{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
877 visninger | Oprettet:

Kat bliver nægtet grus/sand {{forumTopicSubject}}

Jeg har en veninde hvis mor har en kat som bliver nægtet kattegrus i kattebakker fordi mor’en mener det sviner for meget, derfor har katten kun er par sider avis i Bakken !. Jeg mener det nærmer sig dyremishandling da katten jo derved ustandseligt får urin med ammoniak jo’ ( som der jo er i urin) på poterne, som må være meget ubehageligt og måske medføre sår på trædepuderne + at katte jo er så renlige at de så må vaske”/slikke al’ urinen af poterne bagefter ?????????? så også ammoniak i munden, som så bliver slugt osv. Min veninde siger at katten hyler når den er færdig på Bakken, for at hendes mor så skal fjerne avispapiret... jeg tror det er fordi det gør’ ondt i poterne.... Er det mig der er for pyldret” ?.. Har sagt til min veninde MANGE gange hvor synd det er. PS. En sommer hvor hendes mor havde hund og der var hedebølge på en festival hvor jeg også var med, registrerede hendes mor heller ikke at hunden var ved at dehydrere, men gav den bare noget sennep og ketchup fra en pølsebakker i stedet - lige gyldig hvad jeg sagde... Så JEG måtte ud og finde vand + beholder til hunden. Både min veninde og hendes mor - smiler og griner bare af det hele. Jeg er bare så rasende over at nogen mennesker VIL have dyr, uden at gide sætte sig ind i dyrets behov. Tænker også at det jo kun er en brøkdel jeg ser/for at vide. Hvad gør’ man for at råbe den slags mennesker op ?...??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat bliver nægtet grus/sand
  • #1   28. dec 2019 Jeg ville ønske at jeg havde opskriften!
    Jeg tror ikke at du skal frygte at den slikker urin af poterne med indtagelse af samme til følge. Den vasker sig jo også bagi.

    Det bekymrer mig mere, at den ikke har noget at grave i, for det er jo dens natur at dække sine efterladenskaber til. Det bekymrer mig da især, at en hun får ketchup og sennep i stedet for vand! Det kan jo ende med, at katten begynder at besørge andre steder - i en stak vasketøj eks. Et sted hvor den kan grave.

    Hvor meget kommer du hos din veninde og hendes mor?
    Dyrenes Beskyttelse har lavet en pjece "Sådan passer du din kat". Hvis du fik fat i sådan en, kunne du så ganske ubemærket komme til at "tabe" sådan en på bordet hos din veninde? Det er jo hendes mor der skal tage ansvar og dermed også lære din veninde hvordan man passer på dyr.


  • #2   28. dec 2019 Tror ikke min venindes mor kan lære det. Hun er omkring 77 år - har 2 voksne børn og 2 børnebørn. Min veninde er 54 år, lige som jeg selv er. Har set et par foto’s af katten, hvis ben og poter burde være hvide, men er mørkegule:'(... og jo’ - selvfølgelig vasker katten jo sine poter, katte er jo meget renlige dyr. Tak for svar

  • #3   28. dec 2019 Nåeh… ja, din profil havde jeg altså ikke tjekket, så du blev lige 40 år yngre smiley

    Nej, den generation gør sommetider som man "altid har gjort".
    Til gengæld var det ikke længere min veninde, for spørgsmålet er om det giver flere sorger end glæder??

    Nogle mennesker kan man bare ikke nå..

    Noget andet:
    Er der måske indblandet demens, misbrug eller andet der svækker den 77 åriges dømmekraft??


  • #4   28. dec 2019 Jeg kender en som river avispapir i strimler i bakken, og det fungere for hende, når kattene ind i mellem lavernoget der inde.
    Du kan finde flere opskrifter på nettet, om hvordan man kan lave kattegrus af papir/aviser, jeg tænker ikke det er skadelig på nogen måde, og er nok ret effektiv på samme måde som træ piller.
    Jeg tror at klumpende grus som katten slikker i sig, er mere skadelig, men det er ikke de store mængder, med mindre en killing træder i noget vådt, og der har jeg før måttet vaske poter ??
    Jeg ville så også foretrække, at katten kunne skrabe, men de katte som trænes til, at gå på wc, kan heller ikke skrabe, og min ene kat skraber alle andre steder end der hvor jeg syntes han skal, han dækker ikke til smiley


  • #5   28. dec 2019 Jeg kan ikke tro, at tryksværte er særlig sundt for katte at indtage, når de vasker poterne. Og en kat med gule poter er oftest syg. Katte er generelt meget renlige dyr og har ikke beskidte poter, med mindre de fejler noget.

  • #6   28. dec 2019 Kan fornemme jeg ikke fik udtrykt mig korrekt. Min venindes mor har altid været sådan, altså ikke særlig reflekterende bla. Katten får bare et par sider fra en avis i Bakken, ikke noget med at lave hjemmelavet “kattegrus” af strimler osv. Katten må stå/sidde og tisse og vil jo uværdigt få våde poter når der stort set ikke er noget til at suge urinen op... Derfor ( går jeg ud fra) har katten ikke mere hvide poter, men mørkegule og må jo være pga. Den våde urin den hver gang skal soppe” i - i Bakken, mener stadig det grænser til vanrøgt - da urin jo indeholder ammoniak og den vel prøver at vaske/slikke sine poter rene efter toiletbesøg. Det må da svide i trædepuderne og ikke være sundt at slikke rent.


  • #8   29. dec 2019 Hvis de ikke er omhyggelige nok og aviserne er sjask våde kan de vel i værste fald risikere katten finder andre steder at tisse. Jeg har også hørt om en der brugte aviser i bakken fordi grus svinede og der stod kattene nærmest med en fod på kanten af bakken og svævede når de besørgede for at undgå at træde på aviserne og få våde poter . Og det var synd. Men de tissede så også mere eller mindre overalt i perioder. Du kan nok ikke gøre så meget andet end måske at påpege at der nu er bedre grus end for 40 år siden som ikke koster en bondegård og man kan jo få høje bakker eller man kan bruge et skab til bakken så der ikke er grus overalt. Om du kan få dem til at ændre metode tvivler jeg på når de selv synes metoden er så god.

  • #9   29. dec 2019 Hvis du mener det er vanrøgt eller grænser til dyremishandling så kan du ringe til 1812 og få råd og vejledning.
    De sender nogle gange folk ud for at tale med dyrenes ejer.
    Erfaringen viser at der er større chance for det hjælper end hvis det er familie, venner eller naboer der gør det..


  • #10   31. dec 2019 ammoniak er både giftet for dyr og mennesker og må ikke ind luft til det. det er farligt . jeg vil ringen og sige det til 1812 smiley

  • #12   31. dec 2019 Vagtcentralen 1812 er en landsdækkende service, som vejleder i sager om dyr i nød. Den er en del af Dyrenes Beskyttelse og finansieres hovedsageligt af foreningens støtter. Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral modtager årligt mere end 118.000 opkald fra bekymrede og observante borgere, som står med et dyr i nød, kender til en vanrøgtssag eller på anden vis har brug for råd om hold og håndtering af dyr. Fordelingen af disse kan dagligt variere mellem 200-800 opkald afhængigt af sæsonen, hvoraf maj til september er årets travleste måneder.

    Dyrenes Beskyttelse har som mål at hjælpe alle dyr i nød. Ofte lykkes det med en hurtig indsats, men det hænder, at sager er mere indviklede og tidskrævende, end de umiddelbart ser ud til. Dyreredning og vejledning kan være en kompliceret affære, fordi ikke to sager er ens. Både lovgivning, praktik og økonomi spiller ind.

    Årligt kører vores beredskab ud til mere end 10.000 sager, men det er ikke altid, at en dyreredningsbil er den bedste løsning. Vagtcentralen 1812 har brug for både frivilliges, politiets og borgernes hjælp for at få kabalen til at gå op. Ofte kan den, som ringer ind, selv hjælpe dyret, og andre gange er det politiets område. Men uanset problemets karakter og omfang står vores team altid klar med rådgivning - alle ugens dage.


Kommentér på:
Kat bliver nægtet grus/sand

Annonce