{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.764 visninger | Oprettet:

Jeg forstår ikke folk/Fritløbende katte {{forumTopicSubject}}

ved godt jeg måske for ballade for at skrive det her, men ærligt jeg fatter ik folk.

jeg var lige på vej hjem fra brugsen og ser så en kat komme løbene ud på vejen, ik stærkt, heldigvis stopper manden (der var tæt trafik så var bange for han ik gjorde) og dytter, katten hopper skrækslagen tilbage på fortovet..

er man så ligeglad med sin kat at man lader den være på den måde??
hvis jeg havde fundet en kattekilling i en container ville den da ik betyde mindre for mig end hende jeg har nu.. men hvorfor anskaffer man sig en kat når man bare lader den løbe rundt i trafikken??? og så ser jeg tit at de katte der får lov at løbe frit her, så pludselig er der slået en seddel op at katten er væk.. jamen den løber jo ude så det er jo næsten uundgåeligt at der sker nogen før eller siden, hvertfal her hvor jeg bor..

hvis man bor et sted med have hvofor så ik lave en løbegård? folk lader jo heller ik deres hunde løbe frit, er det fordi nogen mener hunde er mere værd eller?

jeg syntes begge dyr er lige kosbare og kunne aldrig finde på at lade mit dyr løbe rundt i trafikken på den måde altså.

ja som sagt ved godt jeg nok for skideballe nu men ja det må jeg så finde mig i for jeg fatter det bare ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg forstår ikke folk/Fritløbende katte
  • #1   6. maj 2008 Prinsesse Bine...jeg kan kun holde med i hvad du siger..

  • #2   6. maj 2008 http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=39639

    Det bliver snakket om dér smiley


  • #4   6. maj 2008 Og heller ingen balle af mig.

    Det kribler i mine fingre hver gang jeg ser en tråd med:

    Basse er væk/Basse er kørt over...

    Det er vel at forvente, når katte løber frit


  • #5   6. maj 2008 ja jeg siger heller ingen af jer imod, jeg får det nemlig så elndigt hver gnag jeg ser en død mis i vejkanten, heldigvis har jeg ikke set mange i år, jeg har osse selv været ude af bilen og lægge en kat ind i vejsiden, den var død og var uden øretatovering osv, men jeg lagde den ved indkørslen ved det hus der var i nærheden, var osse inde og ringe på, men ingen lukkede op

  • #6   6. maj 2008 seriøst jeg var lige ved at tude da jeg så denne smukke kat på vej ud på vejen og råber os misser nej hehe, men ja det var dyttet der hjalp, den løb så ind i en have, og havde mest lyst til at gå hen og ringe på døren og sige min mening, men kom i tanke om, det er jo slet ik sikkert den bor der..

    men nej mit hjerte sad helt oppe i halsen hele vejen hjem og gav bine et ordenligt kys da jeg kom hjem, bare tanken om hvis det skete for hende puha. men ja det gør det forhåbenligt ikke når hun er indekat.

    og det er hun ikke fordi jeg syntes hun ikke fortjener at komme ud, slet ikke, men så længe jeg ikke kan sikre hende så må hun ikke.

    den dag jeg får en have så får hun da sin egen løbegård ingen tvivl der, så har hun en mulighed.. me jeg tager ingen chancer med hende, og heller ik selvom hun kun havde kostet mig 1kr og manglede et øre eller hvad ved jeg.


  • #7   6. maj 2008 mine forældres genbo har en hellig birma der render ude over alt, deres forrige kat blev kørt ned ligeforan deres hjem, men det ændrede de ik mening af, vi har haft ringet til politiet mange gange fordi den ødelægger så mange ting i vores have, politiet siger så at man må kun have katte løs hvis den bliver i egen have.. hvis ik man kan sikre det på den ene eller anden måde så må den ikke.. og hvis en anden fanger den har de lov til enten at aflevere den et sted eller beholde den de skal bare give ejer besked om det.. det er lidt underligt syntes jeg, man ku bare sige de fik en bøde eller den blev aflivet hvis den blev ved med at løbe ud. men at lade andre beholde den.

    men ja det sagde politiet og alligevel er folk ik bange for at miste deres kat, enten til et internat eller fordi en anden beholder den.

    overvejet da også at ta den fra vejen med hjem idag men altså har en gravid kat og jeg ved jo ik hvad den anden kat indeholder så det blev et nej. men ja hold op jeg havde lyst altså


  • #8   6. maj 2008 næh man ka ikke gøre et liv op i penge om en kat har kostet 5 kr eller 15000 kr er da ligegyldigt, begge katteliv er lige meget værd

  • #9   6. maj 2008 ja nemlig, men det ser ik sådan ud når man kigger rundt, har også set nogen der holder deres racekatte i løbegård og inde, mens deres gamle blanding løber rundt udenfor, det er jo noget andet... øhh nej
    og de menneskr har lige sagt mellem linierne at den gamle blandings kat ik betyder en skid for dem.. føj


  • #10   6. maj 2008 Ja, det er bestemt ikke prisen, der afgør hvor kostbar en kat er. Og jeg kan virkelig godt forstå, at du er rædselsslagen, når du ser kattene løber rundt på den måde.

    Vi bor selv langt ude på landet med 300 m til nærmeste asfaltvej og der kommer ikke ret meget trafik. Trods det mistede vi selv en meget afholdt kat i efteråret. Desværre skulle det til for at vi blev opmærksomme på, at man aldrig kan sikre sig, hvis ikke man holder sine katte på egen grund på én eller anden måde. Vi har så gjort det med en indhegning og de har været indekatte siden efteråret og til nu. Dog med adgang til løbegård fra juletid sidste år.


  • #11   6. maj 2008 ja men der sker det lidt minre end inde i byen.. men ja hvis man laver en løbegård enten med eller uden tag, bare sådan så katten ik kan komme ud så har katten satdig mulighed for frisk luft uden den risikere dens liv.

  • #12   6. maj 2008 ja det er kattens natur at være ude, men kattene ville heller ikke bo i byen hvis den selv kunne vælge det er jeg sikker på, den ville bo i en skov eller andet, så jg mener hvis man syntes man vil ovetræde loven og lade sin kat løbe ude, så ta da hensyn til trafikken oz altså.

    dem jeg knder der har kørt en kat over ved uheld, de har da ik haft det skide sjovt bagefter, og både det og kattens liv kunne ha haft det bedre hvis ude katte ejeren ikke gjorde det.

    jeg siger ik de skal være i en indhegning bare de er inde på egn grund.

    ja desværre det håber jeg også bliver ulovligt da min hund er blevet overfaldet af en løs hund smiley og en løs ude kat smiley


  • #13   6. maj 2008 her i vores kvarter rendte der for 1 år siden 3 ægte norske skovkatte rundt, de var fra samme ejer og de var ude 24 timer i døgnet stort set, de blev godt nok passet og plejet efter alle kunstens regler osv, men jeg fatter stadig ikke den dag idag at de turde gøre det, vi bor meget tæt på en af de store færdelsårer i århus og har rigtigt meget tung trafik i området. heldigvis er de flyttet nu, for jeg ville ikke kunne bære at skulle samle en af dem op fra vejen.
    nu har vi kun alm huskatte rendene rundt og underligt nok er det ved vores lille hytte de holder til


  • #14   6. maj 2008 ja jeg fatter ik man tør uanset race, hvis jeg havde en udekat ville jeg da være nervøs så snart den gik uf, og specielt efter alt det dyreplageri der sker for tiden, nogen for klistret kanon slag på sig, små killinger får skåret ørene af.. ja mennesker er syge men så må vi katteejere da gøre vores bedste så det ik sker for vores kat altså.

    i norge eller sverige er det jo ved lov at hvis din kat løbr ude for din grund bliver den aflivet for ejere regning. for de vil ikke have katte rendene og slet ik risikere at de parre sig. s der ligger små killinger rundt omkring som nogen måske syntes det ku være sjovt at mishandle


  • #15   6. maj 2008 Jeg er helt enig med dig.
    Forstår heller ikke på nogen som helst måde hvordan nogen kan byde sin kat de rædsler der lurer overalt, uanset om det er land eller by.

    Jeg ville blive fuldstændig ødelagt indeni, hvis en af mine var udekatte, blev kørt ned og lagde i timevis og led og led, indtil h*n døde.
    Jeg tror ikke jeg ville kunne leve med mig selv bagefter.

    Jeg er af den holdning, at det er MINE katte, og derfor MIT ansvar at de ikke kun er sunde og raske, men også at de har et trygt og godt liv.
    Og det er godt nok ikke trygt at være en fritløbende kat.
    Har man fritløbende katte er det INGEN andres end ejeres skyld hvis den bliver kørt ned. Det er ikke skæbnen, eller naturen, det er ren og skær uansvarlighed, og mangel på kærlighed til katten.


  • #16   6. maj 2008 Prinsesse Bine: Jeg er enig med dig, jeg synes heller ikke at man bare skal lukke sine katte ud.

    Jeg ville blive stik tosset hvis jeg kørte en kat over... For stakkels kat.


  • #17   6. maj 2008 ja nogen har prøvet at køre en kat ned om natten og siden der ikke har kunne li at kører i bil om natten.. jeg kan ikke li at kører bil om natten pga min far engang kom til at kører en harer over jeg var ikke ret gammel men føj det ramte hårdt og efter der hader jeg at kører i mørke, og det var ikke engang mig der kørte..

    zabrina: du har fuldstændig ret de er vores ansvar, man kan ik bare sige, den skal nok lærer at biler er farlig, ja efter den er blevet kørt ned eller hvad? de er vores ansvar og vi skal passe på dem, hvis man ik gider det så køb et hamstar eler foder fuglene i haven altså.. ik ha en kat


  • #20   6. maj 2008 Katten kan da sagten løbe rundt og lege i en indhegnet have eller en kattegård. Hvorfor skal den ud uden opsyn?

    Når man vælger en hunderace, så vælger man en race som passer til de behov man har /det man kan gi - meget aktivering, pelspleje, størrelse, temperament.... Det kan man ligeledes med katte. Bor man i en lejlighed uden adgang til kattegård, så er det nok ik en "vildkat" man skal anskaffe sig - for så har man da ik sat sig ind i "det at holde kat"


  • #22   6. maj 2008 Ditte: jamen, ja folk er forskellige og nogen folk synes en kat skal være udekat. men nu står der jo i loven at en kat skal holdes indenfor egen grund, så der er vel ikke så meget at diskutere eller er der ?

    Jeg forstår ikke hvorfor alle dem der mener at det er ok at have udekatte aldrig kommenterer det, når man skriver at det er ulovligt. Er det ok at bryde loven ?


  • #24   6. maj 2008 det jeg vil med indlægget er at jeg syntes det er svineri man overlader sin kat til noget den ikke ved hvad er, katte ved ik det kan være farligt at gå over vejen og div andre ting, idet man så lukker dem ud syntes jeg ikke man er en ansvarlig ejer. hvis ens kat skal være ude så indhegn et sted til den eller andet bare den bliver inde på grunden, hvis den skal være uden for egen grund så hold den i snor.

    jeg bor på 50kvm har bine og snart killinger, hun er da ik tosset, og hun kom som voksen, fra et sted hvor hun kune rende ind og ud af en løbegård, hun har aldrig ødelagt noget som helst. så tror måske det var noget ander der var galt der.

    noget andet er ang de katte med s toget, det er svineri at køber ikke fatter at når sælger siger sælges som inde kat så er det indekat.. jeg har derfor også skrevet i min kontrakt at det er indekatte de må kun være i løbegård eller noget i den stil hvis de skal ud, og jeg skal ha en erstatnin hvis andet sker, for hvis den bliver kørt ned pga de ikke har overholdt kontrakten, de ku ha sagt fra start det gider vi ikke, så ku jeg finde en ejer der gad.

    katte er natur dyr, ja det er hunde da også men dem holder folk da også inde, siden hvorår er det ondt??

    hvis katte absolute levede vildt ude, ville de nok heller ikke bo i midt byen men i en skov langt fra trafik.
    så ik kom med den der med katten lever frit.

    jaja det gjorde alle dyr til mennesker besluttede at holde dem som kæl og det gælder:

    hund- kat- fugle- kaniner og ja you name it

    hverken hunde, fuglen eller kaninen er død af at være holdt inde så hvorfor skulle katten?

    undskyld men jeg ser det bare som en dårlig undskyldning at man ikke gider ta ordenligt ansvar eller sikre ordenlige omstændigheder for katten.

    ja det er da meget hyggeligt at dne ligger og nusser om aftenen så kan den bare fise ud senere når man ik har tid til den.. dejlig nemt for ejern.. ja men man skal ikke købe en kat fordi det skal være nemt

    undskyld hvis jeg virker ond, men er bare tosset, var lige ude og gå igen og det var så 3 katte igen ude ved vejen og ik en af dem var den fra før smiley så det er 4 hvertfal idag ude ved vejen, hvad sker der altså


  • #27   6. maj 2008 tit er det de samme ejere der efterlyser deres kat.. lille misser kom ik hjem som han plejer har nogen set ham.

    hvis en indekat er sluppet ud er det noget andet for det er ikke noget der sker hver dag.


  • #29   6. maj 2008 Ditte - Det er også hundens natur at være ude og jage. OG menneskets natur.
    Derfor render vi jo ikke rundt uden for med spyd, og hundene render heller ikke rundt på gaderne og jager, vel? Right me if i'm wrong.

    Og jo, det er også synd, men det er derfor man skal sætte sig ind i hvad det vil sige at have kat, så katten ikke får adfærdsproblemer, eller bliver deprimeret.

    fritløbendeKatte-ejere får det altid til at lyde som om det drejer sig om at katten enten skal være inde eller ude. Men det er SLET ikke det det handler om.
    Det det handler om, er at det står i loven at katte skal holdes på egen matrikel, hvilket kan gøres til fulde ved at lave en løbegård eller indhegne haven. Man undgår på den måde at genere andre, man risikerer ikke sin kats liv, og den får samtidig lov at nyde livet udenfor.
    Den eneste grund til at folk ikke bygger det, for mig at se, er ren og skær dovenskab og mangel på interesse og kærlighed til katten.


  • #30   6. maj 2008 Desuden, er man så også en dårlig kattemor/far, hvis man køber en kat, og sælger den igen efter .... et par år, pga man er nød til det?
    - Jeg spørger bar.

    Det afhænger af grunden, men som regel, ja.


  • #33   6. maj 2008 Jeg tror vi kan diskutere dette emne indtil vi alle er døde, faktum er, at nogle lader deres katte være inde, og nogle ude, og fred være med det! Jeg har selv 3 udekatte, og det er mit valg... Jer der har indekatte har gjort jeres valg, og sådan er det...

  • #34   6. maj 2008 Christina_ jamen, det kan godt være at det er dit valg, men det er ikke naboer, genboer osv osv valg vel ?? Jeg har fremmede katte i min have, har jeg valgt det eller hvad ???

  • #36   6. maj 2008 Det problem der kan være med udekatte er:

    1. folk der er allergiske, kan ikke komme udenom katte i deres have.

    2. børn der leger i sandkasser, kan ikke komme udenom kattelort og kattepis i sandkassen

    3. katte kender ikke trafikreglerne, og kan i yderste tilfælde være skyld i trafikuheld hvis en person bliver forskrækket over den kat, der pludselig fræser ud foran bilen.

    4. fertile katte strinter utroligt ofte - og ikke altid på ejerens ting, men alle andres ing

    5. jeg ved ikke, om naboens kat er vaccineret, eller om den er smittebærer for noget ubehageligt - såsom FIV/FeLV (hhv. katteaids og katteleukæmi - begge dødelige sygdomme for kattene)

    6. Naboen er sikkert ikke lige så glad for dine katte som du er. Måske snupper katten lige naboens fisk i havedammen (karper er ret så dyre, og kan koste op til 12.000 og endda mere) Muligvis finder den vej ind i naboens (eller genboens) voliere, og snupper fuglene. Det an være, at naboen har brugt 30 år p at anlægge sin have, og finder det nok ret s træls, når katten skider, pisser og markerer i naboens have

    7. der findes flere og flere syge personer, der elsker at torturere de katte de kan få fat p.

    Dette er nogle af de grunde til, at mange ikke bryder sig om andres katte i sin have - eller på sin egendom.

    Desværre er det ofte sådan, at hvis katten dør på grund af at den er kørt over, eller bidt ihjel af en hnd, så brokker ejeren til den fritløbende kat sig voldsomt meget.
    JA det er forfærdeligt at miste sin kat, men mange gange kunne det undgås ved at holde katten på matriklen.

    Jeg er skarp i min holdning, jeg vved det godt, men jeg forstår ikke - og jeg kommer aldrig til at forstå, at katten som det eneste husdyr har "ret til" at gå som det passer den.
    Katten er måske skabt til den frie natur, men den er altså ikke skabt til den mekaniske og motoriserede verden vi lever i, i dag...




  • #37   6. maj 2008 Ditte: jeg elsker alle katte og ville aldrig gøre en kat ondt. Men kig på de punkter Annette remser op. Hvorfor skal jeg have kattelorte i mine børns sandkasse ? Jeg ved ikke om de katte der kommer ind er fyldt med sygdomme.

    For 8 år siden, havde jeg en fremmed kat der kom flere gange ind i mit hjem og strintede. Det stank af hankattepis i hele mit hjem og det er meget svært at komme af med den lugt. Synes du med hånden på hjertet at det ville være skønt og helt fino fino, for alle katte er jo dejlige ??


  • #38   6. maj 2008 Ditte - Jeg har boet på landet smiley

    Så katten er forvist til udenfor hjemmet fordi den ikke kan med jeres hund? Det er da synd.

    Jeg vil da også mene jeg har læst dine indlæg ordenligt igennem..?

    Uanset hvor langt ude på landet jeg boede, ville jeg stadig indhegne haven til dem. Der er ALTID veje i nærheden uanset hvor man bor, og der er altid andre farer.
    Jeg er mit ansvar som katteejer bevidst.

    Ja hvis man bliver allergisk og ingen medicin virker, så skærer det helt utroligt i hjertet.

    Man kan godt have en kat i sin lejlighed.

    Hvis ens børn river ens kat i halen, så trænger de til en meget alvorlig snak om hvordan man behandler levende væsner.

    Man bliver ikke en dårlig katteejer fordi man skiller sig af med sin kat fordi man fx har fået et arbejde. Men man udviser mangel på ansvar, og bliver bestemt ikke en bedre katteejer af det..

    Jeg er målløs over at man kan behandle et levende væsen som en ting, man bare skiller sig af med, og bliver den kørt ned får man bare en ny.

    Ja dette emne har været diskuteret milioner af gange, men da jeg selv ændrede min opfattelse af fritløbende katte (Fra nord til syd) netop pga disse debatter, tager jeg den gerne en ekstra gang så en anden katteejer måske skifter mening.


  • #40   6. maj 2008 og iøvrigt Ditte, du svarer ikke på mine spørgsmål, men svarer bare ved at stille mig nye spørgsmål ???

  • #41   6. maj 2008 Halløj Ditte, nu synes jeg du går for langt. Du bliver kun agressiv nu, fordi du ikke kan argumentere dig ud af det her.....

    Jeg kan godt svare på dit spørgsmål.... JA mine katte vil altid være inde med løbegård eller indhegnet have om jeg så boede langt ude på landet.

    Sjovt nok bor jeg i by, nærmere betegnet i et villakvarter nord for kbh. Der er godt nok ikke mange fladtrykte katte her, iforhold til der hvor min søster bor, på landet i jylland.

    Nu mangler vi bare at du svarer på alle vores spørgsmål.... men det er åbenbart også svært at svare på, eftersom det bliver ignoreret af enhver udekatte ejer.


  • #42   6. maj 2008 Ditte - det handler ikke om snæversynethed, men om hvorvidt jeg (eller vi??) ikke vil udsætte vores katte for farer, når vi ved at det kan undgåes.

    Jeg bliver faktisk lidt harm, når du - bare sådan - kader mig for snæversynet, for er der noget jeg ikke er, så er det lige netop snæversynet

    Jeg vil da skide på, om min kat har kostet 4000 eller 4 kr. Jeg elsker min kat over alt på jorden, og det er bare sådan.

    Som svar på dit spørgsml, så vil jeg sige ja.
    Hvis jeg boede på en gård (hvilket jeg håber kommer til at ske) så ville jeg hegne haven ind, for at undgå, at mine katte blev udsat for de farer jeg nævnte i mit tidligere indlæg, og jeg ville undgå, at mine katte blev smittet af de fritløbende katte, der måske ikke var vaccineret..




  • #45   6. maj 2008 Ditte - Jeg kan sagtens godtage andres måde at holde kat på, <b>så længe</b> det ikke risikerer kattens liv.

    Ser ikke hvorfor du skal være så ironisk. Jeg sidder bestemt ikke og er hellig, mine kommer "kun" ud i snor engang i mellem, og vi bor i lejlighed. Men havde jeg muligheden, indhegnede jeg en have til dem.

    At man er sit ansvar bevidst er IKKE overklasseagtigt. Det er bare ansvar og kærlighed til dyr. Jeg er bistandsklient LOL. Hvor overklasseagtigt er det?

    Og spørgsmålet om mine katte stadig var indekatte hvis jeg boede på landet, har jeg allerede svaret på.

    Min Johnson er ikke overklasse kat, men til gengæld har opdrætter sørget for alt, neutralisering, vacciner, sundhedstjek, ormekur, og et lille paoir hvor der står hvad race han er.


  • #48   6. maj 2008 Ditte: synes du det er helt ok at der kommer en hankat ind i mit hjem og overstrinter mine møbler, så hele huset stinker i flere uger efter ??

    jeg har set i tonsvis af børnedebatter om folk der i afmagt skriver ud og spørger hvad de skal gøre med kvarterets katte der ligger sig i deres havemøbler, nogle af kattene der går ind i deres huse og sover osv osv og de har et barn der er allergisk. de er nødt til at have alle døre og vinduer lukkede. Synes du det er fair ?

    Jeg har faktisk ikke noget problem her hvor jeg bor nu, men derfor kan jeg godt sætte mig ind i de mennesker der har alle disse problemer. men det kan du så åbenbart ikke, eller kan du ?


  • #49   6. maj 2008 og du har stadig ikke svaret på mit spørgsmål. Er det ok at bryde loven synes du ? Er der nogen love som der så er ok at bryde for mig, hvis loven ikke passer ind i min livstil eller ??

  • #51   6. maj 2008 Ditte - Jamen min indekat skal skam "pludselig" ud. Når jeg engang flytter i hus, skal mine to da have haven at rende i.

    Ja du kan ikke tage din kat og gøre den til indekat nu, det vil være synd.
    men det ville det ikke være hvis den var indekat fra fødslen.

    Og at undgå at katten hopper over hegnet vil jeg undgå således: Hegnet et 180 cm højt, efterfulgt af et knæk indad øverst oppe, bestående af kyllingenet.

    "Men jeg sætter ikke folk i bås, og skærer ikke alle over én kam.
    dét er måske forskellen på dig og mig.
    så kan vi jo så tænke over hvem af os der er forkert på den."

    Netop dér sætter du mig i bås, så vi er vidst lige gode smiley

    Når folk skiller sig af med sin kat fordi de flytter til et sted hvor man ikke må have kat, fordi de får et job ell.l., så dømmer jeg folk, ja. Fordi det viser utroligt tydeligt at katten ikke betyder så meget som den burde.

    Uanset hvor i landet du bor, er det lige ulovligt, og det gør det ikke mere okay, at du bor på landet.

    Ja du kan respektere at jeg (vi) holder indekatte, fordi vi ikke risikerer vores kats liv, og at genere andre, men det er ikke tilfældet i din situation, derfor kan jeg ikke respektere det valg.

    Min bedste venindes kat er 18 år gammel, den har levet det meste af sit liv som udekat, indtil den ikke så så godt mere. Det er en succeshistorie, men hvad med de 70000 katte der bliver påkørt årligt?

    Og som charlotte skriver, så er det IKKE husejerens problem at købe låg til sin sandkasse, men derimod er det katteejerens ansvar at overholde loven.


  • #53   6. maj 2008 Ditte
    Jeg ser sgu ikke mange hunde, heste eller kaniner der render og skider i mine sandkasser - mon ikke det er fordi folk ikke bare lader dem rende frit?? Tror vist du er løbet tør for gode argumenter mht sandkasser :OP


  • #54   6. maj 2008 Ditte - det jeg reagerede på, var at du skrev:

    Skrevet: 06-05-2008 22:03:37

    Det var utroligt så snæversynet I er.
    Måske er det bare ikke muligt at kunne godtage andres måde at opdrage en kat på, når ens lille pusser er præmiekat, der kommer i 1. klasses kattegård,

    - - - - - - -

    Det er egentligt meget negativt skrevet, og jeg synes det virker som om du skærer "os" over en kam... Og især med din betegnelse snæversynet.

    Jeg har stor respekt for mine medmennesker, og derfor ville jeg heller ikke byde dem, at de er tvunget til at "skulle elske" mine katte.

    Min tidligere nabo (til højre) var allergiker, og kunne slet ikke tåle kattehår, og min nabo (til venstre) havde brugt 30 år på at anlægge den smukkeste have jeg har set. Min genbo havde en voliere med alverdens fugle og ikke langt fra os lå en børnehave.
    Jeg boede ikke inde midt i byen - og dog.. Vil næsten bare kalde det en lille "flække", men stor nok til, at jeg kunne rage uklar med alle mine naboer, hvis jeg valgte at sige, "katte skal have lov til at være ude"..

    Jeg har læst det du skriver - du behøver faktisk ikke at bande for at sige det igen.. Men jeg beder dig om at læse, det jeg skriver (og det andre sriver) om, hvorfor vi har valgt at holde vores katte inde.

    Jeg kunne godt tænke mig at spørge:
    Hvordan kan det være i orden, at nogle mennesker er nødt til at blive pålagt en udgift, fordi andre mennesker anskaffer sig et kæledyr?
    Hvorfor skulle jeg købe et låg til min sandkasse?

    Vi er vidt forskellige i vores holdninger, det kan jeg godt se, men jeg vil ikke acceptere, at du kalder mig for snæversynet, bare fordi jeg har min holdning til emnet..





  • #56   6. maj 2008 Natascha
    Lige præcis, det er heller ikke ofte det hænder heromkring.. Det må være et ret udsat sted Ditte bor, siden hun åbenbart har mennesker (og alverdens dyr) til at rende og sk*de og p*sse overalt..


  • #58   6. maj 2008 Ja jeg er nu heller ikke en af de mennesker der skider og pisser overalt.. *GGGG*

  • #59   6. maj 2008 Det er mere okay overfor de katte din risikerer at smitte, men det er ikke okay overfor din kat som stadig risikerer at lide en voldsom og smertefuld død.

  • #62   6. maj 2008 Men hvordan din kat ellers har det biver komplet ligegyldigt i det øjeblik den ligger nedkørt på vejen.



  • #65   6. maj 2008 Ditte - det er lidt der jeg vil hen. Altså ikke at du bliver ked af det, men at du kan se at det er synd, og at det ikke er kattens liv værd, når den sagtens kan lege med dig i haven og løbe efter sommerfugle, hvis i hegner den ind.

    Du ved ikke hvordan den ville reagere hvis i hegnede haven ind.

    Fandt jeg nogle forladte killinger, tog jeg dem uden tøven med herhjem og opfostrede dem til de var gamle nok til at finde nye hjem.

    Men jeg ville stadig ikke gøre dem til udekatte.


  • #69   6. maj 2008 Ditte - jeg er faktisk ret så sikker på, at vi er mange der ser ud over vores egne sko, når vi ikke pådutter vores katte til alle naboer...

    Jeg læser og læser, men jeg kan vitterligt ikke finde de saglige argumenter fra dig, så jeg trækker mig fra debatten nu..


  • #70   6. maj 2008 Nu er det Natascha du stiller spørgsmålet, men jeg kan ikke holde mit svar for mig selv. smiley

    Hvis min kæreste ikke ville have kat, så måtte han finde sig en kæreste der delte samme mening.

    Man må træffe et valg. Vil man have kat eller vil man ikke have kat.
    Jeg elsker min kæreste så meget man sku tro det var umuligt.
    Men det samme gør jeg med mine katte.
    Dog ved jeg, at jeg ikke under nogen omstændigheder vil eller kan leve et liv uden katte. Så ville han ikke have kat, ville han ikke have mig.


  • #71   6. maj 2008 Jeg begriber ikke dette evindelige korstog mod fritløbende katte.
    En kattehøm i rosenbedet... jamen herregud. Der er selvfølgelig loven om have-og gadefred (endnu), men helt ærligt så synes jeg den lov er så åndssvag, at den ikke er til at tage alvorligt - det gør lovgiverne forøvrigt heller ikke selv - det er der ikke ret mange katteejere der gør smiley Det er da også lidt morsomt, at Det Dyreetiske Råd, der er nedsat af justitsministeriet opfordrer til større tolerance over for fritløbende katte smiley

    At jeg hverken stjæler, er voldelig eller noget har intet at gøre med at det er forbudt iflg. loven.
    Og at min have er indhegnet har heller intet at gøre med loven. Jeg er såmænd bare neurotisk pylret over mine katte.


  • #72   6. maj 2008 Tinka - Så du mener ikke, at ved at indhegne din have udviser du større ansvar og kærlighed overfor dine katte, end dem som har fritløbende katte gør?

    At overholde loven er kun 1 af argumenterne. Det vigtigste er ansvaret for det lille liv man har anskaffet sig.


  • #75   6. maj 2008 Jeg er ikke et eneste sekund i tvivl om hvad jeg ville vælge. Heldigvis kommer jeg aldrig til at stå overfor det valg, da min kæreste også synes de er dejlige.
    Hvis jeg var "ligeglad" med at undvære at have kat, og min kæreste ikke ville have dem, og jeg fandt forladte killinger, så ville jeg oprette en tråd herinde, og finde nogen der havde hjemmet til at tage dem.

    Og svaret på dit spørgsmål er også simpelt. Så må man få sig en større have.. smiley
    Intet i hele verden kunne få mig til at have udekatte, medmindre bilen, dyreplagerne, sygdommene, og dyr der er farlige for dem, blev afskaffet... smiley

    Nå nu vil jeg gå ind i min seng og sove..
    Godnat til jer alle.


  • #76   6. maj 2008 Zabrina skrev: **Tinka - Så du mener ikke, at ved at indhegne din have udviser du større ansvar og kærlighed overfor dine katte, end dem som har fritløbende katte gør?**

    Jeg kan i hvert fald forsikre dig for, at mine katte ikke kunne være elsket højere end de er.
    Men til dit spørgsmål, må mit svar blive Nej! Jeg kender flere, der elsker deres katte og lader dem leve som fritløbere alene pga. af kærlighed til deres katte. Og HVIS (gudforbydedet) at mine katte en dag ikke længere trives med indhegning, så vil jeg af kærlighed til dem og af ansvarsfølelse overfor deres velbefindende føle mig nødsaget til at lade dem løbe frit.

    Ditte T, der findes faktisk mennesker der prioriterer katte over kæreste. Mig fx. (Dermed ikke være sagt, at andre nødvendigvis skal prioritere på samme måde).


  • #78   6. maj 2008 Uanset hvor stor min kærlighed er til mine katte kunne jeg aldrig lade dem løbe frit omkring...de ville slet ikke kunne klare sig.

    Med hensyn til kæresten så havde min daværende kæreste (nuværende mand) allerede kat og hvis jeg ikke kunne affinde mig med det, så havde han valgt katten for den var der før mig.


  • #81   6. maj 2008 jeg siger ik jeg gør det rigtigt, jeg er også fløjtende ligeglad med om din kat render ind og ud af dit hus.. hvis du kunne garantere der ik sker den noget når den er ude... jeg kan også være ligeglad med andres kat bliver kørt ned men når det sker for øjnene af mig kan jeg ikke lade være med at reagere.

    og jeg kan garaneter dig for min hund ik løber væk når den lige er ude og tisse.. hvordan jeg kan.. jo fordi enten er den i haven, så snart jeg går ud af have lågen er min hund i snor. netop fordi du kan aldrig stole på hvornår en hund for færden af noget og læber væk, vil jeg risikere min hund løber væk? aldrig i livet, jeg gør alt hvad jeg kan for det ikke skal ske.

    og det samme gælder min kat, jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis jeg lod min kat være ude og jeg en dag fandt den død, kørt over. aldrig.
    så hvis min kat skal ud så kan den blive i haven, og det bliver i en løbegård.

    jeg siger ik man er dårlig katteejer syntes man er uansvarlig
    du kan sagtens give din kat en masse kærlighed, go mad osv men hvad hjælper det hvis man lukker den ud og risikere den bliver kørt ned??

    og til det andet i talte om, jeg har fravalgt en kæreste pga min hund, han syntes det blev en for stor mundfuld at jeg brugte for meget tid på den, så spurgte jeg vil du ha jeg skal vælge så sagde han ja, så tog jeg min lille chihuahuadreng op og sagde til min kæreste jeg har valgt.

    og han flyttede ud dagen efter. og jeg fortryder det ik selvom vi havde været sammen i 5 år og boet sammen i 2.5. der følger et ansvar når man har de dyr.


  • #83   6. maj 2008 og jeg indrømmer gerne, har selv kat og elsker hende så højt, men derfor behøver jeg ik elske naboens kat, og slet ik elske den der har overfaldt min chihuahua da han var hvalp.. han gik i snor og der var en klam fed udekat der syntes den lige ville springe på ham...

    ja det har i valgt at jeres dumme kat skal være ude

    men hvad har jeg så at skulle ha sagt når jeg går på en offentlig sti holder min hund i snor og bliver overfaldt undskyld men hvad sker der

    prøv dog at overhold loven altså, er det så svært?? hari også svært ved at lade være med st stjæle i butikkerne? når i ser en bil? eller røve banker? eller er det kun det her område fordi det ikke lige rammer jer??

    indse det kke alle elsker jeres kat så højt som jer... og tro mig der er mange kattehadere ude i verdenen der slet ikke kan fordrage at jeres kat render og laver poteaftryk på deres nye bil, skider i deres nyrevne bed, skider i børnenes sandkasse i deres egen have..

    er det for meget at forlange at man vil ha sin grund i fred fra jeres katte??

    undskyld jeg bliver så sur men i får det til at lyde som om jeres katte bare er engle der aldrig gør noget, men nogen må jo gøre alle de pisse irriterende ting.


  • #85   6. maj 2008 Prinsesse Bine...andre folks katte er ikke dumme...det er folkene der er det

  • #86   6. maj 2008 Jeg er også usikker på, om mine katte ville kunne klare sig som fritløbere. De har været (over)beskyttede og er alt for tillidsfulde - de har aldrig haft grund til andet end at tro at verden og mennesker er til for dem, så jeg ville ikke få et roligt øjeblik, hvis de løb frit.
    Men jeg har det alligevel ofte skidt med at haven er indhegnet - især fordi den er så lille, at fuglene godt kan overskue, at de skal holde sig udenfor hegnet - synes det er synd for mine katte, at de ikke har en ærlig chance for at få held med deres jagter. De må nøjes med natsværmere, sommerfugle og den slags flyvedyr, og det har de da heldigvis også meget sjov ud af... Men ingen tvivl om, at jagtinstinkterne er godt oppe at ringe pt, hvor en solsort har rede i clematissen lige udenfor indhegningen.


  • #87   6. maj 2008 og nej - katte skal da ikk køres ned, det vel også derfor vi har en refleks der siger at vi skal undvige når vi kører bil (de fleste har i hvert falde) - men katte flytter sig jo også.
    ---

    Den her er jeg lige nødt til at kommentere..

    Jeg kender flere tilfælde, hvor refleksen tog over. Nogle af tilfældene endte med totalt skadede biler og piskesmældsramte personer..

    Det kan jo ikke være i nogens interesse... ??

    I øvrigt er det (også) ulovligt, at lave en katastrofeopbremsning for en kat.



  • #88   6. maj 2008 ok hvis kattene flyttede sig hvorfor er det så de bliver kørt ned?? det er da lidt af et mysterium så hehehehe.

    ok så må mine hunde jo sagtens løbe frit de er ikke en stor mundfuld, de vejer 2kg pr stk, det er mindre end de fleste katte...

    det har intete med str at gøre, man skal bare følge loven og holde sine dyr inde, hvis man vil ha dem med ud så hold dem i snor eller andet så det ik går ud ove os andre.

    når du skriver Jo mere barske oplevelser man oplever - jo stærkere bliver man.

    mener du så jo flere katte man får kørt over jo bedre kan man klare det eller hvad? for det er da lidt sygt hvis det er det du mener.


  • #89   6. maj 2008 ja du har ret.. katten er ikke dum det er ejeren smiley man kan ikke bebrejde katten den gør bare det den får lov til smiley

    og ja der er grænser for hvor meget man kan bremse for en kat, folk der kører i den anden vejbane og rammer en anden bil, det er jo sindsygt, så er der måske pludselig 8 mennesker skadet i stedetfor 1 kat.


  • #91   6. maj 2008 Anfægter du vores kærlighed til vores katte??




  • #92   6. maj 2008 Uanset om i vil være ved det eller ej så er der altså forskel på kattejere i by og på landet. Jeg bor i en lille landsby og både hunde og katte render fri. Folk syntes jeg er total bindegal fordi jeg har 3 katte som indekatte.
    Jeg har masser af katte rendende rundt omkring huset og syntes det er helt fint, sådan er det bare her.
    Og på gårdene rundt omkring bliver de jo brugt til at holde musebestanden nede som Ditte siger og når der bliver for mange katte afliver de dem bare. Det er hårdt , men sådan har det altid været


  • #93   6. maj 2008 ja jeg syntes også tit det er synd for min smukke bine hun bare kan sidde i vinduet og se på alt hvad der sker ude, da jeg pt ingen løbegård har, men så så jeg det der idag og tænker jeg tror faktisk hun hellere vil være inde end risikeres at køres ned, vi andre kan ringe efter hjælp hvad kan katten og lad os indse, alt for mange idioter kører bare videre når de har ramt de stakkels dyr, hvor længe skal katten så ligge der.

    jeg forstår bare ikke at ens samvittighed kan tillade det?? vi lukker jo heller ik små børn ud og leger ved vejen, og hverken katte eller unger ved hvor farlig den bil egentlig er, så det er vores opgave at undgå den slags sker.


  • #95   6. maj 2008 Helt ærligt Ditte, jeg tror du er trådt ned i en hvepserede...

  • #97   6. maj 2008 Der er nemlig mange - både dyr og mennesker - der bliver dræbt i trafikken. Måske man skulle bekymre sig lidt om den stigende bilisme .....

  • #99   6. maj 2008 dem kat der overfaldt min hund er ik en vildkat, det er en tyk rød hankat der bor lidt længere henne, den kommer løbene og overfalder bagfra, hvordan kan den føle sig truet, vi havde ikke engang set den, så jeg fejer for min egen dør bare rolig. og hvis katten ikke kan tåle at se en hund i snor kunne den blive på sin egen grund på

    jeg siger ikke at nogen her inde ikke elsker deres katte, for selvfølgelig gør i alle de, ellers ville man jo ikke oprette den her inde, ligge billeder ind snakke med andre katteejere osv, jeg er slet ikke i tvivl om at i elsker jeres katte.

    jeg er lidt ligeglad med hvordan andres katte opfører sig ærligt det er jeg, og det erik for at være ond, men hvorfor naboens kat skal stresse min fars fugle opdræt så en måtte aflives pga stress, er jeg ligeglad med, den skal bare stoppe og det kan kun gå for langsomt

    hvorfor dne opfører sig sådan må være ejerens hovedpine ikke min. ja jeg hader udekatte, for ik nok med de har stresset min fars fugle opdræt så vi måtte lukke ned, fordi moren blev så stresset den ødelagde sig selv og ungerne.
    de har stresset mit kanon opdræt også så en der også måtte aflives. så ja jeg hader folk der ikke kan holde katte for min grund ja.

    kan man ik bare holde katten for sig selv altså?? og indse at ikke alle syntes at jeres udekat er sød.


  • #101   6. maj 2008 ditte:
    jeg respektere din holdning, men jeg forstår den ikke

    det jeg ikke kan og vil respektere er du ikke overholder loven ved at lukke den ud..


  • #102   6. maj 2008 Ditte T, tør øjenene smiley JEG kan GODT se at du vil din kat det godt! Selvfølgelig spærrer du ikke en 13-årig (går ud fra du mener ude-)kat inde. Det ville da være dyrplageri.


  • #103   7. maj 2008 ok hvorfor ha en hund og en kat der ikke kan sammen så?? og så din kat går ik på toilet hjemme, det vil sige din er en af dem der skider i vores andres haver.. hmm lækkert smiley

    og at du føler dig som en dårlig katteejer når det bliver bragt op er ikke noget jeg eller andre kan gøre for..


  • #106   7. maj 2008 ok hvem har sagt katten skal gå i bur.. fair nok men nu kender du den så næste gang du køber en kat hver gør du så??

  • #108   7. maj 2008 Vi må bare vente på, at den lov bliver lavet om smiley

  • #109   7. maj 2008 Ditte T : er din kat ikke vaccineret ??????????????+

  • #110   7. maj 2008 Prinsesse Bine, æhh, opdrætter du kanoner?!

  • #111   7. maj 2008 jeg indrømmer gerne og har også skrevet det i en anden tråd, når jeg får have, hvis der kommer en kar rendene i min have, vil jeg finde ejeren bede dem om at holde den fra min have, hvis det sker i gen vil jeg pænt sige at hvis det sker igen, ville jeg ikke ha noget imod at sige at jeg ville få den aflivet. ved det er ondt og stakkels kat det skal gå ud over den at ejeren ikke kan respektere man vil have sin ejendom i fred

    jeg elsker min kat men det betyder ikke jeg vil have alle andres katte rendende..


  • #112   7. maj 2008 Ditte - mske, hvis du ikke blev s personlig i dine angreb, ville du opleve en mere saglig debat.

    Jeg har ikke på noget tidspunkt angrebet dig med nedladende ord.
    Jeg anfægter ikke din kærlighed til dine dyr.
    Jeg kalder ikke dig egistisk eller noget - gør jeg??

    NEJ..

    Men det afholder ikke dig fra at bruge ord som snæversynet, sige at VORES liv bliver nemmere ved at skyde fritøbende katte. Du omtaler vores katte som lille pusser præmiekat i en 1. klasses løbegård og ord som overklasse-kattesnak...
    Desuden anfægter du vores kærlighed til vores dyr??

    Inden du kritiserer denne debat yderigere, burde du måske overveje dit sprogbrug PLUS dine bandeord her og der. Måske kunne der komme en bedre og mere saglig debat ud af det...


  • #113   7. maj 2008 Prinsesse Bine: det kunne jeg aldrig gøre, det er ikke kattens skyld, men ejerens skyld. Kunne aldrig slå en kat ihjel...

  • #114   7. maj 2008 nej det gør jeg ike er jeg kommet til at skrive det hehe smiley der skulle nok ha stået kaniner hehehe

  • #115   7. maj 2008 Nå for pokker, jeg var ved at være helt bange for, at de kan*ner var til at skyde nogen med smiley

  • #116   7. maj 2008 Prinsesse Bine.. du snakker hele tiden om loven.. overholder du den selv hele tiden ?? kører du ikke bare 5 km for stærkt ??
    Og ha vi vd godt der er en lov for at holde katte på egen matrikel men der er så mange love og tror ikke nogen kan sige de ikke har overtrådt den på et tidspunkt


  • #117   7. maj 2008 det ved jeg, men som jeg har nævnt har min familie og jeg oplevet at måtte nedlægge to opdræt pga 2 udekatte, med forskellig ejer, v kontaktede ejerne både personligt og på skrift men lige lidt hjalp det vi lagde en flder ind også ang hvad vores rettigheder er når den er på vores grund men nej fløjtende ligeglade var de begge smiley

    så bliver jeg tosse og ked af det, for vores opdræt var på vores område, og vores dyr betød ligeså meget for os som deres kat gør fo dem, så hvorfor skulle vi miste vores dyr pga deres kat skulle ha lov til at rende i vores have? syntes det er respektløst at man ikke tager hensyn til andre mennesker, og specielt når man henvender sig til dem så mange gange.

    det er ikke fordi jeg er tilhængere af det, men altså som du kan se i denne og den anden tråd om udekatte, er der så mange der ikke respektere den lov, og jeg tror det er fordi der ingen konsekvenser er.

    i norge mener jeg det er, der får ejeren en advarsel hvis det sker igen bliver den aflivet og regningen sendt til ejeren hvis den har en. ik nok med antallet af hjemløse killingerr er mindsket, og hvem ønsker ik det, sygdomme blandt katte er mindsket efter de ike kan rende blandt andre katte, og antallet af døde katte i trafikken er faldet.

    så snart de fandt ud af de hold ord ang aflivninen filk folk travlt med at lave kattehaver, og ærligt syntes det er iroden, hvad er værre end når man finder en papkasse med små killinger fordi moren er blevet gravid mens den var ude fordi ejeren syntes det er spild at neutralisere den, eller bare en kat der har født ude og så er killingerne bare ude, de ville da være mere sikre i et hjem altså, plus antallet af uøsnkde parringer blandt udekatte ville blive mindsket, + sygdomme.

    jeg kan se mange fordele, og man kan sagtens lave en god have til sin kat, så den kan komme ud. har selv set flere opdrætter der har det og ingen af deres katte var understimuleret eller noget i den dur.

    jeg er ikke kattehader smiley jeg hader bare at andre mennesker ikke kan respektere folks ejendom, hvis min hund sked foran deres låge hver dag var de da blevet tosset over jeg ik samlede op og ting i den stil

    (den type menneske hader jeg også :o) ) bliver bare så sur og ked af at vi menesker ikke kan respektere hinandens "privat liv" mere end det. uanset hvilke dyr man har.


  • #118   7. maj 2008 Anette C
    Tror du der kommer ærlige svar, hvis vi opretter en tråd om vores lovovertrædelser i OT?? smiley


  • #119   7. maj 2008 nu har jeg ik kørerkort så ja det kan jeg, men jeg fare da ik rundt i din have eller hømmer i dit bed, det er ulækkert uanset om i vil det eller ej, det er møg klamt. mine forældres nabo er dagpleje mor hun er da også irriteren over den kat der hømmer i børnenes sandkasse som står i hendes egen have.. det kan da ik passe vi andre skal dække sandkasser og bede og andet til for at folks udekatte skal ha lov til at rende hvo det passer dem???

    de skal hvertfal ik være i min have, blander mig ik om de er i naboens men min skal de godt nok holde sig fra, mere forlanger jeg ikke og det er ikke for meget at forlange.


  • #120   7. maj 2008 hahaha nej nej rolig jeg er ikke en voldlig person langt fra smiley

    ved godt alle har overtråd loven før eller siden, men det virker bare ikke som om dem der har udekatte har nogen skrubler med det. og det er det dør gør mig sur/ked af det.. for det viser jo bare man er hamrende ligeglad med andres privat grund, kan det passe man er så ligeglad med sine medmennesker at man ikke kan unde dem at have deres egen have i fred?


  • #121   7. maj 2008 Prinsesse Bine.. forstår dig udmærket godt, men oplever bare at mentaliteten er anderledes på landet. At jeg har 3 indekatte gør mig næsten til landsbytossen GG
    Men personligt har jeg ikke noget problem med at andres katte render rundt i min have, mine er vacc. og de kommer ikke i nærheden af mine eftersom de er inde.. men kan godt se problemet med jeres fugleopdræt og dem der har løbegård. Men du kan ikke bare lave folks holdninger om når det har været kotume i flere årtier at katte rendte frit rundt


  • #122   7. maj 2008 Anette C, har du ingen indhegning til dine katte?

  • #123   7. maj 2008 nej altså jeg ved også mang der syntes det er hygeligt at naboens kat kommer forbi og det er jo lækkert nok altså smiley

    men jeg bliver bare ked af det når det går ud over ens hobby, min mors nabo's kat kaster altid op i vores have smiley synd for katten men mine hunde æder det og det har kostet mig 1000 kr 10 weekender i træk pga det, og nu er jeg nødt til at gå ud og tjekke de stder den plejer at kaste op for ikke at mine avlshunde til hvad 12.000 stk skal blive syge, og gør mig bare sur og trist, for det er jo min mors have så hvorfor skal vi være på vagt i vores egen have hele tiden smiley

    hvis katten ikke havde stresset vores tidligere avlsdyr og ikke gik og kastede op, jame så havde vi heller ik noget i mod det, slet ikke, det er en flot hellig birma kat, utrolig smuk at se på.

    men ja det gør mig bare ked af det, og ejern kalder lige på den når vi råber over til hen deom hun ik kan hente sin kat, s står hun i en time og siger misser misser misser og katten kommer ik smiley men hun sikker ikke engang ej det måi undskylde jeg skynder mig lige at hente den. nej nej ingen ting, det kan man altså ik være bekendt syntes jeg.


  • #124   7. maj 2008 Tinka .. nej mine 3 MCO'er alle indekatte og har ingen løbegård. Bor i lejet rækkehus og der er det ikke tilladt

    Prinsesse Bine.. forstår dig udmærket ville selv være blevet rigtig gal i skralden


  • #125   7. maj 2008 smiley for ellers blander jeg mig ikke i andres liv men lige det irritere mig, det med katte bliver kørt ned gør mig bare ked af det da jeg bliver utrolig nemt på virket af billeder eller ting jeg ser når det handler om dyr smiley

  • #126   7. maj 2008 hehe kan se jeg har virket lidt grov i nogle af mine indlæg, hvis nogen har følt sig truffet eller er blevet ked af det jeg har skrevet vil jeg da gerne sige undskyld da jeg ikke startede tråden for at svine folk til eller for at virke bedre vidende.

    men ja man bliver bare sur, ked af det og mange andre ting når man som jeg har nævnt har måtte pgive to opdræt og det opdræt jeg har nu med mine hunde, at de har været alvorligt syge to gange pga ude katte har været i haven. det er meet små hunde jeg har der skal ik meget til før de bliver mere end amindeligt dårlig smiley pga deres lille størrelse.

    så bliver man både sur og ked af det.. men ja udskyld hvis jeg har fornærmet nogen eller andet smiley


  • #127   7. maj 2008 nu kan man jo lige starte med at vurdere hvor man bor.. hvis man bor i byen lukker man vel ikke sin kat ud.. men bor man et fredeligt sted så ville jeg gøre det.. vi har altid haft udekatte.. og der findes altså også udekatte som dør af alderdom...

  • #128   7. maj 2008 altså som jeg har sagt, når jeg får have, hvis en udekat kommer rendende, og jer ber ejern holde den væk, og det kan de naturligvis kun ved at holde den inde og det vil de sikkert ikke, så nupper jeg.. og det har jeg lov til..

    ja jeg kan ik bestemme hvordan aldrig skal holde dyr men jeg kan hvertfal bestemme de skal holde sig langt væk fra mit hus og min have det ved jeg da.

    at nogen mennesker ikke kan respektere det syntes jeg simpelthen er for lamt.

    son nat siger- skal jeg så også lade min hund rende og tisse og skide i folks haver, nej så havde jeg nok fået dem på nakken, men når det er en kat siger, jamen herre gud det er bare en kat den skader ingen..

    øhh jo den gør so hold jeres kat væk sværre er det ikke.


  • #129   7. maj 2008 Ditte spurgte "Hvis I boede på landet, lavede I så også kattegårde til jeres katte, når de havde mulighed for at være frit ude ? :)"

    SVAR:
    Jeg bor skam på landet, og jo, jeg har ladet hele haven indhegne.
    Her er trods alt trafik, og jeg vil heller ikke løbe risikoen for, at en kat bliver fanget af en mejetærsker og får klippet bagbenene af, som det skete sidste år for en af naboens katte. Katten slæbte sig hele vejen hjem på forbene, men døde selvfølgelig.
    Og jeg vil heller ikke risikere, at en af mine katte kommer hjem og er skamskudt af en jæger.

    Ditte skrev "Om min kat bliver kørt ned, kommer IKKE til at gøre ondt på jer, men på mig.

    SVAR: Heller ikke på dig Ditte, men på <b>katten</b>, hvis den da ikke er så "heldig" at blive dræbt med det samme.
    Mange trafikkvæstede katte ligger i flere døgn med ulidelige smerter under en busk, før de dør.
    Læste i en anden tråd i forgårs om en kat, der om morgenen var blevet ramt af en bil. Ejeren fandt den om aftenen liggende under en busk. Den døde af indre blødninger.

    "men det er en risiko jeg tager, ved at lade den være ud,"
    SVAR: <b>Du</b> løber helt bevidst risikoen, men det er <b>katten</b>, der betaler prisen, <b>ikke</b> dig.

    "eftersom jeg ikke kan tage den ind efter 13 år som indekat."
    SVAR: Du mener vel _som udekat_?


  • #130   7. maj 2008 mega: hold op hvor er jeg ening... ja det er katten der lider jo... det er katten der bliver kørt ned ik ejeren, ejeren bliver ked af det køber en ny og så er det prut slået..

    men stakkels kat altså, føj at nogen bare siger det er ik jeres problem, nej men det er ejeren der er prblemet altså, hvordan kan man få sig selv til at lukke den ud, men ved jo netop ikke om den bliver ramt og ligger og lider. men nogle mennesker er åbenbart ligeglade.. undskyld men kan ik ta de mennesker.


  • #131   7. maj 2008 Min far kørte engang en kat over, det var selvfølgelig ikke med vilje. Han mærkede bumbet og stoppede og løb ud for at kigge. Der på vejen, lå en kat, hvor halvdelen af kroppen var trykket flad ned i vejen og den levede stadig. Min Far så kun en udvej, ind i bilen og køre den over en gang til. Tror I han havde det sjovt der ? Tænk hvis han havde været en af dem der bare kørte videre ? Dem er der nemlig mange af. Puha...... den kat har haft så ulidelige smerter at man ikke kan tro det....

  • #132   7. maj 2008 heidi b: ja nemlig, mange mennesker kører bare videre, de er så mindst lige så dumme, men det kan jo forhindres, og ja stakkels din far, jeg ved ikke engang om jeg kunne ha klaret at gøre det igen selvom det var det rigtige.

  • #133   7. maj 2008 P Bine: jeg er sikker på at hvis du så den stakkels kat ligge i smerter på den måde, så kunne du godt.....

  • #134   7. maj 2008 Det er også ejerne til fritløbende katte, der opretter tråde om, hvor ulykkelige de er, og hvor forfærdeligt det er, når deres kat er blevet ramt af en bil.

    De får <b>ingen</b> medfølelse fra mig!
    Og skulle jeg kommentere, blev det kun, at det havde de selv bedt om.


  • #135   7. maj 2008 Mht hvem der betaler prisen.
    Hvis det var MIG der kørte en kat ned, så ville jeg græde mig selv i søvn, og have mareridt om natten.

    "
    Det er også ejerne til fritløbende katte, der opretter tråde om, hvor ulykkelige de er, og hvor forfærdeligt det er, når deres kat er blevet ramt af en bil.

    De får ingen medfølelse fra mig!
    Og skulle jeg kommentere, blev det kun, at det havde de selv bedt om."

    Kunne ikke være mere enig.


  • #136   7. maj 2008 ja folk der kører dem ned eller hvis jeg ser en død kat altså jeg er da ved at kaste op, ik fordi det er klamt men bliver så ked af det at jeg kaster op, for så har endnu en kattejere givet katten "frihed" som de kalder det.. ja iiih hvilken frihed det er altså.

    nej heller ikke fra mig, gider ik hører på deres lillemis ikke er kommet hjem og den blev lukket ud igår da vi skulle ha gæster og den er ik kommet hjem

    ja hvad lærer man er det.. hmm INTET åbenbart så ja ingen medfølelse fra mig og de burde ik ha kat slup prut smiley

    hvad hjælper det man køber i dyredomme til sin kat hvis man alligevel lukker den ud og den så måske bliver kært over? så hjalp den kærlighed pludselig ikke hva.



  • #137   7. maj 2008 Der kan ske uheld og ulykker af enhver slags, også for mennesker, og meget ofte kunne ulykkerne have været forhindret, hvis man havde været forsigtig eller handlet anderledes. Man kan (og skal) ikke føle medfølelse på kommando, men medfølelse på betingelser …det jeg forstår jeg ikke.

    Og ja, det gør ondt på en kat, hvis den bliver ramt af en bil, og ikke dør på stedet. Men det er dælen dytme noget fis at afvise, at det kan gøre ondt på ejeren. Selvfølgelig kan det da det.! Jeg har aldrig mistet en kat til trafikken, men jeg kan forsikre, at hvis det var sket, så havde det sandelig også gjort ondt på mig! At nogen så ikke ville have andet end ”tørre øjne” til overs for mig, er deres egen sag. Men kom IKKE og sig, at det ikke ville gøre ondt. For dét ville det! Jeg synes godt nok, det både er idiotisk, opblæst og uforskammet at "belære" andre mennesker om, at de ikke føler det, de nu engang føler :S Mennesker føler det, de nu engang gør uanset, om andre er i stand til at føle medfølelse med dem eller ej.


  • #138   7. maj 2008 prinsesse bine: hov hov.. der er ingen grund til at blive grov..!

    tinka d: jeg er enig.. dem med udekatte har da også følelser..


  • #139   7. maj 2008 det er klart..

  • #140   7. maj 2008 Prinsesse Bine, du er da godt nok et lavt menneske.

    Magen til nedrig måde at skrive på.

    Tænk jeg troede du var 12 år, da jeg læste dine indlæg.

    Jeg håber da du hen af vejen bløder lidt op i done hoædnonger, ellers ender du som et meget ensomt menneske.

    Hilsen Dorte og de 18 nussemisser.


  • #141   7. maj 2008 Det var slet ikke faldet mig ind, at ’gør ondt’ kun = ’fysiske smerter’- og jeg tror heller ikke, at det var fysiske smerter Ditte T mente med, at det ville gøre ondt på hende. Efter min erfaring kan sorgen ved et tab også gøre ondt - endda meget ondt! - og det uanset om man har været med eller uden ”skyld” i det tab.

    Jeg ved med mig selv, at jeg slet, slet, slet overhovedet ikke ville kunne bære uvisheden, hvis mine katte skulle løbe væk, og derfor har jeg hegnet haven ind. Og det er jo heldigt, at mine katte (der var indekatte hos tidl. ejer) trives med den indhegning.

    Det er bare ikke alle katte, der har været vant til det frie liv, der kan trives med en bette indhegning, og derfor er det ikke selvfølgeligt, at folk hegner deres katte inde, selv hvis de har mistet en af dem til trafikken.

    De mange mennesker, der er blevet katteejer ved et tilfælde, ved at tage voksne - måske halvvilde - tilløberkatte til sig, har i hvert fald min respekt for, at de lader kattene fortsætte med at leve som de har det bedst med. Og jeg ved med sikkerhed, at mange af disse mennesker sørger dybt, når deres (tilløber)kat dør - om det så er pga. trafik, sygdom, ulykker eller alderdom. Jeg bliver så ked af det på disse menneskers vegne, når de oveni sorgen over deres kats død, også skal dunkes i hovedet over, at de ikke havde spærret deres kat inde smiley de har jo netop givet deres kat, hvad de mente var bedst for katten - og jeg tror i mange tilfælde også det var det, bedst altså.


  • #142   8. maj 2008 vores misser har nu også frit valg, i den nærliggenede landsby render der også mange katte rundt, men det er yderst sjælden jeg hører om nogen der har mistet en kat.
    jeg mistede 1 for nogle år siden, men han havde 8 dejlige år, hans søster der lige er fyldt 11 bor her stadig.
    Til mit forsvar skal da lige siges, at alle mine ( på nær de 4 der ikke kommer ud) er neutraliserede og mærkede, samt da jeg anskaffede min første kat ( 1995), var det for at holde mus ude af mit hus.
    Hvis jeg skulle lave mine til indekatte, måtte jeg helt bestemt aflive mange af mine, både fordi de ville stresse og fordi pladsen så ville blive for trang til så mange.
    Mine katte bliver FIV/Felv testet årligt, i forbindelse med deres vaccination. og selvfølgelig tester jeg min han før parring med damer udefra.
    Der findes ingen facitliste, hver person må gøre op med sig selv hvordan vedkommende vil holde kat. dog står der i lov om mark og vejfred, at katten skal holdes på egen matrikel.....men det er der ingen her i nabolaget der overholder. heller ikke jeg, jeg har et par stykker der går ud over matriklen.

    jeg vil ikke deltage yderligere i denne tråd.


Kommentér på:
Jeg forstår ikke folk/Fritløbende katte

Annonce