{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
826 visninger | Oprettet:

Skal vi have en kat mere? {{forumTopicSubject}}

Vi har en 10 måneder gammel neutraliseret hankat. Han er 3/4 maine coon, indekat, og det var oprindeligt meningen, at vi skulle have to.

Han var 14 uger gammel, da vi fik ham, og kom fra en ret stor kattefamilie. Han var ikke vant til hænder, men det har han fået indhentet her. Jeg går ud fra, at den ændring skyldes, at han i kattefamilien slet ikke havde behov for menneskekontakt.

Sagen er den, at vi ret hurtigt blev i tvivl om, hvorvidt det ville være en god idé at skaffe en legekammerat til ham. Jeg kan ikke forklare det helt konkret, det var baseret på en fornemmelse, jeg fik, da jeg betragtede hans samspil med resten af katte-familien. Det virkede bare slet ikke rigtigt.
Men man skal aldrig lade en overbevisning afholde en fra at gøre det rigtige, så nu må jeg lige spørge.

Han er glad og tilfreds. Vi ser ingen tegn på, at han savner selskab, men han er jo delvis maine coon, og han kan jo stadig have behovet, selvom vi ikke er kvikke nok til at se det.

Der hvor problemet opstår, er når vi går i seng. Han er udpræget nattedyr, hvilket som sådan er ok. Jeg aktiverer ham så meget jeg kan, hvilket har lagt en smule dæmper på det, men jeg har ikke været i stand til at ændre døgnrytmen.

Sagen er, at hvis døren til soveværelset står åben om natten, så er han selvfølgelig derinde, hvilket er enormt forstyrrende. Hvis vi smider ham ud af soveværelset, står han og miaver udenfor døren, meget opsat på at ville ind til os.

Og det er den adfærd, som får mig til at overveje, om vi skal have en kat mere. For tiden sover jeg i stuen, så min mand kan få lukket døren ind til soveværelset og få lidt uforstyrret søvn (ret vigtigt pga. hans job, mit valg).

Når jeg er i stuen, kalder han ikke. Så tosser han bare rundt og brænder energi af i en times tid eller to, hvorefter han lægger sig hos mig og sover. Men jeg vil rigtig gerne tilbage i soveværelset og sove ved siden af min kære mand.

Min tanke er, at det kan løses ved at få en legekammerat til Spook. Dette for at vi kan lukke soveværelsesdøren, men også i forhold til, at han så har selskab om dagen, når vi ikke er hjemme. (for han må nødvendigvis reagere på samme måde der, som han gør om natten).

Min mand mener, at det bare vil give dobbelt så mange problemer, og han overvejer den modsatte løsning, at vi helt skiller os af med spook. Dette ser jeg dog slet ikke som en muligløsning.

Pointen er, at vi skal finde en løsning, vi alle tre bedst kan leve med. Og det kan godt være, der ikke findes nogen universelle sandheder omkring dette, men måske nogen kunne give mig et praj i den rigtige retning?

Vil det fordoble problemerne, eller kan det være løsningen, at skaffe en legekammerat til vores kat?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal vi have en kat mere?
  • #1   17. feb 2008 Der er to ting, det vil give mere af: Fornøjelser og udgifter smiley

    Det vil i sagens natur være lidt dyrere at have to katte, selvom de f.eks. godt kan deles om legetøjet. Til gengæld har du to katte, der (forhåbentlig) hygger sig i hinandens selskab og brænder en masse krudt af *inden* sengetid smiley Jeg har tre katte, inkl. to store killinger, og jeg har aldrig problemer med, at de ikke vil sove om natten smiley


  • #2   17. feb 2008 smiley

    Det er nu ikke det dobbelte besvær, som er i tankerne. ...Og det er alligevel ikke hans problem, for det er "min" kat. *s*

    Han frygter, at vi så i stedet vil have to katte til at stå og miave foran døren - i stedet for at se det som løsningen på problemet. Og så selvfølgelig frygten for, at vi så har to katte til at skabe kaos, når vi skal sove.

    Men det er rart at læse, at det kunne være en løsning. (lidt til argumentkassen.. )

    Tak for jeres svar!! smiley


  • #3   17. feb 2008 Det er min erfaring at 2 katte har så meget glæde og gavn af hiannden, der kan være lidt intruduktions vanskligheder, men når det er ovre blir de som regel de bedste venner i hele verden, men der kan da sagtens komme lidt larm om natten når de fiser rundt efter hinanden:o) Så skal du jo også overveje om du vil have en killing eller en ældre kat, for sådan en killing laver ihvertfald meget ballade!!! Der er vel ikke andet for og prøve, du finder jo aldrig ud af om det fungere hvis ikke du gør det!!! Men syntes det er godt du ikke bare springer ud i det og virkelig tænker tingene igennem, syntes der er for mange der bare anskaffter sig dyr for bagefter bare og gå af med dem!!!

  • #4   17. feb 2008 min erfaring er at huskatte i mindre grad ønsker selskab end andre katte. ved ikke hvorfor. oskar har accepteret kat nummer 2, men bestemt ikke en han har glæde af.

  • #5   17. feb 2008 Jeg har snakket med min bedre halvdel her til eftermiddag, hvor jeg har læst tråden her op for ham. Jeg spurgte ham, om ikke vi i det mindste kunne holde muligheden åben for, at det kunne være en løsning.

    Men mere skulle der ikke til. Han er stadig ikke fuldt ud overbevist om at det vil virke, men som han selv siger, så er han et hunde-menneske (men elsker spook - om dagen i hvert fald) og har ikke den store indsigt i katte-adfærd som sådan.

    Så nu vil vi se, om vi kan finde en god legekammerat til Spookie-missen, og så må vi håbe, at det er den rigtige løsning.

    ...
    Juhuu!


Kommentér på:
Skal vi have en kat mere?

Annonce