{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.722 visninger | Oprettet:

renlig killing fra maj? {{forumTopicSubject}}

hey... jeg har en killing som er født i maj ca. Hun kommer fra en gård, og jeg har haft hende fra den 28. januar. grunden til, at jeg har hende er, at jeg hade en anden killing, som jeg havde haft i ca et ½ år, og som jeg havde kæmpet med at få renlig, men måtte til sidst opgive. jeg har gjort ALT hvad jeg kunne: taget hende i nakken og skældt hende ud samtidig med at jeg holdt hende tæt på det hun havde lavet, for derefter at sætte hende hen i kattebakken og kæle lidt med hende. det hjalp ikke. så tog jeg hende i nakken og rystede hende. det begyndte hun at SPINDE AF!!! satte hende endnu en gang hen i kattebakken. havde hende nede på badeværelset (som er meget småt. der er kun wc'et i det rum) med en kattebakke, mad, vand og en foret kasse at ligge i. det opgav jeg efter 14 dage, for det hjalp heller ikke, og hun er så menneskeglad, så det var også lidt synd for hende. så købte jeg noget kattekrydderi og catnip-spray, som jeg kom noget af i kattebakken begge dele, det hjalp ikke (jeg bruger savsmuld i bakken, for det er billigst), så skiftede jeg til kattegrus, og kom stadig både pulver i, og sprayede i gruset og op ad kanterne og det hjalp i et par dage, hvis jeg var efter hende. efter en måneds tid begyndte jeg lige så stille at skifte tilbage til savsmuld, og det hjalp stadigvæk kun, når jeg var efter hende og satte hende i bakken flere gange om dagen. Jeg var også efter hende med en sprayflaske med vand. så begyndte hun at komme ud om dagen, og det elskede hun. Men hun brugte stadig ikke kattebakken om natten når hun var inde. til sidst gav jeg simpelthen op. Ringede til min tidligere arbejdsgiver og snakkede med ham om han ville have den ud på hans gård... Det ville han godt, hvis jeg tog deres killing hjem. Det ville jeg gerne, for jeg kan godt lide Lille Mis, som hun hedder. Jeg har nemlig selv gjort hende tam smiley
men nu er hun et lille skravl, som er ALT for lille i forhold til hendes alder, spiser faktisk kun tørkost eller kød IKKE fisk!! eller lidt dåsemad, hvs det behager hende. jeg har lidt problemer med at få hende renlig, for jeg nænner ikke at sprøjte vand på hende, og hun skriger, når jeg løfter hende i nakken, hun er så kælen, og elsker mennesker, så jeg nænner heller ikke at lukke hende inde på wc'et...
nogen der har nogen gode ideer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  renlig killing fra maj?
  • #2   21. feb 2008 Laver du gæk med os?
    Det lyder alt for uvirkeligt.


  • #3   21. feb 2008 smiley ?!?!?

  • #4   21. feb 2008 øhhh... for det første bor jeg ikke i en lejlighed, men i et 120 km stort hus ude midt på landet i det sønderjydske, og så vil jeg lige sige, at det er de færreste killinger jeg har svært ved at få renlige. når jeg får killinger fra nabogården, i pleje for div. ting, som for eksempel underernæring (da det ikke er alle katte/killinger der kan klare sig udenfor eller i en stald, hvis deres mødre eller ældre søskende ikke tager sig af dem, og lærer dem at fange mus), så er det første jeg gør når jeg får dem hjem, det er at give dem mad, drikke og dernæst sætte dem hen i kattebakken. det gør jeg mellem 6 og ti gange, hvis ikke mere i løbet af den første time, og på den måde har jeg fået mange killinger og selv voksne katte renlige... der er dog nogen, hvor det ikke er nok, og så begynder jeg at prøve de ovenstående ting!
    og i stedet for at skrive, at: citat fra Felis F: "Det kan godt være at du har gjort ALT for at få dem renlige.......men det er ALT det FORKERTE......vorherrebares"
    vil du så være så venlig at fortælle mig, hordan du får killinger renlige?


  • #5   21. feb 2008 Liselotte C: hvad er det der lyder alt for uvirkeligt?

  • #6   21. feb 2008 * hvordan
    undskyld stavefejlen
    min v-tast er ikke så medgørlig i dag...


  • #8   21. feb 2008 tak for lort

  • #9   21. feb 2008 Du er da simpelthen så ganske afskyelig så det gør helt ondt. Sådan behandler man fandeme ikke et dyr.


  • #10   21. feb 2008 Du skal da ikke takke for lort. Det er dig der er en lort og behandle et stakkels dyr på den måde

  • #11   21. feb 2008 Diana, som den jeg måtte opgive at få renlig har jeg fundet som ikke meget mere end et par måneder gammel, sulten og forkommen. tog hende med hjem, og hun kastede sig over maden som om den ikke havde fået mad i flere uger. jeg måtte give hende mad i portioner, for hvis hun bare havde fået lov til at spise løs, ville hun være blevet syg...
    vil du bare have, at jeg skulle lade hende være og lade hende dø?
    og så har jeg AD`LDRIG hørt om en kat der spinder når den er stresset, utryg eller har ondt! ALDRIG!!!
    hvad ville du gøre for at få en funden killing renlig? eller ville du bare smide den ud igen efter du havde fundet ud af, at den ikke af sig selv og uden vejledning benyttede kattebakken?


  • #12   21. feb 2008 Jeg har aldrig hørt om savsmuld i en kattebakke skulle være en succes, og det er det jo så heller ikke i denne situation. Du skal ikke have dyr. De har det bedre foruden dig!

  • #13   21. feb 2008 I STEDET FOR AT SVINE MIG TIL GIDER I SÅ KOMME MED RÅD OG IDÉER!?!?!?!?
    OG FORTÆLLE MIG HVORDAN ALLE I SÅ BEDREVIDENDE FOLK GØR!?!?!?!?!?!?!?!?


  • #14   21. feb 2008 hvis jeg var sådan en dyremishandler, så tror jeg ikke ligefrem, at mine katte ville ære ved mig... så ville de ikke komme hjem, når de kom ud, som de gør hver dag, dem som vil!!!!
    en kat ved godt hvornår den ikke har det godt!!!


  • #15   21. feb 2008 Gerne, jeg bruger kattegrus, koster ikke voldsomt meget. Sørger for at sætte katten hen i bakken når den gør tegn til at ville lave noget. Hvis der alligevel er uheld, ligger jeg sølvpapir de steder, så det ikke bliver gjort igen. Sørg for altid at holde kattebakken helt ren. Og løft aldrig din kat i nakkeskindet, på et tidspunkt er hun for tung til det, og hvem ved hvornår det er?!

  • #16   21. feb 2008 Respekt, fremfor frygt !

  • #17   21. feb 2008 når jeg får killinger fra nabogården, i pleje for div. ting, som for eksempel underernæring (da det ikke er alle katte/killinger der kan klare sig udenfor eller i en stald, hvis deres mødre eller ældre søskende ikke tager sig af dem, og lærer dem at fange mus), så er det første jeg gør når jeg får dem hjem, det er at give dem mad, drikke og dernæst sætte dem hen i kattebakken. det gør jeg mellem 6 og ti gange, hvis ikke mere i løbet af den første time, og på den måde har jeg fået mange killinger og selv voksne katte renlige... der er dog nogen, hvor det ikke er nok, og så begynder jeg at prøve de ovenstående ting! efter mellem 14 dage og 5 uger!!! og ikke allesammen på en gang selvfølgelig.
    hvis i gad læse indlægget ordentligt, så kunne i læse jer til at der intet var, der hjalp efter ca et halvt år!!!
    og så forresten tager en killingemoder altså sine killinger i nakken når de vil flytte dem, det er det samme jeg gør!!!


  • #18   21. feb 2008 En kat er normalt meget renlig og det kommer helt af sig selv at den bruger bakken. En kat der ikke bruger sin bakke, kan være bange, stresset, utryg, blærebetændelse eller lign. og udfra hendes alder, kan hun også være ved at komme i løbetid og derfor begynder at tisse rundt omkring. Du skal i hvert fald stoppe med at behandle din kat(te) på den måde du indtil videre har gjort. Det er simpelthen synd for katten og den forstå ingenting. Istedet burde du tage til dyrlægen få den tjekket og neutraliseret.

  • #19   21. feb 2008 når den begynder at stritte med benene når den bliver løftet. his den bare slapper af, når den bliver løftet, så gør det ikke noget (har jeg fået at vide af min dyrlæge)

  • #20   21. feb 2008 Jamen men mormis, bliver jo heller ikke ved med at løfte sine killinger, det bliver de hurtigt for store til, så kalder hun på dem istedet, hvis hun vil have dem med.

  • #21   21. feb 2008 jeg er ikke i tvivl om hvornår en kat er ved at komme i løbetid. det er den når den render og jamrer sig både dag og nat... og det eneste tidspunkt Lille Mis snakker er, når madskålen bliver fyldt op ( Diana sagde næsten ingenting, og hende har jeg aft til dyrlæge et par gange pga urenligheden, og der var ikke noget i vejen med hende den sidste gang. første gang fik hun noget, som den absolut ikke kunne lide (det var måske også dyremishandling, at den fik det af dyrlægen, som samtidig holdt hende i nakken?) og det hjalp lige lidt)
    så den er ikke i løbetid!!


  • #22   21. feb 2008 Killingen er fra Maj smiley

  • #23   21. feb 2008 Altså jeg synes godt nok også det lyder som en lidt vel voldsom behandling af killingen. Og det er rigtigt hvad de andre skirver om at katte der er i smerter og er stressede eller angst kan spinde for at berolige gemytterne. Jeg tror det er kattens værn der har en side om kattens forskellige smertetegn.

    Med det sagt, så ville jeg nok prøve en mere positiv tilgang. istedet for straf skal der ros og leg til. mine var renlige da de kom så det slap jeg heldigvis for at bekymre mig om. men jeg har fulgt debatten herinde (der er flere tråde om samme emne) og her fremgår det at en god måde er at kradse lidt i gruset, lege katten hen til bakken og gøre den til et godt sted at være, ved at bruge ordentligt grus og tale med rosende ord og blid tone når den lille nærmer sig bakken.

    Ang savssmuld, tror jeg mine ville nægte at gå på toilettet i det, da det bliver vådt og ulækkert efter ikke ret mange omgange katteurin. Desuden elsker bæsterne jo at rode i gruset og det kan de ikk på samme måde i savssmuld.

    Håber du kan bruge det til noget selvom det er viden jeg har samlet ind fra de andre mere erfarne KG-hajer herinde..


  • #24   21. feb 2008 Der kan være stor forskel på, hvordan katte reagere i deres løbetid. Det er rigtig som du skriver, at de oftes er meget snakkende osv, men en kat kan også være stille i sin løbetid. Hun har alderen og årstiden er også til det.

  • #25   21. feb 2008 som skrevet oenfor er hun fra midten af maj, og vejer på nuærende tidspunkt (har lige haft hende på vægten her til morgen) 1350 gram.
    med Lille Mis tager jeg hende først i nakken, løfter hende og skynder mig at få den anden hånd ned under maven. Diana sagde ingenting til det selvom hun vejede omkring to kg da hun kom hjemmefra


  • #26   21. feb 2008 Og ja, det er ikke altid lige sjovt at give katten medicin og nogle gange skal man have godt fat i dem, men det er jo for kattens eget bedste og din dyrlæge har sikkert holdt hende fast i nakken og ikke løftet hende i nakken.

  • #27   21. feb 2008 hun har kun to gange næsten frivilligt benyttet kattebakken mens jeg har haft hende fra den 28. januar. så længe varer en løbetid ikke. og de to gange er for lidt.
    jeg ved godt det er årstiden til det... jeg har et par af naboens katte til at rende rundt omkring huset om natten og jamre sg sammen med nogle hankatte... så ved det udmærket godt...
    i skal lige huske, at LilleMis kommer fra en gård, ikke fra et stueopdræt... der er ingen ihendes nærmeste familie, hverken moder, fader eller søskende der er indefor. hende her var den eneste der ville "tæmmes" med mælk, når kalvene fik... efter en måneds tid, kunne jeg stille og roligt komme til hende, og efte endnu 3 uger, var hun så kælen og menneskeglad, at hun nærmest altid gik i vejen for menneskene


  • #28   21. feb 2008 jeg sørgede altid for, at der var MINDST 6-8 cm imellem snude og afføring, da jeg udmærket ved at det er uhygiejninsk...
    Men ved Diana havde jeg dyrlægens ord for, at hun er sund og rask!!!


  • #29   21. feb 2008 Man skal ikke putte kattens næse ned i nærheden af lorten og skælde ud. Så kan katten tro det er forkert at skide, den skal jo bare lære at det er det forkerte sted at gøre det

  • #30   21. feb 2008 et øjeblik var hun faktisk løftet og sagde stadig ikke noget... prøvede bare at undgå at få det ulækre, hvide stas i munden... og hverken LilleMis eller Diana er håndsky... ikke det der overhovedet ligner... tværtimod...

  • #31   21. feb 2008 derfor bliver den altid løftet over i kattebakken direkte bagefter og bliver kælet med, og rodt, hvis den gør det den skal der...

  • #32   21. feb 2008 Har dyrlægen tjekket hendes urin?

    Jeg har selv haft en mere eller mindre vildkat, som ikke havde været i nærheden af en kattebakke. Jeg fik hende som 4 mdr. hun havde 3 uheld også var det det.

    Jeg tror din kat er utryg ved dig og bakken og derfor kan hun ikke lide at bruge den. Du må IKKE straffe hende på den måde, det forstår hun ikke.


  • #33   21. feb 2008 Du burde ikke have dyr.
    Giver du din egen unge samme tur, når denne skal lære at blive renlig?


  • #34   21. feb 2008 Altså jeg er også vokset op med at det man skal holde kattens og hundens snude ned i deres l...., det er altså noget nogle folk fejlagtigt tror hjælper, så lad lige Charlotte få en chance, hvis hun, ligesom mig, altid har fået at vide at det er det man skal gøre. (Dog vil jeg lige slå fast at jeg ALDRIG har gjort det ved NOGLE af mine dyr, da jeg altid har synes det er nedværdigende og forkert!), Men jeg forstår godt hvorfor nogle tror det hjælper, hvis de aldrig har fået andet at vide...

    Men jeg vil så sige at der er mange andre ting der lyder mærkeligt i det du skriver Charlotte... Hvis det hjælp at skifte fra savsmuld- kattegrus, hvorfor skiftede du så over igen, det er da skørt! Kattegrus kan fås meget billigt!!! Og som nogle at de andre skriver, så viser mormissen sine killinger hvordan og hvor man besørger, så hvor små har de killinger du har fået ind????


  • #35   21. feb 2008 Charlotte B skrev: **og så har jeg AD`LDRIG hørt om en kat der spinder når den er stresset, utryg eller har ondt! ALDRIG!!!**

    Muligt du ikke har hørt OM det, men du HAR hørt en killing spinde pga. stress, utryghed og/eller smerte!

    Det er nok også muligt, at du har hørt om, at man kan holde kattens hoved ned til dens tis og bæ, og skælde ud, og ruske i nakken, og sprøjte med vand, men har du ikke selv fornemmet, at det er helt galt at udsætte nogen for den behandling? Brug din indlevelsesevne og omsorg i stedet for straf. Straf fører aldrig til noget godt. Du har sikkert gjort det med gode hensigter, men det, du beskriver, gør ingen gavn, kun skade. Jeg synes ikke, det er så mærkeligt at den vedblev at være urenlig. Hun kan også have haft blærebetændelse eller nået at være kommet i løbetid....

    Når den nye kat skriger, når du hiver den i nakkeskindet, så må du respektere, at den ikke vil ha’ det! Den siger fra fordi den bliver bange, utryg, eller det gør ondt på den.

    Hvis killingen (katten) er fra maj, så bør du få hende neutraliseret. Det er naturlig adfærd for en fertil kat at tisse rundt omkring. Lad også dyrlægen tjekke en urinprøve, det kan jo være hun har blærebetændelse.
    Derudover to bakker (placeret et roligt sted langt fra madskål), med godt, rent grus. Evt. en Feliway (kan købes hos dyrlæge og dyrebutikker) og ALDRIG mere straffe eller skælde ud! Rengør grundigt på de steder, hun har tisset ved siden af (brug et desinficerende rengøringsmiddel uden ammoniak og masser af rent vand).


  • #36   21. feb 2008 Stakkels stakkels killinger jeg kan godt forstå at de ikke er blevet renlige. De har jo i hvertfald ikke forbundet kattebakken med noget godt og behageligt, derimod med smerte og ubehag.

    En hunkat løfter ikke sin killing i nakkeskindet, det er fejlagtigt at tro, den løfter dem derimod ved at tage fat rundt om halsen. Mennesker er udstyret med 2 hænder det er en kattemor ikke, derfor er hun nødt til at løfte dem på denne måde. Mennesker bør løfte katten ved at tage foran på brystet og ind mellem forbenene med den ene hånd og støtte bagparten med den anden.

    Følgende er taget fra en kattepsykolog om urenlighed:

    Brug et godt, klumpende fint, sandagtigt grus - idet de fleste katte foretrækker dette. Sørg for at katten har et egentligt klatre-kradse træ med hylder, hvor den kan overskue sit territorie fra, og hvor den kan gå i "sikkerhed". Nogle katte foretrækker overdækkede kattebakker, mens andre føler sig "fanget" i dem, under alle omstændigheder skal bakken placeres, hvor katten let kan komme til og hvor katten ikke kan blive generet af mindre børn eller hunde, når den benytter bakken. Sørg for en ordentlig bakke hygiejne - nogle katte tolererer ikke urin- eller afføringsklumper i bakken. Hvis der opstår problemer - så hjælper det ikke at dyppe kattens næse i urinen eller afføringen, klapse den bagi eller skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området.

    Katte spinder ofte for at berolige sig selv hvis de er bange, har ondt, er utrygge osv. så det er synd at du ikke har sat dig lidt bedre ind i kattens adfærd, før du anskaffede dig en.

    Killinger bør altid have flere bakker stående da de ofte i leg, ligesom børn, "glemmer" at de skal på bakken og derfor kan det være uoverskueligt for en killing at skulle rende hele huset igennem for at nå kattebakken. I et hus på din størrelse ville jeg sige du burde have mindst 3 bakker stående med nogenlunde lige langt mellem hver. Så kan man efterhånden som killingen bliver renlig sløjfe den ene af dem.

    Nej det er måske ikke så hyggeligt med et kattetoilet i stuen men med et godt klumpende kattegrus giver det faktisk ingen lugt fra sig, det gør derimod de billige mærker som man næsten får kastet i nakken i diverse supermarkeder. Den slags billigt grus bør som regel skiftes hver anden dag.


  • #37   22. feb 2008 Tina D - ja jeg skulle lige til selv at skrive det med at mor missen løfter dem i nakken, og ikke i nakke skindet, som så mange fejl agtigt tror. At løfte en sin kat i nakke skindet ser jeg som virkelig ondt mod katten, det er smertefuldt, og kan faktisk forvolde skader. Indre blødninger, da skindet kan løsne sig fra huden. ALDRIG løft katten i nakke skindet... Puha... ja Charlotte B - det kan gøre en ked at du ikke har sat dig bedre ind i kattens adfærd og måden man behandler den.

    Tanker fra Louse


Kommentér på:
renlig killing fra maj?

Annonce