{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.772 visninger | Oprettet:

Bekymret for min lille kat, syg ?? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens,
Jeg vil gerne høre jeres mening og erfaring om dette:

Min kat Siva er på det sidste begyndt at opfører sig rigtig mærkeligt;
Hun kom for halvanden - to uger siden hjem med nogen dybe rifter under maven, og var naturligvis meget følsom, og ville ikke have man rørte det, jeg gik ud fra hun bare havde været oppe at slås.
Jeg holdte god øje med sårene, og smurte dem, for at undgå at de blev betændte.
De er også helet rigtig pænt op, og man kan næsten ikke se dem mere, men siden den dag hun kom hjem med dem har hun været lidt mærkelig, i starten var det ikke så slemt, men nu syntes jeg at hun er blevet virkelig sær. normalt er hun en kat som bruger mange timer uden for, men har på det sidste ikke villet være ude, jeg anto at det var pga. vejret, og at hun ikke gider ud når det er dårligt vejr. Vores gamle hund som vidst er en 12 år så vidt jeg husker, havde blærebetændelse, og kunne derfor ikke holde helt tæt, når han lå lige så stille, og det kunne katte lugte og begyndte at tisse på hans tæpper. det to vi ikke så slemt, der var jo ikke så meget at gøre. Men nu er hun blevet som en magnet til mig, og jeg har hende om benene hele tiden, og hun vil ligge oppe på mig hele tiden, og hun vil overhovedet ikke ud, og er jeg ikke hjemme er det min familie hun går efter, også min søster som hun plejer at hade. ?? Er der over hovet ingen hjemme ligger hun sig ned og sover. Men hun plejer at besørve udenfor, og det har aldrig været noget problem før, men nu hvor hun ikke gider ud, tisser hun inden for, (Har heldigvis ikke gjordt andet.!) Hun er en voksen kat på 4 ! og har aldrig gjordt sådan noget før.
Hun er på p-piller, fordi da vi købte hende syntes mine forældre ikke at vi skulle steraliserer hende, hvilket jeg har fortrud siden! for det har aldrig være meningen at hun skal have killinger, men at steraliserer hende nu, syntes jeg heller ikke, for har hørt at de godt kan blive rimelig særer af det, om min kat er sær nok...
Men hun er her på det sidste også blevet ret tyk, og vi har ellers haft problemer med at holde vægt på hende. og hun har mellem bagbenene ligesom sådan to knuder som sider lige over for hinanden, men de sider ikke fast, det er lige som om at man kan flytte dem en lille smugle rundt. ??
Normalt når hun laver ulykker fjerne jeg hende fra det hun er igang med og siger NEJ.. men når jeg gør det nu, er det lige som om hun krymper sig, og bliver sådan helt "ked af det" og så piver hun gerne når jeg tager ved hende, rundt om maven, Har ikke hårdt ved hende på nogen måde, og jeg støtter sammentidig under hendes bagdel, men det er lige som om hun er lidt øm i maven, men kun hvis man tager ved hende, og hun tager sig rigtig mange frigheder, er begyndt at gå på borene hvilket hun VED hun ikke må. ! Og når man så vil skælde hende ud, gør hun som før beskrevet. så er det godt nok ikke nemt længere. !!

jeg havde tænkt at høre min mor i morgen, hvad hun syntes for at have nogen flere med på råd, og jeg er ikke den eneste i familien som syntes hun er blevet mærkelig.

Hun har nu ligget i mine arme/ på mit skød siden kl var omkring 23 og nu er den snart 3 !! Selv om jeg rejser mig for at hente noget, og tager hende med, i mine arme, og sætter mig tilbage igen, og sætter hende på mig bliver hun hos mig, der plejer hun at blive så fornærmet at hun ikke gider være hos mig..

Jeg havde tænkt mig at søge dyrlæge i næste uge, og så lige få hende undersøgt, i hvertifald det med hendes mave, du kan jo nok ikke gøre så meget ved at hun er blevet, mærkelig hvis ikke det skyldes noget fysisk.

Jeg har selv overvejet om hun kunne være med killinger, og om det overhovdet er muligt? Jeg har husket alle hende p-piller!

Puha, det blev nåde af en lang besked, og jeg ved ikke hvor godt det blev skrevet, for det er jo ved at blive lidt sent. smiley

Men jeg ønsker at høre om nogen har oplevet noget lignende eller?? Og om det på nogen måde kan være muligt at hun kan være med killinger??
Og de fleste her inde vil nok også sige at jeg skal søge dyrlæge til hende, men jeg har ikke set at at det haster, for hun har det fint, virker frisk nok, og spiser og drikker også normalt.

Mvh Lisa og Siva smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bekymret for min lille kat, syg ??
  • #1   19. sep 2010 Det lyder som om hun har været ude for en ubehagelig oplevelse udenfor... Kan være det er derfor hun ikke vil ud...
    Ang. maven og det, ja så vil jeg også mene en tur til dyrlægen vil være smart smiley Så håber din mor giver dig ret, så den lille mis lige kan blive tjekket engang... Hellere få at vide at der ikke er noget ikk smiley
    Det med om hun kan være med killinger, tja det har jeg desværre ikke rigtig forstand på, men med hensyn til at sterilisere hende så ville jeg nok få det gjort... Det kan vidst også gøre hende mere rolig... (Skal lige siges at jeg kun har haft hankatte, så har ikke så meget styr på hunkatte, men synes jeg har hørt at folk anbefaler det) smiley
    Håber du ku bruge mit svar til noget - er også pænt træt, så ikke sikkert der er så meget mening i det smiley


  • #2   19. sep 2010 Jo tak.. Dejligt at nogen vil bekrafte mig i at en tur til dr. dyr er en god ide.
    Det med en ubehagelig oplevelse udenfor har jeg ikke tænkt på, kunne det da godt være.
    Men da vi kom hjem fra sommerferie i sommers, havde hun haft mit værelse at være på, og så stod vinduet åben, så hun både kunne være ude og inde, men der havde de andre katte fundet ud af det, og havde jaget hende væk fra hendes hjem, og spist hendes mad, hende som kom og passede hende, havde kun set hende en gang. smiley Så da vi kom hjem turde hun kun gå ud, når vi gik uden for. Men det kom hun hurtigt over igen, og kom ud som normal.. Og vi kan tit høre dem uden for, når de skriger efter hinanden, min kat er noget af en kryster, og vil derfor ikke slås. smiley så hun nøjes ,ed at skrige af de andre, og får så nogen skrammer når de ikke flytter sig. smiley

    Men nu ser jeg, min mor kommer hjem i morgen, og selv om hun ikke er enig, tager jeg nok valget om dr. dyr alligevel. Min kat, mine penge... Og hun fortjener det bedste. smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #4   19. sep 2010 Når hun piver når i rører hendes mave, må hun have mange smerter og det kan stamme fra de dybe rifter hun fik dengang, som der er gået betændelse i eller hun har måske fået en byld, det du har smurt de dybe rifter med kan have forsaget en lukket byld og betændelse efter såret er lægt. Jeg ved ikke hvad du har brugt til at smørre de dybe rifter med.? Hun skulle nu nok have været hos dyrlægen med de dybe rifter.

    Tror ikke hun er blevet mærkelig, hun har nok fået et chok, da hun har været oppe og slås og er bange og utryg nu og derfor søger tryghed hos jer mennesker. Hun føler sig nok heller ikke sikker i huset, da i var på ferie hvor en masse katte indvandrede hende base "hjem" og derfor vil hun være ved jer hele tiden. smiley

    Det bedste du kan gøre for hende er at gå til dyrlægen og få hende steriliseret nu. Det er ikke godt for hende at få p-piller det kan give kræft og humør svingninger. Så en sterilisering er det bedste og meget almindeligt som de fleste får gjort hos deres kat. smiley


  • #5   19. sep 2010 En kat bliver ikke sær af at blive neutraliseret. Det er slet ikke sundt at holde en hunkat på p-piller hele livet. Når den ikke skal bruges i avl er det langt det bedste at få hende neutraliseret. P-pillerne kan på sigt give cancer..

    Men i skal helt sikkert en tur til dyrlægen. Som Janne skriver kan det sagtens være en indelukket byld. Bliver den ikke behandlet, medføre det som oftest forgiftning af katten med døden til følge.
    Det kan selvfølgelig osse være noget ganske harmløst, men uanset hvad så skal katten undersøges grundigt.


  • #6   19. sep 2010 De der 'knuder' hun har *kan* som Lotte skriver være kræft eller mælk, eller som Janne skriver være lukket byld.

    De svar du allerede har fået ser meget fornuftige ud, se at få hende checket hos dyrlægen.
    Og ja, neutralisering er en rigtig god idé.
    god bedring/held og lykke


  • #7   19. sep 2010 Tak for svarene. smiley
    Nu er min mor kommet hjem, og hun var heldigvis enig med mig, at et dyrlægebesøg er på sin plads. puha, så slipper jeg for at skændes med hende om det.
    Hvad angård betændelse eller bylder, så tror jeg det ikke, hun er holdt op med at sige noget til at jeg tager hende om maven, og jeg må trykke og pille uden hun gør nogen form for noget der endiker at hun har smerter..
    Hun følger mig over alt, og har hun ikke min opmærksomhed gør hun alt for at få den. hopper op foran mig, går hen foran mig, når jeg bevæger mig, ligger sig på mig, når jeg sætter mig ned, og sætter jeg hende væk, og lader være at give hende den opmærksomhed hun vil have, giver hun sig til at mijave, eller lave ulykker...

    Min søster kom med den teori, at katten selv kan mærke at der er noget der ikke er som det plejer, og derfor søger trykhed ved os mennesker..

    Hvad angård at hun er utryk ved at være ude, så tror jeg det gerne, min kun hvis hun føler sig svag eller sådan noget, for efter alt det i ferien gik der kun en lille uge, så var hun ude normalt igen, og inden for har der heller ikke været nogen problemer.

    Hvad angård knuderne, så ved jeg snart ikke, jeg kan flytte rund med dem, ligesom om de kun hænger fast i en tynd tråd eller sådan noget, og de er rimelig bløde, og sider når hun stå op lige ved bagbenene, på begge sider, den ene er en lille smugle stører end den anden.

    Mystisk, men nu lader jeg nogen kloge hoveder (dr. dyr.) tage et kig på hende i morgen, det er jo nemmere for dem når de kan se katten og føle på den, og er uddannet til det. smiley

    Men tak for de mange fine svar, jeg hører min dyrlæge hvad hun siger til at neutralisere hende, og så får vi se. smiley
    Holder jer naturligvis opdateret i dette emne, til dem der har lyst.

    Mvh Lisa og Siva smiley


  • #8   19. sep 2010 Det lyder godt at din mor også synes i skal til dyrlægen smiley Håber ikke det er noget slemt, og at hun snart er sig selv igen smiley

  • #9   20. sep 2010 Tak for opdateringen og held og lykke med det hele
    smiley
    Pia


  • #10   20. sep 2010 Så var vi turen til dr. dyr. og min lille katte mis var bare så sød, og angreb ikke dr. dyr. dennegang.

    Nå men dyrlægen som kender os ret godt der nede nu, fordi vi har mange dyr, som skal til dyrlægen HELE tiden, føles det som, kende godt min lille kat, og hele hendes "journal" i hovedet. kigger hende igennem, og mærker på de knuder som jeg beskrev for hende, og konkluder:
    Hendes lymfe kirtler i lysken er meget hævet, og det er dem jeg kan mærke. De er hævet fordi hun har loppe allergi, og vi døjer lige nu rigtig meget med lopper, og hun klør sig så meget, at hun har små sår på kroppen, især nede ved halen af, så hendes imunforsvar kører på fuld drøn, og det reager hendes lymfe kirtler på. og grunden til hendes ændrede adfærd er enten fordi hun syntes det er dejligt når vi klør hende, eller fordi hun selv kan mærke at der er noget, som ikke er som det skal være, og det gør hende utryk, og så søger hun beskyttelse hos os.
    Men nu er hun blevet sat på antibiotika, og skal have det i de næste 15 dage, self med nedtrapning incl. og hvis det ikke er belvet meget bedre om 14 dags tid, så skal jeg kontakte dem igen, og få noget mere antibiotika, og så skal hun have loppekur fast, resten af hendes liv, så det aldrig bliver så slemt for hende igen med lopper.

    Men det blev ikke så dyrt som jeg havde regnet med, så det var jo dejligt, betyder alligevel en del, når man er på SU. og kun lidt arbejde. Men min kat har fortjent det bedste, så nu håber jeg det bliver bedre. smiley

    Mvh Lisa og Siva smiley


  • #12   20. sep 2010 Lotte * skønne sølvkillinger til salg *
    Undskyld, hun fik en sprøjte der inde, med antibiotika, mener jeg, og en sprøjte med noget andet som jeg har glemt.
    På det medicin jeg har fået med hjem står der Medrol...
    Må indrømme at jeg på ingen måde er inde i det der medicin halløjza, og der var mange ting jeg skulle huske på, og fik mange informationer.
    så jeg stoler på min dyrlæge, syntes bare at hun sagde at jeg skulle give hende antibiotika, som jeg fik med hjem i pille form.
    Men hvor meget hun skal have af det jeg har fået med hjem, kan jeg da heldigvis huske, for det står meget krussedullet på pakken.

    Mvh Lisa og Siva smiley


  • #15   20. sep 2010 Medrol er binyrebarkhormon. Kan du ikke læse hvad dyrlægen har skrevet må du ringe for det skal man være omhyggelig med - og det skal nedtrappes - altså man holder ikke bare op ...

    "Dosering
    Findes som tabletter.
    Dosis er individuel og afhænger af sygdommens art og sværhedsgrad.
    Ofte indledes behandlingen med en høj dosis. Når tilfredsstillende virkning er opnået, kan dosis evt. nedsættes.
    Bemærk: For at undgå bivirkninger bør behandling med binyrebarkhormoner så vidt muligt kun gives i korte perioder. Ved ophør efter længere tids behandling skal dosis gradvis nedsættes i løbet af nogle uger.
    Krydskærven kan ikke anvendes til at dosere to halve/fire kvarte tabletter, den kan kun gøre det nemmere at sluge tabletten"


  • #16   20. sep 2010 Lis * Det er bedre at forebygge end at helbrede * D
    Tak, jeg har selv læst mig frem til det du skriver, det står også i det link som jeg selv har sat ind. smiley

    Hvad angård af dosering, ja så er det skrevet meget småt for at kunne være der, og sammenhængende, og det er jeg ikke så god til at læse, men hvis det går helt galt så er der nok en i min familie som kan. smiley Men inden jeg to fra dyrlægen, forklarede hun mig meget nøje hvad min kat skal have..
    og jeg tror helt bestemt hun har styr på det. smiley

    Mvh Lisa og Siva smiley


Kommentér på:
Bekymret for min lille kat, syg ??

Annonce