{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.944 visninger | Oprettet:

Maine coon kat forsvinder og kommer tilbage vild og sky {{forumTopicSubject}}

Vores skønne Maine coon blanding Pondo forsvandt i november. Lige før nytår dukkede han pludselig op i haven igen. Vi har nu indfanget ham i en kattefælde, for han var så bange for os, at han ikke kom ind af sig selv. Vi opdagede, at han holdt til i et gammelt legehus i haven, hvor han førhen sov nogle gange om natten. Vi satte fælden op dernede og fangede ham. Men han er meget bange og sky og vil slet ikke kendes ved os. Han spiser, men vil kun ligge under sengen eller i kassen. Han er urenlig og aggressiv. Ikke engang dyrlægen kunne komme til ham, så vi ved stadig ikke, om han er ok. Før var han en super perfekt kat. Kælen og fantastisk skøn. Nu er han angst og aggressiv og vi har stadig ikke så meget som kælet med ham efter han kom ind igen. Han hvæser af os, hvis vi kommer for nær og kradser. Vi ved ikke, hvad der er sket med ham og hvordan han er blevet sådan. Der må være sket et eller andet. Er der nogen, der har nogle gode råd til, hvordan vi kan få ham til at kunne lide os igen? Vi har sat en Feliway, hedder det vist, op og har også fået noget beroligende hos dyrlægen, men det hjælper ikke på hans angst.


Kommentarer på:  Maine coon kat forsvinder og kommer tilbage vild og sky
  • #1   16. jan 2020 Han er da skræmt fra vid og sans af fremmede mennesker, hunde og katte.
    Det tager sikkert tid - lang tid.
    Er det Kalm du har fået ved dyrlægen?
    Jeg ved ikke om det fås endnu, men jeg havde meget god erfaring med AnxiCalm kombineret med RC Calm.

    Lad ham komme til jer - og luk ham endelig ikke ud.


  • #2   16. jan 2020 prøv at få fat i dr bach RESCUE® DRÅBER
    fås hos matas

    kom 1-2 dråber i hans vand i en periode

    Og ellers skal han bare have ro, og må IKKE have mulighed for at komme ud

    prøv evt at send en mail til Lise Bang hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/
    hun er rigtig dygtig dyrlæge, og har også med adfærd at gøre.
    kan helt klart anbefale hende

    husk en kats kærlighed går igennem dens mave. så noget god mad og så bare sid og kigge på at han spiser. uden at rører
    det er vigtigt at I lader ham komme til jer, og først begynder at rører ham når han er klar

    det kan være slemt for en kat at være kommet væk fra hjemmet
    og så at han har været en tur i en kattefælde er hellere ikke alle som bryder sig om det. det er et overgreb på dem.
    så nu skal han have ro om sig, og så må I tage den derfra
    endelig skal I se det som at I lige har fået ham fra ny


  • #3   17. jan 2020 Hej og tak for jeres svar. Det vi fik af dyrlægen hedder Aptus Relax. Måske virker det, jeg ved det ikke. Han forholder sig i ro. Men han kommer kun ud fra sit skjul, når vi sover eller når vi ikke er hjemme. vi har sat kamera op og kan se, at han snuser rundt, når vi er på arbejde. Om natten kan man også høre, at han rumsterer. Han er blevet renlig på den måde, at han altid ordner det han skal, i den samme rullekasse, der står under sengen. Det er ok. Vi har lagt et håndklæde i, som vi så skifter, når han har tisset.
    Den næste udfordring er, at vi har en anden kat, en lille hunkat, som bestemt ikke er begejstret for Pondo efter hans hjemkomst. Før var hun vild med ham og de var gode venner.


  • #4   17. jan 2020 lad være med at sæt dem sammen før end at han er faldet endnu mere til ro
    ellers risikere I at han bliver sat tilbage igen

    når I følger at det er tiden at de møder hinanden så start med at lade dem have mulighed for at snuse til hinanden i et par dage
    og når de er ok med dette, så kan de mødes rigtigt

    men sørg for at han ikke kommer ud før at han er helt normalt igen
    for ellers risikere I at han forsvinder igen
    har I mulighed for at lave løbegård?


  • #5   17. jan 2020 Åh stakkels kat! I stedet for et håndklæde i rullekassen, hvorfor ikke kattegrus? Sådan et håndklæde med kattetis og lort, må lugte fælt. Et håndklæde er så hellere ikke naturligt for dem at kradse i.

    Jeg har også fået anbefalet rescue dråber fra en adfærdsbehandler.

    Jeg håber han snart vender, eller er det synd at holde liv i ham. Også når i har en anden kat. Hun kunne også blive sur og angribe ham.


  • #6   18. jan 2020 jeg ville nok også bruge grus fremfor et håndklæde.

  • #7   19. jan 2020 Hej
    Jeg har prøvet at lægge kattegruset i den kasse han bruger, men så tisser han ikke i det. Jeg tror dog, at jeg vil prøve igen. Det er jo lidt meget vasketøj....jeg skifter det hver gang han har tisset, så det er hele tiden lækkert og rent. det er ligesom ham selv, der har valgt, at det er i tøjet han vil tisse. Han har hele tiden haft adgang til Kattegrus. De sidste to dage har han også valgt at tisse i min seng, hvilket jeg må sige IKKE er et hit.

    Vores to katte har egentlig adgang til hinanden, men de opsøger ikke hinanden. Flora er ude om natten, og om dagen sover hun et højt sted. Han holder sig under sengen eller sofaen. Men hun kan ikke lide ham. Når hun har kunnet lugte ham eller fornemme ham under sofaen har hun hvæset af ham. Jeg er meget nervøs for, om de kan blive et team igen.

    Han er begyndt at være MEGET aktiv om natten. Han mosler rundt. springer rundt i vinduerne, smadrer pynteting og kaster sig op i vinduerne, så malingen flækkes af hans kløer. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er synd at holde ham herinde. Han er så vild for at komme ud. Men hans kamp for at komme ud, finder kun sted om natten, når vi ligger stille i sengen.


  • #8   19. jan 2020 er du sikker på at han ikke har blærebetændelse pga stress? måske du kan få en tisseprøve med til dyrlægen?
    prøv at snak med din dyrlæge omkring det. hvis det er så vil det være en god ting at få en indsprøjtning med pencillin

    prøv at send en mail til Lise Bang hansen. tænker at hun vil kunne hjælpe jer med at få ham ned på jorden igen.
    for lige nu stresser han da virkelig meget

    men umiddelbart lyder det meget godt at de to katte ikke overfalder hinanden men enige bare passer hvert deres.Hun viser bare at det er hende som er Boss pt. de slås ikke. Så det er ok at hun hvæser

    så lang tid at han ikke accepter jer så vil han ikke komme retur hvis han bliver lukket ud
    ja det er ikke sjovt at han skal være lukket inde, og især ikke når han har været på "fri fod" i længere tid.
    har I ikke mulighed for at lave sådan at han kan komme op i vindueskarmen uden at smide alt ned? bare for en kort stund?
    ved godt at det kan være svært at skulle tage hensyn til en kat som ter sig sådan, men tænker at det er det hele værd
    for selvfølgelig skal han have lov til at komme ud igen, når han nu er vant til det. Men i skal bare lige være sikker på at han også kommer retur igen

    har I prøvet at få ham til at lege lidt inden I går i seng? måske en en af disse der laser-pinde noget? eller en drillepind med en længere snor. sådan at han bruger lidt energi inden I skal i seng = mindre uro om natten
    og så en stor portion mad -vådmad eller andet ekstra godt?
    sådan at han er mæt og lidt brugt



  • #9   19. jan 2020 kort fortalt
    så har jeg Pyrus. vi fandt ham på motorvejen da han var godt 7 uger. helt sikkert smidt af. længere ude lå der en voksen kat+ en killing og var kørt ned. højst sansynligt mor og bror/søster
    han har boet hos mig i alt den tid, og har på intet tidspunkt være en rigtig kælekat.
    han er mega sky overfor folk - selv os.
    dog kan vi når vi er på 1 sal godt nusse lidt med ham, når han selv vil
    han kan ikke lide fremmende - overhovedet.så vi har den regle at 1 sal er hellig for kattene og her kommer der ikke nogen op
    en dag hvor mine to nevøer var her sammen med min far var drengene alligevel gået her op
    da vi kom hjem var Pyrus totalt "vild", han var bange for os. han hvæste efter os hele tiden
    faktisk gik der over 14 dage hvor vi slet ikke kunne komme til ham. var begyndt at overveje om aflivning var den bedste løsning. men er s,, lidt stædig, så gav ham den tid han selv havde brug for.
    satte ham dog på dr bach nødhjælp (har det altid i huset)
    så endelig faldt han ned på jorden
    men mere skulle der bare ikke til før det vælgtede han verden.

    har også flere gange oplevet det da jeg var på KV.
    og det vigtigste er tålmodighed, og lad være med at opgive for hurtigt.
    det var også her jeg lærte at bruge dr bach + andre forskellige slags blomstermedicin. min egen dyrlæge arbejder nemlig en del med det. så det er naturligt her i huset at bruge det til dyrerne.
    Og ellers er det zyklene som vi brugte.
    nu findes der så også flere slags foder hvor der indgår det samme i


  • #10   19. jan 2020 Tak for det meget lange svar. smiley
    Han er faktisk i dag begyndt at gå ud og spise lidt 1 meter væk fra sengen og endda gå lidt rundt i stuen imens vi sad i køkkenet og spiste og snakkede. (vi har et kamera i stuen,så vi kunne se det.... hehe......) Det synes jeg er positivt. Derudover har han ikke tisset nogle steder i dag, hvor han ikke må, så det er jo også positivt.
    Jeg tænker ikke helt, at han har lyst til at lege, men det er da forsøget værd. Han plejer dog at skifte liggested hvis jeg tillader mig bare at tale til ham eller kaste en godbid hen til ham. Han gider os overhovedet ikke. Men det virker som om, at han begynder at slappe lidt mere af. Men der er laaaang vej endnu. Vigtigst for mig er bare, at han bliver renlig. Ellers tror jeg ikke jeg kan holde det ud. Hvis bare han er renlig, så må han såmænd gerne ligge og gemme sig i nogle uger.
    Jeg ved ikke, hvordan man afleverer en urinprøve fra en kat. Men det kan jeg da undersøge. Har bare ikke lyst til at få flere udgifter til dyrlæger, hvis det kan undgåes. Har allerede betalt 800 kr. for ingen ting. Hun kunne ikke engang få ham ud af buret eller bedøve ham. Nu ser vi lige tiden an og så tager jeg lige en snak med Kattens værn i morgen. De er også gode til at komme med råd og vejledning.
    Men jeg vil kigge efter de der dråber du skriver om.
    Tak for tips !
    kh. Marianne


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #11   19. jan 2020 Jeg synes, det lyder som om katten har ondt flere steder - bl.a. i poterne - måske kan I få en katte-kyndig dyrlæge hjem til jer, give katten noget stærkt beroligende og finde problemerne. Alternativt kan I jo satse på at "tiden læger alle sår" - hvad den jo ofte gør, hvis man venter længe nok og samtidig sikrer, at der ikke dukker nye problemer op...

    De allerbedste hilsener
    og
    RIGTIG GOD BEDRING
    til Jeres heldigvis hjemvendte kat


  • #12   19. jan 2020 Nu er 800 kr. faktisk ingenting hos en dyrlæge og jeg forstår da ikke, hvorfor de ikke fik ham i et injektionsbur.
    Du kan måske få en beroligende pille hos dyrlægen. Det bruges vist ikke ret meget mere, men jeg fik engang en til en vildkat, som ingen - heller ikke jeg kunne håndtere.

    Jeg synes i hvert fald, at det skal konstateres om han er rask. God bedring med ham.


  • #13   20. jan 2020 Husk vildkatten. Der står de ikke kunne få ham ud af buret, så er det svært, at få ham i et andet. He He

    Ellers er jeg blevet mildere stemt mod de bure. Katten slipper for at blive holdt af menneskehænder både her og der. Det synes meget mere skånsomt, kortvarigt at “mase” katten og få stikket overstået.


  • #14   20. jan 2020 Jeg synes faktisk, at injektionsburene er relativt store - men jeg bryder mig alligevel heller ikke om dem.
    Jeg har dog forståelse for, hvorfor min dyrlæge valgte sin egen sikkerhed fremfor Andersens tryghed, den dag han skulle kastreres og stadig var vild smiley


  • #15   20. jan 2020 Der skal jo være plads til alle størrelser kat. Der er jo en “væg” inden i, som skubber katten op af modsatte side. Så kan katten ikke bevæge sig

  • Anne T
    Anne T Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #16   22. jan 2020 Jeg ville få tjekket ham grundigt hos dyrlægen ( og bedøve ham hvis det er nødvendigt ) min første indskydelse er at han reelt har rigtig ondt et el andet sted, og så lige få ordnet hans pels i bund samtidigt. Pøj pøj med at få jeres gamle kat tilbage

  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #17   22. jan 2020 800,- i dyrlæge regning ER INGENTING!
    Min MCO/Huskat har lige været forbi dyrlægen x 3 pga spisevægring det kostede17000 hurra for hans sundhedsforsikring.
    Få ham tjekket af DR. Dyhr og så giv ham tid
    Hvis har er som mco er flest så skal han nok blive social igen


  • #18   23. jan 2020 Har du mod på at lære at tale med ham kender jeg en fantastisk "hestehvisker" som kan tale med alle dyr og giver sin kunnen videre.

  • #19   23. jan 2020 Kære Marianne B
    Det gør nærmest ondt helt ind i sjælen på mig at læse dit opslag. Jeg har selv en Maine Coon blandingskat, der er vores absolutte kælledægge, som ligger i sengen og skal nusses ideligt osv. Formentlig præcis som jeres har været.

    Jeg tror at I kan få ham igen. Tænker på hvordan et menneske, der har oplevet store traumer, kan ændre karakter og blive meget sky og få panikangst osv. Det kræver her stor tålmodighed og viden at få hjulpet dem tilbage til et fornuftigt liv. Og de kan give udtryk for deres følelser...

    For det første er det vigtigt, at I absolut ikke forsøger at nærme jer katten. Lad alt foregå på hans præmisser.

    Giv ham lækkerier.

    Tal til ham, når han er under sengen. Tal rigtig meget - og uden at kigge ind på ham. Han skal bare blive tryg ved jeres stemmer igen. Og erfare, at det ikke medfører udfordringer for ham, at I er i nærheden. Så vil der dukke erindring om tryghed ved jer frem i hans bevidsthed. Først kun i glimt, men senere i sammenhængende stunder.

    Stil en hule/kassse, der er foret og med lidt godbidder ind i stuen, så han på et tidspunkt kan søge derind - og føle sig helt beskyttet.

    Jeg tror at jeg bare ville lade de to katte klare det på deres egen måde. Den anden er godt klar over at der er noget galt. Det gør den utryg. Derfor den knurrer. Den kan selvfølgelig heller ikke kende hans adfærd.

    Og endelig er det faktisk gode tegn at han en enkelt gang har tisset i din seng. Det er typisk noget katte gør som "straf". Det kan være hans måde at sige på, at I to hører sammen - men at han er skuffet over at du ikke har passet bedre på ham. Så se det som en positiv ting - selv om det naturligvis ikke er ønskværdigt at det fortsætter.

    Det er muligt at han har blærebetændelse - det er jo ikke til at vide. Men jeg ville nok koncentrere mig om det psykiske - altså at han får mest mulig ro.

    Og selvfølgelig kan I ikke lukke ham ud før han er tryg. Men det har I vel heller ikke planer om.

    Endelig er der Maine Coon i ham. Det giver en stor sandsynlighed for, at han på et tidspunkt overgiver sig - han har brug for kærtegn.
    Om der måtte gå en måned - så lad det være sådan.
    Jeg tror at I får ham tilbage - måske nok i en mere forsigtig udgave, men dog så hans liv bliver værd at leve og til gensidig glæde for jer alle.

    Hvis I på et tidspunkt får brug for noget medicinsk behandling mod Posttraumatisk Stresssyndrom, finder der noget man kan give katte. Du kan skrive til mig, hvis du er interesseret i at vide mere om det.

    Jeg ønsker dig så meget held og lykke med arbejdet.
    Kram Hanne smiley


  • #20   23. jan 2020 PS.:
    Royal Canin har noget tør-foder der hedder Calm. Det er beroligende og vil være rigtig godt at supplere med. Bedst hvis han hele tiden har adgang til det.


  • #21   24. jan 2020 Det er en voldsom adfærdsændring efter at have været væk i så relativ kort tid, og meget tyder på en voldsomt traumatisk oplevelse. (Synd, katte ikke kan tale). Når en af mine katte uden umiddelbar grund har skiftet adfærd i negativ retning, har jeg først og fremmest villet se, om det skyldtes smerter. Jeg har derfor i samråd med dyrlægen givet den Metacam (smertestillende) i et par dage. Har det hjulpet, er resten op til dyrlægen at finde ud af. De fleste katte opfatter Metacam som slik, så det skulle ikke være svært at få ham til at slikke det i sig.
    Det er da forsøget værd. Held og lykke med ham.


  • #22   24. jan 2020 hvordan går det med ham?

Kommentér på:
Maine coon kat forsvinder og kommer tilbage vild og sky

Annonce