{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

Silke A
Silke A
Tilmeldt:
28. jul 2019
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Bekymret for vores nye killing {{forumTopicSubject}}

Jeg er bekymret for vores nye killing. Jeg synes ikke han virker så frisk som vores 2 tidligere katte, da de var killinger, er med på det er hårdt at skifte hjem osv., men fx. i går sov han rigtig meget, der er 'noget' med hans mave, selvom han ved foderskifte til Royal Canin fra det mad har har fået på internatet (ved ikke hvad det er for noget foder, har bare fået en lille frysepose med hjem med det) blander det godt op, så prutter han stadig rigtig meget, og da vi for at få ham til føle sig velkommen herhjemme, gav ham lidt vådfoder, fik han blød mave. Så nu giver jeg ham canikur. Det har hjulpet på den bløde mave, men jeg synes stadig at han virker ja ukillingeagtig af en 5 1/2 måneders killing.

Føler mig lidt modløs må jeg ærligt indrømme. Har aldrig oplevet lignende med en killing, det har bare været så ukompliceret. Én mikroskopisk godbid med ham her, så gasser han bare helt sindssygt... smiley Han spiser og drikker dog godt.

Han nyser også lidt, og vi har det vældig rent, jeg gjorde endda hele huset rent inden vi hentede ham, så det er bestemt ikke støv.Hans øjne, næse og pels osv. ser fine, klar og blank ud.

Han mangler en vaccination, og skal have den i morgen + sundhedstjek, og der vil jeg selvfølgelig nævne det overfor dyrlægen. Nogen der har oplevet lignende, der var forbigående ?

Frygter at der er 'noget' galt, eller at han er en 'skrantekat'. smiley Må man nok ikke sige, men nu sætter jeg så ord på smiley

Edit: Det er rc sterilised kitten, vi skifter ham over til, og også vådfoderet i samme serie, det har vores 2 tidligere katte spist uden problemer, da de var killinger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bekymret for vores nye killing
  • #1   24. nov 2019 Nys er normalt når de skifter hjem uanset hvor rent der er. De er nysgerrige og stikker næsen i alt.
    Energi afhænger af den enkelte kat. Ikke alle løber rundt og leger konstant.

    Maven kan sagtens være på grund af det nye foder. Eller også har du en kat med sart mave.
    Jeg har en kat der skal leve på skånekost og uden vådkost. Men det kan man sagtens smiley


  • Silke A
    Silke A Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #2   24. nov 2019 Det ville jeg godt nok være ærgerlig over, hvis det var skånekost for life med ham, vi har lige haft vores 2 tidligere katte på diætfoder det meste af deres liv pga. diverse sygdomme.

    Var det en ældre kat, fint, men lige fra killing...der er nok andre, der ikke har det sådan. Vi trænger bare til at have en kat, der er frisk og rask fra dag 1, efter de sidste år med syge katte.
    Så jeg håber det er noget forbigående med ham/foderskiftet smiley




  • #3   24. nov 2019 Hvis han ikke tidligere har fået ret meget vådmad, så bliver der en overgang, hvor maveindholdet bliver lidt blødt, der er jo forskel på at omsætte tørkost med under 10%væske og vådfoder med ca 80% væske.
    Du bør fortsætte med at give vådt, men i små-stigende mængder, for det ligger jo meget tættere på kattens naturlige kost, med hensyn til væskeindhold.
    Jeg forstår så ikke baggrunden for at give killingefoder til steriliseret kat?? Efter min mening skal der være 20% fedt og kød på de 3 første pladser på indholdslisten, før det ligner kattemad.
    Men uanset hvad, er det ikke endnu et foderskifte, der er brug for lige nu, for det er nok det som driller, og jeg ville tage til dyrlægen for jeg kan ikke lide, at din kat ikke futter rundt som en killing, og næsen kan altså være en kattevirus, internaterne har ikke økonomi til, at teste for de smitsomme sygdomme, så den kan bære på alt muligt.
    Man må ikke vaccinere en syg kat, for vaccinen påvirker immunforsvaret i nogle uger.
    Ja jeg ved at jeg da jeg først fik kat, havde jeg en dyrlæge som “ altid vaccinerede for en sikkerheds skyld”, hvis katten var syg, også selvom det ikke var et år siden sidst smiley
    Sådan en dyrlæge har du forhåbentlig ikke.


  • Silke A
    Silke A Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #4   24. nov 2019 Åha...jeg kontaktede jo internatet, da jeg opdagede den manglende vaccination i hans sundhedsbog, netop med frygt for alt muligt smitsomt, og der adspurgte jeg samtidig, om han var testet for dit og dat, og nej det er han jo ikke, hvilket jo øgede min bekymring kombineret med den manglende vaccine. Så det skal vi selv have ham udredt for, i så fald.

    Så kontaktede jeg vores egen dyrlæge for at høre hvad de mente om det hele, og de sagde det var lidt at teste i blinde, og fik en liste over, hvad de kunne teste ham for (en del (corona, mycoplasma, øvre luftveje, fiv/felv).

    Men først tager vi ham til det sundhedstjek i morgen, hos den dyrlæge internatet bruger.

    Vi må ikke få ham vaccineret og sundhedstjekket hos vores egen dyrlæge, det skal være hos internatets dyrlæge, pga. forglemmelsen . Noget værre rod.

    Mht. vådfoder er vi stoppet med det, indtil vi får han tjekket. Vi plejer ellers altid fodre med vådfoder fast...vi skifter ham over til RC sterilised kitten, da det er det vi altid har fodret med, vi fik kun ret lidt foder med fra internatet til at blande op, så ja det er et hurtigt skifte.

    Vi har et godt grundigt dyrehospital i Aalborg, som vi har brugt i mange år, og ved godt det med vaccination og sygdom er et nogo, men kan ikke forestille os, at han får lov at blive vaccineret i morgen, heller ikke ved internatets dyrlæge ? med nysen, sær mave, skranten... smiley

    Vi har ingen som helst erfaring med smitsomme kattesygdomme.


  • #5   24. nov 2019 Jeg krydser finger for jer smiley

  • #6   24. nov 2019 Fiv og FeLV er altid et godt sted at starte og relativt let og hurtigt.

    At teste for Corona er ret overkill, da han sikkert har Corona. Det har de fleste katte, der kommer fra et sted med mange dyr.


  • Silke A
    Silke A Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #7   24. nov 2019 Ok, tak, hvor længe er inkubationstiden, her tænker jeg på kan han vise falsk negativ og så senere positiv ? Skal vi få ham testet nu og også senere ? (fyldt op med spørgsmål).
    Føler mig godt nok lidt...overvældet smiley

    Praktisk info: han blev basis vaccineret 11/9, og er fra 5/6 (knap 13 uger), det er den eneste vaccination han har fået. Så der kan vel i realiteten også være noget. Det så vi først i sundhedsbogen da vi kom hjem. Men vi stolede på det var i orden. Lesson learned.


  • #8   24. nov 2019 umiddelbart så tænker jeg at det har været en for hurtig overgang imellem foderet
    I har jo haft ham under 1 uge

    og det at han virker lidt øv øv kan godt hænge sammen med at han har ondt i maven pga for hurtig foderskift
    og hvis han så også er blevet lidt snottet oveni, ja så kan det hele godt være øv
    der er og har været mange katte som er endt med at være snotter i dette efterår. har selv haft flere, og mine er indekatte og møder ikke andre

    tag en snak med internates dyrlæge i morgen.
    tænker ikke at han bliver vaccineret i morgen. men så kan der blive styr på det andet


  • #9   24. nov 2019 Det er jo en killing, så hvorfor mon FIV/FeLV?
    Jeg tror nærmere på foderskifte og så kan der jo være lidt feber i forbindelse med snotnæsen.
    Man vaccinerer ikke syge dyr, så det skal nok vente til den er frisk smiley

    Hvis Canikur har vist en effekt, så tror jeg ikke at det går så galt smiley
    Jeg kan sagtens følge dig i, at hvis man kun har haft syge katte i en lang periode, så længes man efter et der er rask!
    Vi krydser fingre og poter i her i det lille hjem der også har været / er plaget af snotnæser.


  • #10   25. nov 2019 Husk Vildkattene, mange "fritlevende" katte får Fiv/FeLV, fordi de ikke vaccineres, slogdes og parrer hinanden i flæng. Derfor Fiv/FeLV.

    Jeg kan iøvrigt fortælle, at alle killinger fra hittekat.dk er testede for Fiv/FeLV, inden de bliver neutraliseret og vaccineret.

    Det er ret så alvorlige sygdomme.


  • #11   25. nov 2019 så mange er det nu ikke. kan ikke huske hvor mange % man regner med
    det er meget i bestemte områder af landet hvor kattene er mere eller mindre udsatte. og de områder kender dyrlægerne/internaterne godt

    desuden så vil man kunne se på sådan en lille killing om den har en af de sygedomme. for så vil de være meget små, og det er også mere tydeligt at de ser syge ud. dette er selvfølgelig hvis de er født med det

    men nu har jeg så også set/mødt min del af katte med både aids og leukæmi.
    og man er ikke i tvivl når man møder dem


  • #12   25. nov 2019 Præcis - man er ikke i tvivl smiley
    Jeg har været der flere gange og det er modbydelige sygdomme, derfor kan jeg også kun appellere til, at folk konsekvent får vaccineret sine katte mod FeLV - det andet kan man ikke så nemt komme udenom.
    Det jeg har hørt, er at forekomsten er størst i Syd/Sønderjylland samt fyn og at det kommer i "stimer".


  • #13   25. nov 2019 Langeland skulle også være ret hårdt ramt
    men jeg har da to som begge er født her, og ingen af dem har nogle af sygdommende


    det skal siges at man kan vaccinere mod FeLV MEN den dækker IKKE 100%


  • Silke A
    Silke A Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #14   25. nov 2019 Vil lige opdatere på vores dyrlægebesøg i dag. Han blev ikke vaccineret, som jeg (og flere af jer) jo havde spået, han har også haft lidt løbende næse fra i går, og det er taget til i dag, dét kombineret med nysen + maven, gjorde at dyrlægen syntes, at han var ét "grænsetilfælde", i og med han ikke har feber, eller virker slap, men da han kommer fra et internat, så bliver han nu behandlet for en sikkerhedsskyld med penicillin + en ormekur + mere canikur, og vi har også betalt for at få ham testet for fiv og felv og de var heldigvis negative, det var så dejligt at få at vide smiley .

    Vi er lidt øv over det her forløb. Men det kan vi ikke bruge til noget. Det gode er, at dyrlægen siger, hun mener, at han nok skal blive fin og frisk. Mere fin og frisk. Han er jo ret fin smiley . Vi regner med, at han kan blive vaccineret om 1 1/2 uge. Så vi kan sygeforsikre ham (det var der jeg opdagede dét med vaccinationen, da jeg skulle til det, da vi kom hjem med ham) smiley


  • #15   25. nov 2019 god bedring med det bette pus smiley

  • #16   25. nov 2019 Godt han har været afsted og ar i nu ved hvad der skal gøres smiley god bedring og held og lykke med den lille.

  • #17   28. nov 2019 Tillykke med den lille ny og dejligt, at i hentede ham på et internat smiley
    Godt at der ikke var/er noget alvorligt. smiley

    Jeg syntes dog, at 100% vådkost er en dårlig ide. Jeg er selv blevet klogere af skade. Kattens tænder skal have noget knas af en art. Du kan evt, også supplere med rå kyllinge hals og vinger mm.



  • #18   28. nov 2019 Vådkost er godt, hvis jeg ikke var så doven ?? og fattig ville mine kun få vådt eller råt, tørkost vil altid være den nemme løsning, ikke den bedste løsning, ellers ved jeg ikke hvordan katte overlevede før der kom tørkost ??

  • #19   28. nov 2019 Hvis jeg havde råd, levede mine kun af vådfoder og daggamle kyllinger. smiley

  • #20   30. nov 2019 Jette. Ej du mener ikke at vådkost købt i supermarkedet mm. er at sammenligne med dyr, som katten selv slå ihjel? smiley

    På dem er der pels, fjer, hud knogler, sener, muskler og kød. Altså naturens egen indbyggede tandbørste. Det kan købe pose og dåsemad slet ikke hamle op med. Langt fra alle katte, vil spise daggamle kyllinger, fodermus mm.


  • #21   30. nov 2019 Jeg køber så ikke billig vådkost med sukker og korn, men jo vådkost frem for tørkost, fordi det netop er vådt, en mus indeholder ca 70-80% vand lige som vådkost.
    Det meste af det jeg køber til mine katte, er lavet med en balance som passer til hele dyr, altså ikke pulver ditten og datten men kød.
    Hvis jeg havde mulighed på alle måder, så ville jeg vælge råt, men selv der skal man være yderst opmærksom, for det er ikke bare at købe kød og så fodre, ikke en gang alt det du kan købe som barf foder kan du være 100% sikker på er i orden.
    Mine har tidligere fået både daggamle kyllinger og små musseunger, men ikke mere, de har jo ingen tænder.


  • Silke A
    Silke A Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #22   3. dec 2019 Tror godt, jeg tør komme med en opdatering nu, efter penicillinkuren, Timian (som han hedder endnu), er ikke forkølet længere, ingen snot eller nys, og maven virker til at være gået i orden nu, ingen stinkende prutter osv., og hold nu op hvor han har foldet sig ud, han er ikke rolig og 'ukillingeagtig' mere, nej han leger og racer rundt i huset, helt normal killinge adfærd, jeg har købt boldbaner (i ved de der skinner med lysende plastikbolde) til ham, og de er i brug konstant smiley og han spiser en hel skål tørfoder om dagen, er bare så madglad, vil gøre alt for en lille godbid smiley , så næste step er nu at skifte ham over på vådfoder.
    Tror jeg har fik formuleret mig lidt skægt tidligere i tråden, vil ikke fodre ham med 100% vådt, men 50/50, med fast mente jeg, som en fast bestanddel af hans kost. Håber vi kan sætte punktum for den trælse opstart nu. Jeg har i hvert fald 'turdet' at bestille tid til hans manglende vaccination + tjek om godt en uge smiley .


  • #23   3. dec 2019 Tak det er dejligt, at få opdateringer og skønt når alt bliver godt smiley

Kommentér på:
Bekymret for vores nye killing

Annonce