sting, bemærker du det faktisk ikke, for allerede næste dag opfører kattene sig normalt.
HUSK at få dem øretatoveret samtidigt (sort farve er mere holdbar og kønnere end grøn). Skulle de ved en fejltagelse komme væk, har du ellers ikke mulighed for at få dem tilbage.
Held og lykke!
PS: Og så kan jeg lige fortælle dig, at killinger ikke <b>kun</b> er nuttede og dekorative. De er nemlig også nogle værre små vandaler, der både klatrer i gardiner og møbler og vælter, hvad de kommer i nærheden af.
Heller ikke alle kattefødsler er ukomplicerede, men det er en helt anden snak.
apr 2007
Tak skal du have
Den eneste grund til jeg aldrig har overvejet neutralisering, er fordi at der ikke har været noget problem med detm og så vidste jeg ikke at der kunne være de følger af at lade dem være i løbetid uden at blive parret. Lucki bliverbare meget kælen, når hun er i løbetid g så spiser hun desvære ikke så meget når hun er det, og det er næsten det væreste da hun er en tynd kat i forvejen.
Hæhæ.. ved godt killinger kan være noget livlige nogen, har haft killinger før på min gamle kat, jeg havde hos mine forældre, då har prøvet det en gang før..
Jeg har valgt at bruge en dyrlæge, som er privatda jeg kun har hørt godt og han har neutraliseret min fasters kat, hvilket gik rigtig godt
dec 2007
Følger: 1 Svar: 14
Så jeg vil blot berolige dig med at neutralisationen med næsten 100% sikkerhed vil fjerne hendes urenlighed.
Jeg har selv en race som er hyperfertil men alle som er blevet neutraliseret er blevet rolige og velafbalancerede misser, selv de fertile hanner. Der kan så lige gå lidt tid før de er helt "hormonelt" i balance.
Og pas lidt på med kosten, det er den første måned efter operationen at de tager på:-))
Marina
maj 2007
Jeg skal nok senere give dig svar på din pb, men lige nu er jeg ret ophængt.
apr 2007
Det lyder bare godt
Det vil så ikke gøre så meget at Lucki tager lidt på, da hun kun vejer 2,5 kg. og har bare kæmpet for at hun skal tage på
Til Mega:
Det er bare i orden, det er heller ikk noget der haster..
nov 2007
Dette er taget fra en adfærdspsykolog vedr. urenlighed: "Det hjælper ikke at skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området."
Husk at bruge Rodalon til afvaskning af tissepletterne da salmiakholdige rengøringsmidler blot opfordrer katten til at tisse der igen.
Held og lykke med operationerne.
maj 2007
Ikke Rodalan!
Ganske almindelig eddikevand er MEGET en mere effektiv lugtfjerner, og at det også er helt ufarligt og billigere, gør det ikke ringere
Man bruger forresten også at sætte små skåle med eddike, hvis man har haft en flok stor-rygere på besøg. Det klarer luften og fjerner al røglugten i løbet af no time.
apr 2007
Hendes løbetid er heldigvis ved at aftage nu, så det er bare dejligt.
Min kat er i løbetid er det derfor hun tisser?