14.446 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Min kat er i løbetid er det derfor hun tisser? Min kat er i løbetid er det derfor hun tisser?

Hej!!
Håber virkelig der er en der kan hjælpe os af med et problem!! Jeg har en hunkat på 8 måneder ca, som ligepludselig i går begyndte at pisse overalt.. hun er i løbetid lige nu, og er det meget ofte. Er dog begyndt på p-pille i dag.
Kan det være fordi hun afmærker teriturium overfor den anden hunkat vi har??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min kat er i løbetid er det derfor hun tisser?
  • #1   14. feb 2008 Ja det kan meget vel være på grund af løbetiden..

Jeg vil lige høre... Har du givet din kat (i løbetid) p-piller??

• #2   14. feb 2008 Ja det er en naturlig adfærd for en fertil hunkat at duftmarkere for at tiltrække sig hanner.

• #3   14. feb 2008 okay, jeg troede faktisk kun det var han-katte der gjorde dette.
    Så hun vil kun gøre det i løbetiden?? For så er problemet jo lidt løst, når hun nu er kommet på p-piller. så må vi overleve indtil de begynder at virke.
    Vi er først opstartet på p-pillerne idag, for at se om vi ikke kan stoppe det her.

• #4   14. feb 2008 Der står mere om det her (link fjernet)

Er det meningen du skal trække killinger på hende for ellers er p-piller og katte ikke bedste kombination. Det øger nemlig risikoen for kræft i bla. mælkekirtlerne og akut livmoderbetændelse. Hvis du ikke skal avle på hende er neutralisation det bedste for katten i længden.

• #5   14. feb 2008 Jeg vil da gerne have killinger på hende en dag, men der kommer hvertfald til at gå 2 år, så jeg er sikker på at hun er ordentlig udvokset. Men altså hvis dette her fortsætter bliver hun neutraliseret, da jeg har undgået at give mine katte p-piller, da det eneste problem har været at de gik og miavede hele tiden, og det er jo til at overleve. hehe smiley Men jeg har aldrig oplevet en kat som hende her, der er så tit i løbetid og hun har aldrig før gået uden for kattebakken trods hun har været i løbetid.
    Men vi har snakket om at neutralisere hende, efter de par dage her, for vi vil jo ikke have vores lejlighed ødelagt og vi vil jo helst ikke af med vores katte!!

Men kan hunkatte der er neutraliseret eller på p-piller godt finde på at fortsætte med at gå og tisse alle steder, når hun aldrig har gjort det før??

• #6   14. feb 2008 Helt enig med Tina, og jeg spørger jeg da også: Giver du hende p-pille midt i en løbetid?

P-piller starter man først på en lille uge efter, den første løbetid er holdt op.Kryds du fingre for, du ikke har lavet "ulykker".

• #7   15. feb 2008 Det var ikke hvad jeg fik afvide, derfor startede jeg med det samme. Hvad kan der ske ved det??
    Men hvad kan jeg så gøre for at få hende til at holde op nu...?????? Indtil videre har hun pisset 7 steder i vores stue og i vores sofa. Og har virkelig ikk lyst til at få alle vores ting splittet af pga det her..

• #8   15. feb 2008 ja, desværre... hehe.. Det var ellers derfor vi fravalgte en hankat smiley Der blev vi sku snydt smiley
    Tror også hun bliver neutraliseret, men må ærligt sige, og ikke for at lyde nærrig, men hvis hun ikke holder op med at gå og strinte når p-pillerne begynder at virke, så bliver jeg nødt til at komme af med hende, og vil ikke bruge pengene på en neutralision, hvis det ikke har en effekt på hende.
    Jeg vil da allerhelst beholde min kat, men jeg vil bare ikke have vores ting ødelagt sådan. smiley

• #9   15. feb 2008 Enig med Natascha!!!

• #10   15. feb 2008 Harm... jamen undskyld mig da...!!! Du har ingen ide om hvor mange penge jeg har ofret på mine katte, for at de skal have det bedst muligt!! Jeg render til dyrelæge med det samme der bare er det mindste for at de ikke skal have det dårligt eller andet!! Jeg har sku haft både dyrelægevagt til min katte og har ofret mange 1000 kr på det, så det kan/skal du overhoved ikke sidde og dømme mig på!!! Mine katte kommer fandme frem for alt her hos mig!!!!!
    jeg vil sku da gøre alt for at afskaffe dette problem og så beholde min kat og det bliver sku da ikke bare en periode på 2 dage jeg giver dette her problem, ellers viller jeg da ikke sidde her og skrive til folk om det havde et godt råd til mig!!!!!!

• #11   15. feb 2008 Dorthe skrev **Mine katte kommer fandme frem for alt her hos mig**
    Jamen det er da godt. Det var nu ikke lige til at regne ud, når du flipper over, at en fertil hunkat opfører sig som man må forvente, at en fertil hunkat gør!

Og host host:
    **hvis hun ikke holder op med at gå og strinte når p-pillerne begynder at virke, så bliver jeg nødt til at komme af med hende, og vil ikke bruge pengene på en neutralision, hvis det ikke har en effekt på hende.
    Jeg vil da allerhelst beholde min kat, men jeg vil bare ikke have vores ting ødelagt sådan. :(**

Jo længere tid der går inden du får din kat neutraliseret, desto større er risikoen for at tisseriet bliver en vane. Og en kat neutraliserer ikke sig selv. Det er ene og alene ejerens ansvar. Men det tager ansvar du jo så også på dig, kan jeg forstå, når nu dine katte kommer før alt.

Der er kun et råd, og det er neutralisation!

• #12   15. feb 2008 Jamen det vil jeg da også hvis det viser sig, at det er pga løbetiden at hun gør dette, så bliver hun neutraliseret med det samme... Jeg fik p-piller af dyrelægen til hende, pga hun er i løbetid konstant, der har været snak om neutralisering.
    Jeg syntes da bare det ville være ærgeligt, at katten skulle igennem det og så det ikke skyldes hendes løbetid. Jeg har aldrig før haft mine hunkatte på p-piller, da min hankat som desværre døede, var stereliseret.

• #13   15. feb 2008 ***hvis det viser sig, at det er pga løbetiden at hun gør dette*** HVIS? Jamen, det er da oplagt at det er pga. løbetid! Det må dyrlægen da vel også kunne fortælle dig???? Der er ikke andet at gøre end at ringe til dyrlægen og bestille tid til neutralisation. Og HVIS det endelig skulle være urinvejslidelse, så skal det jo også behandles.

• #14   15. feb 2008 Natascha skrev **Jamen enten strinter den fordi den er i løbetid.. ellers tisser den fordi den er stresset.**

Ja, og det kan meget let være to sider af samme sag, for selvfølgelig er det pisse-stressende for en kat at være i løbetid.

• #15   15. feb 2008 Jeg flipper overhoved ikke over at min kat opfører sig sådan, for der er da en grund til det. Jeg flipper sku over at folk mener jeg ikke vil gøre noget for mine katte, for det kender de sku ikke en skid til!!
    Og så vil jeg lige sige, det er kun og igår hun begyndte med´det , så jeg skrev herind for at få et råd og for at få af vide, hvad der ville være bedst for min kat, og ikke for at blive skrevet til på denne måde... i får jo folk til at lyde som om de er snotdumme, bare fordi de ikke lige kender til alt om katte!!
    Jeg ved ikke med jer, men jeg vil ved gud ikke have et hjem der lugter af katte-tis!! Jeg vil da ikke af med mine katte, men prøv du at få en udlejer til at forstå at ens kat opfører sig helt naturlig og han bare skal finde sig i at "hans" lejlighed godt nok får en lille dunst af urin...
    Jeg vil da prøve hvad som helst før, at jeg tager så drastisk en handling at komme af med hende!

• #16   15. feb 2008 Ja, selvfølgelig vil jeg da ringe til dyrelægen, men undskyld mig, det gør jeg sku ikke på dette tidspunkt pga løbetid. Det var skam også mere for at få respons fra andre og hører om der var andet det kunne skyldes...

• #17   15. feb 2008 Dorthe J skrev: **Jeg flipper overhoved ikke over at min kat opfører sig sådan, for der er da en grund til det.**

Ja, netop! Der er en grund til at hun markerer: Hun er i løbetid. Så få dog bestilt tid til en neutralisation!
    Og denne løbetids tisseri må du så klare med vand og rodalon.

• #18   15. feb 2008 i stedet for at være nedladende, kan du måske prøve at læse mit forrige indslag, hvor der står *ja, selvfølgelig vil jeg ringe til dyrelægen*
    Men vi skal så til gengæld jo også være sikre på at vi ikke vil have killinger på hende!! For det får vi aldrig på min anden hunkat pga hendes størrelse...

• #19   15. feb 2008 ***Men vi skal så til gengæld jo også være sikre på at vi ikke vil have killinger på hende!!***

?????

• #20   15. feb 2008 Det er lige så umuligt for en kønsmoden kat at lade være med at strinte, som det er for os ikke at nyse, når vi har fået noget i næsen.

Det gælder også hunkatte. Forskellen er bare, at hankattestrint stinker, og hunkattestrint lugter.

Enten må man leve med de gener, det nu engang indebærer at have fertile katte, eller også må man lade dem neutralisere.

Du skriver, din hunkat tit er i løbetid.

Er du klar over, at jo længere tid hun lever på den måde, des kortere tid går der mellem hendes løbetider, og til sidst vil hun være i en tilstand af kronisk løbetid.
    Katte er et af de dyr, der har den stærkeste sexualdrift, så et sådan tilstand vil være meget nær grænsen til dyrplageri.

P-piller ved vi er skadelige, men det er gentagne løbetider uden parring også.
    Ved hver løbetid sidder der modnede æg parat til frigivelse under parring, og parres hunkatten ikke, vil disse modnede æg normalt gå til grunde.

MEN: med så hyppige løbetider er risikoen stor for, at de i stedet for udvikler sig til cyster på æggestokkene, og så er der for alvor et problem, ud over at katten også er blevet steril.

Desuden sker det desværre også tit, at hunkatten bliver så frustreret, at det nærmest grænser til sindssyge.

Dit valg er altså mellem pest og kolera, men vil du gøre dig håb om en harmonisk og glad kat, glader du hende neutralisere nu - nej, ikke lige nu, men lige så snart hendes løbetid for denne gang er ovre.

Neutraliserer man midt i en løbetid, er der risiko for blødninger under operationen pga. den forøgede blomtilstrømning til livmoderen. Desuden skal hunkatten også hormonelt være "nede", da hun ellers længe kan fastholde sin "løbetidsstatus".

Man fjerner ganske vist hendes livmoder og æggestokke, men hormonproduktionen i hjernen kan man ikke gøre noget ved her og nu, da hormonet i den ene ende har påvirket hormonet i den anden ende. Det skal falde til ro også.

• #21   15. feb 2008 Ja, jeg vil meget gerne have killinger på min sorte hunkat, da jeg syntes hun er en meget flot og dejlig kat og jeg vil gerne selv have en killing fra hende.
    Og det bliver måske lidt et problem hvis hun er neutraliseret skal du se!!
    Men inden du går helt i selvsving over dette her, så har det faktisk været inde i samtalen før, hvor jeg også har skrevet at hvis det her fortsætter bliver hun neutraliseret...!!!

• #22   15. feb 2008 Glemte at skrive, at mange hunkatte på p-piller mentalt har det meget dårligt. De bliver nogle sure, indadvendte og måske også aggressive madammer - lige som hos os mennesker.

Jeg har oplevet dette et par gange.
    De var søde og kærlige over for alle, når de enten havde killinger eller ikke fik p-piller, og forvandlede sig til lede hekse, når de fik dem.
    Jeg bed i det sure æbte og lod dem neutralise, for jeg foretrak kærlige, harmoniske katte frem for det andet.

• #23   15. feb 2008 Til *Mega*

1000 tak for et godt svar smiley Jeg var ikke klar over at det faktisk kunne være skadelig for hende, at være i løbetid tit. Jeg troede det var fordi hun var indekat, og ikke har den der "føling" med det som andre katte, der kommer ud har. Hun har været i løbetid 3 gange her inden for kort tid, med ca 1-2 ugers mellemrum, og er meget anderledes end vanlig, derfor har jeg skrevet herind for hun plejer aldrig at gå og strinte...
    Men neutralistion er også det eneste jeg rigtig kan gøre, for har ikke været glad for at min kat skulle på p-piller, da jeg godt nok havde hørt at de ikk skulle være så gode for katten.
    Ved du hvor lang tid en kat er om at hele, efter en neutralisering??

• #24   15. feb 2008 haha... det var da ikk så godt, hun kan være lidt af en madamme i forvejen smiley hæhæ smiley
    Men 1000 1000 tak for de gode råd og for at dele det du vidste.. smiley Det var lige præcis dette her svar jeg har ledt efter de sidste par timer.. hehe smiley
    Helt klart er neutralesering meget en overvejelse lige nu, og vil til enhver tid da vælge hvad der er bedst for Bettemis:)

• #25   15. feb 2008 Jeg har været inde og kigge på dine to piger. De er meget flotte og velplejede, og det er tydeligt at se, du også har jo gjort meget for, at også de har super-gode forhold at færdes under, så ingen tvivl for mig om, du holder meget af dem.

Helt ærligt, så synes jeg, du skal tage skridtet og lade hende neutralisere, og hvis Lucki heller ikke er blevet det, skulle du slå to fluer med et smæk og få det gjort på én gang.
    Dyrlægen giver for det første nok "mængderabat", og du vil få to harmoniske tøser, der også indbyrdes vil have meget nemmere ved at være venner, da de ikke vil gøre hinanden rangen stridig, som fertile katte altså nu engang gør.

Nu ved jeg ikke, hvilken dyrlæge du benytter, men jeg vil klart anbefale en dyrlæge, der fjerner det hele, altså ikke kun æggestokkene. Det gør dyrlæger for øvrigt altid, hvis en hunkat har fået p-piller.

Han syer forhåbentlig i tre lag og med indvendige sting, så der kun sidder en lille knude udvendigt. De skal normalt ikke fjernes, men opløser sig selv. Hvis han er smart, lægger han til sidst en stribe sårlim oven på syningen. Det gør min egen dyrlægen, for så kan katten ikke "pille" i det.

Man <b>kan</b>risikere, at der på ca. 3-4dagen udvikles en allergisk reaktion pga. stingene. Så bliver såret rødt, og det væsker også. Det både kløer og svier, men man fjerner hurtigt disse reaktioner ved at give katten noget smertestillende (f.eks. Metacam) og noget kløestillende (Medrol). Men behøver i langt de fleste tilfælde kun at give det en enkelt, måske to gange, men der bør <b>altid</b> gives smertebehandling i forbindelse med selve operationen. (Det både ved og gør de fleste dyrlæger også i dag).

Du skal bare <b>ikke</b> give hende krave på, for der sker intet ved, at hun slikker lidt forsigtigt på såret.
    En krave stresser utroligt meget, og vi ved, at stress = langsom heling.

Jeg har gennem 21 år som opdrætter fået neutraliseret mange katte, og jeg har aldrig givet dem krave på, og det har heller ikke været nødvendigt.

Og hvor lang tid, der går med helingen? Ca. 10 dage, men bruges indvendige sting, bemærker du det faktisk ikke, for allerede næste dag opfører kattene sig normalt.

HUSK at få dem øretatoveret samtidigt (sort farve er mere holdbar og kønnere end grøn). Skulle de ved en fejltagelse komme væk, har du ellers ikke mulighed for at få dem tilbage.

Held og lykke!

PS: Og så kan jeg lige fortælle dig, at killinger ikke <b>kun</b> er nuttede og dekorative. De er nemlig også nogle værre små vandaler, der både klatrer i gardiner og møbler og vælter, hvad de kommer i nærheden af.
    Heller ikke alle kattefødsler er ukomplicerede, men det er en helt anden snak.

• #26   15. feb 2008 Til Mega:
    Tak skal du have smiley
    Den eneste grund til jeg aldrig har overvejet neutralisering, er fordi at der ikke har været noget problem med detm og så vidste jeg ikke at der kunne være de følger af at lade dem være i løbetid uden at blive parret. Lucki bliverbare meget kælen, når hun er i løbetid g så spiser hun desvære ikke så meget når hun er det, og det er næsten det væreste da hun er en tynd kat i forvejen.
    Hæhæ.. ved godt killinger kan være noget livlige nogen, har haft killinger før på min gamle kat, jeg havde hos mine forældre, då har prøvet det en gang før.. smiley Men det har jeg bestemt mig for at fravælge og så lade dem begge neutralisere.. smiley Vi snakkede om det igår og vil ringe til dyrelægen med det samme Bettemis er ude af hendes løbetid.. smiley
    Jeg har valgt at bruge en dyrlæge, som er privatda jeg kun har hørt godt og han har neutraliseret min fasters kat, hvilket gik rigtig godt smiley

• Marina B
    Marina B Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Svar: 14
    #27   15. feb 2008 Kan se at Mega har skrevet alt hvad der er værd at vide:-))
    Så jeg vil blot berolige dig med at neutralisationen med næsten 100% sikkerhed vil fjerne hendes urenlighed.
    Jeg har selv en race som er hyperfertil men alle som er blevet neutraliseret er blevet rolige og velafbalancerede misser, selv de fertile hanner. Der kan så lige gå lidt tid før de er helt "hormonelt" i balance.
    Og pas lidt på med kosten, det er den første måned efter operationen at de tager på:-))
    Marina

• #28   15. feb 2008 Det var en rigtig god beslutning Dorthe.
    Jeg skal nok senere give dig svar på din pb, men lige nu er jeg ret ophængt.

• #29   15. feb 2008 Marina B:
    Det lyder bare godt smiley Det sagde dyrlægen også da jeg bestilte tiden til mine katte smiley Så jeg fik også en tid fredag i næste uge, så jeg er sikker på hun ikke er i løbetid mere og så det er op til en weekend, så jeg kan være hjemme ved dem smiley
    Det vil så ikke gøre så meget at Lucki tager lidt på, da hun kun vejer 2,5 kg. og har bare kæmpet for at hun skal tage på smiley Men det er mere den bette jeg skal passe på i vægt.. hehe smiley Men jeg skal have fat i et kost til neutraliserede katte smiley

Til Mega:
    Det er bare i orden, det er heller ikk noget der haster.. smiley

• #30   15. feb 2008 Lyder også som en fornuftig beslutning Dorthe. Du kan evt. prøve at sætte en Feliway op indtil løbetiden er overstået den udsender beroligende feronomer til kattene, så de måske kan forhindre at hun duftmarkerer så meget. Grunden til at hun duftmarkerer kan sagtens være fordi hun er stresset over hun ikke bliver parret.

Dette er taget fra en adfærdspsykolog vedr. urenlighed: "Det hjælper ikke at skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området."

Husk at bruge Rodalon til afvaskning af tissepletterne da salmiakholdige rengøringsmidler blot opfordrer katten til at tisse der igen.

Held og lykke med operationerne.

• #31   15. feb 2008 Tina skrev "Husk at bruge Rodalon til afvaskning af tissepletterne da salmiakholdige rengøringsmidler blot opfordrer katten til at tisse der igen."

Ikke Rodalan!
    Ganske almindelig eddikevand er MEGET en mere effektiv lugtfjerner, og at det også er helt ufarligt og billigere, gør det ikke ringere smiley

Man bruger forresten også at sætte små skåle med eddike, hvis man har haft en flok stor-rygere på besøg. Det klarer luften og fjerner al røglugten i løbet af no time.

• #32   16. feb 2008 Oki. Jeg vil da prøve at se om jeg kan tage de trælse pletter med noget eddikevand smiley Ja, røgen vidste jeg godt man kunne fjerne med eddike (er gammel ryger), men havde aldrig hørt det med kattetis.
    Hendes løbetid er heldigvis ved at aftage nu, så det er bare dejligt. smiley Men snakkede med en veninde der har en svigerinde der er dyrelæge, hun fortalte at der er chance for en betændelsestilstand i livmoderen, når det er så tit hun er i løbetid smiley Så det er sku godt vi skal til dyrelæge nu! smiley

Kommentér på:
Min kat er i løbetid er det derfor hun tisser?

Annonce