{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
533 visninger | Oprettet:

Kasteration {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger mangler jeg lidt info om kasteration og de udsagn jeg alt har hørt...

Kasterer tidligt- så strintet han ikke
Kasterer sent - ellers bliver han lille pjevs
Kasterering gør doven og fed..

Han SKAL kastereres men ønsker ikke nogle af de mulige myter der følger med smiley

Hvornår syntes i er det bedste tidspunkt at kasterere og hvorfor

Hilsen
Tina og lumiere


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kasteration
  • #1   11. sep 2019 Alle mine er fra Tyskland og kastreret/steriliseret inden de kom. Man kan gøre det allerede fra de bliver 7 uger og det er en kæmpe fordel, da undersøgelser har vist kattene kommer sig hurtigere og har en lavere sandsynlighed for komplikationer.
    Det er en myte at de bliver tykke - kastrering/sterilisering ændrer på deres stofskifte. Men hvis man fodrer ordentligt foder, så behøver det ikke betyde at katten bliver overvægtig. Begge mine Bengalere har altid haft en sund vægt og holdt den, uden jeg har styret mængden af deres mad.
    Det er så sandt at han ikke vil strinte når han bliver kastreret tidligt - hvis først de begynder at strinte kan det godt være svært, selv hvis man kastrerer, at få dem til at stoppe igen. Nogle gange umuligt.
    Min engelske veninde med hendes Bengal Griffith oplevede at han blev kønsmoden unormalt tidligt - han strintede indenfor kort tid og hun fik ham kastreret hurtigt efter det begyndte. Men da testosteronen kan tage tid at komme ud af kroppen så fortsatte han med at strinte i uger efter. Hun gav ham bodystocking på for at undgå det. Men det er absolut ikke sjovt og det stinker af HT...

    Det er en myte at de bliver små og ikke vokser ordentligt, som sagt ændres deres stofskifte men det ændrer ikke på om de bliver en “pjevs” det er genetisk (kan blive påvirket hvis de selvfølgelig ikke får nok næring og mad som små og andre faktorer)
    Du kan altid søge på nettet om det, og som med mange andre ting vil du finde forkæmpere for tidlig (som mig) og traditionel alder for neutralisering.

    Personligt synes jeg at det skal gøres tidligt, da det er mindre stressende og hurtigere at gøre det. Det er ikke alle dyrlæger som kan og vil gøre det dog - hvilket jeg synes er ærgerligt. De fleste siger 2kg i vægt, men personligt synes jeg det er en underlig holdning at have. Det kræver større færdigheder at operere på “smådyr” og det kræver lidt mere af dem, at holde den lille kat varm. Men personligt er jeg glad for at mine er ordnet, så de ikke forsøger at stikke af. Min tyske veninde har ikke ordnet sin pige, og hun er blevet aggressiv overfor den anden kat (kastreret hankat). Hun forsøger konstant at løbe væk og har også gjort det, svips! Ud af vinduet og på mandejagt...
    Jeg kan kun forestille mig at det er enormt stressende for en kat at være fertil, da de er bygget til at reproducere så meget som muligt inden de forlader denne verden


  • #2   11. sep 2019 Har lige fået ham hjem i weekenden og avler skrev til mig 3-5 måneder er ønskeligt.. og han er fra 19 maj i år.. så sidder lidt på hænder og fødder og tænker måske han skal falde lidt mere og så ind og have fjernet nødderne

  • #3   11. sep 2019 Det ville have været ønskeligt hvis opdrætter havde fået det gjort i forbindelse med den sidste vaccination :X Du kan nok lige få ham til at falde til ro og høre om din dyrlæge i det hele taget vil gøre det i 17-18 ugers alderen (ved ikke hvor længe du kan vente, eller tør vente)

  • #4   11. sep 2019 jeg gør det når min dyrlæge siger god for det - ja det er måske lidt gammeldags men det fungere fint med mig
    her bliver det gjort når katten vejer omkring de 2 kg. Og når det lige passer ind med mit

    men jeg ville nok lige lade ham falde lidt til. og så om 2-3 uger få en tid. altså hvis det er ok med din dyrlæge
    så er du også sikker på at han skal være hos dig.


    jeg har godt nok hørt de myter
    og har da en del hankatte, som er kasteret i forskellige aldere.
    nogle er blevet det når de har vejet 2 kg, nogle har været omkring 1 år(tilløbere mm) og så har jeg Simba som er 6 år som har været fetil avlskat indtil januar i år - han var slem til at strinte men stoppede ret hurtigt efter

    det skal dog siges at min første kat Freddy blev neu som 5-6 mdr - på det tidspunkt strintede han slet ikke -men begyndt noget efter at strinte efter og forsatte til hans død.

    så man kan ikke sige at fordi man neu dem at de så holder op. eller ikke begynder på det. det er også en myte

    jeg har også Kalle som aldrig har strintet. han fik fjernet en sten som 5 mdr og den sidste som 3 års da de endelig fandt den.

    og det med at de bliver dovne.... tjaa det passer hellere ikke. jeg har katte som er neu som tonser rundt det meste af dagen.
    jeg tror at det kommer helt an på hvordan katten er i forvejen.
    har selv en 15 år fetil doven hankat (min udekat). han elsker da bare at ligge og holde øje med hvad vi laver i haven. går han tur så er det ind til naboen.


  • #5   11. sep 2019 det skal siges at de første katte vi havde altid blev neu inden januar
    og der har ikke været problemer med disse

    men de også været indekatte(løbegård)


  • #6   11. sep 2019 Ida.. min dyrlæge var klar så længe begge sten var der og han var over et kg

    Anja “problemet” er at han har sygt overskud og følte sig hjemme fra dag et.. men føler ikke jeg kender ham helt og omvendt


  • #7   11. sep 2019 Det er jo rigtig rart smiley vær OB’s på at nogle Bengalere kan reagerer voldsomt på anæstesi. Måske lige nævn det for dyrlægen.
    Det er også en god idé lige at vente til du er sikker på han er faldet til smiley de kan jo godt være lidt specielle som hybrider


  • #8   11. sep 2019 så ville jeg nok vente lidt

  • #9   11. sep 2019 Sen kastration er mere sandsynlig til at give overvægt, det har jeg læst flere steder.
    De fleste af mine er tidligt fikset, jeg havde en lille pige som måtte vente lidt længere, hun var næsten 16 næsten 17 uger da jeg fik hende hjem, og hun var ikke ordnet endnu, for hun havde lige nået en vægt på 1kg, og var handicappet, hun blev ordnet et par måneder senere. Og vejede ikke 1 1/2 kg endnu, men dyrlægen sagde hun var overvægtig smiley smiley
    De heler hurtigt som små, og har ikke nået at opleve stigning af hormoner, og forbliver mere killinge agtige, jeg ser kun ++++


  • #10   11. sep 2019 Ida t smiley nu bliver jeg helt nervøs

  • #11   12. sep 2019 Du behøver ikke være meget bekymret, men da min pige fik taget røntgenbilleder og var meget dårlig bagefter der fik jeg lidt af et chok og fandt så ud af, at det ikke er unormalt for dem. Hybrider er jo lidt anderledes på nogle områder. De kan godt have specielle behov, især for aktivering og nogle af dem udvikler fødevareallergier smiley Jeg kender flere som fodrer rå mad da de ellers ikke kan kontrollere det - det er ikke lige nemt XD
    Ville gerne have vidst det i forvejen da jeg fik mine, men det lærte jeg så på den hårde måde. Min dreng blev også ret skidt af den ene vaccination han fik .. Han har også fødevareallergier og intolerance overfor alt muligt *suk*


  • #13   12. sep 2019 Det er jo genetisk med “dellen” (primordial pouch) og den er, så jeg ved, ønsket hos Bengalere smiley (det er en god ting at have XD)

Kommentér på:
Kasteration

Annonce