1.925 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
løbetid/brunst løbetid/brunst
Ja så er Fleur i løbetid (det hedder vel brunst efter hvad jeg har læst mig frem til). Nå men det er første gang og hold da op hvor er hun til tider lidt træls.
Hvor lang tider tager det og er det rigtig det kan komme hver 14. dag?
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
jan 2008
jan 2008
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Du skriver, hun er DNA-testet positiv for HCM!
Er hun heterozygot ell. homozygot?
(Ved godt, denne tråd ikke skal være en diskusion om HCM, men jeg ville personlig ikke avle på en HCM-positiv kat.)
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 4 Svar: 157
Det er meget forskelligt hvor tidligt de begynder med løbetider og også hvor ofte. Du kan opleve alt fra 14 dage til 6 mdr, men bliver hun ikke parret, vil det blive oftere og oftere, hun vil blive mere og mere frustreret, måske ende med at tisse under sine løb og risikere underlivsbetændelser.
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 59
hun skal bruges til avl har lidt opgivet det med hcm og de fleste siger også det er falsk tryghed at få testet katte negative i dag pga der er mange andre mutationer som de ikke har fundet ud af at teste endnu så en kat der er negativ i dag kan alligevel godt være positiv, men jeg har undersøgt det en del og de siger man bare helst skal parre hende med en negativ han.
Når vi så er ved hcm hvor mange tester der det tror jeg ikke ret mange gør. der er i hvert fald ikke mange der oplyser om det.
Ang avl havde jeg også købt en han men han døde jo desværre, men har købt en ny nu og han er jo ikke gammel nok så den tid skal jo nok komme engang
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 4 Svar: 157
Det er vel ikke så meget et spørgsmål om hvor mange der tester, som det handler om din egen holdning til det?!
Vi tester, men skilter ikke med det. Dem det har relevans for skal nok få besked, og ellers er man velkommen til at henvende sig. Og jeg ved at mange andre opdrættere har samme holdning.
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
jan 2008
Jeg har snakket med jyrak fordi vores dyrelæge mente at man ikke skulle parre 2 hcm positive, dem fra jyrak siger så at der står ikke man ikke må men at man ikke bør gøre det.
Det jeg mente med at det var falsk tryghed er fordi de jo kun har fundet en enkelt mutation for det hvor der er andre mutationer men de er bare ikke fundet endnu, så finder man en kat negativ i dag og de om et år finder en anden mutation kan den jo være positiv alligevel.
Ang. det med jeg fandt ud af det ud jeg købte min han kom han fra 2 der var testet positiv og opdrætter er da lidt erfaren i opdræt men hun sagde det ikke betød noget fordi faderen var scannet negativ, men har siden fundet ud af at det betyder noget for selvfølgelig har han jo stadig genet med sig.
Jeg mener også der er meget jeg skal lære endnu men kan af gode grunde ikke vide alt i løbet af kort tid men hver gang jeg læser om maine coon finder jeg frem til noget nyt:O) Så når jeg engang har nogle år eller mange på bagen regner jeg da også med at være mere erfaren:O))
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Der er tale om en "udelukkelsesmetode", en metode man som opdrætter bør benytte sig.
Bevidst at avle på en risikofaktor synes jeg er uforsvarligt, både af hensyn til racen og den enkelte kats fremtid.
Havde du oplevet en pragtfuld, ung hankat sygne hen pga. HCM, og fortvivlede ejere, hvis elskede kat pludselig faldt død om, ville du nok gøre dit til, at dette ikke gentog sig.
Jeg både screener og DNA-tester, har heldigvis kun helt negative avlsdyr, <b>men</b> jeg gør mine killingekøbere klart, at dette ikke er nogen garanti for evt. senere HCM.
Men jeg gør, hvad der er mig muligt til dato, for at undgå det!
jan 2008
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
jan 2008
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
Når jeg snart får små MCO killinger bliver de da også dna testet..
Hanne som glæder sig til at vi med NFO kan bruge dna test
løbetid/brunst