982 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Opdragelse.. Hjælp Opdragelse.. Hjælp

Min nye lille kat er noget af en udfordring for vi kan virkelig ikke opdrage på hende.
Jeg plejer ikke at have noget problem med at opdrage på mine kæledyr. Jeg plejer at tage fat i nakkeskindet og give et lille fluespark over øret, bare hårdt nok til at de kan mærke det. Også knipse bagefter, med tiden plejer det at gøre at når jeg knipser så holder de op med deres foretagen.

Men det virker bare ikke. Hun er totalt ligeglad.

HJÆLP!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opdragelse.. Hjælp
  • #1   25. mar 2008 Det værste du kan gøre er at tage den i nakkeskindet.... Sig nej, imens du tager den væk fra det den ikke må..

Her bliver de ikke opdraget i den forstand... de opføre sig som om de er en del af familien...

• #2   25. mar 2008 Okay.. Hvorfor må jeg ikke tage den i nakkeskindet?

• #3   25. mar 2008 det er da synd og så er det noget missemor gør, for at flytte dem..

• #4   25. mar 2008 Jeg har ellers altid fået at vide at det ikke gør ondt på en kat når man tager den i nakkeskindet ganske kort..

Så har jeg da lært noget nyt

• #5   25. mar 2008 På et tidspunkt bliver katten så tung at det gør ondt på den, at blive taget op i nakkeskindet. Missemor tager da vist også kun rundt om halsen... (altså ikke at du skal tage den i halsen...*g*)

• #6   25. mar 2008 du kan ikke opdrage på en kat i ordets bogstaveligste forstand..

MEN du kan udnytte at betinget adfærd er en genial måde at få katten til at gøre præcis det du vil have den til..

du skal bruge 4 ting..

1. masser af tid og tålmodighed
    2. bøgerne Kilkkertræn din kat (så faktisk en der havde en til salg for 100 kr) og bogen Træn din kat - det er 2 gode bøger der giver en rigtig udemærket start... 2 syn på tingene - 2 vinkler til samme resultat..
    3. en klikker
    4 de godbidder din kat synes allerbedst om og ikke blver træt af..

det du gør med klikkeren er, at du bruger betinget adfærd til at erstatte alle de uvaner din kat har...

jeg har indtil videre haft held til at vænne mine 2 drenge af med følgende : 1 klatre op af mine ben når jeg har godbidder og 2 klatre op i badeforhænget og 3 at lade være med at bruge sofaen som kradsebræt..

ingen af tingene var særligt vanskelige for mine er killinger og jeg brugte god tid og en masse godbidder... men hovedsagen er DET VIRKER..

i stedet for at skælde din kat ud, bruge grimme ting som fluespark og nakkeløft... så erstatter du kattens adfærd med noget den kan lide og noget der gør den glad for dig som ejer... win-win så at sige

God fornøjelse...

Knus og potedask..

• #7   25. mar 2008 Altså jeg løfter hende heller ikke op i nakkeskindet.

Okay jamen det vil jeg så prøve. Hun kravler nemlig op af gardinet, hvilket nok er den ting so irretere mig mest.

• #9   25. mar 2008 Rolig nu Felis - ved godt det er et ømt emne men man kan godt sige det på en pæn måde og evt. hjælpe personen.. Hun skrev jo os længere oppe at så lærte hun noget nyt og ville vide hvorfor man ikk måtte det...

• #10   25. mar 2008 Felis: Altså for det første løfter jeg ikke katten op i nakkeskindet, jeg tager fat i det og ikke hårdt. Og for det 2 så er det noget fis at katte ikke kan sammenkæde de 2 ting. Jeg har haft katte det meste af mit liv, og det er den måde jeg har lært det på, og det har altid virket. Og gør det jo ikke for at være ond eller gøre katten ondt.

Kunne aldrig finde på at gøre et dyr direkte ondt eller gøre nogen skade på den, og det gør ikke mere ondt end hvis du gør det ved mig. Og nej jeg syntes faktisk ikke at det gør ondt.

• #12   25. mar 2008 En kat vil ikke forbinde et tag i nakken med straf.
    Det gjorde den heller ikke, da den var killing, og dens mor gjorde det. Den reagerede instinktivt med at være rolig, så hun kunne bære den, uden den kom til skade, og det er det tag, en hankat benytter sig af under parring for, at hunkatten skal holde sig i ro.

At straffe en kat (eller dyr i det hele taget) er old-nordisk. I dag ved de fleste heldigvis bedre. Katten forbinder ikke straffen med sin handling, kun med dig, og du opnår kun, at den bliver utryg eller måske direkte bange for dig.

Du skriver, din kat klatrer i gardinerne. (Hvilken kat gør ikke det på et eller andet tidspunkt, hvis den ikke er for tung.)

Det er kattens natur at klatre og søge højder.
    Har du et gulv-til-loft klatrestativ til den? Hvis ikke, vil det skåne både møbler og gardiner meget, hvis du anskaffer et.

• #13   25. mar 2008 Jeg plejer at lærer dem betydningen af ordet "Nej!"
    Jeg siger det når de gør noget de ikke må, og fjerner dem fra det de gør "forkert".
    Det varierer hvor længe det tager for en kat at lære det, synes jeg. Min første kat kunne det i løbet af et par uger. De næste to tog/tager det længere tid med.
    Min mco killing på 7-8 mdr kan det stadig ikke, selvom han er blevet meget bedre.

• #14   25. mar 2008 Robin S,
    Du har selv konstateret at dine "opdragelsesmetoder" ikke virker på katten, så lad være med at ødelægge tillidsforholdet mellem jer - for det er det eneste du opnår ved at hive i nakkeskind og den slags. Katte klatrer altså, så du må ikke straffe hende for det - henvis hende i stedet til klatretræet - eller lev med at hun klatrer i de gardiner.
    Hvis hun er indekat, så er du nødt til at gå på kompromisser, hvis katten skal trives. Tænk på at det er kattens natur at klatre og jage. Katten er meget aktiv i mange af sine vågne timer, og der skal være plads til udfoldelse!

Jeg synes du skulle læse nogle gode kattebøger. Jeg kan anbefale Lene Houes: Kattens adfærd.

Mega nævner, at det er oldnordisk at straffe dyr, og jeg er absolut enig i at straf er no go, og jeg forstår slet ikke at man kan finde på at straffe et dyr. Men i nogle, ellers udmærkede, kattebøger (fx Majken Lysholm Sten : Træn din kat) er der alligevel nævnt mildere straffemetoder, så kalder man det bare aversiver i stedet - vandsprøjt og den slags. Jeg er modstander af det, men vandsprøjt er da altid bedre end at hive i nakkeskind og knipse ører.

• #15   25. mar 2008 Afskaf gardinerne..... anskaf persienner

• #16   25. mar 2008 altså mine kan man heller ikke opdrage på. de ved at når jeg siger nej så laver de noget de ikke må. Fungerer ret fint.

når jeg siger avav ved de at de skal give slip for så bruger de klør eller tænder så det gør ondt på mig. Balder giver endda et undskyld slik når jeg siger avav.

ellers gør de som det passer dem og fanger jeg dem i uønsket adfærd som sovakradsning eller gardinklatring siger jeg nej og fjerner dem fra gerningsstedet. For at undgå de går tilbage og fortsætter unoderne sætter jeg dem i gang med noget andet ved at smide et stykke legetøj eller andet.

skal der noget ekstraordinært til så har ejg en vandforstøver som de får et sprøjt med. Det er kun hvis de forsøger at komme op på køkkenbordet eller ud af døren. Nu skal jeg bare tage flasken frem så stopper adfærden.

• #17   25. mar 2008 Hmm - Jeg vil nu sige at jeg ingen problemer har med at mine tre indekatte klatre i gardinerne. Men de har altså også rigeligt med kradsetræer til deres brug.
    Synes ikke at man behøver hverken afskaffe eller finde sig i at katten klatre i gardinerne. Som en forslå, skaf den et kradsetræ, helst i flere niveauer vil jeg sige, og lær den at bruge det i stedet..

• #18   25. mar 2008 Det er meget bedre at rose den den, når den gør det der er rigtigt...

• #19   25. mar 2008 Birthe skrev: **Afskaf gardinerne..... anskaf persienner**

Mjaaaeh, jeg ville ikke turde have persienner, for der er desværre mange ulykkelige eksempler på katte, der er kommet slemt til skade (og det der er værre) med persiennesnore smiley

• #20   26. mar 2008 Vi har persienner, og dem er den mindst lige så glade for at gå i krig med.

Vi har et stort kattemiljø ting.. Og der er masser af legetøj som vi også leger med den med.

Men jeg har forstået pointen med at jeg ikke må gøre som jeg gjorde, og lover højt og helligt at bruge de metoder som er blevet foreslået herinde.
    Det er jo ikke fordi jeg har villet være ond ved mine dyr at jeg har gjort det.

• #21   26. mar 2008 Held og lykke med den lille "krudtugle" Robin.
    Lad det være dig en trøst, at hun nok bliver mere rolig, når hun bliver ældre. I hvert fald bliver hun for tung til at klatre i gardiner, hvis de eksisterer til den tid smiley

• #22   26. mar 2008 Mega: Jeg tror at gardinerne er færdige til den tid.. Mange tak.. Det håber jeg da at hun gør selvom hun er en sød lille mis

Kommentér på:
Opdragelse.. Hjælp

Annonce