Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løbetid/brunst
  • #1   6. mar 2008 der går som regel 3 uger i starten, men så bliver det oftere og oftere hvis hun ikke parres, det virker frustrerende på katten, skal hun ikke være avlskat vil jeg råde dig til at få hende neutraliseret efter denne løbetid, det gør også at hun igen bliver renlig

• #2   6. mar 2008 nå nu blandede jeg 2 ting sammen, men det hjælper også hvis katten i sin løbetid er blevet urenlig, for det kan de nemt blive

• #3   6. mar 2008 en løbetid tager fra 3-7 dage

• #4   7. mar 2008 Tillader mig lige et side-spørgsmål:
    Du skriver, hun er DNA-testet positiv for HCM!
    Er hun heterozygot ell. homozygot?

(Ved godt, denne tråd ikke skal være en diskusion om HCM, men jeg ville personlig ikke avle på en HCM-positiv kat.)

• #5   7. mar 2008 Hvis ikke katten skal bruges i avl, så vil jeg absolut også anbefale at få hende neutraliseret hurtigst muligt.
    Det er meget forskelligt hvor tidligt de begynder med løbetider og også hvor ofte. Du kan opleve alt fra 14 dage til 6 mdr, men bliver hun ikke parret, vil det blive oftere og oftere, hun vil blive mere og mere frustreret, måske ende med at tisse under sine løb og risikere underlivsbetændelser.

• #6   7. mar 2008 takker mange gange først for svar

hun skal bruges til avl har lidt opgivet det med hcm og de fleste siger også det er falsk tryghed at få testet katte negative i dag pga der er mange andre mutationer som de ikke har fundet ud af at teste endnu så en kat der er negativ i dag kan alligevel godt være positiv, men jeg har undersøgt det en del og de siger man bare helst skal parre hende med en negativ han.

Når vi så er ved hcm hvor mange tester der det tror jeg ikke ret mange gør. der er i hvert fald ikke mange der oplyser om det.

Ang avl havde jeg også købt en han men han døde jo desværre, men har købt en ny nu og han er jo ikke gammel nok så den tid skal jo nok komme engang

• #7   7. mar 2008 Anita B

Det er vel ikke så meget et spørgsmål om hvor mange der tester, som det handler om din egen holdning til det?!
    Vi tester, men skilter ikke med det. Dem det har relevans for skal nok få besked, og ellers er man velkommen til at henvende sig. Og jeg ved at mange andre opdrættere har samme holdning.

• #8   8. mar 2008 Vi scanner for Hcm smiley Genet(er'ne) er jo ikke fundet for Briten endnu, men er med i et forskningsprojekt på KU for Briter, ligesom der har været for Mainecoons smiley

• #9   8. mar 2008 ja jeg har jo testet min kat og vil da også teste min hankat, jeg købte min første maine coon i november 07 så der er meget og lære og det med hcm fik jeg først rigtig kendskab til da jeg ledte efter en hankat.
    Jeg har snakket med jyrak fordi vores dyrelæge mente at man ikke skulle parre 2 hcm positive, dem fra jyrak siger så at der står ikke man ikke må men at man ikke bør gøre det.

Det jeg mente med at det var falsk tryghed er fordi de jo kun har fundet en enkelt mutation for det hvor der er andre mutationer men de er bare ikke fundet endnu, så finder man en kat negativ i dag og de om et år finder en anden mutation kan den jo være positiv alligevel.

Ang. det med jeg fandt ud af det ud jeg købte min han kom han fra 2 der var testet positiv og opdrætter er da lidt erfaren i opdræt men hun sagde det ikke betød noget fordi faderen var scannet negativ, men har siden fundet ud af at det betyder noget for selvfølgelig har han jo stadig genet med sig.

Jeg mener også der er meget jeg skal lære endnu men kan af gode grunde ikke vide alt i løbet af kort tid men hver gang jeg læser om maine coon finder jeg frem til noget nyt:O) Så når jeg engang har nogle år eller mange på bagen regner jeg da også med at være mere erfaren:O))

• #10   8. mar 2008 Anita, der er overhovedet ikke tale om "falsk" tryghed mht. HCM, og mon ikke de fleste opdrættere, der tester, er klare over dét?
    Der er tale om en "udelukkelsesmetode", en metode man som opdrætter bør benytte sig.
    Bevidst at avle på en risikofaktor synes jeg er uforsvarligt, både af hensyn til racen og den enkelte kats fremtid.

Havde du oplevet en pragtfuld, ung hankat sygne hen pga. HCM, og fortvivlede ejere, hvis elskede kat pludselig faldt død om, ville du nok gøre dit til, at dette ikke gentog sig.

Jeg både screener og DNA-tester, har heldigvis kun helt negative avlsdyr, <b>men</b> jeg gør mine killingekøbere klart, at dette ikke er nogen garanti for evt. senere HCM.

Men jeg gør, hvad der er mig muligt til dato, for at undgå det!

• #11   8. mar 2008 har valgt at jeg sletter denne her tråd senere i aften pga den ender jo med hcm istedet for det jeg oprettede den på

• #12   8. mar 2008 Ej, Anita, hvorfor det? Der står jo mange gode ting i tråden om HCM smiley Så kan andre læse og lære af dem på et andet tidspunkt. Hvis du sletter den, så går de gode indlæg jo til spilde smiley

• #13   9. mar 2008 ok så lader jeg den stå:O)) det virker bare lidt til at jeg bliver overfaldet mellem linierne

• #14   9. mar 2008 Jeg tester også mine katte, allesammen.. da jeg så ved at nu og her er der ikke HCM..

Når jeg snart får små MCO killinger bliver de da også dna testet..

Hanne som glæder sig til at vi med NFO kan bruge dna test

Kommentér på:
løbetid/brunst

Annonce